Tavoitteena kaupan alan houkuttelevin työpaikka

Kesko ja sen ketjujen kaupat tarjoavat motivoivia ja palkitsevia tehtäviä asiakkaiden arvostamien tuotteiden ja palveluiden parissa. Kesko on hyvä ja vastuullinen työyhteisö, jossa työntekijöitä kohdellaan tasa-arvoisesti ja reilusti.

Vuoden 2008 lopussa Keskon henkilöstön kokonaismäärä oli yhteensä 24 668 henkilöä kahdeksassa eri toimintamaassa. Suomessa henkilöstöä oli 13 651 ja muissa maissa 11 017 henkilöä. Henkilöstön määrä keskimäärin kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna oli 21 327 henkeä. Suomessa keskimääräinen henkilömäärän vähennys oli 95 henkilöä ja Suomen ulkopuolella lisäys 902 henkilöä.

Keskon kansainvälisin toimiala on Rautakesko. Sen 10 158 työntekijästä 96,5 % on Suomen ulkopuolella.

Kesko ja sen ketjujen kauppiasyrittäjät työllistävät yhteensä noin 50 000 henkilöä.

Mahdollisuus monipuoliseen sisäiseen tehtäväkiertoon ja urakehitykseen on yksi Keskon vahvuuksista. Vuoden 2008 aika na uusiin tehtäviin konsernin sisällä siirtyi noin 2 000 henkilöä.

Vuonna 2008 yksi henkilöstöjohtamisen tärkeimmistä painopisteistä oli uuden Vastuulliset toimintatapamme -oppaan jakaminen koko henkilökunnalle kaikissa toimintamaissa. Vastuullisuuteen perehtymistä tuettiin muun muassa esimiesten verkkokoulutusohjelmalla ja esimiesten pitämillä yksikkökohtaisilla henkilöstötilaisuuksilla. Toinen merkittävä painopistealue oli Keskon ja sen ketjujen kaupat kattava Työ ja tuottavuus -ohjelman käynnistäminen. Ohjelma jatkuu vuonna 2009.

Kesko menestyi Suomen Universumtyönantajakuvatutkimuksissa vuonna 2008. Kaupallisen alan opiskelijoiden keskuudessa Keskon sijoitus suosittuna työnantajana on noussut. Nuorten korkeakoulutettujen ammattilaisten parissa Kesko on noussut kahdessa vuodessa sijalta 28 sijalle 13. Kaupan alan toisen asteen koulutettujen parissa Kesko sijoittui kuudenneksi.

Kesko tekee tiivistä yhteistyötä eri alojen opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Esimerkiksi Suomessa kaupallisten ja teknisten alojen opettajien työelämälähtöisyyttä edistetään Keskon toteuttamissa opettajakoulutuksissa.

Kaupan alan osaavin ja innostunein henkilökunta

Kesko ja sen ketjujen kaupat tarjoavat työntekijöilleen myös hyvät mahdollisuudet osaamisen tavoitteelliseen kehittämiseen.

Suomessa Keskon tytäryhtiö K-instituutti toimii K-ryhmän osaamisen kehittämisen keskuksena. K-instituutin toimintamalli uudistettiin vuonna 2008. K-instituutti suunnittelee osaamisen kehittämisen ratkaisuja ketjuliiketoiminnan tarpeisiin ja toteuttaa koulutusohjelmat yhdessä kumppaniverkostonsa kanssa. Myös alueellista koulutustarjontaa lisätään. Vuonna 2008 K-instituutin toteuttamiin koulutusohjelmiin osallistui noin 25 000 henkilöä.

Suomen suurimpaan aikuiskoulutustapahtumaan, Mestarimyyjäkoulutukseen, osallistui vuonna 2008 yli 16 000 opiskelijaa 13 eri linjalla. Rautia-ketju palkittiin Mestarimyyjien kouluttajaketjuna. Kaikkien Rautia-ketjukauppojen henkilökunnasta 80 % suoritti Mestarimyyjäkoulutuksen hyväksytysti. Koulutukseen oli mahdollista osallistua myös noin sadassa ammatillisessa oppilaitoksessa ja am - mat tikorkeakoulussa. Koulutusta hyödynsi noin 6 000 opiskelijaa.

Keskon toinen K-trainee-ohjelma päättyi tammikuussa 2009. Vuoden 2008 aikana ensimmäisestä K-trainee-ohjelmasta valmistuneet sijoittuivat eri yhtiöihin esimies- ja asiantuntijatehtäviin. VVauton automyyjän trainee-ohjelmasta valmistuneet sijoittuivat automyyjiksi.

Johtaminen ja esimiestoiminta

OmavalvontakoulutusKeskossa johtaminen on vastuullista ja yhtiön arvojen mukaista. Kehittyvä ja kehittävä työyhteisö on edellytys ihmisten työhyvinvoinnille ja erinomaiselle suorituskyvylle.

Vuosittaisella henkilöstötutkimuksella on Keskossa keskeinen rooli esimiestoiminnan laadun sekä sisäisen työnantajakuvan mittaamisessa. Vuonna 2008 uudistettu tutkimus toteutetaan samansisältöisenä koko Keskossa ja sen ketjujen kaupoissa. Uudistetulla tutkimuksella saadaan entistä konkreettisempaa tietoa työyhteisöjen vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Tutkimukseen vastasi 68,8 % siihen osallistuneiden yhtiöiden henkilöstöstä.

Tehokkaan suorituksen johtamisen ja innostavan lähiesimiestoiminnan keskeisenä työkaluna on tavoite- ja kehityskeskustelu, jonka onnistumista mitataan henkilöstötutkimuksessa. Lisäksi koko konsernin avainhenkilöiden suoritusta arvioidaan erikseen.

Johtamistaitoja sekä uralla etenemistä tuetaan Keskon omalla kolmiportaisella esimies- ja johtamisvalmennuksella, jonka kansainvälistäminen on kehitystyön alla.

Vuodesta 2004 Keskossa on toteutettu pitkäjänteistä johdon ja johtopotentiaalin kehittämisohjelmaa, jossa on mukana noin 200 henkilöä. Tavoitteena on varmistaa laadullisesti ja määrällisesti riittävät johtoresurssit. Näitä valmennuksia täydentävät ketjujen omat valmennukset, kuten Ruotsissa K-rauta AB:n tulevaisuuden esimiehille suunnattu K2-tusen chef -ohjelma, jossa vuorottelevat teoria ja käytäntö. Kolmas ohjelma starttaa vuonna 2009.

Tammikuussa 2009 päättyi Keskon ensimmäinen oma K-retail eMBA -ohjelma, joka toteutettiin yhteistyössä Teknillisen korkeakoulun kanssa. Tavoitteena on vahvistaa osallistujien valmiuksia toimia kansainvälisissä johtotehtävissä.

Kohti alan parasta henkilöstön työn tuottavuutta

Voidaan Hyvin Cittarissa -ohjelmaKäynnissä olevan Työ ja tuottavuus -ohjelman keskeinen tavoite on parantaa henkilöstön työn tuottavuutta, osaamista, hyvinvointia ja henkilöstöjohtamista. Ohjelma kattaa myös toimintojen tehostamiseen ja sähköistämiseen liittyviä toimenpiteitä. Työ ja tuottavuus -ohjelma koskee Keskoa ja kaikkia sen ketjujen kauppoja.

Useassa yhtiössä on parhaillaan käynnissä pitkäkestoisia työhyvinvointihankkeita. Tavoitteena on nostaa työn tuottavuutta vähentämällä sairauspoissaoloja ja nostamalla eläkkeellesiirtymisikää. Sairauspoissaolojen seurantaa tarkennetaan ja esimiesten puheeksiottamisen valmiuksia parannetaan. Lisäksi työn tuottavuutta pyritään parantamaan edistämällä erilaisten työaikamallien käyttöönottoa sekä työtuntien systemaattisella johtamisella.

Suomessa Keskon työterveyshuollon painopisteenä on työkykyä ylläpitävä toiminta ja työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen. Työterveyshuollon kokonaiskustannuksista käytetään tähän toimintaan 35–45 %. Muissa toimintamaissa työterveyshuolto on järjestetty paikallisen käytännön ja lainsäädännön mukaisesti. Henkilökunnan virkistystoimintaa kehitetään sekä yhteisen kerhotoiminnan kautta että yhtiökohtaisilla toimenpiteillä.

Suurin osa Keskon henkilökunnasta kuuluu jonkin kannustinjärjestelmän piiriin. Johdon kannustinjärjestelmät on kuvattu sivulla 62.

Sisäinen viestintä Keskossa kansainvälistyy ja tehostuu työn alla olevan uuden intranetin myötä.

Henkilöstöasioita esitellään myös keväällä 2009 ilmestyvässä yhteiskuntavastuun raportissa.