Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Tomi Lotvonen: Kespro Ravintolatukku -palvelu täyttää kolme vuotta – kokemuksia ja tuloksia

Tomi Lotvonen | 23.11.2023

Vaikka yrityselämässä tavoitteita usein tarkastellaan kvartaali ja vuositasolla, suurien hankkeiden saralla on hyvä katsoa analyyttisesti peräpeiliin myös vuosien jälkeen katsoen kokonaisuutta pidemmältä aikaväliltä. Vuonna 2021 raportoin K-ryhmän blogeissa aktiivisesti uuden Kespro Ravintolatukku -palvelun vastaanotosta markkinalla ja tässä blogikirjoituksessa avaan lyhyesti palvelun tähänastista matkaa kokonaisuutena.

Kespro Ravintolatukku -palvelu lanseerattiin vuoden 2021 tammikuussa ja aloituksestaan lähtien palvelun asiakaskunta on kasvanut tasaisesti. Ravintolatukun asiakasmäärä ylitti lokakuussa 300 rajan ja matka kohti seuraavaa satasta on jo alkanut vauhdikkaasti.

Ravintolatukku-palvelun lanseeraus oli yksi Kespron sen hetkisen historian suurimpia uudistuksia, sillä palvelun myötä pystyimme tarjoamaan perinteisen foodservice-tukun lisäksi asiakkaillemme selkeästi ”premium-tason” tukkupalvelua.

Kertauksen vuoksi: Kespro Ravintolatukku tarjoaa joukon tukkuasiakkuuden räätälöintimahdollisuuksia ravintolakohtaisten tarpeiden mukaan. Asiakas saa päättää ravintolalle toimitettavan tavaran saapumisajan ja toimitusrytmin 6, 10 tai 24 tunnin vaihtoehdoista. Lisäksi palvelun myötä asiakkaan on mahdollista tilata myyntierästä poikkeavia määriä, eli hän voi tilata ainoastaan yhden säilyketölkin, vaikka myyntierä olisikin kuusi tölkkiä. Ravintolatukun asiakasta palvelee myös oma asiakaspalvelu, joka yhdessä varaston henkilökunnan kanssa informoi asiakasta mahdollisista toimituksen tuotepuutteista, korvaavista tuotteista tai toimituksen myöhästymisestä.

Korona vaikutti ravintoloiden tukkuhankintoihin siten, että suunnitelmia ja tilauksia tehtiin entistä lyhyemmällä polttovälillä, sillä koskaan ei voinut tietää saako ravintola ensi viikolla olla auki. Pandemiavuosien myötä ravintolat ryhtyivät tilaamaan tuotteita yleisestikin lyhyemmällä ennakolla, vaikka aukiolorajoituksista on jo päästy. Tähän asiakaskäyttäytymisen muutokseen Ravintolatukku-palvelu sopii siis loistavasti – ravintola voi muokata suunnitelmiaan vielä viime hetkillä.

Lisääntynyt ravintolatarjonta erityisesti pääkaupunkiseudulla on myös yksi selittäjä palvelun suosiolle. Varsinkin vanhojen taloyhtiöiden kivijalkaan perustetuissa ravintoloissa ravintolan omat säilytystilat saattavat olla kortilla ja ravintola ei voi pitää omaa isoa varastoaan. Eikä ravintolan edes tähän kannata pyrkiä, sillä ravintolan rahaa on turha sitoa kiinni suureen varastoon. Varsinkin nuoret aloittavat ravintolayrittäjät ovat tämän ymmärtäneet.

Kespro Ravintolatukku -palvelua markkinoitiin edellisvuosina voimakkaasti erityisesti some-alustoilla. Tänä vuonna markkinoinnin vetäessä henkeä asiakaskuntamme on jatkanut kasvamistaan. Suomen foodservice-markkinassa piirit ovat suhteellisen pienet, eli asiakkaiden keskinäinen suosittelu puree.

Pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla Ravintolatukku-palvelua on kokeiltu ennakkoluulottomammin kuin maakunnissa – ensi vuosien tavoitteenamme on kasvattaa asiakaskuntaamme myös niissä. Palvelu on tarjolla lähes kaikissa maakuntien keskuskaupungeissa. Maakunnissa Kespro palvelee kattavalla verkostolla myös noutotukuista, joten nykyinen asiakaskuntamme on tukeutunut perinteisesti noutotukkujen tarjoamiin lisäpalveluihin.

Nyt joulun juhlakauden ollessa täydessä vedossaan ravintolat ovat päässeet jälleen hyödyntämään Ravintolatukku-palvelun moninaisia hyötyjä, kun hektisessä ajankohdassa tukkutilaukset ovat joustaneet tarpeen mukaan. Hyvä pöhinä ja kasvu Ravintolatukku-palvelun osalta jatkunee myös tulevina vuosina.

Tomi Lotvonen
Aluejohtaja
Kespro

Tomi Lotvonen johtaa pääkaupunkiseudulla Kespron Ravintolatukku-palvelukokonaisuutta. Hän vastaa myös Kespron pääkaupunkiseudun asiakkuuksista ja myynnistä.

Lue lisää Ravintolatukusta: kespro.com/ravintolatukku

Takaisin ylös