Strategia, Arvo, visio ja missio

Keskon strategian ytimenä on kannattava kasvu kolmella strategisella alueella: päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Kesko erottautuu kilpailijoista laadulla ja asiakaslähtöisyydellä.

Asiakas ja laatu – kaikessa mitä teemme

Kesko ja K-kaupat toimivat jatkossa entistä vahvemmin yhtenäisenä K-ryhmänä, jolloin asiakkaille pystytään tarjoamaan entistä paremmat palvelut sekä toimimaan tehokkaasti. Strategisena tavoitteenamme on vahvistaa kuluttajien ja yritysten asiakaskokemusta sekä kaupoissa että digitaalisissa kanavissa. Uudistamme ketjukonseptit, rakennamme kaupan alan parhaat digitaaliset palvelut ja uudistamme K-Plussa-kanta-asiakasjärjestelmää.  

Päivittäistavarakaupassa strategisena tavoitteenamme on hyvä kannattavuus ja markkinaosuuden vahvistaminen Suomessa. Haluamme tarjota markkinoiden inspiroivimmat ruokakaupat ja digitaaliset palvelut. Painopistealueenamme on K-ryhmän lähikauppaverkoston uudistaminen ja kasvattaminen. Kasvustrategiaa tukee vuoden 2016 alkupuolella toteutettu Suomen Lähikaupan hankinta. Hankinnan myötä vähintään 400 Valintataloa ja Siwaa uudistetaan K-Marketeiksi kevääseen 2017 mennessä. Lisäksi K-Market-ketjun nykyiset noin 400 kauppaa ja 60 Neste K asemaa uudistetaan vuoden 2017 loppuun mennessä. Toteutamme K-Citymarket-ketjun uudistuksen vuoden 2018 loppuun mennessä ja luomme 81 erilaista, valikoimaltaan ja palveluiltaan oman asiakaskuntansa näköistä kauppaa. Terävöitämme K-Supermarket-konseptia ja laajennamme verkostoa uusilla kauppapaikoilla. Lisäksi vahvistamme digitaalisuutta sekä parannamme laatu- ja palvelutasoa K-ruokakaupoissa ja uudistamme markkinointimallin. Venäjän ruokakaupasta luovuttiin vuoden 2016 loppupuolella myymällä toiminta.

Kesko toimii rakentamisen ja talotekniikan kaupassa yhdeksässä maassa ja on rautakauppamarkkinoilla Euroopan viidenneksi suurin toimija. Strategisena tavoitteena on kasvu ja aseman vahvistaminen Euroopassa. Tätä tukee merkittävästi vuoden 2016 alkupuolella toteutettu LVI- ja sähkötuotteiden kauppaan erikoistuneen Onnisen hankinta. Onnisen ja Keskon rautakaupan kokonaisuudesta muodostamme markkinoille ainutlaatuisen yritysmyynnin kokonaisuuden. Digitaalisia palveluita ja verkkokauppaa kehitämme voimakkaasti. Suomessa K-Rauta- ja Rautia-kaupat yhdistetään uudistetun K-Rauta-brändin alle. Brändi uudistetaan muissa toimintamaissa vaiheittain.

Autokaupassa Kesko on markkinajohtaja Suomessa ja tavoitteenamme on autokaupan markkinaosuuden kasvattaminen erityisesti Suomessa. Kehitämme aktiivisesti uusia liiketoimintamalleja ja parannamme monikanavaista asiakaskokemusta. Loppuvuodesta hankimme Porschen edustuksen ja maahantuonnin Suomessa.

Lisäksi kehitämme Keskon muita liiketoimintoja, huonekalukauppaa, urheilukauppaa, maatalouskauppaa, konekauppaa ja kenkäkauppaa tavoitteena niiden arvon kasvattaminen.

Kilpailukyvyn varmistamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi olemme toteuttaneet 50 miljoonan euron kustannussäästöt kiinteissä kuluissa. Toteutetuista yrityskaupoista arvioimme saavamme synergiahyötyjä käyttökatetasolla (EBITDA) yli 30 milj. euroa vuodesta 2018 alkaen ja yli 60 milj. euroa vuodesta 2020 alkaen. 

Vuosina 2015-2016 olemme investoineet liiketoimintaan 500 miljoonaa euroa ilman yrityskauppoja. Vuodesta 2018 alkaen arvioimme investointien alittavan vuositasolla 200 milj. euroa.

Strategiset tavoitteet

  • Päivittäistavarakaupan kasvu Suomessa
  • Rakentamisen ja talotekniikan kaupan kasvu ja laajentuminen Euroopassa
  • Autokaupan kasvu erityisesti Suomessa
  • Kaupan alan paras asiakaskokemus kaikissa kanavissa
  • Yksi yhtenäinen Kesko, synergiaetujen hakeminen ja tehokkaat yhteiset toiminnot

Taloudelliset tavoitteet ja investoinnit

Mittari

Tavoite

Sidotun pääoman tuotto*

14 %

Oman pääoman tuotto*

12 %

Korolliset nettovelat / käyttökate

< 2,5

Investoinnit 2015 - 2017

Noin 750 milj. euroa**

*  Ilman kertaluonteisia eriä.
** Ei sisällä mahdollisia yritysostoja.

Arvo

Asiakas ja laatu – kaikessa mitä teemme

Visio

Olemme asiakkaan valinta ja kaupan laatujohtaja Euroopassa

Missio

Luomme vastuullisesti hyvinvointia kaikille sidosryhmillemme ja koko yhteiskunnalle

 

Lue lisää

Megatrendit 

Takaisin ylös