Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.
Nielsenin tällä viikolla julkistamien tilastojen mukaan K-ryhmän markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupasta oli viime vuonna 33,7 % (34,3 % vuonna 2023). Markkinaosuus laski edeltävästä vuodesta 0,6 prosenttiyksikköä, mutta laskun vauhti hidastui (-0,9 prosenttiyksikköä v. 2023).
Ruoan verkkokaupassa K-ryhmän markkinaosuus ylitti 40 %. Verkkokaupan kasvu oli koko markkinassa 10,8 % ja K-ryhmän kasvu tätäkin vahvempaa (+13,5 %).
Markkinaosuuskehityksen kääntäminen on Keskon päivittäistavarakaupassa tärkeä tavoite. Päivittäistavarakaupan toimialan strategian mukaisesti Kesko ja K-ryhmä keskittyvät jatkossakin kolmeen osa-alueeseen.
Kauppaverkoston uudistaminen ja laajentaminen: Asiakkaat keskittävät ostojaan suurempiin kauppoihin – hyper- ja supermarketteihin – joissa markkinatilanne on näkynyt kasvuna. K-ryhmän markkinaosuuden laskussa näkyvät edelleen kilpailijoiden tekemät mittavat investoinnit uusiin suuremman kokoluokan kauppoihin, kun taas samaan aikaan K-ryhmän kauppaverkostoon kohdistamat investoinnit alkavat näkyä vasta viiveellä. Tulevina vuosina Kesko tulee avaamaan useita uusia hypermarket-kokoluokan kauppoja.
K-ruokakauppojen lukumäärän nettomuutos vuonna 2024 oli -80 myymälää. Kesko vetäytyi Neste K -liikenneasemaketjusta, millä oli 0,2 prosenttiyksikön negatiivinen vaikutus markkinaosuuteen.
Hintakilpailukyvyn parantaminen: Ruokakaupan asiakkaiden ostokäyttäytyminen on edelleen hyvin hintavetoista. Keskon ja K-ryhmän tammikuussa käynnistämä pitkän tähtäimen hintaohjelma, jossa alennettiin yli 1 200 perustuotteen hintoja K-ryhmän kaikissa ruokakauppaketjuissa, on lähtenyt käyntiin suunnitelmien mukaisesti ja saanut asiakkailta positiivisen vastaanoton. Samanaikaisesti on jatkettu vahvaa panostusta tarjouksiin, joista K-ruokakaupat tunnetaan.
Kauppojen laatutason nostaminen entisestään: K-ryhmä on laatujohtaja Suomen ruokakaupassa. Sen kilpailuetuna ovat laajat ja kattavat valikoimat sekä ainutlaatuinen kauppiasmalli, joka mahdollistaa paikallista asiakastietoa hyödyntävien kauppakohtaisten liikeideoiden ja laadukkaan palvelun kehittämisen. Digiavusteiset palvelut mahdollistavat yhä yksilöllisemmän asiakaskokemuksen, ja osuvien henkilökohtaisten etujen merkitys on suuri.
Erityisesti hintaohjelmaan ja verkoston uudistamiseen liittyvät toimenpiteet ovat pitkäjänteisestä tekemistä. Investoinnit kauppaverkostoon jatkuvat ja niiden vaikutukset myyntiin tulevat näkymään erityisesti tämän strategiakauden (2024-2026) loppupuolella. Hinta- ja kauppapaikkainvestoinneilla on olemaan lievä vaikutus päivittäistavarakaupan toimialan kannattavuuteen lähivuosina, mutta niistä huolimatta toimialan liikevoiton kehitys on kuitenkin tasaista. Tavoitteena on, että päivittäistavarakaupan toimialan kannattavuus pysyy tällä strategiakaudella selvästi yli 6 %:ssa.