Muut liiketoiminnat

Muissa liiketoiminnoissa esitellään Konekesko, Intersport Finland, Indoor, Musta Pörssi ja Kenkäkesko.

Konekesko

Konekesko on maarakennus- ja ympäristökoneiden, kuorma- ja linja-autojen sekä vapaa-ajankoneiden maahantuontiin ja kauppaan erikoistunut palveluyritys.

Konekesko toimii Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä.

Konekesko valmistuttaa ja myy Yamarin- veneitä Suomessa ja vie niitä useisiin Euroopan maihin ja Venäjälle. Lisäksi Konekesko harjoittaa maarakennus- ja ympäristökonekauppaa Pietarissa.

Markkinat

Konekeskon tärkeimmät asiakasryhmät ovat laatutietoiset kuluttajat, maarakennus-, materiaalinkäsittely-, kuljetus- ja palvelualan yritykset sekä julkisyhteisöt.

Konekeskon vapaa-ajankonekauppa perustuu tiiviiseen ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön Yamaha Motor Co:n kanssa. Laatutietoisia kuluttajia palvelee maan kattava Yamaha-jälleenmyyjäverkosto. Suomessa vapaa-ajankoneiden markkinoiden koko on noin 400 milj. euroa.

Konekeskon oman Yamarin-venemalliston vientimyynnin osuus kokonaismyynnistä on noin 72 %. Suomessa Yamarin on lujitemuovisten lasikuituveneiden markkinajohtaja.

Yamaha-perämoottorit ovat olleet Suomen markkinaykkösenä jo yli 30 vuotta. Yamaha-perämoottoreiden, -moottoripyörien, -mopojen, -ATV:iden (mönkijöiden) ja -moottorikelkkojen markkinaosuudet vaihtelevat kokoluokista riippuen 7–33 % .

Suomessa maarakennus- ja ympäristökoneita sekä MAN-kuorma- ja -linjaautoja markkinoidaan Konekeskon oman myyjäverkoston kautta. Suomessa maarakennus- ja ympäristökonemarkkinat ovat noin 400 milj. euroa ja kuorma-automarkkinat (yli 6 t:n painoluokka) noin 700 milj. euroa.

Baltiassa maarakennus-, ympäristöja metsäkonemarkkinat ovat noin 300 milj. euroa.

Venäjällä Pietarin alueen maarakennus- ja ympäristökonemarkkinat ovat noin 500 milj. euroa.

Vahvuudet

Konekesko palvelee asiakkaitaan johtavilla konemerkeillä, joiden markkinoinnista ja myynnistä se vastaa markkinaalueellaan. Konekesko tarjoaa asiakkailleen myös monipuoliset jälki mark ki nointi palvelut joko oman tai sopimus huoltoverkostonsa kautta.

Vahvuuksia ovat korkealaatuiset tuotteet ja palvelut, kattava verkosto, tehokkaat toimintatavat sekä ammattitaitoinen ja palveleva henkilöstö. Tavoitteena on saavuttaa valituilla liiketoiminta-alueilla markkinoita nopeampi myynnin kasvu.

Vuosi 2008

Konekeskon liikevaihto vuonna 2008 oli 214 milj. euroa, jossa laskua edelliseen vuoteen oli 6,5 %. Vientitoimintojen liikevaihto oli 33 milj. euroa.

Investoinnit vuonna 2008 olivat 7,9 milj. euroa, joista valtaosa kohdistui uuteen Vantaan raskaskonekorjaamoon, Tampereen uuteen toimintakeskukseen sekä uusien liiketoimintojen hankintaan.

Veneiden myynti tärkeimmillä vientimarkkinoilla kääntyi kesän jälkeen voimakkaaseen laskuun (Norja, Ruotsi).

Suomessa venemarkkinat hiipuivat vientimarkkinoita maltillisemmin. Veneilykauden 2008 uudet Yamarin-venemallit menestyivät hyvin. Konekesko hankki lokakuussa liiketoimintakaupalla Suviveneet vahvistamaan veneliiketoimintaa.

Suomessa MAN-liiketoiminnoissa saavutettiin markkinaosuuden kasvutavoitteet. Konekesko perusti lokakuussa tytäryhtiön Venäjälle Pietariin maarakennusja ympäristökoneliiketoimintaa varten.

Baltiassa maarakennus-, ympäristö- ja metsäkonemarkkinat pienenivät voimakkaasti, mutta oma markkina-asemamme kuitenkin vahvistui.

Tavoitteet

Konekeskon tavoitteena on edustamiensa vahvojen tuotemerkkien avulla ja hyvällä asiakaspalvelulla nostaa markkinaosuuttaan.

Urheilukauppa - Intersport Finland

Intersport Finlandin vähittäiskauppaketjuja ovat Intersport, Budget Sport ja Kesport. Ketjut toimivat Suomessa. Intersport Finland vastaa ketjujen markkinoinnista, hankinta- ja logistiikkapalveluista, kauppapaikkaverkostosta ja kauppias resursseista.

Intersport-ketju on urheilukaupan markkinajohtaja Suomessa. Intersportin asiakas on liikuntaa harrastava laatutietoinen kuluttaja, joka arvostaa palvelua. Intersport-kaupat sijaitsevat kaupunkien keskustoissa ja kauppakeskuksissa. Intersportin vahvuuksia ovat ketjun luotettavuus ja tunnettuus, laajat ja monipuoliset valikoimat sekä asiantunteva ja palveleva henkilökunta. Henkilökunnan myynti- ja palveluosaamista kehitetään systemaattisesti.

Kesport-kaupat sijaitsevat pienemmissä taajamissa ja ovat alueensa johtavia urheilukauppoja.

Budget Sport on Intersport International Corporationin kustannustehokkaaseen toimintaan ja edullisiin hintoihin perustuva uusi urheilukauppakonsepti, jolla on ulkoiluun liittyvissä tuoteryhmissä alueensa laajin valikoima. Budget Sportin asiakas harrastaa ulkoilua ja arvostaa edullista hintaa sekä helppoa ostamista.

Intersport-kauppoja on Suomessa 57, Kesport-kauppoja 38 ja Budget Sport -kauppoja neljä. Kaupoista 93 on kauppiasyrittäjien ja kuusi Intersport Finlandin omistamia.

K-bränditMarkkinat

Urheilukaupan markkinat kasvavat Suomessa noin 2 % vuodessa. Ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia oman terveytensä ylläpidosta ja hyvinvointinsa lisäämisestä. Tämä näkyy esimerkiksi lajiurheilussa, kuntoilussa ja ulkoliikunnassa käytettävien vaatteiden ja jalkineiden myynnin kasvuna.

Intersport Finlandin ketjujen kilpailijoita ovat Sportia, Top Sport, Stadium, tavaratalot ja hypermarketit sekä muut erikoisliikkeet.

Vuosi 2008

Intersport Finlandin liikevaihto vuonna 2008 oli 158 milj. euroa ja se kasvoi 7,5 %. Intersport-, Budget Sport- ja Kesport-kauppojen yhteenlaskettu vähittäismyynti oli 289 milj. euroa ja se kasvoi 5,5 %.

Syksyllä 2008 avattiin Nummelassa uusi Intersport. Budget Sport -kaupat avattiin keväällä Espoon Friisilässä ja Raision Kuninkojalla.

Tavoitteet

Intersport Finlandin ketjujen tavoitteena on markkinoita nopeampi kasvu. Tämä saavutetaan kehittämällä henkilökunnan myynti- ja palveluosaamista sekä konsepteja.

Budget Sport -ketjun viides kauppa avataan keväällä 2009 Oulussa. Keväällä avataan myös Budget Sportin verkkokauppa, joka täydentää ja monipuolistaa Budget Sportin myymäläverkostoa.

Intersport Finland valmistelee urheilukauppojen avaamista Baltian maihin.

Huonekalu- ja sisustuskauppa - Indoor

Indoor on Suomessa ja Baltiassa toimiva huonekalu- ja sisustusalan vähittäiskauppayritys. Sen kauppaketjut ovat Asko ja Sotka. Myymälöitä on Suomessa yhteensä 84, Latviassa kuusi ja Virossa seitsemän. Suomessa Indoorin omia myymälöitä on 58 ja franchising-myymälöitä 26.

Asko tarjoaa laatu- ja merkkitietoisille kodin sisustajille ajankohtaisen ja kilpailukykyisen malliston, johon liittyy alan paras palvelu, helppo ostaminen ja toimitusvarmuus.

Sotkassa on edullisuutta arvostavalle kuluttajalle alan kilpailukykyisin mallisto, johon liittyy hyvä toimitusvarmuus sekä vaivaton ja nopea asiointi.

Markkinat

Kiinnostus kodin sisustamiseen jatkui vuonna 2008. Syksyn aikana kuluttajat muuttuivat varovaisemmiksi ostokäyttäytymisessään talouden vallitsevasta epävarmuudesta johtuen. Alan ketjujen investoinnit kiristivät kilpailua edelleen.

Huonekalumarkkinat Suomessa olivat arvion mukaan noin 1,3 mrd. euroa. Asko ja Sotka säilyttivät markkinajohtajan asemansa kotimaassa kiristyneestä kilpailusta huolimatta. Baltiassa niiden markkinaosuus kasvoi.

Vuosi 2008

Indoorin liikevaihto vuonna 2008 oli 177 milj. euroa ja se laski 9,7 %. Asko- ja Sotka-ketjujen yhteenlaskettu vähittäismyynti Suomessa oli 202 milj. euroa (sis. alv) ja se laski 4,4 %. Toiminta Ruotsissa päättyi keväällä. Kotimaassa avattiin uudet Asko- ja Sotka-myymälät Tuusulassa ja Kotkassa. Oulussa ja Varkaudessa avattiin uudistetut Asko-myymälät. Viron Tallinnassa avattiin toiset Asko- ja Sotka-myymälät.

Askon 90-vuotisjuhlan kunniaksi nuorille huonekalualan suunnittelijoille järjestettiin suunnittelukilpailu. Kilpailulla haluttiin tukea nuorten suunnittelijoiden urakehitystä ja etsiä uusia ideoita Askon mallistoon. Kilpailun voittivat Janne Reponen ja Johanna Laisi. Syksyllä markkinoille tulleen Askon juhlavuoden malliston suunnittelusta vastasi sisustusarkkitehti, professori h.c. Eero Aarnio.

Tavoitteet

Indoor jatkaa Asko-brändin uudistamista ja voimakasta panostusta molempien ketjujen myynti- ja palveluosaamisen kehittämiseksi. Vuonna 2009 keskitytään myös ketjujen kustannustehokkuuden parantamiseen ja mittaviin logistiikkahankkeisiin.

Kodintekniikkakauppa – Musta Pörssi

K-bränditKodintekniikkatuotteita ja -palveluita tarjoavat Musta Pörssi -ketju ja Konebox.fi -verkkokauppa.

Musta Pörssi -erikoiskauppaketju tarjoaa asiakkailleen kodintekniikkatuotteet kotitöiden helpottamiseen, kommunikaatioon ja viihtymiseen. Lisäksi Musta Pörssi tarjoaa kattavat tuotteisiin liittyvät palvelut. Asiakas saa halutessaan kaikki kodintekniikkatuotteet käyttövalmiiksi asennettuina.

Ketjuun kuuluu yhteensä 53 kodintekniikan erikoisliikettä. Näistä 47 on kauppiasyrittäjien ja kuusi Musta Pörssi Oy:n omistamia.

Konebox.fi kilpailee kodintekniikkamarkkinoilla laatutuotteilla, tuotteiden hyvällä saatavuudella sekä edullisella hinnalla. Tehokas logistiikka ja varastointi sekä nettikaupan itsepalvelu takaavat halvat hinnat. Asiakas voi ostaa tuotteita joko myymälästä tai netistä ja noutaa ne myymälästä tai saada ne kotiovelleen.

Konebox.fi-toimintamalli poikkeaa selvästi Mustasta Pörssistä ja nämä muodostavat yhdessä eri asiakastarpeet huomioivan kokonaisuuden. Musta Pörssi ja Konebox.fi -ketjut tarjoavat luotettavan ostopaikan palveluita ja nopeaa verkkoostamista arvostaville kuluttajille.

Markkinat

Kodintekniikkakaupan kokonaismarkkinat Suomessa ovat noin 2 mrd. euroa. Toimialan markkinat kasvoivat alkuvuonna kaapelitalouksien siirtyessä digitaalisen televisiosignaalin pariin. Loppuvuotta kohden kodintekniikkatuotteiden kysyntä pieneni yleisen talouskehityksen heikentyessä.

Vuosi 2008

Musta Pörssi Oy:n liikevaihto oli 123 milj. euroa ja se laski 16,8 %. Musta Pörssi ja Konebox.fi -kauppojen yhteenlaskettu vähittäismyynti oli 183 milj. euroa ja se laski 9,6 % edellisestä vuodesta. Verkkoostamisen ja perinteisen kaupan parhaat puolet yhdistävä Konebox.fi avattiin lokakuun lopussa.

Kenkäkauppa – Kenkäkesko

Kenkäkeskon vähittäiskauppaketjuja ovat K-kenkä ja Andiamo. K-kenkä on koko perheen kenkäkauppa, joka tarjoaa laajan valikoiman merkkijalkineita sekä asiantuntevan palvelun. Andiamon pääkohderyhmänä ovat trendi- ja muotitietoiset shoppailijat, joille tarjotaan jatkuvasti uudistuva ja muodikas kenkävalikoima. Lisäksi K-ryhmän kenkä kaup poihin kuuluvat Kenkäexpertti-liikkeet, jotka ovat pienempien paikkakuntien kenkäkauppoja.

Markkinat

Kenkäkaupan markkinat Suomessa ovat noin 570 milj. euroa. Alalle tulleiden uusien toimijoiden myötä tarjonta on lisääntynyt. Kenkäkeskon kauppojen vähittäismyynti on kehittynyt alan markkinoita paremmin ja niiden osuus kokonaismarkkinoista on noin 11 %. Kenkäkeskon ketjukauppojen lisäksi parhaiten markkinaosuuttaan on kasvattanut urheilukauppojen jalkinekauppa.

Vuosi 2008

Vuonna 2008 Kenkäkeskon liikevaihto oli 26 milj. euroa ja se kasvoi 12,6 %. Andiamo ja K-kenkä-kauppojen vähittäismyynti kasvoi 9,2 %. K-ryhmän kaikkien kenkäerikoiskauppojen yhteenlaskettu vähittäismyynti oli 62 milj. euroa.

Ketjukauppoja oli vuoden vaihteessa yhteensä 54 kpl. K-kenkiä oli 33 kpl, Andiamoja 18 kpl ja Andiamo/K-kenkä -yhdistelmäkauppoja kolme. Ketjutoimintaan kuulumattomia Kenkäexperttejä oli 40 kpl. Ketjukaupoista kolme kauppaa on Kenkäkeskon omia ja muut ovat kauppiasyrittäjien kauppoja.

Vuonna 2008 avattiin kuusi uutta K-kenkää, yksi Andiamo- ja kolme Andiamo/K-kenkä-yhdistelmäkauppaa.

Kenkäkesko osallistui viestintä- ja markkinointialan Ilmastotalkoisiin ja tukemalla WWF:n ilmastonmuutosprojektia. Se myi Andiamoissa designyritys Globe Hopen Andiamon vanhoista markkinointimateriaaleista valmistamia kasseja.

Tavoitteet

K-kenkä- ja Andiamo-kauppojen tavoitteena on alan kasvua parempi myynnin kehitys. Tämä saavutetaan kauppapaikkaverkostoa kasvattamalla sekä tarjoamalla asiakkaille kattava valikoima hinta-laatusuhteeltaan kilpailukykyisiä jalkineita. Toiminnan painopisteenä on myös kehittää koko ketjun henkilöstön am - mattitaitoa, erityisesti vähittäiskaupan myyn ti- ja palveluosaamista, sekä parantaa toimintoketjun kustannustehokkuutta.

Synergiaetuja yhteistoiminnasta

Anttila, K-citymarketin käyttötavara ja muut Kesko-konsernin käyttötavarayhtiöt tiivistävät yhteistoimintaansa vuonna 2009. Synergiaetuja haetaan erityisesti tavaroiden hankinnassa, johtamisessa ja asiakkuuksien hallinnassa.