KORJAUS: TIEDOTELUOKAN MUUTOS. Kesko myy K-maatalous-liiketoimintansa Lantmännenille

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 11.04.2017 KLO 14.30 1(3)

Kesko Oyj on sopinut myyvänsä K-maatalous-liiketoimintansa ruotsalaiselle Lantmännen ek förille. Osakekauppana toteutettavan kaupan velaton kauppahinta on 38,5 milj. euroa.

Myytäväksi sovittujen K-maatalous-liiketoimintojen liikevaihto 2016 oli 334 milj. euroa ja liikevoitto 5,3 milj. euroa. Osakekauppana toteutettavan kaupan velaton kauppahinta on 38,5 milj. euroa, joka maksetaan kaupan toteutumisen yhteydessä käteisellä. Kesko Oyj kirjaa yrityskaupasta kaupan toteutuessa noin 13 milj. euron myyntivoiton. Myytävissä liiketoiminnoissa työskentelee 45 työntekijää. K-maatalous-ketjun 78 kaupassa toimii 43 paikallista kauppiasyrittäjää, jotka jatkavat toimintaansa kauppiasmallilla Lantmännenin kanssa.

K-maatalous-ketjun vähittäismyynti 2016 oli 424 milj. euroa. K-maatalouden asiakkaita ovat maatalousyrittäjät, koneurakoitsijat sekä hevosalan ammattilaiset ja harrastajat. K-maatalouden tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa kylvösiemenet, lannoitteet, rehut ja kasvinsuojeluaineet.

"Maatalouden rakenne Suomessa on muuttunut merkittävästi. Muutos jatkuu ja tilojen lukumäärä vähenee edelleen. Samalla maatalouskauppa kansainvälistyy ja keskittyy. Osana Lantmänneniä K-maatalouden ja K-maatalous-kauppiaiden asema maatalouskaupassa vahvistuu ja kilpailukyky kiristyvässä toimintaympäristössä paranee. Kesko on strategiansa mukaisesti tulevaisuudessa yhä fokusoituneempi yhtiö ja keskittyy kotimaan päivittäistavarakauppaan, rakentamisen ja talotekniikan kauppaan sekä autokauppaan", sanoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Lantmännen on ruotsalainen maatalousosuuskunta ja Pohjois-Euroopan johtava alan toimija. Lantmännenin liikevaihto on noin 3,9 mrd euroa ja sillä on työntekijöitä noin 10 000 ja toimintaa yli 20 maassa. Lantmännenin omistavat 25 000 ruotsalaista maanviljelijää.

"Lantmännen ostaa K-maatalouden kasvaakseen ja kehittääkseen edelleen asemaansa viljan arvoketjussa Itämeren alueella. Yrityskauppa on tärkeä osa Lantmännenin Itämeren alueen strategian toteutusta. Se antaa Lantmännenille mahdollisuuden jatkuvaan kasvuun ja kehitykseen itäisessä naapurimaassamme, missä Lantmännenillä on jo vahva asema leipomo- ja mallastusteollisuudessa", sanoo Per Olof Nyman, Lantmännen-konsernin pääjohtaja.

Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksymistä sekä kaupan muiden ehtojen täyttymistä. Kaupan ennakoidaan toteutuvan viimeistään vuoden 2017 kolmannen vuosineljänneksen aikana.

Tiedotustilaisuus 12.4.2017 kello 15.30

Kesko ja Lantmännen järjestävät tiedotustilaisuuden keskiviikkona 12.4.2017 klo 15.30 Keskon maatalous- ja konekaupan toimipisteessä osoitteessa Vanha Porvoontie 245, Vantaa.

Antti Meriläinen, johtaja, Keskon maatalous- ja konekauppa, antti.jo.merilainen@kesko.fi, p. 010 53 20492
Jukka Erlund, talous- ja rahoitusjohtaja, jukka.erlund@kesko.fi, p. 010 53 22113
Lauri Peltola, johtaja, lauri.peltola@kesko.fi, p. 010 53 22400

Kesko Oyj

www.kesko.fi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on yli 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 45 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 10 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 28 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu yli 2 000 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi

K-maatalous on osa Keskon maatalous- ja konekaupan yksikköä, joka kuuluu rakentamisen ja talotekniikan toimialaan. Suomessa maatalousasiakkaita palvelee kattava K-maatalous-kauppojen kauppaverkosto. K-maatalous-kauppiaiden asiakkaita ovat maatalousyrittäjät, koneurakoitsijat sekä hevosalan ammattilaiset ja harrastajat. Useat K-maatalous-kaupat toimivat K-Rauta-kaupan yhteydessä.

Lantmännen on maatalousosuuskunta ja johtava toimija maatalouden, koneiden, bioenergian ja elintarvikkeiden alalla Pohjois-Euroopassa. Lantmännenin omistavat 25 000 ruotsalaista maanviljelijää, sillä on 10 000 työntekijää ja toimintaa yli 20 maassa. Lantmännenin liikevaihto on 37 miljardia Ruotsin kruunua. Peltoresursseja ja erityisesti viljaa hyödyntämällä se pyrkii edistämään maatalouden elinvoimaisuutta. Lantmännenin parhaiten tunnettuja tuotemerkkejä ovat AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, Vaasan, Finn Crisp ja Bonjour. Yhtiön perustan muodostavat osaaminen ja arvot, joita omistajat ovat kehittäneet vuosikymmenien ajan. Tutkimus ja kehitys sekä koko arvoketjun kattava liiketoiminta varmistavat, että toiminta on vastuullista aina pellosta pöytään.