Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.
Moni suomalainen on jo tottunut tilaamaan joulun ruokaostokset kotiovelle. Ruoan verkkokauppa kehittyy ja kasvaa nyt muutenkin tasaista tahtia. Keskon valitsema malli, jossa ruoan verkkokauppa yhdistyy perinteiseen kivijalkakauppaan, on osoittautunut toimivaksi ja kannattavaksi. Kesko onkin arvionsa mukaan tällä hetkellä markkinajohtaja ruoan verkkokaupassa Suomessa. Hyvä kehitys verkkokaupassa tukee Keskon kokonaismarkkinaosuutta päivittäistavarakaupassa. Verkkokauppa on tärkeä keino voittaa asiakkaita ja pitää heistä kiinni – monikanavainen asiakas kun yleensä ostaa enemmän ja on sitoutuneempi
K-ryhmä myi viime vuonna kuluttajille ruokaa verkossa yhteensä 236 miljoonan euron edestä (sis. ALV). Kun mukaan lasketaan myös ravintoloita ja muita yritysasiakkaita ja yhteisöjä tukkumyynnillä palveleva Kespro – jonka myynnistä jo 70 % tulee digitaalisista kanavista – verkosta ostetun ruoann myynti nousi K-ryhmässä viime vuonna yli 950 miljoonaan euroon.
K-ryhmällä on Suomen kattavin ruoan verkkokaupan verkosto: lähes 700 K-ruokakauppaa tarjoaa verkkokauppapalveluita. Verkkokaupan toimituksia tehdään noin 90 000 kappaletta viikossa. Vuonna 2021 lanseerattujen pikatoimitusten suosio on kasvanut nopeasti.
Keskon oman arvion mukaan se on tällä hetkellä Suomen markkinajohtaja ruoan kuluttajaverkkokaupassa noin 41 %:n markkinaosuudella, kun koko päivittäistavarakaupan markkinasta Keskon osuus on 35,2 % (lähde: PTY). Kokonaisuudessaan Suomen ruokakaupan markkinaosuuksissa on viimeksi kuluneiden 10 vuoden aikana nähty vain pieniä muutoksia, kun taas verkkokaupan puolella tilanne elää enemmän ja markkinaosuuksissa nähdään isompia vaihteluita.
Kansainvälisestikin on nähty, että ruoan verkkokaupan pyörittäminen kannattavasti on selvästi haastavampaa kuin vaikkapa vaatteiden tai elektroniikan verkkomyynti, jossa ei tarvitse huolehtia esimerkiksi tuotteiden tuoreudesta, parasta ennen -päiväyksistä tai kylmäketjun katkeamattomuudesta eikä keräillä suurta määrää muutaman euron tuotteita. Jotkin toimijat ovat pyrkineet ratkomaan kannattavuusyhtälöä sillä, ettei niillä ole lainkaan kivijalkakauppoja, vaan asiakkaille toimitettavat tuotteet keräillään erillisistä dark store -varastoista. Kesko on valinnut toisenlaisen mallin, jossa verkkokaupasta ostettavat tuotteet kerätään K-ruokakaupoista (Helsingin Ruoholahden K-Citymarketissa on lisäksi käytössä MFC-teknologiaan perustuva robottiavusteinen keräily).
Keskon toimintamalli ruoan verkkokaupassa perustuu siihen, että tilatut tuotteet kerätään omasta paikallisesta K-ruokakaupasta, josta ne toimitetaan asiakkaalle
Miksi Kesko on valinnut mallin, jossa verkkokaupan tuotteet keräillään kivijalkakaupoista?
Syitä tähän on monia:
Laajat valikoimat:
Kesko näkee laajan valikoiman kilpailuetuna myös verkossa: parhaimmillaan verkkokaupasta on saatavilla jopa 40 000 tuotetta. Myös suppeampaa valikoimaa on testattu, mutta siitä ei saatu järin kiittävää asiakaspalautetta: ihmisille on selvästi tärkeää saada omat suosikkituotteet myös verkosta ostettaessa. Tähän sisältyvät myös kaupan omat paikalliset tuotteet ja palvelutuotteet, tutut Pirkka-tuotteet ja muut kaupan omat tuotemerkit sekä henkilökohtaiset Plussa-tarjoukset.
Prosessien tehokkuus:
K-ryhmän verkkokaupassa voidaan hyödyntää kivijalkakauppaverkostoa palvelevaa tehokasta logistiikkaa, tilausjärjestelmiä ja hankintaa. Kivijalkakauppojen volyymien ansiosta tuotepuutokset verkkokaupan tilauksissa ovat harvinaisia ja yleensä helposti korvattavissa. Kaupoissa tapahtuvaa keräilyä on myös onnistuttu tehostamaan ja nopeuttamaan merkittävästi muun muassa tekoälyn avulla.
Paikallinen palvelu:
Kullakin K-ruokakaupalla on oma dataan perustuva kauppakohtainen liikeidea, ja jokaisen kaupan palvelut ja valikoima on räätälöity sen pohjalta juuri kyseisen alueen asiakkaiden tarpeisiin vastaaviksi. Sama liikeidea näkyy paikallisille asiakkaille myös verkkokaupan puolella.
Monet muutkin johtavat päivittäistavarakaupan toimijat maailmalla ovat päätyneet ratkaisuihin, jotka yhdistävät verkkokauppaa ja kivijalkaa:
Ruoan verkkokaupan asiakaskokemusta ja toiminnan tehokkuutta kehitetään Keskossa kaiken aikaa. Osa tätä työtä on tarjota erilaisille asiakasryhmille paitsi niiden mieltymyksiin sopivat tuotteet, myös niiden tarpeisiin istuvat tilaus- ja toimituspalvelut.
Verkko-ostokset voi tehdä K-ryhmän omassa K-Ruoka-palvelussa joko verkkosivuston tai mobiilisovelluksen kautta. Molempia kehitetään jatkuvasti ja ne tarjoavat käyttäjilleen muun muassa tuotehaun, tarjouksia, sähköiset kuitit, tiedot omasta ostohistoriasta ja siihen liittyviä mittarointipalveluja (esimerkiksi omien ostosten hiilijalanjälki ja kotimaisuusaste) sekä laajan valikoiman reseptejä. K-Ruoka.fi-verkkopalvelulla on noin miljoona aktiivista käyttäjää joka viikko ja K-ruoka-sovelluksella yli puoli miljoonaa.
Pienemmistä K-kaupoista voi puolestaan tilata noin 5 000 tuotteen valikoimaa pikatoimituksena Woltin kautta. Palvelu kattaa kaikki Suomen suuret kaupungit ja toimituksen voi parhaimmillaan saada kotiin jopa alle 10 minuutissa – keskimäärin toimitus kestää 24 minuuttia. Pikatoimitusten suosio on kasvanut merkittävästi sen jälkeen, kun niitä alettiin pilotoida vuonna 2021.
Asiakastarpeiden erilaisuus näkyy myös näiden palveluiden käytössä:
K-Ruoka-palvelusta tilataan yleensä isompia viikko-ostoksia joko kotiin kuljetettuna tai noutopalveluna
Asiakaskunnassa korostuvat erityisesti lapsiperheet
Verkosta ostetaan samoja perustuotteita kuin kivijalkakaupoista: maitoa, vihanneksia, leipää ja kahvia
Keskiostos on noin 140 euroa, ostokset usein tarkkaan suunniteltuja
Vaikka ruoan verkkokauppa kehittyy ja kasvaa tasaista tahtia, oli sen osuus kaikesta Keskon kuluttajille suunnatusta päivittäistavarakaupan myynnistä viime vuonna vasta noin 3 %. Myyntivolyymit verkossa ovat siis vielä varsin maltillisia kivijalkakauppaan verrattuna. Luku on kuitenkin noussut huomattavasti koronaa edeltävästä ajasta, jolloin liikuttiin yhden prosentin tuntumassa. Verkkokauppa on Keskolle tärkeä keino voittaa asiakkaita ja pitää heistä kiinni – monikanavainen asiakas kun ostaa enemmän ja on sitoutuneempi.