K-ryhmä ja MobilePay ovat sopineet yhteistyöstä, jonka myötä mobiilimaksusovellus MobilePay tulee käyttöön 1 200 K-ryhmän kauppaan vuoden 2019 aikana. K-ryhmän asiakkaiden parissa tehdyn tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat selvästi kiinnostuneita mobiilimaksamisesta, vaikkakin toistaiseksi harva on kokeillut sitä kaupan kassalla.
”Uskomme, että vuodesta 2019 tulee läpimurtovuosi mobiilimaksuille kivijalkakaupoissa, kun K-ryhmä alkaa tarjota mahdollisuutta ruokakaupoissaan. Tutkimuksemme mukaan lähes joka toinen K-ryhmän asiakas aikoo kokeilla mobiilimaksua kaupan kassalla tulevan vuoden aikana, mikäli se on mahdollista”, K-ryhmän Chief Digital Officer Anni Ronkainen kertoo.
MobilePay tulee ensivaiheessa vuoden 2019 aikana käyttöön noin 1 200 K-ruokakaupassa, ja myöhemmin sen on suunniteltu tulevan maksuvaihtoehdoksi myös muihin K-ryhmän kauppoihin. Verkkokaupoista MobilePay on käytössä Hehkun verkkokaupassa, ja jo kuluvan syksyn aikana sen avulla voi maksaa myös Intersportin ja Budgetsportin verkkokaupoissa.
”Etsimme koko ajan uusia tapoja helpottaa asiakkaidemme arkea. Tässä digipalveluilla on keskeinen rooli: rakennamme tulevaisuuden kauppaa, jossa digitaalisuus ja kivijalka täydentävät saumattomasti toisiaan. K-ruokakauppoihin tuleva MobilePay on tästä hyvä esimerkki, sillä se on nopea ja turvallinen käyttää: ostokset voi maksaa puhelimen näytön pyyhkäisyllä vaikka niitä pakatessa ja halutessa Plussa-edut kirjautuvat automaattisesti mukaan”, Ronkainen toteaa.
Joka kolmas asiakas erittäin tai melko kiinnostunut mobiilimaksamisesta
Mobiilimaksaminen on kasvattanut suosiotaan Suomessa voimakkaasti viimeisen vuoden aikana. Esimerkiksi MobilePaylla tehtiin tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana lähes 6,3 miljoonaa siirtoa, kun koko viime vuonna siirtoja tehtiin 3,8 miljoonaa kappaletta.
“Uskomme kasvun jatkuvan vahvana myös tänä ja ensi vuonna. Suomen laajimman kauppaverkoston kautta K-ryhmällä on tässä merkittävä rooli. Yhteistyö K-ryhmän kanssa on meille luontevaa siksi, että K:ssa asiakaslähtöinen digiajattelu on kaiken toiminnan perustana”, toteaa MobilePay Finlandin toimitusjohtaja Anniina Heinonen.
K-ryhmän asiakkaiden parissa tehty tutkimus vahvistaa, että suomalaisilla on kiinnostusta mobiilimaksamiseen.
”Tällä hetkellä mobiilimaksamista kaupan kassalla kertoo kokeilleensa vasta alle 10 prosenttia vastaajista, mutta ilahduttavasti useampi kuin joka kolmas vastaaja, 35 prosenttia, on kiinnostunut mobiilimaksamisesta joko erittäin tai melko paljon. Siksikin olemme iloisia, että pystymme tarjoamaan tämän mahdollisuuden tulevaisuudessa yli tuhannessa ruokakaupassamme”, Ronkainen summaa.
Fakta: Maksu ruutua pyyhkäisemällä – Plussan saa saumattomasti mukaan
Lisätietoja:
Anni Ronkainen, Chief Digital Officer, K-ryhmä, p. 010 5322 259, anni.ronkainen@kesko.fi
Anniina Heinonen, toimitusjohtaja, MobilePay Finland Oy, p. 050 422 3122, anniina.heinonen@mobilepay.fi
Anni Sironen, viestintäpäällikkö, K-ryhmä, p. 040 5432 238, anni.sironen@kesko.fi
Kysely: Mobiilimaksaminen kiinnostaa K-ryhmän asiakkaita
K-ryhmä tutki 3.–8.7.2018 asiakkaidensa suhtautumista mobiili- eli kännykällä maksamiseen kaupan kassalla. K-ryhmän Kylä-asiakasyhteisössä toteutettuun online-tutkimukseen vastasi 1 612 K-ryhmän asiakasta eri puolilta Suomea.
Oletko maksanut kännykällä kaupan kassalla?
Kuinka paljon sinua kiinnostaa kännykällä maksaminen kaupassa?
Mikäli se on mahdollista, aiotko kokeilla kännykällä maksamista kaupan kassalla tulevan vuoden aikana?