Myyntidata paljastaa: kissat ja koirat jakavat Suomen. Hyvinvointitrendi näkyy lemmikkituotteiden kysynnässä

K-ryhmän myyntidatan mukaan kissanomistajat löytyvät Länsi-Suomesta, ja koirataloudet Pohjois- ja Itä-Suomesta. Tiukentuneesta taloudesta huolimatta lemmikkeihin satsataan: sekä koirien että kissojen makupalojen suosio on kasvussa. Lemmikkien tuotevalinnoissa halutaan myös yhä voimakkaammin huomioida yksilölliset tarpeet, allergiat sekä hampaiden hyvinvointi.  

Maailman eläinten päivä 4. lokakuuta käynnistää Eläinten viikon, jota on vietetty SEY Suomen eläinsuojelun aloitteesta Suomessa jo vuodesta 1959 lähtien. Myös lemmikkieläimiä on Suomessa paljon, sillä arvioiden mukaan joka kolmannessa kodissa on lemmikki, ja Suomessa kaiken kaikkiaan noin 800 000 koiraa ja kissoja jopa tätäkin enemmän. 

“Lemmikkituotteet ovat jatkuvasti kasvava markkina ja tuoteryhmässä on imua myös taloudellisesti haastavampina aikoina. Lemmikit ovat rakkaita perheenjäseniä, joiden hyvinvointiin ollaan valmiita panostamaan. Myyntidatamme mukaan lemmikit jakautuvat Suomessa myös alueellisesti, sillä myynnissä kissanruoat korostuvat selkeästi Länsi-Suomessa, ja koiranruokia taas myydään suhteellisesti enemmän Pohjois- ja Itä-Suomessa”, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Leena Nikula

Valtaosa lemmikkiruokien euromääräisestä myynnistä tulee koiran- ja kissanruoasta. Lemmikkien tarvikekategoriassa suurimpia tuoteryhmiä ovat kissanhiekat, jotka tuovat myynnistä noin 60 prosenttia sekä koirankakkapussit, sillä näitä molempia lemmikinomistajat tarvitsevat jatkuvasti. Kissanruokakategoriassa voimakkaimmin kasvavia segmenttejä ovat märkäruoat ja makupalat, koiranruoassa purutuotteet, märkäruoat sekä makupalat. Myös pakasteruoat kasvavat, sillä kissojen ja koirien raakaruokinta luonnollisena vaihtoehtona kiinnostaa kuluttajia. 

Hyvinvointiajattelu ja yksilölliset ratkaisut kasvava trendi 

Kuluttajien ymmärrys lemmikkien ruokinnasta kasvaa koko ajan, ja hyvinvointiajattelu on tärkeä osa valintojen tekemistä. 

“Nykyään on paljon erilaisia tuotteita, jotka vastaavat lemmikkien erityistarpeisiin. Löytyy esimerkiksi allergisille lemmikeille sopivia vaihtoehtoja ja ruokia sekä herkkuja, joissa on erilaisia hyvinvointia tukevia ainesosia. Myös hampaiden hyvinvoinnista pyritään pitämään entistä useammin huolta, ja tarjolla on perinteisten hammasharjojen ja -tahnojen lisäksi monenlaisia suun terveyden tuotteita, esimerkiksi ruokaan tai juomaveteen sekoitettavia tuotteita, sekä hampaidenhoitoon kehitettyjä purutuotteita”, Nikula kertoo. 

Lemmikinruoissa kuluttajat arvostavat muun muassa laadukkaita raaka-aineita, kotimaisuutta sekä vastuullisuutta. Myös hinta on tärkeä vaikuttava tekijä. 

“Seuraamme tarkasti mitä lemmikkimarkkinassa tapahtuu maailmalla, mutta ennen kaikkea keskitymme laadukkaisiin perustarvikkeisiin ja takaamme kattavan ja tarpeita vastaavan valikoiman. Hyviä ja edullisia vaihtoehtoja löytyy myös meidän omien merkkien tuotteista, sekä K-Menu-, Pirkka- että Pirkka Parhaat -tuotteista”, Nikula sanoo. 

Myös erilaisia lemmikkien leluja hankitaan paljon, ja Nikulan mukaan lelun valintaan vaikuttaa ennen kaikkea sen käyttötarkoitus. 

“Valinnassa vaikuttaa, tuleeko lelu yhteisiin riehumisleikkeihin vai kotiin turvalliseksi viihdytyskaveriksi. Suosittuja leluja koiralle ovat pehmolelut, erilaiset pallot sekä vinkuvat lateksilelut. Lelut tuovat lemmikin päiviin mukavia virikkeitä ja auttavat purkamaan energiaa.” 

Lähde: K-ryhmän vuosien 2021–2024 myyntidata. 


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös