Autokaupan strategia

Autokaupassa Keskon strategisena tavoitteena on tarjota autoalan paras asiakaskokemus sekä markkinaa parempi kehitys kaikilla liiketoiminta-alueilla, uusissa autoissa, käytetyissä autoissa ja palveluissa. Tavoittelemme myynnin ja tuloksen vahvaa kehitystä. Kasvustrategia perustuu vahvaan yhteistyöhön maailman johtavan autovalmistajan Volkswagen-konsernin sekä Porsche-konsernin kanssa, digitalisaation aiempaa laajempaan hyödyntämiseen, operatiivisen tehokkuuden parantamiseen sekä kaikkien liiketoiminta-alueiden myynnin kasvattamiseen. Urheilukaupassa jatkamme vahvana markkinajohtajana.

K-Auto on autokaupan johtava toimija Suomessa. Auto­kaupan liiketoiminta koostuu uusien autojen maahan­tuonnista ja myynnistä, käytettyjen autojen kaupasta, kattavista huolto- ja korjaamopalveluista, leasing-palvelusta sekä K-Latauksesta. K-Auton yli 1,3 miljoonaa asiakasta palvelee noin 1 300 autoilun ammattilaista. K-Auton myymiä ja maahantuomia automerkkejä ovat Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA-, Porsche- ja Bentley-henkilöautot sekä Volkswagen Hyötyautot Suomessa sekä SEAT & CUPRA osalta myös Baltiassa.
Toimialaan kuuluu myös Keskon urheilukauppa.

Autokaupan strategiset fokusalueet 

  • Toteutettu suuri uudistuminen luo vankan pohjan seuraavalle strategiakaudelle. Ei suuria muutostarpeita strategiaan.
  • Tasapainoinen liiketoimintaportfolio: uudet autot, käytetyt autot, palvelut. Koko arvoketjussa läsnäolo maksimoi elinkaarikannattavuutta ja vähentää liiketoimintakohtaisten negatiivisten markkinasyklien vaikutusta.
  • Tavoitteena orgaaninen, kannattava ja markkinaa vahvempi kasvu kaikissa liiketoiminnoissa. Mahdollisia yritysjärjestelyjä arvioidaan mahdollisuuksina ilman välttämättömyyttä toteuttamiselle.
  • Voittajatiimi nostaa K-Auton sisäisesti ja ulkoisesti seuraavalle tasolle. Parhaat ammattilaiset haluavat työskennellä voittavissa tiimeissä ja paras tiimi tarjoaa erinomaisen asiakaskokemuksen.

Toimintaympäristö 

Talouden epävarmuus

  • Nopean laskun jälkeinen hidas elpyminen alkanut
  • Heikko kuluttajaluottamus ja korkea korkotaso hidastavat elpymistä

Käytetyt autot

  • Merkittävä markkina Suomessa
  • Kuluttajien välinen kaupankäynti ollut merkittävää
  • Markkina ammattimaistuu ja kuluttajien välinen kauppa vähenee

Käyttövoimat

  • Polttomoottoriautot ja sähköautot ovat valtavirtaa
  • Sähköistymisen kasvusuunta on selkeä
  • K-Auton asema ja automallisto autoilun sähköistymisessä on vahva

Uudet toimijat

  • Autokaupan toimintamallit sekä roolit jakeluketjussa muuttuvat
  • Uusia autobrändejä tulee markkinalle

Digitalisaatio

  • Kuluttajat omaksuvat yhä vahvemmin digikanavia
  • Digitalisaatio tehostaa toimintaa
  • Monikanavainen myynti kasvaa

Kesko_2024_Auto_Liikevaihto_Liikevoitto.svg

 

Lue lisää Keskon vuosiraportista. 

Päivitimme strategiaamme keväällä 2024. Kesko järjesti 4.6.2024 englanninkielisen tilaisuuden, jossa yhtiön pääjohtaja Jorma Rauhala kertoi sijoittajille, analyytikoille ja median edustajille yhtiön päivitetystä strategiasta ja muista ajankohtaisista teemoista.Katso tilaisuuden tallenne ja materiaalit täältä.

 

 

Markkinat

Vuonna 2024 Suomessa ensirekisteröitiin 74 072 uutta henkilöautoa ja 9 735 pakettiautoa. Henkilöautojen ensirekisteröintimäärä jäi 15,4 % vähäisemmäksi kuin edellisenä vuonna. Pakettiautojen ensirekisteröinnit laskivat 11,7 %.

Kaikista Suomessa vuonna 2024 ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli 49,6 %, joista 29,5 % oli täyssähköautoja ja 20,1 % ladattavia hybridejä.

K-Auton maahantuomien henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit olivat yhteensä 11 942 autoa (ei sisällä matkailuautoja).

Markkinaosuudet

K-Auton markkinaosuus ensirekisteröinneistä Suomessa oli 14,5 % (Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA, Porsche- ja Bentley-henkilöautot sekä Volkswagen Hyötyautot yhteensä, ei sisällä matkailuautoja)

  • Volkswagen-henkilöautot 9,1 %
  • Audi 3,5 %
  • SEAT ja CUPRA 0,86 %
  • Porsche ja Bentley 0,59 %
  • Volkswagen-pakettiautot 18,0 %

Rekisteröintitilastojen lähde: Netwheels/Autoalan Tiedotuskeskus

Urheilukauppa

Urheilukaupan markkinat Suomessa olivat noin 1,3 mrd. euroa (-11,3 %) vuonna 2024 (Muoti- ja urheilukauppa ry). Keskon urheilukaupan (Intersport, Budget Sport ja Kesport) markkinaosuus oli yhteensä noin 23 %. Kilpailijat: XXL, Stadium, hypermarketit ja verkkokaupat.

 K-ryhmän autokauppa 

Kauppojen lukumäärä

Vähittäis- ja yritysasiakasmyynti, alv 0 %, milj. €

 

2024

2023

2024

Muutos, %

Autokauppa

47

49

1 011,0

-6,8

Urheilukauppa

61

62

241,5

-7,6

Autokaupan toimiala yhteensä

108

111

1 252,4

-7,0

Vuoden 2024 lopussa Intersportilla oli 51 ja Budget Sportilla 10 kauppaa Suomessa.

Autokaupan avainlukuja

 

2024

2023

Liikevaihto, milj. e

   

1 209,4 

1 262,3 

  Autokauppa

   

1 040,9 

 1 078,6

  Urheilukauppa

   

168,7

183,9 

Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e

   

69,3 

82,6 

  Autokauppa

   

61,7

73,1 

  Urheilukauppa

   

7,6 

9,5 

Liikevoitto-%, vertailukelpoinen

   

5,7

6,5

  Autokauppa

   

5,9 

6,8 

  Urheilukauppa

   

4,5 

5,1 

Sidotun pääoman tuotto, %, vertailukelpoinen

   

13,8 

15,8 

Investoinnit, milj. e

   

89,0

80,3 

Henkilökunta keskimäärin

   

1 556 

1 531 

Kiinteistöt

 

2024

2023

Omistuskohteet, pääomat, milj. €

 

40

42

Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m²

 

53

53

Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m²

 

172

163

Takaisin ylös