Sijoittajapodcastit ja -blogit

Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.

”Kannattava liiketoiminta on kaiken A ja O” – haastattelussa Keskon autokaupan toimialajohtaja Johanna Ali

19.11.2024

Johanna Ali on toiminut Keskon autokaupan toimialajohtajana keväästä lähtien. Autokaupan toimintaympäristö on viime vuosina ollut haastava ja ylipäätään koko alaa ravistelee suuren luokan murros muun muassa liikenteen sähköistymisen myötä. Keskolla on kuitenkin Alin mukaan puolellaan useita kilpailuetuja ja tulevina vuosina tavoitellaan kannattavaa kasvua pääasiassa orgaanisesti. 

Inderesin videohaastattelussa Johanna Ali kertoo tarkemmin autokaupan tämänhetkisistä haasteista ja mahdollisuuksista sekä Keskon autokaupan kilpailueduista. Kokosimme sijoittajablogiin tärkeimmät haastattelussa käsitellyt aiheet – haastattelu kokonaisuudessaan on katsottavissa postauksen lopussa.

Tasapainoinen tuote- ja palveluportfolio kattaa kolme vahvaa liiketoiminta-aluetta

Johanna Ali näkee olennaisena kilpailuetuna Keskon autokaupalle sen liiketoimintaportfolion, joka koostuu kolmesta arvoketjun eri osiin keskittyvästä liiketoiminta-alueesta. Nämä ovat

  • uusien autojen maahantuonti ja myynti

  • käytettyjen autojen myynti, sekä

  • palvelut, joihin kuuluu mm. huolto- ja vauriokorjaus, lisävarusteet, renkaat ja Keskon oma K-Lataus-verkosto.

Keskolla on vahva asema kaikilla kolmella alueella. Alin mukaan yksi kolmen tukijalan mallin eduista on sopeutuminen eri markkinaolosuhteisiin – toiset liiketoiminta-alueista ovat alttiimpia suhdannevaihteluille kuin toiset. Esimerkiksi uusien autojen myynti Suomessa on ollut viime vuosina alhaista, kun taas huoltoliiketoiminta on pärjännyt paremmin. Käytettyjen autojen markkina on ollut uusien autojen markkinaa vahvempi ja Kesko on onnistunut kasvattamaan siinä markkinaosuuttaan. K-Autolle toimiminen osana K-ryhmää on kilpailuetu, sillä se lisää luottamusta esimerkiksi käytettyjen autojen kaupassa.

Kannattavuus edellä – kannattavuuden paranemisen taustalla monia tekijöitä

Vaikka markkinaosuuksilla on merkitystä, Ali korostaa, että Keskon autokaupassa liiketoiminnan kannattavuus on markkinaosuuksien voittamista tärkeämpää. K-Auton kaikki kolme liiketoiminta-aluetta ovatkin kannattavia ja Keskon autokaupan kannattavuus kokonaisuudessaan on alan parhaimmistoa.

Syitä tähän on Alin mukaan monia: yksi tärkeimmistä on osaava henkilöstö. Lisäksi toimialan operatiivista tehokkuutta on saatu nostettua viime vuosina laaja-alaisen muutosohjelman myötä. Ohjelman puitteissa on tehty sekä isoja että pieniä muutoksia kaikissa K-Auton toiminnoissa. Kaikkien toimenpiteiden tavoitteena on ollut mahdollistaa kasvu ja kannattavuus, toteaa Johanna Ali.

Olennainen tekijä kannattavuuden parantamisessa on ollut myös digitalisaatio, johon toimialalla on panostettu vahvasti. Tulokset näkyvät sekä asiakkaille että sisäisesti käytössä olevissa työkaluissa. Ali toteaa, että autokauppa on alue, jossa kivijalka ja digitaalinen kaupankäynti yhdistyvät aidosti. Autoja katsellaan netissä, tullaan koeajamaan liikkeeseen ja lopullinen ostos saatetaan tehdä esimerkiksi chat-palvelun kautta. K-Auton periaate on olla läsnä kaikissa kanavissa ja antaa asiakkaan valita, mitä kanavia haluaa itse käyttää.

Jatkossa painopiste orgaanisessa kasvussa, suurin kasvupotentiaali käytetyissä autoissa

Tulevaisuudessa toimialan tavoitteena on Alin mukaan kannattava kasvu kaikilla kolmella liiketoiminta-alueella. Ali uskoo Suomen autokaupan konsolidaatiokehityksen jatkuvan, mutta K-Auton lähivuosien strategia keskittyy ensisijaisesti orgaaniseen kasvuun. Jos hyviä yritysostomahdollisuuksia tulee vastaan, niitä toki harkitaan, mutta strategiaa ei ole rakennettu niiden varaan.

Uusien autojen markkinassa Ali luonnollisesti toivoo, että myynti vauhdittuisi, mutta ei odota nopeaa käännettä. Autokaupan kolmesta liiketoiminta-alueesta suurin kasvupotentiaali on Alin mukaan käytetyissä autoissa, joihin Keskossa on satsattu vasta melko vähän aikaa, ja siten liiketoiminnassa on Keskolle lisää voitettavaa.

Johanna Ali näkee kilpailuetuna jatkossakin Keskon tiiviin yhteistyön ja pitkän yhteisen historian maailman suurimman autovalmistajan Volkswagen-konsernin sekä Porschen kanssa. Ali sanoo näkevänsä K-Autolle enemmän hyötyjä kuin riskejä sitoutumisessa yhteen valmistajaan, varsinkin kun kumppanilla on tarjota  vahvoja automerkkejä ja laadukkaita tuotteita.

K-Auto aikoo jatkaa panostuksia sekä digitaaliseen kehitykseen että kauppapaikkaverkostoonsa, joka nykyisellään ulottuu jo Tammisaaresta Ouluun. Merkittävistä investoinneista verkostoon on uutisoitu äskettäin muun muassa pääkaupunkiseudulla. Ali toteaa, että K-Auton näkemyksen mukaan autokaupan voittoisa konsepti on olla läsnä sekä kivijalassa ja digissä ja antaa asiakkaan päättää, missä haluaa asioida.

Katso koko haastattelu alla tai Youtubessa täällä

 

Takaisin ylös