Anttila

Anttila on Suomen johtava käyttötavaran vähittäismyyjä. Asiakkaita palvellaan Anttila-tavarataloissa, Kodin Ykkönen -sisustustavarataloissa sekä etäkaupan NetAnttilassa. Keskitetty hankinta ja logistiikka, tehokas organisaatio sekä toimintatavat takaavat kilpailukykyiset hinnat. Anttilan toiminta perustuu pitkäjänteiseen strategiaan, monikanavaiseen palveluun ja vahvojen valittujen tuotealueiden osaamiseen.

Markkinat

Suomessa on 28 Anttila-tavarataloa ja lisäksi kaksi pienempää erikoisliikettä. Kodin Ykkönen -sisustustavarataloja on kahdeksan kappaletta ja lisäksi Kodin1. com-verkkokauppa. Etäkauppaa tekevällä NetAnttilalla on verkkokaupat ja kuvastot Suomessa, Virossa ja Latviassa.

Anttila toimii viihteen, muodin ja kodin tavara-alueilla. Alan markkinoiden arvioidaan olevan Suomessa 7–8 mrd. euroa ja ne ovat kasvaneet vuosittain 3–5 %.

Anttila-tavaratalojen asiakkaat arvostavat monipuolisia vapaa-ajan, pukeutumisen ja kodin valikoimia yhdistettynä edulliseen hintatasoon ja ystävälliseen palveluun.

Kodin Ykkönen tarjoaa ylivoimaisen valikoiman ja palvelut mukavamman kodin sisustamiseen. Kodin Ykkösen asiakkaat arvostavat monipuolisuutta, sisustusideoita sekä hyvää suunnitteluja muuta palvelua.

NetAnttila on jo useamman vuoden ollut tunnetuin ja suosituin verkkotavaratalo suomalaisten keskuudessa. NetAnttilan asiakkaat arvostavat edelläkävijyyttä, helppoutta ja luotettavuutta sekä edullisuutta ja laajaa valikoimaa.

TopTen-osastokonsepti on Suomen suurin musiikin, elokuvien ja multimedian myyjä sekä merkittävä tietotekniikan ja elektroniikan kauppapaikka. Topten. fisivusto tarjoaa ajankohtaista tietoa uutuuksista ja tapahtumista.

Anttila Store on Anttilan uusi erikoisliike, jossa on vahvojen TopTen- ja kosmetiikkaosastojen lisäksi sesongeittain vaihtuva valikoima ajankohtaisia tuotteita.

Anttilan kilpailijoita ovat tavaratalot, hypermarketit, erikoisliikeketjut ja verkkokaupat. Halpahallien merkitys kilpailijoina kasvaa niiden ketjuuntuessa ja laajentuessa sekä lisätessä merkkitavaroiden määrää valikoimissaan.

Vahvuudet

Anttila keskittyy monikanavaiseen käyttötavaroiden vähittäiskauppaan. Anttilassa on vuosittain noin 26 miljoonaa asiakaskäyntiä. Asiakaspalvelutehtävissä työskentelee noin 2 100 henkilöä.

Anttila rakentaa kattavat valikoimansa asiakkaidensa toiveiden, ostokäyttäytymisen ja yli 50 000 vuosittaisen asiakaspalautteen perusteella. Anttilan vahvuuksia ovat lisäksi virikkeitä tarjoavat myymälät ja myyntihenkinen palvelu.

Keskitetty hankinta ja tehokkaat tukitoiminnot mahdollistavat kilpailukykyisen hinnoittelun ja nopean reagoinnin markkinoiden muutoksiin.

Vuosi 2008

Vuonna 2008 Anttilan liikevaihto oli 560 milj. euroa ja se laski 0,7 %. Anttilan liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 19,8 milj.euroa ja se laski 5,4 milj. euroa. Uudet tavaratalot avattiin Poriin ja Rovaniemelle. Porin kauppapaikka korvasi vanhan tavaratalon. Vihdin Nummelaan avattiin Anttila Store -erikoisliike.

Myynnin kehitys hidastui loppuvuonna taloudessa vallitsevan epävarmuuden vuoksi. Anttila-tavaratalojen vähittäismyynti vuonna 2008 oli 393 milj. euroa ja se laski 1,3 %. Kodin Ykkönen -sisustustavaratalojen myynti oli 180,6 milj. euroa ja se laski 1,9 %.

Suomessa etäkaupan myynti kehittyi 4,9 % ja Virossa 1,4 %. Latviassa myynti laski 17,6 %.

Tavoitteet

Anttilan strategiset päämäärät ovat mark kina-aseman vahvistaminen kannattavasti, brändien vetovoiman lisääminen, osaamisen ja tuottavuuden nostaminen sekä verkkopalveluiden kasvattaminen.

Anttilan tavoitteena on terve myynnin kehitys ja hyvä kannattavuus keskiostosta ja asiakkaiden käyntikertoja lisäämällä. Anttila jatkaa voimakkaasti henkilöstön asiakaspalvelu- ja myyntivalmennusta. Käyttötavaratuotteisiin liittyviä palveluita kehitetään ja niitä markkinoidaan aktiivisesti yhtiön monikanavaisuutta hyödyntäen.

Vuonna 2009 avataan uusi Anttilatavaratalo Turkuun Skanssin kauppakeskukseen ja Tampereen toinen Kodin Ykkönen Lielahteen.

Anttila, K-citymarketin käyttötavara ja muut Kesko-konsernin käyttötavarayhtiöt tiivistävät yhteistoimintaansa vuonna 2009. Synergiaetuja haetaan erityisesti tavaroiden hankinnassa, johtamisessa ja asiakkuuksien hallinnassa.