Rautakesko

Rautakesko harjoittaa rauta- ja sisustuskauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Baltiassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Se johtaa ja kehittää K-rauta-, Rautia-, Byggmakker-, Senukai- ja OMAvähittäiskauppaketjuja sekä yrityspalvelumyyntiään toimintaalueellaan. Rautakesko vastaa ketjujen konsepteista, markkinoinnista, hankinta- ja logistiikkapalveluista, kauppapaikkaverkostosta ja kauppiasresursseista Suomessa. Rautakesko toimii vähittäiskauppiaana Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä, Venäjällä sekä Norjassa, jossa on myös kauppiaiden harjoittamaa toimintaa.

Rauta- ja sisustuskaupan markkinat

Rautakeskon rauta- ja sisustuskauppaketjut K-rauta, Rautia, Byggmakker ja Senukai palvelevat sekä kuluttaja- että ammattiasiakkaita. Kuluttaja-asiakkaat ovat pääasiassa kodinrakentajia, remontoijia ja sisustajia. Tärkeitä ammattiasiakkaita ovat rakennusliikkeet, teollisuus ja julkiset yhteisöt. Rautakeskon tavoitteena on olla johtava rauta- ja sisustuskaupan palveluyritys.

Rautakesko on ketjujensa myynnillä mitattuna viiden suurimman yrityksen joukossa Euroopan rakentamisen ja kodin kunnostamisen markkinoilla. Rautakeskon markkina-alueella toimivat eurooppalaiset pääkilpailijat ovat Castorama (Kingfisher Group), Leroy Merlin (Groupe Adeo), OBI, DT Group (Wolseley Group), Bauhaus sekä Hornbach.

Rautakeskon toimialueella alan vähittäiskaupan markkinat ovat noin 17 mrd. euroa. Rautakaupan yleiseksi markkinamuutokseksi vuonna 2008 arvioidaan Virossa ja Latviassa - 15 %, Norjassa, Ruot sissa, Suomessa ja Liettuassa -5 %-0 %. Venäjällä markkinoiden arvioidaan kasvaneen yli 15 %. Suurin syy kysynnän pienenemiseen on ollut rakentamisen väheneminen. Myös hintojen lasku erityisesti puumateriaaleissa ja perusrakennustarvikkeissa on heikentänyt myynnin kehitystä. Rautakeskon ketjujen vähittäismyynti vuonna 2008 oli 3 616,1 milj. euroa (sis. alv).

Suomi

Suomessa alan vähittäiskaupan markkinat ovat noin 4,0 mrd. euroa (RaSi ry). Vuonna 2008 ne pienenivät 0,9 % (RaSi ry). K-ryhmän rautakaupan markkinaosuus on noin 36 % (oma arvio).

Suomessa Rautakeskolla on K-rauta- ja Rautia-vähittäiskauppaketjut sekä rakennusliikkeitä, teollisuutta ja muita valtakunnallisia sekä alueellisia yritysasiakkaita palveleva Rautakesko Yrityspalvelu.

K-rauta-ketjuun kuuluu 42 kauppaa, joiden myynnistä noin 66 % on kuluttajamyyntiä. Rautia-ketjuun kuuluu 102 kauppaa. Rautia-ketjun kaupoissa myynnin rakenne painottuu enemmän perusrakentamisen tuotteisiin. Kuluttajamyynnin osuus on noin 64 %. Kaikissa Suomen K-rauta- ja Rautia-kaupoissa on kauppiasyrittäjä. Rautia-kaupoista 47 toimii Rautia-K-maatalous -yhdistelmäkauppana.

K-rauta- ja Rautia-ketjujen, Rautakesko Yrityspalvelun sekä K-asiakassopimus- kauppojen yhteenlaskettu vähittäismyynti Suomessa oli 1 225,4 milj. euroa (sis. alv).

Pääkilpailijat Suomessa ovat Starkki, S-ryhmä ja Bauhaus.

Ruotsi

Ruotsissa rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 4,0 mrd. euroa (SCB ja HUI). Vuonna 2008 markkinat pienenivät 5 % (HUI).

Ruotsissa Rautakeskolla oli vuoden 2008 lopussa 19 omaa K-rauta-kauppaa ja yksi K-kauppiaan omistama K-Rauta. K-rauta-kauppojen vähittäismyynti Ruotsissa oli 233,5 milj. euroa (sis. alv). Rautakeskon markkinaosuus on noin 4,5 % (oma arvio).

K-raudan asiakkaista yksityisasiakkaita on noin 85 %. Keskeiset kilpailijat ovat Bauhaus, Byggmax, DT Group (Beijer, Silvan ja Cheapy) ja paikalliset erikoisliikkeet.

Norja

Norjassa rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 5,2 mrd. euroa (TBF) ja vuonna 2008 markkinat pienenivät 0,1 % (TBF).

Norjassa Rautakesko omistaa Byggmakker Norge AS:n, joka johtaa Byggmakker-rautakauppaketjua. Ketjuun kuuluu 120 kauppaa, joista 18 on Byggmakkerin omia kauppoja. Ketjun muut kaupat ovat kauppiasyrittäjien omistuksessa. Kauppiasyrittäjillä on ketjusopimus Byggmakkerin kanssa. Ketjun kauppojen vähittäismyynti vuonna 2008 oli 1 117,9 milj. euroa (sis. alv). Rautakeskon markkinaosuus Norjassa on noin 18 % (oma arvio). Yli puolet myynnistä on ammattiasiakasmyyntiä. Rautakeskon kilpailijat ovat Monter/ Optimera (Saint Gobain), Maxbo ja Coop.

Viro

Viron rautakauppamarkkinat ovat noin 0,38 mrd. euroa (oma arvio) ja vuonna 2008 markkinat pienenivät 15 % (oma arvio). Virossa Rautakeskolla on kahdeksan K-rautakauppaa sekä maanlaajuinen tukkukauppaverkosto. K-rauta-kauppojen vähittäismyynti vuonna 2008 oli 96,0 milj. euroa (sis. alv). Yritysasiakkaiden osuus asiakkaista on noin 63 %. Rautakeskon markkinaosuus Virossa on noin 20 % (oma arvio). Rautakeskon kilpailijat ovat Ehitus ABC (Saint Gobain), Bauhof ja Espak.

Latvia

Latviassa rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 0,5 mrd. euroa (CSB) ja vuonna 2008 markkinat pienenivät 15 % (CSB). Rautakeskolla on Latviassa kahdeksan omaa K-rauta-kauppaa ja kaksi K-rautapartner- kauppaa. K-rauta-kauppojen vähittäismyynti vuonna 2008 oli 86,8 milj. euroa (sis. alv). Yritysasiakkaiden osuus asiakkaista on noin 43 %. Rautakeskon markkinaosuuden Latviassa arvioidaan olevan 16 % (oma arvio). Rautakeskon kilpailijat ovat Depo DIY, Tapeks/ Aile ja Kursi.

Liettua

Liettuassa rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 0,6 mrd. euroa (oma arvio) ja vuonna 2008 markkinat olivat samalla tasolla kuin edellisenä vuonna (oma arvio). Liettuassa Rautakesko omistaa osake-enemmistön UAB Senuku Prekybos centras -nimisestä yrityksestä, joka on Liettuan markkinajohtaja noin 25 %:n markkinaosuudella. Senukai-ketjuun kuuluu 15 omaa kauppaa ja 76 partnershop- kauppaa. Senukain vähittäismyynti vuonna 2008 oli 532,5 milj. euroa (sis. alv). Yritysasiakkaiden osuus asiakkaista on noin 42 %. Senukai on mukana sekä kuluttaja- että yritysasiakaskaupassa. Senukain kilpailijat ovat paikalliset rakennustarvike- ja erikoisliikkeet.

Venäjä

Pietarin alueen rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 1,0 mrd. euroa (oma arvio) ja vuonna 2008 markkinat kasvoivat 15–20 % (Ros Business Consulting ja oma arvio).

Pietarissa on yhdeksän K-rauta-kauppaa ja niiden vähittäismyynti vuonna 2008 oli 239,8 milj. euroa (sis. alv). Yritysasiakkaiden osuus asiakkaista on noin 36 %. Rautakeskon markkinaosuus Pietarin alueella on noin 15 % (oma arvio). Rautakeskon kilpailijat ovat Maxidom, Metrica, OBI, Castorama, Leroy Merlin.

Valko-Venäjä

Valko-Venäjällä rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 1,3 mrd. euroa (oma arvio). Senukain Valko-Venäjältä heinäkuussa 2007 hankkimalla OMA:lla on kolme kauppaa. OMA-yhtiön markkinaosuus on noin 5 % kokonaismarkkinasta (oma arvio) ja sen vähittäismyynti vuonna 2008 oli 84,3 milj. euroa (sis. alv).

Omat merkkituotteet vahvistuivatVahvat ketjukonseptit

Rautakeskon toiminta perustuu vahvoihin ketjukonsepteihin, tehokkaaseen hankintaan ja kansainvälisesti monistettuihin parhaisiin käytäntöihin. Rautakesko toimii ketjujen taustalla yhdistäen ketjujen tavararyhmähallinnan, ostotoiminnan, logistiikan, tietojärjestelmäohjauksen ja verkostokehityksen. Näin syntyvien synergia- ja mittakaavaetujen avulla pystytään tarjoamaan asiakkaille tuotteita ja palveluja kilpailukykyiseen hintaan.

K-rauta on Rautakeskon kansainvälinen konsepti. K-rauta toimii Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja Pietarissa Venäjällä. Uudistetun K-rauta-konseptin painopistealueita ovat laajat valikoimat, asiakkaan elämää helpottamaan suunnitellut kokonaisratkaisut ja hyvä hintalaatusuhde. Perinteisen rautakauppakonseptin kehittäminen on laajentanut myös asiakaskuntaa: jo noin kolmannes asiakkaista on naisia. Konseptissa on onnistuttu yhdistämään kuluttajien, rakentajien ja ammattiasiakkaiden palvelu, valikoimat ja toimintamallit. K-rauta-ketjun kilpailuetuna ovat kilpailijoita keskimääräisesti suuremmat sisä- ja ulkomyymälät.

Rautia-ketju on Suomen laajin rautakauppaketju. Sen valikoima palvelee erityisesti rakentajia, remontoijia ja rakennusalan ammattilaisia. Keskeisiä kilpailuetuja ovat kokonaisvaltainen asiakaspalvelu, paikallinen asiakastuntemus ja yhteistyöverkosto. Useat Rautiakaupat täydentävät lisäksi tarjontaansa maatalouskaupalla.

Byggmakker-ketju on Norjan laajin rautakauppaketju. Ketju toimii pääasiassa kauppiasyrittäjämallilla. Erityinen vahvuus on rakennustarvikemyynti ja ammattiasiakasosaaminen. Norjan konseptia on uudistettu ja vuosittain muutetaan 25–30 Byggmakkeria uuden konseptin mukaisiksi. Vuonna 2008 avattiin ensimmäinen uudentyyppinen täyden palvelun Byggmakker-suurmyymälä.

Senukai-ketju on Liettuan markkinajohtaja. Ketjuun kuuluu myös Mega Store -konsepti, joka tarjoaa asiakkailleen lähes kaikki rakentamisen ja asumisen tuotteet yli 20 000 m2:n myymälöissä.

Rautakesko Yrityspalvelu toimii Suomessa. Yrityspalvelun asiakkaita ovat mm. valtakunnalliset rakennusliikkeet, teollisuus ja muut yritysasiakkaat. Rautakesko Yrityspalvelun vahvuutena on kiinteä yhteistyö Suomen K-rauta- ja Rautiaverkoston kanssa, jonka toimipisteiden kautta kulkee suuri osa toimituksista.

Vuosi 2008

Rautakeskon liikevaihto oli 2 518 milj. euroa ja se laski 0,8 %. Kotimaassa liikevaihto oli 882 milj. euroa ja se laski 3,0 %. Ulkomaisten tytäryhtiöiden liikevaihto oli 1 636 milj. euroa, missä on kasvua 0,5 %. Rautakeskon liikevaihdosta 65 % tuli ulkomailta.

Rautakeskon liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 53,3 milj. euroa ja se laski 62,6 milj. euroa. Rautakeskon investoinnit olivat 121 milj. euroa, joista ulkomaisten investointien osuus oli 80,1 %.

Vuonna 2008 verkostoa uudistettiin voimakkaasti. Suomessa avattiin yhteensä kahdeksan uutta kauppaa, joista kaksi oli korvaavia kauppoja. Ulkomailla avattiin yhteensä 13 uutta kauppaa, joista yksi oli korvaava. Suomessa uudet K-raudat avasivat ovensa Raisiossa ja Lohjalla, uusi Rautia Ivalossa ja Rautia-K-maatalousliikkeet Huittisissa, Sodankylässä ja Kajaanissa.

Ruotsissa uudet K-raudat avattiin Tukholmaan sekä Göteborgiin, Virossa Võruun, Rakvereen sekä Kuressaareen, Latviassa Rezekneen ja Liettuassa Klaipedaan. Venäjällä Pietarhovin valtatien varrelle Krasnoselskiyn alueelle avattiin uusi myymälä ja Norjassa uudentyyppinen täyden palvelun Byggmakker-suurmyymälä Trondheimiin. Lisäksi Norjassa avattiin neljä uutta kauppiaiden omistamaa kauppaa.

Vuonna 2008 Rautakesko haki aktiivisesti synergiaetuja toimintansa kansainväliseen kehittämiseen ja tehostamiseen. Lokakuussa 2008 Rautakesko teki sopimuksen osakkuudesta alaan liittyvien tuotteiden hankintayhteistyötä tekevään tooMax-x Handels GmbH -yhtiöön. Laajenevan kansainvälisen ostoyhteistyön avulla Rautakesko hankkii kauppaketjujensa asiakkaille aiempaa kattavamman ja hinnaltaan kilpailukykyisemmän tuotevalikoiman. Rautakeskon osakkuuden myötä tooMax-x:sta tuli ostovoimaltaan Euroopan kolmanneksi suurin kodinrakentamisen ja sisustamisen tuotteiden hankintakanava.

Kansainvälisen logistiikkaverkoston rakentaminen on osa Rautakeskon strategista kehitystyötä. Itella Logistiikka valittiin Rautakeskon kansainväliseksi logistiikkakumppaniksi. Marraskuussa 2008 solmitulla yhteistyösopimuksella logistiikkaverkosto laajentuu ensin Norjaan ja Ruotsiin, sen jälkeen muihin Rautakeskon toimintamaihin Baltiassa ja Venäjällä.

Best Practice Retail Solution (BPRS) on Rautakeskon liiketoiminnan muutoshanke. Hankkeen avulla yhtenäistetään toimintamallit ja vähittäiskaupan tietojärjestelmät eri toimintamaissa vuoden 2011 loppuun mennessä. Rautian myymäläkonsepti uudistettiin vuonna 2008. Tavoite on saada nykyinen myymäläverkosto uudistetun konseptin mukaiseksi viiden vuoden aikana.

Ammattiasiakaskauppaan pilotoitiin Rautakeskon Cellon avulla uudenlainen liiketoimintamalli. Internet-palvelu tehostaa ja nopeuttaa rakennusliikkeen hankintaa ja lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia. Yhteistyökohteet VVO:n kanssa on aloitettu vuonna 2008 ja sähköisen liiketoiminnan kehittämistä am - mattiasiakaskaupassa jatketaan vuonna 2009.

K-rauta ja Finndomo Oy solmivat syyskuussa 2008 yhteistyösopimuksen Finndomon pientalojen myynnin aloittamisesta Venäjän K-raudoissa. Ensimmäinen myyntipiste avattiin K-rauta Rustaveliin Pietarissa. Finndomo rakensi Venäjän ensimmäiselle asuntomessualueelle Pietariin kaksitoista pientaloa.

Valinnat huomisen hyväksiVastuullisuus

Rautakesko on vuoden 2008 aikana edistänyt voimakkaasti K-ympäristökauppajärjestelmän läpivientiä. Toimintavuonna tehtiin päätös viedä K-ympäristökauppa osaksi ketjujen toimintakonseptia vuoden 2009 aikana kaikissa kaupoissa.

Rautakesko ja sen ketjut edistävät energiatehokasta ja terveellistä asumista. Rautia julkaisi näitä tavoitteita tukevan käsikirjan pientalon tai loma-asunnon rakennuttajan ja remontoijan avuksi.

Rautakesko on tehnyt yhteistyötä Hengitysliitto Heli ry:n kanssa vuodesta 2005 alkaen. K-rauta- ja Rautia-ketjut ovat tukeneet homevaurioisten pientalojen korjausrakentamista toimittamalla korjauskohteisiin tarvittavia sisustus-, märkätila- ja ilmanvaihtotarvikkeita veloituksetta. Kautena 2009–2010 yhteistyö suuntautuu korjausrakentamisen ohjeiden tekemiseen ja K-ryhmän rautakauppojen myyjien koulutukseen.

K-rauta AB:n henkilöstöjohtaja Fredrik Flygare palkittiin vuoden 2008 parhaana henkilöstöpäällikönä. Tunnustuksen antoi Market-lehti, ruotsalainen kaupan etujärjestö Svensk Handel sekä Retail Knowledge.

Tavoitteet

Rautakesko jatkaa myymäläverkostonsa vahvistamista. Vuoden 2009 aikana avataan kolme uutta myymälää Moskovan vaikutusalueelle. Ruotsissa avaa ovensa kaksi uutta myymälää ja Virossa, Latviassa ja Liettuassa kussakin yksi myymälä. Suomessa avataan kolme K-rautaa ja yksi Rautia-K-maatalous.

Rautakesko tehostaa ostotoimintaansa tooMax-x -ostoyhteistyön avulla. Vuoden 2010 loppuun mennessä valtaosa Kaukoidän ostoista tehdään tämän yhteistyön kautta.

Itella Logistiikan kanssa solmitun yhteistyösopimuksen mukaisesti Rautakeskon kansainvälinen logistiikkaverkosto laajenee ensin Norjaan ja Ruotsiin, sen jälkeen muihin Rautakeskon toimintamaihin Baltiassa ja Venäjällä.

Vuoden 2009 aikana Rautakeskon tärkein yhtenäiseen liiketoimintamalliin tähtäävä Best Practice Retail Solution -hanke etenee Norjan lisäksi kattamaan Venäjän, Ruotsin, Viron ja Latvian. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja kulutustottumukset monipuolistuvat. Perinteisen myymäläasioinnin rinnalla internetin käyttö tieto- ja hankintakanavana korostuu. Markkinoille tulee uusia kansainvälisiä palveluntarjoajia ja syntyy uusia liiketoimintamalleja. Energiatehokkuuden, ympäristöarvojen ja vastuullisuuden merkitys kuluttajien päätöksenteossa kasvaa.

Sisustamisen, remontoimisen ja korjausrakentamisen merkitys korostuu. Kasvavia tuoteryhmiä ovat erityisesti sisustuksen, pihan ja puutarhan tuotteet. Erilaisten palveluiden, kuten suunnittelun, kuljetusten ja asennustöiden kysynnän ennakoidaan voimistuvan edelleen.

Uudessa K-raudan myymäläkonseptissa painottuvat sisustaminen ja puutarha. Tuotekokonaisuudet esitellään keskitetyllä näyttelyalueella, jonka yhteyteen palvelu- ja suunnittelupisteet on sijoitettu. Kattavammalla tuoteinformaatiolla ja opasteilla helpotetaan ja tehostetaan itsepalvelua. Asiakkaan tiedonhankintaa ja päätöksentekoa autetaan suunnittelua ja ostoprosessia tukevilla nettipalveluilla.