Sijoittajapodcastit ja -blogit

Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.

”Haemme lisää kansainvälistä kasvua” – haastattelussa rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja Sami Kiiski

04.03.2025

Sami Kiiski on luotsannut Keskon toiseksi suurinta ja kaikkein kansainvälisintä toimialaa, rakentamisen ja talotekniikan kauppaa, lähes vuoden ajan. Lähtökohdat eivät ole olleet helpot, sillä rakentamisen markkina on ollut erittäin haastava kaikissa kahdeksassa toimintamaassa. Toimialan kannattavuus on kuitenkin pysynyt hyvällä tasolla, ja Kesko on investoinut liiketoimintaan ja sen kehittämiseen myös heikossa markkinassa. Kiiski uskookin, että markkinan kohentuessa Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan asema on hyvä, ja että pitkällä tähtäimellä siitä voi jopa kasvaa Keskon suurin toimiala.  
 

Inderesin Antti Järvenpää haastatteli Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtajaa Sami Kiiskiä maaliskuun 2025 alussa 

 
Sami Kiiski nimitettiin Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtajaksi huhtikuussa 2024. Tätä ennen hän toimi Keskossa ensin vapaa-ajankaupan johtajana ja sitten autokaupan toimialajohtajana. 
 
Analyysitalo Inderesin haastattelussa Kiiski kertoo muun muassa miten toimialalla on haettu kasvua sekä orgaanisesti että yritysostoin, miten kansainvälisissä yritysostoissa voidaan onnistua, ja millaisia kasvumahdollisuuksia toimialalla on jatkossa Suomessa ja ulkomailla. 

Kokosimme sijoittajablogiin tärkeimmät haastattelussa käsitellyt aiheet – videohaastattelu kokonaisuudessaan on katsottavissa postauksen lopussa. 

Kasvumahdollisuuksia kahdeksassa maassa  

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa toimii kahdeksassa maassa: Suomessa,  Ruotsissa, Norjassa, Puolassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa sekä viime vuoden alusta lähtien myös Tanskassa.  
 
Toimiala koostuu vain yritysasiakkaille suunnatusta teknisestä kaupasta ja sekä kuluttajille että yritysasiakkaille suunnatusta rautakaupasta. Liiketoiminnan painopiste on siirtynyt vuosi vuodelta vahvemmin yritysasiakaskauppaan, joka tuo jo yli 80 % koko toimialan myynnistä. Kiisken mukaan syy tähän on se, että rakennus- ja remontointityö teknistyy ja ammattimaistuu, osittain sääntelyn seurauksena.  


Tällä hetkellä Kesko toimii sekä rautakaupassa että teknisessä kaupassa lähes kaikissa toimintamaissaan. Kiiski toteaa, että Puolassa Kesko aikoo jatkossakin keskittyä ainoastaan vahvaan tekniseen kauppaan, kun taas muissa toimintamaissa seurataan kiinnostavia kasvumahdollisuuksia sekä rautakaupassa että teknisessä kaupassa.   
 

Miten tehdään onnistuneita kansainvälisiä yritysostoja? 

Kesko on kasvattanut rakentamisen ja talotekniikan kaupan liiketoimintaa merkittävästi yritysostoilla eri puolilla Pohjois-Eurooppaa.  

Sami Kiiskin mukaan onnistuneen yritysoston taustalla on monia tekijöitä: ensinnäkin pitää tietää mitä on hakemassa. Esimerkiksi Keskossa on tehty valinta, että potentiaalisten ostokohteiden tulee keskittyä pääasiassa yritysasiakaskauppaan. Valmistautuminen on olennaista: on tärkeää perehtyä perusteellisesti ostokohteen markkinaan ja sen toimijoihin.

Kun yritysosto on saatu maaliin, on Kiiskin mukaan tärkeää arvostaa ostetun yhtiön toimivia konsepteja ja kulttuuria, eikä lähteä väkisin viemään Keskon toimintamalleja uuteen yritykseen. Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimintamaissa onkin omat maakohtaiset strategiat, jotka huomioivat kunkin markkinan erityispiirteet. Kesko-tason synergioita haetaan esimerkiksi suurten globaalien tavarantoimittajien kanssa neuvotellessa, mutta myös paikalliset hankintaorganisaatiot ovat tärkeitä. 
 
Kiiski korostaa, että on tärkeää saada ostettavien yritysten johto ja muut avainhenkilöt sitoutumaan yritykseen myös Kesko-integraation jälkeen. Kiiskin mukaan esimerkiksi monille aiemmin perheomisteisille yhtiöille Keskon kaltainen teollinen toimija  – joka on valmis sitoutumaan ostettavaan yhtiöön ja sen kehittämiseen pitkäjänteisesti – voi usein olla mieluisampi ostajakandidaatti kuin esimerkiksi pääomasijoittaja.   


Suomessa vahva markkina-asema – lisäkasvu mahdollista orgaanisesti 

Suomessa K-Rauta ja Onninen ovat kumpikin markkinajohtajia omalla alallaan: K-Raudan markkinaosuus Suomen rautakaupasta on 52 % ja Onnisen osuus teknisestä kaupasta 44 %.  
 
K-Raudan menestyksen taustalla Suomessa on muun muassa K-ryhmän kauppiasliiketoimintamalli ja kauppakohtaiset liikeideat: K-rautakauppiaat pystyvät räätälöimään oman kauppansa paikallista asiakaskuntaa ja tarpeita vastaaviksi. Keskolla on puolestaan voimaa investoida ja kehittää ketjun toimintaa. Onnisen etuja teknisessä kaupassa ovat puolestaan laajat valikoimat, tehokas logistiikka ja hyvä toimitusvarmuus. Onninen on myös erittäin vahva digitaalisissa palveluissa ja sen tuotteiden myyntiriveistä jo 80 % tulee digitaalisten kanavien kautta. 

Vahvan markkina-aseman vuoksi Suomessa ei haeta kasvua yritysostoilla, mutta Kiiski vakuuttaa, että orgaaninen lisäkasvu on paitsi mahdollista myös tähtäimessä. Esimerkiksi K-Rauta pystyy kasvamaan vielä lisää yritysasiakaskaupan puolella. Onniselle lisää vauhtia tuo Hyvinkäälle parhaillaan rakentuva uusi logistiikkakeskus Onnela, joka tekee varastoinnista keskitetympää ja mahdollistaa korkeamman automatisaatioasteen sekä asiakkaille räätälöityjen tuotteiden toimitukset. Kummassakin ketjussa toimintaa pystytään Kiiskin mukaan myös tehostamaan vielä lisää.  

Hyvä kannattavuus myös haastavassa ympäristössä – markkinan kohentuessa Keskon asema vahva 

Rakentamisen markkina on ollut erittäin haastava kaikissa kahdeksassa toimintamaassa jo muutaman vuoden ajan. Toimialan kannattavuus on kuitenkin pystytty pitämään tasolla, jota voidaan pitää kansainvälisessäkin vertailussa hyvänä. Sami Kiiskin mukaan taustalla ovat muun muassa hyvät asiakassuhteet ja asiakastarpeiden ymmärtäminen sekä kyky toteuttaa vaativiakin projekteja. Lisäksi kaikissa toimintamaissa ja toiminnoissa on karsittu kuluja ja tehostettu toimintaa. Pidemmällä aikavälillä toimialan tavoitteena on 6-8 %:n liikevoittomarginaali. 
 
Kiiski huomauttaa, että heikosta rakentamisen markkinasta huolimatta toimialan kehittämistä on jatkettu ja Kesko tehnyt sekä kasvustrategian mukaisia yritysostoja että merkittäviä investointeja muun muassa logistiikkaan eri toimintamaissa. Markkinan kohentuessa Kiiski uskookin Keskon olevan hyvissä asemissa. Kesko haluaa jatkossakin olla johtava toimija Pohjois-Euroopan rakentamisen ja talotekniikan kaupassa. Tavoitteena on kasvattaa kansainvälistä liiketoimintaa ja olla eri toimintamaissa suurimpien markkinatoimijoiden joukossa. Kiiski sanoo uskovansa, että rakentamisen ja talotekniikan kaupasta voi tulla Keskon suurin toimiala.  

Katso koko haastattelu alla tai Youtubessa täällä
Kuunteltavissa myös podcastina Spotifyssa


Takaisin ylös