WILD-julkaisu siivittää Suomen ravintolakulttuuria kulinaristisen maailman puheenaiheeksi

Ruokakulttuurin kehittämisen monet polut yhtyvät Suomen Bocuse d’Or joukkueen matkasta sekä Suomen uniikeista makuelämyksistä kertovassa Kespron WILD-julkaisussa. Englanninkielisen julkaisun yhtenä tavoitteena on tuoda suomalainen ruoka- ja ravintolakulttuuri sekä suomalaisten että kansainvälisten kahvipöytäkeskustelujen aiheeksi.

”WILD-julkaisun yhtenä tavoitteena on esitellä mahdollisimman mielenkiintoisella tavalla  suomalaista ruoka- ja ravintolakulttuuria, joka on Euroopan mittakaavassa varsin omaleimaista, jopa villiä ja erottuvaa, vaikkemme sitä aina itse tunnista”, kertoo julkaisun tuotantoa johtanut Kespron projektipäällikkö Teija Nesterinen.

Julkaisu on saatavilla Suomessa ruokamatkaajien kohtaamispaikoissa, kuten hotelleissa, ravintoloissa ja Bocuse d’Or kilpailukaupungeissa Euroopassa – ja tietysti digilehtenä.

WILD1.png

”Kulinaristeille nostetaan esiin ruokakaupungit Helsinki, Trondheim ja Lyon parhaiden paikallisten chefien toimesta ja johdatetaan matkaajat Suomen mielenkiintoisimpiin ravintoloihin sekä Saimaalle, jolle on annettu European Region of Gastronomy -titteli vuodelle 2024”,  jatkaa Nesterinen.

Bocuse d’Or -kilpailuun sukelletaan WILDissa varsin syvälle. Julkaisun toinen tärkeä tavoite on kasvattaa maailman vaativimman kokkikilpailun tunnettuutta Suomessa ja tukea Suomen Bocuse d’Or -joukkueen menestystä kilpailukaudellaan.

”Graafisesti ja tyylillisesti WILD-julkaisu pyrkii erottumaan muista vastaavista coffee table ‑tyyppisistä julkaisuista. Emme myöskään ole aiemmin törmänneet muiden maiden Bocuse d’Or -edustusjoukkueiden vastaavanlaisiin, näin laajoihin julkaisuihin”, toteaa Nesterinen.

WILD2.png


WILDisti kohti Trondheimia

Suomen edustaja Bocuse d’Or -kaudelle 2024–2025 on Ismo Sipeläinen assistenttinaan Kaisa Laanemäe ja valmentajanaan Kristian Vuojärvi. Sipeläisen joukkue on harjoitellut tiiviisti koko alkuvuoden Norjan Trondheimissa 19.-20.3.2024 käytäviin Euroopan-karsintoihin.

Trondheimista kymmenen joukkuetta jatkaa kohti Lyonissa tammikuussa 2025 käytäviin maailman Bocuse d’Or -finaaliin. Suomen joukkue on viime vuosina päässyt poikkeuksetta Euroopan-karsinnoista jatkoon.

WILD3.png

Näkyvyys parempaa kuin koskaan

Suomessa K-ryhmä on ottanut päävastuun Suomen Bocuse d’Or -joukkueen tukemisessa. Suomessa Bocuse d’Or -edustusjoukkue toimii täysin yrityssponsorirahoituksen turvin, eli K-ryhmän ja lukuisten suomalaisten elintarviketeollisuuden toimijoiden tuen varassa.

WILD-julkaisun sisältöihin ovat vaikuttaneet myös Suomen Bocuse d’Or -joukkueen yhteistyökumppanit, joiden kanssa K-ryhmä on tehnyt tiivistä yhteistyötä. Suomen joukkueen harjoittelua ja tunnetuksi tekemistä kuluvalla kilpailukaudella tukevat Arla Pro, Hellmann’s, HK, Lantmännen Unibake, E. Ahlström, Hätälä, Järvikylä, Medanta, Metos, Moët & Chandon ja Paulig PRO. K-ryhmästä mukana ovat Kespro ja K-Citymarket.

Kuluvalla kilpailukaudella Bocuse d’Orin näkyvyys on suomalaisissa medioissa kasvanut huomattavasti. Yhä useammassa Suomen ruokakulttuurin tilaa käsittelevässä journalistisessa sisällössä mainitaan Bocuse d’Or. Kilpailun tunnettavuus Suomessa kasvoi merkittävästi viime kilpailukaudella, jolloin K-ryhmä tuotti kumppaniensa kanssa Bocuse d’Or -edustusjoukkueen vaiheista kertovan ja edelliskausien Bocuse d’Or-edustajien kokemuksia esitelleen Tähtikokkien Bocuse d’Or TV-sarjan.

Suomi tavoittelee kuluvalla kilpailukaudella Bocuse d’Orista palkintosijaa. Aiempina kilpailukausina Suomi on toistuvasti sijoittunut kuuden parhaan joukkoon. Ismo Sipeläinen edusti Suomea edellisen kerran Bocuse d’Orissa kilpailukaudella 2018–2019 sijoittuen neljänneksi – joka on toinen Suomen kaikkien aikojen parhaista sijoituksista. Sipeläinen on toiminut Bocuse d’Or – kilpailussa kerran myös assistenttina.

MN_5_23_Bocuse_voittajan_haastattelu_3.jpgIsmo Sipeläisen taidonnäyteannos Suomen Bocuse d'Or -edustajakarsinnoista syyskuussa 2023.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös