Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.
Sijoittajapodissa keskustellaan tänään Keskon strategiassakin kilpailuetuna esiin nostettavista kauppakohtaisista liikeideoista päivittäistavarakaupassa: mitä ne ovat, mihin ne perustuvat ja mikä estää kilpailijoita kopioimasta niitä sellaisinaan?
Jokainen K-kauppa on erilainen. Yksi monistettava ketjumalli ei toimi joka paikassa, sen sijaan tarvitaan kauppatasolle menevää asiakasymmärrystä ja sitä, että jokainen kauppa löytää omat ainutlaatuiset kilpailuetunsa. K-ruokakaupat toimivatkin kauppakohtaisella liikeidealla, jossa kukin kauppias rakentaa omat paikalliset vahvuutensa ketjun kilpailuetujen päälle. K-kauppiaat tuntevat oman asiakaskuntansa kaikkein parhaiten, mutta kauppakohtaisten liikeideoiden taustalta löytyy myös suuri määrä vankkaa dataa.
Miten kauppakohtaiset liikeideat syntyvät, mitä ne tarkoittavat käytännössä ja mikä estää kilpailijoita kopioimasta parhaita ideoita? Keskon sijoittajapodissa asiaa puivat sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkolan kanssa päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli ja Chief Digital Officer Anni Ronkainen.
Kesto n. 13 minuuttia