Päivittäistavarakauppa

K-ruokakaupat tarjoavat asiakkailleen sekä edullista että laadukasta ruokaa. Tavoitteena ovat Suomen laadukkaimmat ruokakaupat, joiden asiakaspalvelusta vastaavat noin 900 K-ruokakauppiasta paikallisesti räätälöidyillä kaupoillaan. Keskon päivittäistavarakauppa ja K-ruokakaupat toimivat yhteistyössä tehokkaalla ketjuliiketoimintamallilla.

K-ruokakaupoissa käy päivittäin noin 900 000 asiakasta, joiden odotuksissa korostuvat monipuolinen ja laadukas valikoima, asioinnin helppous, edullisuus ja vastuullisuus. Asiakas ja laatu ovatkin K-ruokakauppojen kaiken toiminnan keskiössä ja tavoitteena ovat Suomen laadukkaimmat ruokakaupat.

Keskon päivittäistavarakaupan ja K-ruokakauppiaiden yhteistyö perustuu ketjutoimintaan, jolla taataan asiakaslähtöisyys, liiketoiminnan tehokkuus ja kilpailuetujen toteutuminen. Keskon keskeisiä tehtäviä ovat tuotteiden keskitetty hankinta, valikoimanhallinta, logistiikka sekä ketjukonseptien ja kauppapaikkaverkoston kehittäminen. Kesko sopii myös pitkäaikaiset yhteistyömallit erilaisten kumppaniyritysten kanssa. Keskitetty toiminta takaa tehokkaan kilpailukyvyn.

Paikallisten K-ruokakauppiaiden tehtävänä on räätälöidä kauppansa mahdollisimman hyvin paikalliset asiakastarpeet huomioivaksi. K-kauppiaat huolehtivat oman kauppansa valikoimista, asiakkaiden palvelusta, henkilökunnan osaamisesta, tuotteiden laadusta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. K-kauppiaat rakentavat paikallisten asiakkaidensa tarpeita vastaavan valikoiman sekä palvelun heidän toiveitaan kuunnellen ja asiakastietoa hyödyntäen. K-ruokakauppias täydentää ketjunsa yhteistä valikoimaa esimerkiksi paikallisilta tuottajilta saatavalla lähiruoalla.

Keskon ja K-ruokakauppiaiden yhdessä kehittämät digitaalisen kaupan palvelut tarjoavat asiakkaille ideoita ja inspiraatioita ruoanlaittoon sekä helpompia tapoja ruokaostoksien tekemiseen. K-ruoka-mobiilisovellus tarjoaa henkilökohtaisia etuja, kauppakohtaisia tarjouksia ja älykkään ostoslistan, joka suosittelee asiakkaan usein ostamia tuotteita, sekä lähes 6 000 reseptiä ohjeineen. K-ruokakauppojen verkkokaupan sekä Tilaa ja nouda -palvelujen verkosto kasvaa edelleen. Asiakkaan hyödynnettävissä on tutun kaupan laaja valikoima ja edulliset hinnat myös verkossa.

Kesko myi Venäjän päivittäistavarakauppansa Lentalle marraskuussa 2016.

K-ruokakauppojen yhteistyökumppaneille on oma Ruokakeskon ja tavarantoimittajien yhteistyöportaali KeskoFood.net.

Kesko osti Suomen Lähikaupan - Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-Marketeiksi

Kesko kertoi 12.4.2016 pörssitiedotteella, että se on ostanut Suomen Lähikauppa Oy:n koko osakekannan pääomasijoittaja Tritonilta. Suomen Lähikaupan hankinnan myötä Kesko kasvaa strategiansa mukaisesti lähimarkkinassa ja suomalaisten kuluttajien arvostamat lähikauppapalvelut paranevat merkittävästi.

Suomen Lähikaupan Siwat ja Valintatalot muutetaan K-Marketeiksi. Samaan aikaan käynnistyy koko K-Market-ketjun uudistaminen. Uusiin K-ruokakauppoihin rekrytoidaan lähivuosina satoja uusia kauppiaita.

Osakekauppana toteutetun yritysoston velaton kauppahinta on noin 60 miljoonaa euroa. Suomen Lähikaupan liikevaihto vuonna 2015 oli 935,7 miljoonaa euroa, ja sillä on noin 600 Siwaa ja Valintataloa ja noin 3 800 työntekijää.

"Kaupan toteutumisen myötä Suomen Lähikauppa saa sitoutuneen, vastuullisen ja vakavaraisen suomalaisen omistajan. Strategiamme mukaisesti haemme kasvua päivittäistavarakaupassa uudistamalla ja kasvattamalla lähimarkkinaverkostoamme. Suomen Lähikaupalla on erinomaisia liikepaikkoja, ja yrityskaupan myötä pystymme toteuttamaan strategiaamme suunniteltua nopeammin ja merkittävästi pienemmillä investoinneilla", sanoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

"Kauppa mahdollistaa myös merkittävät synergiaedut. Lähdemme nyt kirjoittamaan suomalaisen lähikaupan uutta lukua ja tavoitteenamme on kaksinkertaistaa lähikauppojemme asiakasmäärät. Yrityskauppa tukee myös muiden K-ryhmän päivittäistavarakauppojen kehitystä."

Päivittäistavarakaupan kilpailuedut

  • Kauppakohtainen liikeidea - K-ruokakauppojen räätälöiminen paikallisen asiakaskysynnän mukaisesti
  • Parhaimmat tuoreosastot ja laajimmat valikoimat
  • K-kauppiasyrittäjyys takaa toiminnan asiakaslähtöisyyden
  • Edulliset ja laadukkaat Pirkka- ja K-Menu-tuotteet
  • Kotimaisuus ja vastuullisuus – noin 80 % valikoimista on suomalaisia
  • Laaja valikoima asiakkaan arkea helpottavia digitaalisia palveluja sekä kattava ruoan verkkokauppaverkosto
  • Tehokas asiakasdialogi – jopa miljoona asiakaspalautetta vuodessa

 

K-ruokakauppaketjut

K-citymarket

K-citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset ja laajat valikoimat elintarvikkeita sekä käyttötavaraa. K-citymarket tunnetaan parhaista tarjouksistaan, paikallisista valikoimistaan ja ruokaosaamisestaan.

www.k-citymarket.fi

K-supermarket

K-supermarket on tavallista parempi ruokakauppa, joka on sekä laadukas että edullinen helpon asioinnin ostospaikka. Vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen henkilökunta, kattava palvelu, laajimmat valikoimat sekä suomalaiset tuotteet.

www.k-supermarket.fi

K-Market

K-Market on luotettava, palveleva, paikallinen ja asiakasta lähellä oleva lähikauppa. K-Market tarjoaa asiakkaille päivittäiseen arkeen liittyvät monipuoliset ruokavalikoimat ja lähipalvelut.

www.k-market.fi

Kespro

Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (HoReCa) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut.

www.kespro.com
 

Omat merkit vuonna 2015

Pirkka-tuotteita: 2 551
Pirkka Luomu -tuotteita: 117
Uusia Pirkka-tuotteita lanseerattiin: 195
K-Menu-tuotteita: 291

www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet

www.k-ruoka.fi/k-menu

 

Markkinat

Suomen päivittäistavarakaupan markkinat olivat vuonna 2015 noin 16,6 miljardia euroa (sis. alv), ja ne laskivat 0,7 % (alv 0 %, Nielsen).

Foodservice-markkinan (aiemmin HoReCa) arvioidaan vuonna 2015 hieman laskeneen edellisestä vuodesta (Keskon oma arvio).

Markkinaosuudet 2015

Ruokakauppa

Markkinaosuus Suomessa 32,7 % (Nielsen)Kilpailijat: Prisma, S-market ja Alepa/Sale (S-ryhmä), Valintatalo, Siwa (Suomen Lähikauppa Oy), Lidl, Stockmann sekä M-ketjun myymälät.

K-citymarketin käyttötavara
Markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea
Kilpailijat: tavaratalot, hypermarketit, erikoisliikeketjut ja verkkokaupat.

Foodservice
Kespro, Suomi
Markkinaosuuden arvioidaan vahvistuneen ja olevan noin 22 % (Keskon oma arvio)
Kilpailijat: Meira Nova, Metro-tukku, Heinon Tukku, Suomen Palvelutukkurit.

Liikevaihto 2015

Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 2015 

Takaisin ylös