Ruokakesko on johtavia toimijoita Suomen päivittäistavarakaupassa. Lähes 1 000 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat
Ruokakeskon keskeisiä tehtäviä ovat tuotteiden keskitetty hankinta, valikoimanhallinta, logistiikka sekä ketjukonseptien ja kauppapaikkaverkoston kehittäminen.
Ruokakeskon ja K-ruokakauppiaiden yhteistoiminta perustuu ketjusopimuksella määriteltyyn ketjutoimintaan, jolla taataan toiminnan asiakaslähtöisyys, tehokkuus ja kilpailuetujen toteutuminen.
K-ruokakaupoissa käy päivittäin 900 000 asiakasta, joiden yhä yksilöllisemmiksi muuttuneiden tarpeiden ja odotusten täyttäminen on K-ruokakauppiaiden tavoite ja menestymisen edellytys. Asiakkaiden tarpeissa ja toiveissa korostuvat tällä hetkellä laadukkuus, herkuttelu, edullisuus, vaivattomuus, vastuullisuus, erityisruokavaliot ja terveellisyys.
K-ruokakaupan kilpailuedut ovat:
Paikallisesti toimivat K-kauppiaat huolehtivat oman kauppansa asiakkaiden palvelusta, henkilökunnan osaamisesta, tuotteiden laadusta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. Kauppiaat koostavat asiakkaiden tarpeita vastaavan valikoiman ja palvelun asiakastietoa hyödyntäen. Ketjun yhteistä valikoimaa täydennetään muun muassa paikallisten tuottajien tuottamalla lähiruoalla.
K-ruokakaupoilla on laadunkehittämis- ja mittausjärjestelmä, jonka tavoitteena on varmistaa kaupan ja koko ketjun toiminnan jatkuva kehittäminen asiakkaita parhaiten palvelevaksi. Laatujärjestelmä koostuu muun muassa asiakastyytyväisyyden ja kaupan kunnon mittaamisesta sekä hintahallinnan ja johtamisen arvioinnista. Parasta vähittäiskauppaosaamista ylläpidetään jatkuvalla valmennuksella yhteistyössä
K-ruokakaupoilla on tyytyväisimmät asiakkaat, todettiin EPSI Ratingin marraskuussa toteutetussa asiakastyytyväisyys 2011 -tutkimuksessa. Kyseessä on riippumaton valtakunnallinen päivittäistavarakaupan asiakastyytyväisyystutkimus, joka toteutettiin Suomessa nyt ensimmäistä kertaa.
K-supermarket on tavallista parempi ruokakauppa, jonka vahvuuksia ovat erinomainen palvelu ja laajat ruokatuotteiden valikoimat. Palvelevalta Herkkutorilta asiakas löytää
K-market on luotettava, palveleva, paikallinen ja asiakasta lähellä oleva lähikauppa.
K-extra on henkilökohtaisen palvelun lähikauppa, josta asiakas saa päivittäin tarvitsemansa tuotteet. Ketjuun kuuluu 138 kauppaa.
Yhteensä lähes 1 000 K-ruokakaupan muodostama K-ruokakauppaverkosto on Suomen kattavin. Noin puolet Suomen väestöstä asuu alle kilometrin päässä K-ruokakaupasta.
K-ruokakauppojen yhteisen perustan muodostavat valikoimaohjauksen, ketjumarkkinoinnin ja esillepanon yhteiset toimintamallit, kaikille ketjuille yhteiset ydintuotevalikoimat sekä Pirkka-tuotteet.
K-ruokakauppojen hyvä asiakastyytyväisyys perustuu myös kilpailukykyisiin hintoihin, joihin päästään valikoimien enimmäishinnoittelulla, edullisilla Pirkka-tuotteilla sekä ketjujen kampanjoilla ja kauppakohtaisilla tarjouksilla.
K-ruokakauppojen ketjuohjauksessa hyödynnetään
Ketjutoiminnan lisäksi kilpailukykyä vahvistavat tehokkaat toimintatavat ja pitkäaikaiset yhteistyömallit valittujen kumppaneiden kanssa. Ostovolyymien yhdistämisellä saavutetaan merkittäviä hyötyjä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ruokakesko on osa kansainvälistä AMS-hankintayhteenliittymää. Ruokakeskon lisäksi AMSin merkittävimpiin jäseniin kuuluvat Ahold, Dansk SG, ICA, Migros ja Système U.
Pirkka-tuotesarjan yli 2 000 tuotteella on merkittävä asema osana K-ruokakaupan kokonaisvalikoimaa. Pirkka-tuotteissa yhdistyvät korkea laatu ja edullisuus.
Suomalaiset kuluttajat kokevat Pirkka-brändin positiivisesti. Kansallisessa Nuorisotutkimuksessa Pirkka menestyi vuonna 2011 erittäin hyvin sijoittuen kärkeen kysyttäessä yritystä tai merkkiä, jota nuoret ovat suositelleet tai voisivat suositella. Mielikuvissa on noussut vahvasti esiin myös vastuullisuus. Pirkka-tuotemerkin menestys useissa kuluttajatutkimuksissa on pitkäjänteisen työn tulosta.
Pirkka-tuotteita oli vuoden 2011 lopussa 2 072. Pirkka-sarjaan kuuluvia Pirkka Luomu -tuotteita on jo noin 70 ja Pirkka Reilun kaupan -tuotteita lähes 40, ja uusia tuotteita etsitään aktiivisesti.
Pirkka-tuotteiden laatu varmistetaan Ruokakeskon omassa Pirkka-tuotetutkimuksessa, jossa kaikki uudet Pirkka-tuotteet tutkitaan huolellisesti. Pirkka-tuotetutkimuksen laboratoriolla on kansainvälinen pätevyystunnustus, ISO 17025 -akkreditointi. Laboratorio on Suomen ainoa kaupan omien merkkituotteiden laadunvarmistuksesta vastaava yksikkö, joka on saanut kyseisen tunnustuksen.
Kaikki Ruokakeskon ruokareseptit on kehitetty ja testattu Pirkka-tuotetutkimukseen kuuluvassa Pirkka-koekeittiössä. Näitä monipuolisia reseptejä julkaistaan Pirkka-lehdessä, Pirkka.fi:ssä, K-ruokakaupoissa jaettavassa K-RuokaPirkka-lehdessä, Mitä tänään syötäisiin? -televisio-ohjelmassa sekä Pirkka-tuotteiden pakkauksissa.
Ruokakeskon tytäryhtiö Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (HoReCa) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tuottaa asiakkailleen toimitus- ja noutopalveluja. Vuonna 2011 HoReCa-markkinat olivat Suomessa noin 2,6 mrd. euroa (oma arvio).
Kespro tarjoaa asiakkailleen HoReCa-alan parhaat hankintaratkaisut. Kespron tavoitteena on olla alansa halutuin yhteistyökumppani. Laaja, asiakaslähtöinen valikoima käsittää ruokatuotteet, alkoholit, astiat ja kattaustuotteet. Kespron oma Menu-tuotesarja on monipuolinen, korkealaatuinen ja edullinen. Kespro toimii koko Suomen alueella. Kesprolla on kuusi myyntialuetta, kuusi toimitusmyyntiyksikköä,
13 noutotukkua ja sen palveluksessa on
noin 510 henkilöä.
Ruokakeskon keskeisiä tavoitteita ovat markkinaosuuden lisääminen Suomessa, asiakastyytyväisyyden parantaminen ja kannattava kasvu.
K-ruokakaupassa otetaan huomioon asiakkaiden erilaiset tarpeet ja odotukset. Tavoitteena on vahvistaa asiakkuuksia ja siten kasvattaa keskiostosta. Tavoitteena on myös lisätä asiakkuuksien määrää. K-ruokakaupan suurin asiakaskohderyhmä ovat lapsiperheet.
K-ruokakaupan kilpailuetuja ovat parhaat hedelmä- ja vihannes- sekä leipäosastot ja tuoretta lihaa, kalaa ja aterioita tarjoavat palvelutiskit. Keskeisiä kilpailuetuja ovat lisäksi laajimmat valikoimat, Pirkka-tuotteet, elämykselliset kaupat myyntiesittelyineen, hyvä palvelu sekä vastuullisuus, mikä näkyy asiakkaille mm. vastuullisten vaihtoehtojen tarjoamisena. Näitä kilpailuetuja vahvistetaan edelleen.
Ruokakeskon lähivuosien keskeisenä strategisena painopisteenä on kauppapaikkaverkoston voimakas rakentaminen ja kehittäminen. Kauppapaikkojen laatutason ylläpito, valikoimien laajentaminen, uudet palvelutarpeet ja muuttoliike edellyttävät jatkuvaa verkoston kehittämistä. Erityisesti uusiin K-supermarket- ja
Venäjälle avataan vuosina 2012–2013 neljä suurta päivittäistavarakauppaa, joista kaksi Pietarin ja kaksi Moskovan alueille. Vuosina 2011–2015 Venäjälle investoidaan arviolta 300 miljoonaa euroa. Tavoitteena on hankkia sekä Pietarista että Moskovasta kauppapaikat vähintään kymmentä suurta päivittäistavarakauppaa varten. Vuoteen 2015 mennessä tavoitteena on saavuttaa Venäjällä 500 miljoonan euron liikevaihto ja positiivinen liiketulos. Uusperustannan rinnalla Ruokakesko jatkaa yritysostoselvityksiä sekä Pietarissa että Moskovassa.
Ruokakesko kehittää voimakkaasti sähköisiä palvelujaan. Palvelujen kehittämisessä keskeistä on sähköisen vuorovaikutuksen lisääminen asiakkaiden kanssa. Tästä esimerkkinä on toukokuussa 2011 uudistettu Pirkka.fi-verkkopalvelu sekä Pirkka Facebook -fanisivu. Tilausprosessin sähköistämiselle ja ruoan verkkokaupan kehittämiselle Ruokakeskossa ja K-ruokakaupoissa on hyvät lähtökohdat.
Ruokakaupan taloudellista kehitystä esitellään taulukossa alempana sekä vuosikertomuksen tilinpäätösosiossa.
Kilpailijat: Prisma, S-market ja Alepa/Sale (S-ryhmä), Valintatalo, Siwa ja Euromarket (Suomen Lähikauppa Oy) sekä Lidl
Kilpailijat: Meiranova Oy, Metro-tukku, Heinon Tukku Oy
Suomen päivittäistavarakaupan markkinat olivat vuonna 2011 noin 15,4 mrd. euroa
(sis. alv) ja niiden arvioidaan kasvaneen vuonna 2011 noin 6,0 % (PTY:n tilasto ja oma arvio).
sekä vähittäis- ja yritysasiakasmyynti |
Lukumäärä | Myynti, (alv 0 %), milj. € |
||
2011 | 2010 | 2011 | 2010 | |
75 | 69 | 1 433 | 1 295 | |
K-supermarket | 205 | 181 | 1 627 | 1 488 |
K-market (sis. liikenneasemat) | 453 | 472 | 1 274 | 1 266 |
Muut | 231 | 285 | 247 | 294 |
K-ruokakaupat vähittäismyynti | 4 581 | 4 343 | ||
Kespro | 732 | 682 | ||
Ruokakauppa yhteensä | 964 | 1 007 | 5 314 | 5 025 |
Ruokakaupan avainluvut | 2011 | 2010 | ||
Liikevaihto | milj. € | 4 182 | 3 896 | |
Liikevoitto | milj. € | 173,7 | 158,4 | |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä | milj. € | 172,2 | 160,1 | |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä liikevaihdosta | % | 4,1 | 4,1 | |
Investoinnit | milj. € | 221,5 | 117,2 | |
Sidotun pääoman* tuotto ilman kertaluonteisia eriä | % | 28,6 | 27,1 | |
Henkilökunta keskimäärin | 2 706 | 2 881 | ||
* kumulatiivinen keskiarvo | ||||
Ruokakaupan liikevaihto 2011 | milj. € | muutos, % | ||
1 043 | 14,6 | |||
K-supermarket | 1 189 | 11,8 | ||
K-market ja K-extra | 1 019 | -0,7 | ||
Kespro | 740 | 7,5 | ||
Muut | 191 | -8,6 | ||
Liikevaihto yhteensä | 4 182 | 7,3 | ||
Ruokakaupan sidottu pääoma 31.12. milj. € | 2011 | 2010 | ||
Pitkäaikaiset varat | 701 | 601 | ||
Vaihto-omaisuus | 105 | 108 | ||
Lyhytaikaiset saamiset | 429 | 400 | ||
./. Koroton vieras pääoma | -588 | -557 | ||
./. Pakolliset varaukset | -9 | -13 | ||
Sidottu pääoma** | 637 | 539 | ||
** sidottu pääoma tilikauden lopussa |
K-ruokakaupat tarjoavat asiakkailleen alueensa parhaan hedelmä- ja vihannesosaston, leipäosaston sekä tuoretta lihaa, kalaa ja valmisaterioita tarjoavat palvelutiskit. Ruokakesko jatkaa kilpailuetuhankkeiden toteutusta näiden osastojen valikoimien, palvelun ja esillepanojen vahvistamiseksi.
Pirkka-brändille avattiin oma Facebook-sivu, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen Pirkka-fanien kanssa. Suomen paras ruokasivusto Pirkka.fi uudistettiin ja sinne tuotiin vuorovaikutteisia palveluja, kuten sähköinen reseptikirja Oma keittiö sekä ideoille ja toiveille tarkoitettu Pirkka Ideanurkka -palvelu.
www.facebook.com/Pirkka www.pirkka.fi