Päivittäistavarakauppa

Jokainen ihminen on erilainen, ja sen vuoksi myös jokainen K-ruokakauppa on erilainen. K-ruokakauppiaat kuuntelevat asiakkaidensa toiveita ja räätälöivät kauppansa paikallisen asiakaskysynnän mukaisesti. Asiakas ja laatu ovat K-ruokakauppojen kaiken toiminnan keskiössä – tavoitteenamme on tarjota markkinoiden inspiroivimmat ruokakaupat ja niitä tukevat digitaaliset palvelut.

K-ryhmän ruokakaupoissa käy päivittäin noin 1,2 miljoonaa asiakasta. K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Kesko toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, monipuoliset ja laadukkaat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja oma tuotemerkki Pirkka.

Vuoden 2016 huhtikuussa tehdyn Suomen Lähikaupan oston myötä K-ryhmä tarjoaa Suomen kattavimman ja palvelevimman lähikauppaverkoston. Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-Marketeiksi kevääseen 2017 mennessä ja siirtyvät K-kauppiaille vaiheittain vuoden 2018 loppuun mennessä. Myös K-Supermarket-ketju laajenee. Vuosina 2016 ja 2017 perustamme lähes 30 täysin uutta kauppaa ja toteutamme yli 20 kaupan kokonaisuudistusta. Uudistamme koko hypermarket-konseptimme ja uudistamme kaikki K-Citymarketit vuoteen 2018 loppuun mennessä. Tavoitteena on luoda 81 erilaista, valikoimaltaan ja palveluiltaan oman asiakaskuntansa näköistä K-Citymarketia. Vuoden 2016 loppuun mennessä uudistus oli toteutettu 23 kaupassa.

Kesko keskittyy strategiansa mukaisesti Suomen päivittäistavarakauppaan. Kesko myi Venäjän päivittäistavarakaupan liiketoiminnot marraskuussa 2016 venäläiselle päivittäistavarakaupan toimijalle Lentalle.

Keskon päivittäistavarakaupan henkilöstömäärä oli vuoden 2016 lopussa 10 338. K-ryhmä (Kesko ja K-kauppiaat) on toiseksi suurin toimija Suomen päivittäistavarakaupassa noin 37-38 %:n markkinaosuudella (Keskon oma arvio Suomen Lähikaupan hankinnan myötä).

Keskon päivittäistavarakaupan ja K-ruokakauppiaiden yhteistyö perustuu ketjutoimintaan, jolla taataan asiakaslähtöisyys, liiketoiminnan tehokkuus ja kilpailuetujen toteutuminen. Keskon keskeisiä tehtäviä ovat tuotteiden keskitetty hankinta, valikoimanhallinta, logistiikka sekä ketjukonseptien ja kauppapaikkaverkoston kehittäminen. Kesko sopii myös pitkäaikaiset yhteistyömallit eri kumppaniyritysten kanssa. Keskitetty toiminta takaa tehokkaan kilpailukyvyn.

K-ruokakauppiaiden tehtävänä on räätälöidä kauppansa mahdollisimman hyvin paikalliset asiakastarpeet huomioiviksi. K-kauppiaat huolehtivat oman kauppansa valikoimista, asiakkaiden palvelusta, henkilökunnan osaamisesta, tuotteiden laadusta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. K-kauppiaat rakentavat paikallisten asiakkaidensa tarpeita vastaavan valikoiman sekä palvelut heidän toiveitaan kuunnellen ja Plussa-kanta-asiakasohjelman asiakastietoa hyödyntäen. K-ruokakauppias täydentää ketjunsa yhteistä valikoimaa esimerkiksi paikallisilta tuottajilta saatavilla tuotteilla.

Keskon ja K-ruokakauppiaiden yhdessä kehittämät digitaaliset palvelut tarjoavat asiakkaille ideoita ja inspiraatioita ruoanlaittoon sekä helpompia tapoja ruokaostoksien tekemiseen. Digitaalisilla palveluilla asiakas saa K-ruokakaupoilta yhä henkilökohtaisempia etuja ja paikallisia kauppakohtaisia tarjouksia. K-ruokamobiilisovellus tarjoaa älykkään ostoslistan, joka suosittelee asiakkaan usein ostamia tuotteita, sekä tuhansia reseptejä ohjeineen. Paikallisesti toimivia ruoan verkkokauppoja sekä Tilaa ja nouda -palveluja tarjoaa jo lähes 100 K-ruokakauppaa ympäri Suomen. Asiakkaan hyödynnettävissä on tutun kaupan laaja valikoima ja edulliset hinnat myös verkossa. Kiireisten asiakkaiden arkea helpottavia itsepalvelukassoja on jo kymmenissä K-ruokakaupoissa ympäri Suomen.

K-ruokakauppojen yhteistyökumppaneille on oma Ruokakeskon ja tavarantoimittajien yhteistyöportaali KeskoFood.net.

Päivittäistavarakaupan kilpailuedut

  • Markkinoiden inspiroivimmat kaupat
  • K-ruokakauppojen räätälöiminen paikallisen asiakaskysynnän mukaisesti
  • Suomen laajin lähikauppapalvelujen verkosto lisäpalveluineen
  • Parhaimmat tuoreosastot ja laajimmat valikoimat – myös lähiruoassa
  • K-kauppiasyrittäjyys takaa laadun ja asiakaslähtöisyyden
  • Edulliset ja laadukkaat Pirkka- ja K-Menu-tuotteet
  • Kotimaisuus ja vastuullisuus – noin 80 % valikoimista suomalaisia tuotteita
  • Laaja valikoima asiakkaan arkea helpottavia digitaalisia palveluja sekä kattava ruoan verkkokauppaverkosto
  • Tehokas asiakasdialogi – jopa miljoona asiakaspalautetta vuodessa 

K-ruokakauppaketjut

K-Citymarket

K-Citymarket on moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset ja laajat valikoimat elintarvikkeita sekä käyttötavaraa. K-Citymarket tunnetaan parhaista tarjouksistaan, laajoista valikoimistaan ja ruokaosaamisestaan.

www.k-citymarket.fi

K-Supermarket

Uudistuvan K-Supermarketin missiona on inspiroida suomalaisia syömään paremmin - K-Supermarket on ruokaa rakastavan ykkösvalinta. K-Supermarketin vahvuuksia ovat laatu, uusien ruokaideoiden tarjoaminen, laaja ja ajankohtainen valikoima, paikallisuus sekä ylivertainen asiakaspalvelu.

www.k-supermarket.fi

K-Market

K-Market on persoonallinen, palveleva, aidosti paikallinen ja lähellä oleva asiakkaan oma lähikauppa, moderni uuden ajan kyläkauppa. K-Market tarjoaa asiakkaille päivittäiseen arkeen liittyvät monipuoliset ruokavalikoimat ja lähipalvelut vaivattomasti.

www.k-market.fi

Neste K

Neste K -asemat uudistetaan ruokaisiksi ja viihtyisiksi liikenneasemiksi. Asiakkaille tarjoillaan laadukkaita ja yksilöllisiä liikenneasemapalveluita nopeasti ja vaivattomasti. Tavoitteena on rakentaa sadan uudistuneen Neste K -aseman verkosto.

www.nestek.fi

Kespro

Kespro on Suomen johtava Foodservice-palvelujen tarjoaja (ent. HoReCa) ja tukkukauppa. Kespro toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa ja tarjoaa asiakkailleen monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut.

www.kespro.com
 

Omat merkit vuonna 2016

Pirkka-tuotteita: 2 593
Pirkka Luomu -tuotteita: 118
Uusia Pirkka-tuotteita lanseerattiin: 66
K-Menu-tuotteita: 313

www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet

www.k-ruoka.fi/k-menu

 

Markkinat

Suomen päivittäistavarakaupan markkinat olivat vuonna 2016 noin 16,8 miljardia euroa (sis. alv), ja kasvua oli noin 1 % (Keskon oma arvio). Kokonaismarkkina on kääntynyt varovaiseen kasvuun, mihin on vaikuttanut muun muassa ruokakauppojen aukioloaikojen vapauttaminen. Suomen päivittäistavaramarkkinoita on viime vuosina leimannut tiukka hintakilpailu.

Markkinaosuudet 2016

Ruokakauppa

 

* Sisältää Suomen Lähikaupan 1,5 %:n markkinaosuuden ennen yrityskauppaa
Lähde: Nielsen

Ruokakauppa

Markkinaosuus Suomessa noin 37-38 % (Keskon oma arvio). Kilpailijat: Prisma, S-market ja Alepa/Sale (S-ryhmä), Lidl, Stockmann, Tokmanni sekä M-ketjun myymälät.

K-Citymarketin käyttötavara

Markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea. Kilpailijat: tavaratalot, hypermarketit, halpahallit, erikoisliikeketjut ja verkkokaupat.

Foodservice

Kespro, Suomi

Markkinaosuuden arvioidaan vahvistuneen ja olevan noin 43 % (Keskon oma arvio). Kilpailijat: Meira Nova, Metro-tukku, Heinon Tukku, Suomen Palvelutukkurit.

Liikevaihto 2016

Vertailukelpoinen liikevoitto 2016 

Takaisin ylös