Ruokakesko

Ruokakesko toimii päivittäistavarakaupassa Suomessa. Vähittäiskaupassa on yli 1 000 K-kauppiasliiketoimintamallilla toimivaa K-ruokakauppaa. K-ruokakaupoista muodostuvat Ruokakeskon K-citymarket, K-supermarket, K-market ja K-extra -ketjut. Päivittäistavaroiden tukkukaupassa Ruokakeskon tytäryhtiö Kespro Oy on hotelli, ravintola ja catering -toimialan (HoReCa) johtava tukkukauppa Suomessa.

Markkinat

Suomen päivittäistavaroiden vähittäismyyntimarkkinat ovat noin 14,2 mrd. euroa. Päivittäistavaroiden hintojen keskimääräinen kuukausikehitys vuonna 2008 oli 7,6 % verrattuna edelliseen vuoteen (Tilastokeskus).

Päätoimijoita K-ruokakauppojen lisäksi ovat Prisma, S-market ja Alepa (S-ryhmä), Valintatalo, Siwa ja Euromarket (Suomen Lähikauppa Oy, aik. Tradeka) sekä Lidl. Arvio K-ruokakauppojen markkinaosuudesta on 33,4 % (oma arvio).

HoReCa-markkinoiden (hotellit, ravintolat ja catering) kokonaisostot Suomessa olivat vuonna 2008 n. 2,5 mrd. euroa (oma arvio). Ruokakeskon tytäryhtiö Kespro Oy on Suomen johtava HoReCatoimialan tukkukauppa. Kespron pääkilpailijoita ovat Meiranova Oy, Metro-tukku ja Heinon Tukku Oy.

Tavoitteena onnistunut asiakaskokemus

K-ruokakauppoja oli vuoden 2008 lopussa 1 055 kpl. Niissä käy päivittäin lähes 840 000 asiakasta. Vuonna 2008 asiakaskäyntejä oli yhteensä lähes 310 miljoonaa. Onnistuminen jokaisen asiakkaan kohtaamisessa on menestymisen kannalta tärkeää. Tämän takaavat markkinoiden laadukkaimmat ja kattavimmat valikoimat sekä paras palvelu ja edulliset hinnat.

Paikallisesti toimiva K-kauppias vastaa oman kauppansa asiakkaiden palvelusta, henkilökunnan osaamisesta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. Kauppias pystyy reagoimaan asiakkaidensa toiveisiin nopeasti ja rakentamaan asiakkaidensa tarpeita vastaavan valikoiman ja palvelun.

Ruokakesko johtaa kaupoista muodostuvien ketjujen toimintaa. Ruokakeskon ja K-kauppiaan yhteistoiminta perustuu ketjusopimuksessa määriteltyyn ketjutoimintaan. Ketjutoiminnalla varmistetaan parempi kilpailukyky koko ketjulle. Keskeisimmät kilpailukykyyn vaikuttavat tekijät ketjutoiminnassa ovat asiakaslähtöisyys ja operatiivinen tehokkuus.

Tärkeimmät tehtävät ovat tavaroiden keskitetty hankinta ja logistiikka, ketjukonsepit ja niiden kehittäminen, ketjun yhteisen valikoiman muodostaminen, ketjujen markkinointi, tiedonhallinta ja kauppapaikkatoiminta sekä johtaminen.

K-ruokakaupoilla on oma laatujärjestelmänsä. Sen tavoitteena on varmistaa kaupan ja koko ketjun toiminnan jatkuva, systemaattinen kehittäminen asiakkaita parhaiten palvelevaksi. Laatujärjestelmä koostuu mm. asiakastyytyväisyyden mittaamisesta, kaupan kunnon mittaamisesta, hintahallinnan arvi oin nista sekä johtamisen arvioinnista. Parasta vähittäiskauppaosaamista ylläpidetään jatkuvalla valmentamisella yhteistyössä K-ryhmän valmennuskeskuksen K-instituutin kanssa.

Hyvän tuotelaadun varmistajana toimii Ruokakeskon oma tuotetutkimus sekä K-koekeittiö. Kaikki Pirkka-tuotteet on tutkittu tuotetutkimuksessa ja kaikki omissa medioissa julkaistavat reseptit on kehitetty ja testattu K-koekeittiössä. Ruokareseptejä julkaistaan K-ryhmän kanta-asiakkaille jaettavassa Pirkka-lehdessä, Suomen suurimmassa sähköisessä keittokirjassa Pirkka.fi:ssä, K-ruokakaupoista saatavassa, viikoittain ilmestyvässä K-RuokaPirkka-lehdessä ja Mitä tänään syötäisiin? -televisioohjelmassa.

Edulliset hinnat ovat kasvun ja asiakastyytyväisyyden edellytys. Perusta edullisille hinnoille rakennetaan ketjun yhteisen perusvalikoiman, aina edullisten Pirkka-tuotteiden, ketjun kampanjoiden ja kauppakohtaisten toimenpiteiden avulla.

Oma koekeittiöPirkka-tuotteissa yhdistyvät konkreettisimmalla tavalla tavoitteiden mukainen laatu ja edullisuus. Vuonna 2008 Pirkka-tuotteiden myynnin kehitys oli kaksinkertainen päivittäistavaroiden myynnin kehitykseen nähden ja Pirkkatuotteita oli vuoden vaihteessa noin 1 700 kpl. Pirkka-tuotteiden määrä on kasvanut viimeisten kolmen vuoden aikana noin 200 tuotteella. Kuluttajatutkimusten mukaan asiakas kokee, että Pirkka-tuote on hyvän laadun ja edullisuuden vuoksi helppo ja turvallinen ostaa. Uusimman syksyllä 2008 tehdyn kuluttajatutkimuksen mukaan asiakkaat kokevat Pirkkasarjan suurimmiksi vahvuuksiksi edullisuuden, luotettavuuden, kotimaisuuden ja jatkuvan uudistumisen. Pirkka-sarjaan kuuluvat alasarjoina mm. Pirkka luomu, Pirkka Reilun kaupan ja Pirkka Parhaat -sarjat.

K-citymarketit tarjoavat asiakkailleen monipuoliset ja laajat valikoimat päivittäis- ja käyttötavaroita. Niiden edullinen hintataso, sitoutunut henkilökunta sekä parhaat valikoimat vahvistavat asiakaslupausta, joka on ”Kaupan päälle hyvä mieli”. Suomessa on 64 K-citymarketia 49 paikkakunnalla. Vuonna 2008 on avattu uudet K-citymarketit Kuopioon, Poriin, Jämsään, Tornioon, Nurmijärven Klaukkalaan, Kemiin, Ylivieskaan ja Ouluun. Parhaillaan on rakenteilla K-citymarketit Vantaan Koivukylään, Turun Skanssiin, Ylöjärvelle, Kirkkonummelle ja Tampereen Linnainmaalle.

K-supermarketien asiakaslupaus on ”Tavallista parempi ruokakauppa”. Kilpailuetuja ovat vahva ruokaosaaminen sekä laajat ja monipuoliset tuoretuotevalikoimat. K-supermarket-kaupoissa palvelee kauppiaan ja muun henkilökunnan ohella yli 160 ruokamestaria. Ruokamestarit ovat liha- ja kalatuotteiden asiantuntijoita ja neuvovat asiakkaita ruoanvalmistuksessa. Ketjuun kuuluu 163 kauppaa. Vuonna 2008 avattiin 13 uutta K-supermarketia. Parhaillaan on rakenteilla neljä uutta K-supermarketia.

K-market on laadukas ja luotettava asiakasta lähellä oleva ruokakauppa. K-marketeista asiakas saa hyvien perusvalikoimien lisäksi lämpimän lähileivän, laadukkaat hedelmät ja vihannekset, monipuoliset valmisruokavaihtoehdot sekä parhaat lähipalvelut. K-marketkauppoja on myös monien Neste- ja Teboil -asemien yhteydessä. Asiakaslupaus on "Kauppias hoitaa homman". Vuonna 2008 avattiin 14 uutta K-marketia. Ketjuun kuuluu 469 kauppaa.

K-extra on lähikauppa, josta asiakas saa päivittäin tarvitsemansa tuotteet ja jossa henkilökohtainen palvelu korostuu. Monilla maaseudulla sijaitsevilla K-extrakaupoilla on nimensä mukaisesti lisäpalveluja, kuten maatalous- ja rautamyyntiä, polttoainejakelua sekä Veikkauksen ja Postin palveluja. Ketjun asiakaslupaus on ”Hyvin palveleva. Sinua varten.” Ketjuun kuuluu 210 kauppaa.

Pirkka-sarjassa merkittäviä lanseerauksiaSuomen kattavin kauppaverkosto asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin

K-ruokakauppojen tarjonta kattaa kuluttajien erilaiset tarpeet päivittäisistä lähipalveluista vaatteita ja muita käyttötavaroita laajasti tarjoaviin suuryksiköihin. K-ruokakauppaverkosto on Suomen kattavin. Yli 45 % suomalaisista asuu alle kilometrin päässä K-ruokakaupasta. K-ryhmän lähikauppaverkosto on Suomen kattavin. K-market ja K-extrakauppoja on yhteensä 679.

Ruokakesko kehittää K-ruokakauppaverkostoa aktiivisesti investoimalla kaiken kokoisiin kauppoihin. Kauppapaikkojen ikääntyminen, valikoimien laajentuminen, uudet palvelutarpeet ja muuttoliike vaativat jatkuvaa verkoston kehittämistä.

Toiminnan tehokkuus ja asiakastiedon hyödyntäminen laadun ja edullisuuden mahdollistajana

Ruokakesko varmistaa ketjutoiminnan kautta K-kauppiaille vahvat edellytykset tavaroiden hankintaan, valikoiman muodostamiseen, markkinointiin ja hintakilpailuun. Pysyvää edullisuutta vahvistavat tehokkaat toimintatavat asiakkaasta tavarantoimittajaan, ketjutoiminta ja pitkäaikaiset yhteistyömallit valittujen kumppaneiden kanssa. Ostovolyymien yhdistämisellä saavutetaan merkittäviä hyötyjä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ruokakesko on osa voimakkaasti laajentunutta kansainvälistä hankintayhteenliittymää (AMS).

Ruokakeskon menestymisen edellytys on K-ruokakauppojen asiakkaiden tyytyväisyys. Asiakastiedon tehokas hyödyntäminen, kauppa- ja ketjukohtaisten valikoimien ja palveluiden rakentaminen sekä nopea reagointi muuttuviin asiakastarpeisiin luovat edellytyksiä asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Asiakastiedon hyödyntäminen perustuu K-Plus Oy:n tuottamaan asiakas- ja tuoteryhmätason tietoon.

Asiakastiedon pohjalta rakennetaan kauppa- ja ketjukohtaiset sekä ketjujen yhteiset asiakasohjelmat, joilla varmistetaan asiakkaille mahdollisimman hyvä palvelukokemus K-ruokakaupoissa. K-ryhmän kanta-asiakaskortin K-Plussan tuottamaa laajaa tietoa asiakasryhmien ostokäyttäytymisestä hyödynnetään asiakkaiden hyväksi sekä valikoimasuunnittelussa, kohdennetuissa tarjouksissa että palkitsemisessa.

Vuosi 2008

Ruokakeskon liikevaihto vuonna 2008 oli 4 110 milj. euroa ja se kasvoi 6,2 %. Ruokakeskon liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 135,2 milj. euroa ja se oli 16,2 milj. euroa edellisvuotta pienempi. K-ruokakauppojen vähittäismyynti vuonna 2008 oli 5 351 milj. euroa ja se kasvoi 6,0 % edellisvuodesta.

Suomen päivittäistavarakaupan kokonaismarkkinoiden arvioidaan kasvaneen tammi-joulukuussa 2008 noin 9 % edellisvuodesta (oma arvio) ja hintojen keskimääräinen kuukausikehitys oli noin 7,6 % (Tilastokeskus).

Vuoden aikana avattiin kahdeksan K-citymarketia, 13 K-supermarketia, 14 K-marketia ja viisi K-extra-kauppaa. Yhteensä avattiin 40 uutta K-ruokakauppaa, näistä kolme oli korvaavia kauppoja. Laajennushankkeita oli vuonna 2008 yhteensä kymmenen. Lisäksi tehtiin useita uudistuksia.

Tavoitteet

Ruokakeskon strategian toteuttamisella haetaan markkinoita nopeampaa myynnin kasvua, parempaa asiakastyytyväisyyttä ja kilpailukykyä. Ruokakeskon kansainvälistymismahdollisuuksia selvitetään aktiivisesti.

Anttila, K-citymarketin käyttötavara ja muut Kesko-konsernin käyttötavarayhtiöt tiivistävät yhteistoimintaansa vuonna 2009. Synergiaetuja haetaan erityisesti tavaroiden hankinnassa, johtamisessa ja asiakkuuksien hallinnassa.