Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.
K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupasta on kasvanut kansainvälistä liiketoimintaa. Vuonna 2021 Keskon liikevaihto toimialalla kasvoi 14,7 prosenttia ja oli lähes 4,4 miljardia euroa. Kansainvälisen toiminnan osuus liikevaihdosta oli lähes puolet.
”Merkittävää on, että kaikki maat ja liiketoiminnot tekivät tulosta ja paransivat sitä huomattavasti. Meistä on tullut Pohjois-Euroopan johtava rakentamisen ja talotekniikan toimija”, sanoo rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.
Historiallisen suurelle tulosloikalle luotiin kelpo pohjaluvut jo toissavuonna, kun koronan kotiin patistamat kuluttajat innostuivat remontoimaan ennennäkemättömällä tarmolla. Vaikka kuluttajakauppa on huipputasosta hiipunut, niin lähes 80 prosenttia myynnistä tuova yritysasiakaskauppa porskutti edelleen. Myös Ruotsissa ja Norjassa tehdyt yritysostot toivat nostetta, ja oma vaikutuksensa oli tietysti hintojen nousullakin.
Ensimmäinen K-Rauta avattiin Ruotsiin jo vuonna 1996. Vuodet muissa maissa eivät aina ole olleet ruusuisia, mutta nyt menestyksen avaimet näyttävät löytyneen. Onnistumisen kivijalaksi toimialajohtaja nostaa maa- ja bisneskohtaiset strategiat, joiden toteutus alkoi muutama vuosi sitten.
Ensimmäinen K-Rauta avattiin Ruotsiin jo vuonna 1996. Vuodet muissa maissa eivät aina ole olleet ruusuisia, mutta nyt menestyksen avaimet ovat löytyneet muutama vuosi sitten käyttöön otettujen maakohtaisten strategioiden ansiosta.
Viime vuoden tuloskehitystä avitti myös markkinatilanne, mutta tärkeintä on ollut Rauhalan mukaan asiakasymmärrykseen perustuva pitkäjänteinen perustyö, joka on parantanut asiakaskokemusta:
”On tehty aktiivista myyntityötä, kehitetty valikoiman ja hinnoittelun hallintaa, tehostettu logistiikkaa ja rakennettu verkkokauppaa.”
Onnisen sopeutuminen erilaisille markkinoille on hyvä esimerkki siitä, miten maakohtainen lähestyminen toimii erilaisilla markkinoilla. Suomessa Onninen on markkinajohtaja sekä LVIK- että sähköalalla, Norjassa se on vahva sähkössä ja Ruotsissa on keskitytty palvelemaan infra-asiakkaita.
Vuoden 2021 tulos nousi yhteensä 130 miljoonaa euroa, josta yli puolet tehtiin ulkomailla. Suomessa liikevoitto nousi 181 miljoonaan, Norjassa 70 miljoonaan ja Ruotsissa 30 miljoonaan euroon. Myös Baltiassa ja Puolassa tulokset kasvoivat. Positiivista kerrottavaa löytyykin jokaisesta maasta.Suomessa sekä K-Rauta että Onninen paransivat viime vuonna entisestään niin myyntiään kuin tulostaan yritysasiakkaiden vahvan kysynnän siivittämänä. Molempien ketjujen markkinaosuus nousi historiallisen korkeaksi noin 44 prosenttiin.
Ruotsissa käännettä voiton puolelle jouduttiin odottamaan pitkään. Nyt toiminta on löytänyt lukuisten yrityskauppojen jälkeen uomansa ja markkinoiden valloitus etenee kolmella saralla. Liikevaihdoltaan suurin on ammattirakentaja-asiakkaisiin keskittynyt K-Bygg. K-Raudat tekevät yritysasiakas- ja kuluttajakauppaa, ja teknisen tukkukaupan Onninen toimittaa tavaraa muun muassa tuulivoimapuistojen ja vesi- ja viemäriverkostojen rakentamiseen.
Norjasta on esitellä yli tuplaantunut liikevoitto. Byggmakker on noussut markkinakolmoseksi ja Onninen kasvattanut markkinaosuuttaan.
Baltian markkinoilla Onninen on teknisessä tukkukaupassa kasvava markkinajohtaja. Puolassa on hyvin kehittyvät markkinat ja paljon potentiaalia, mutta jalansijaa on päätetty hakea pelkästään teknisestä tukkukaupasta, jossa Onninen on jo tehnyt Rauhalan mukaan erinomaista työtä.
Maakohtaisen fokusoitumisen rinnalla on haettu synergioita muun muassa omien merkkien tuotteista ja Suomelle, Ruotsille ja Norjalle yhteisestä verkkokauppa-alustasta.
Tulevaisuuden näkymiä toimialajohtaja luonnehtii lupaaviksi. Alkuvuosi on ylittänyt odotukset, ja Kesko antoi huhtikuussa positiivisen tulosvaroituksen erityisesti rakentamisen ja talotekniikan toimialan odotettua vahvemman kysynnän ja hintatason takia.
“Markkinoilla on vielä paljon potentiaalia. Rakentamisen ja talotekniikan kauppa on tulevaisuuden kasvuala.”
Toimialajohtaja
Jorma Rauhala
”Vaikka kuluttajakaupan volyymi hieman laskeekin, niin ei siinä mitään romahdusta tulla näkemään. Mikäli inflaatio pitkittyy, sillä voi olla vaikutusta kysyntään, mutta viime aikoina on tehty paljon asuntokauppoja, rakennettu taloja ja ostettu mökkejä. Näissä riittää edelleen remontoitavaa, ja pidemmällä aikavälillä näkymiä vahvistavat megatrendit”, toimialajohtaja totetaa.
Alalla vaivanneet saatavuushaasteet eivät Rauhalan mukaan ole tahtia juuri hidastaneet:
”Yksittäisissä tuotteissa ja tuoteryhmissä kuten ilmalämpöpumpuissa toimitusajat ovat pitkiä, ja yksittäiselle asiakkaalle ja myyjälle on tietysti harmillista, jos remontti myöhästyy tuotepuutteiden takia. Usein laajasta valikoimastamme on löydettävissä korvaava tuote. Löysimme myös nopeasti korvaavia tuotteita Suomesta ja läntisestä Euroopasta, kun lopetimme puu- ja terästuotteiden sekä kaapeleiden tuonnin Venäjältä ja Valko-Venäjältä. Tuonti näistä maista oli kokonaisuudessaan hyvin vähäistä.”
Tulevia vuosia buustaa myös vihreä siirtymä ja siihen liittyvät uudet energian tuottamista ja varastointia tehostavat ratkaisut.
”Teknologia tulee kehittymään ja digitaalisuus kasvamaan, ja se tuottaa toimialallemme kysyntää pitkälle tuleviin vuosiin. Haemme edelleen kasvustrategiamme mukaisesti kasvua myös yritysostoin, erityisesti Skandinaviasta ja yritysasiakaspuolelta. Tanskakin on mielenkiintoinen markkina, vakaa vauras maa. Jos ja kun sinne jonain päivänä mennään, kohteen pitää kuitenkin olla saman tien merkittävä toimija”, sanoo Rauhala.
Teksti: Kirsi Suurnäkki-Vuorinen
Tiivistelmä 25.5.2022 Kehittyvästä kauppa-lehdessä julkaistusta artikkelista.