Autokaupan strategia

Autokaupassa Keskon strategisena tavoitteena on tarjota autoalan paras asiakaskokemus sekä markkinaa parempi kehitys kaikilla liiketoiminta-alueilla, uusissa autoissa, käytetyissä autoissa ja palveluissa. Tavoittelemme myynnin ja tuloksen vahvaa kehitystä. Kasvustrategia perustuu vahvaan yhteistyöhön maailman johtavan autovalmistajan Volkswagen-konsernin sekä Porsche-konsernin kanssa, digitalisaation aiempaa laajempaan hyödyntämiseen, operatiivisen tehokkuuden parantamiseen sekä kaikkien liiketoiminta-alueiden myynnin kasvattamiseen. Urheilukaupassa jatkamme vahvana markkinajohtajana.

K-Auto on autokaupan johtava toimija Suomessa. Auto­kaupan liiketoiminta koostuu uusien autojen maahan­tuonnista ja myynnistä, käytettyjen autojen kaupasta, kattavista huolto- ja korjaamopalveluista sekä K-Latauksesta.  K-Auton yli 1,3 miljoonaa asiakasta palvelee noin 1 300 autoilun ammattilaista. K-Auton myymiä ja maahantuomia automerkkejä ovat Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA-, Porsche- ja Bentley-henkilöautot sekä Volkswagen Hyötyautot Suomessa sekä SEAT & CUPRA osalta myös Baltiassa.
Autokaupan toimialaan kuuluu myös Keskon urheilukauppa keväästä 2023 alkaen. Urheilukaupan ketjut ovat Intersport ja Budget Sport.

Autokaupan strategiset fokusalueet 

  • Toteutettu suuri uudistuminen luo vankan pohjan seuraavalle strategiakaudelle. Ei suuria muutostarpeita strategiaan.
  • Tasapainoinen liiketoimintaportfolio: uudet autot, käytetyt autot, palvelut. Koko arvoketjussa läsnäolo maksimoi elinkaarikannattavuutta ja vähentää liiketoimintakohtaisten negatiivisten markkinasyklien vaikutusta.
  • Tavoitteena orgaaninen, kannattava ja markkinaa vahvempi kasvu kaikissa liiketoiminnoissa. Mahdollisia yritysjärjestelyjä arvioidaan mahdollisuuksina ilman välttämättömyyttä toteuttamiselle.
  • Voittajatiimi nostaa K-Auton sisäisesti ja ulkoisesti seuraavalle tasolle. Parhaat ammattilaiset haluavat työskennellä voittavissa tiimeissä ja paras tiimi tarjoaa erinomaisen asiakaskokemuksen.

Toimintaympäristö ja megatrendit

Makrotalous

  • Nopean laskun jälkeinen hidas elpyminen alkanut
  • Kuluttajien alentunut ostovoima ja korkea korkotaso hidastavat elpymistä

Käytetyt autot

  • Suuri kasvava markkina Suomessa
  • Kuluttajien välinen kaupankäynti ollut merkittävää
  • Markkina ammattiamaistuu ja kuluttajien välinen kauppa vähenee

Käyttövoimat

  • Polttomoottoriautot ja sähköautot ovat valtavirtaa
  • Sähköistymisen kasvusuunta on selkeä
  • K-Auton asema ja automallisto sähköistymisessä on vahva

Uudet toimijat

  • Autokaupan toimintamallit sekä roolit jakeluketjussa muuttuvat
  • Uusia autobrändejä tulee markkinalle

Digitalisaatio

  • Kuluttajat omaksuvat yhä vahvemmin digikanavia
  • Digitalisaatio tehostaa toimintaa
  • Monikanavainen myynti kasvaa

 

Kesko_2023_Auto_Liikevaihto_Liikevoitto.svg

Kesko järjesti 4.6.2024 englanninkielisen tilaisuuden, jossa yhtiön pääjohtaja Jorma Rauhala kertoi sijoittajille, analyytikoille ja median edustajille yhtiön päivitetystä strategiasta ja muista ajankohtaisista teemoista.Katso tilaisuuden tallenne ja materiaalit täältä.

Lue lisää vuoden 2023 tapahtumista Keskon vuosiraportista. 

 

Markkinat 

Vuonna 2023 Suomessa ensirekisteröitiin 87 508 uutta henkilöautoa ja 11 023 pakettiautoa. Henkilöautojen ensirekisteröinnit kasvoivat  edellisestä vuodesta 7,1 %, pakettiautojen ensirekisteröinnit laskivat 1,5 % .

Vuonna 2023 Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman yli kolmannes (33,8 %) oli täyssähköautoja ja hieman yli viidennes ladattavia hybridejä (20,7 %).

K-Auton maahantuomien henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit olivat yhteensä 14 677 autoa (ei sisällä matkailuautoja).

Markkinaosuudet

K-Auton markkinaosuus ensirekisteröinneistä Suomessa oli 15,1 % (Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA, Porsche- ja Bentley-henkilöautot sekä Volkswagen Hyötyautot yhteensä, ei sisällä matkailuautoja)

  • Volkswagen-henkilöautot 8,9 %
  • Audi 4,1 %
  • SEAT ja CUPRA 1,1 %
  • Porsche ja Bentley 0,3 %
  • Volkswagen-pakettiautot 20,8 %

Rekisteröintitilastojen lähde: Netwheeels/Traficom

Urheilukaupan markkinat Suomessa olivat noin 1,3 mrd. euroa (-3,8 %) vuonna 2023 (Muoti- ja urheilukauppa ry). Keskon urheilukaupan (Intersport ja Budget Sport) markkinaosuus oli yhteensä noin 24 %. Kilpailijat: XXL, Stadium, hypermarketit ja verkkokaupat.

 

 

 K-ryhmän autokauppa 

Kauppojen lukumäärä

Vähittäis- ja yritysasiakasmyynti, alv 0 %, milj. €

 

2023

2023

Muutos, %

Autokauppa

49

1 085,2

18,1

Urheilukauppa

62

261,3

-4,9

Autokaupan toimiala yhteensä

111

1 346,4

12,8

Vuoden 2023 lopussa Intersportilla oli 52 ja Budget Sportilla 10 kauppaa Suomessa.  

Autokaupan avainlukuja

2023

2022

Liikevaihto, milj. e

 

1 262,3

1 124,8

  Autokauppa

 

1 078,6

910,9

  Urheilukauppa

 

183,9

214,0

Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e

 

82,6

64,3

  Autokauppa

 

73,1

48,4

  Urheilukauppa

 

9,5

16,0

Liikevoitto-%, vertailukelpoinen

 

6,5

5,7

  Autokauppa

 

6,8

5,3

  Urheilukauppa

 

5,1

7,5

Sidotun pääoman tuotto, %, vertailukelpoinen

 

15,8

14,7

Investoinnit, milj. e

 

80,3

45,1

Henkilökunta keskimäärin

 

1 531

1 519

Kiinteistöt

2023

2022

Omistuskohteet, pääomat, milj. €

42

44

Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m²

53

50

Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m²

163

96

Takaisin ylös