Sijoittajapodcastit ja -blogit

Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.

Sijoittajablogi: Yhteenveto Keskon toisen vuosineljänneksen tapahtumista

30.06.2023

Kesko julkaisee vuoden 2023 toisen vuosineljänneksen tuloksensa torstaina 27.7.2023 noin kello 8.00. Suomenkielinen tiedotustilaisuus sijoittajille ja medialle järjestetään samana päivänä klo 11.30 ja sitä voi seurata täällä.


Alle olemme koonneet toisen vuosineljänneksen tärkeimpiä tapahtumia ja uutisia sijoittajan näkökulmasta.

UUTISET, TALOUS JA OSAKKEET

  • Pääjohtaja Mikko Helander Inderesin haastattelussa 28.4. (video)

  • Keskon roadshow-esittely toukokuussa 2023. (esitysmateriaalit)

  • Urheilukauppa siirtyi osaksi autokaupan toimialaa 1.4. alkaen. Aiemmin urheilukauppa raportoitiin osana rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialaa. Uuden segmenttirakenteen mukaiset tiedot julkaistiin toukokuussa. (uutinen)

  • Muutos omien osakkeiden omistuksessa. (uutinen)

MYYNNIN KEHITYS

  • Keskon myynti huhtikuussa. (uutinen)

  • Keskon myynti toukokuussa. (uutinen)

Kesäkuun myyntiluvut julkistetaan heinäkuun puolivälissä.

DIGITALISAATIO JA ASIAKASKOKEMUS

  • Keskon foodservice-tukkukaupasta vastaava yhtiö Kespro pyrkii auttamaan ravintoloita ja muita asiakkaitaan kehittämään liiketoimintaansa ja kannattavuuttaan datan avulla. Uusimpana palveluna Kespro tuo asiakkaalleen maksuttoman raporttipalvelun, joka tarjoaa kokonaisnäkymän omiin ostoihin yhdessä paikassa, helposti ymmärrettävässä ja hyödynnettävässä muodossa. (uutinen)

  • K-Rauta valittiin parhaaksi rakentamisen ja remontoinnin alan verkkokaupaksi Ruotsissa jo toista vuotta peräjälkeen. Perusteluissa todettiin, että K-Raudan verkkokauppa tekee remontoinnista helppoa ja hauskaa. (ruotsinkielinen uutinen)

VASTUULLISUUS

  • Kesko ja K-ryhmä ovat sitoutuneet helpottamaan hyvinvointia edistäviä valintoja ruokakaupassa muun muassa lisäämällä Sydänmerkin tuttuihin Pirkka-tuotteisiin. Sydänmerkin käyttöoikeus on myönnetty tähän mennessä lähes sadalle Pirkka-tuotteelle ja merkki on jo lisätty yli 30 tuotteen pakkaukseen. (uutinen)

  • Onninen kannustaa sekä tavarantoimittajiaan että asiakkaitaan vähentämään päästöjä: nyt Onninen tarjoaa asiakkaidensa avuksi uuden hiilijalanjälkiraportin, josta saa yksityiskohtaista tietoa Onnisen kotimaan kuljetusten ja kuljetuspakkausten päästöistä. (uutinen)

  • Kesko ja yhdeksän muuta alan johtavaa yritystä aloittavat uuden ilmastoyhteistyön kansainvälisen rautakauppajärjestön EDRA/GHIN:in kanssa. Tavoitteena on löytää keinoja yhdenmukaistaa päästölaskentaa ja -raportointia sekä vähentää epäsuoria päästöjä, jotka syntyvät rautakauppalan tuotteiden tuotannosta ja käytöstä (ns. Scope 3 -päästöt). (uutinen

  • Norjassa Onninen on vähentänyt muovin kulutusta 8,5 tonnilla kahdessa vuodessa. Seuraavaksi muovin käyttöä lähdetään karsimaan Norjan rautakauppaketjussa Byggmakkerissa. (norjankielinen uutinen)

PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA

  • Toimialajohtaja Ari Akselin päivittäistavarakaupan tilannekatsaus sijoittajille. (esitysmateriaalit)

RAKENTAMISEN JA TALOTEKNIIKAN KAUPPA

  • Keskon Onninen on Suomen suurin aurinkosähköjärjestelmien maahantuoja ja markkinajohtaja. Onnisen aurinkosähköjärjestelmien myynti nelinkertaistui viime vuonna. Järjestelmiä ostavat nyt sekä yritykset että kuluttajat, ja Onninen uskoo aurinkovoiman kasvun huipun olevan vielä edessä. (uutinen)

  • Toimialajohtaja Jorma Rauhalan tilannekatsaus rakentamisen ja talotekniikan kaupasta, painopisteenä vihreän siirtymän vaikutukset Onnisen liiketoimintaan. (esitysmateriaalit)

  • Onnisen ja K-Auton uuden 85 000 neliön logistiikkakeskuksen peruskivi muurattiin toukokuussa Hyvinkäällä. Kyseessä on Keskon historian suurin rakennushanke ja se edistää yhtiön kasvustrategian toteuttamista. Kestävyys on huomioitu kohteen rakentamisessa monin tavoin. (uutinen)

AUTOKAUPPA

  • Autokaupan uusi toimialajohtaja Sami Kiiski on tottunut toimimaan kuluttajakaupassa ja työskentelemään vahvojen kansainvälisten brändien kanssa. Kiiski uskoo, että monikanavaisuus on avain alan parhaaseen asiakaskokemukseen. (sijoittajablogi)

  • Yhä useampi suomalainen autoilija etsii autokaupasta vastuullisempaa vaihtoehtoa nykyiselle autolleen. K-Auton teettämän tutkimuksen mukaan yli 60 prosentille autoilijoista päästöjen vähentäminen on tärkeä kriteeri seuraavan auton valinnassa ja 76 prosentille turvallisuuden parantaminen. Kun tarkastellaan sähköauton hankintaa, 59 prosenttia vastaajista määrittelee hankintakriteeriksi ympäristöystävällisyyden ja vastuullisuuden. (uutinen)

Takaisin ylös