Etusivu Konserni Käyttötavarakauppa
Käyttötavarakauppaan kuuluvat Anttila ja Kodin Ykkönen,
Keskon käyttötavarakauppa tarjoaa asiakkaalle pukeutumiseen, kotiin, urheiluun, vapaa-aikaan, kodintekniikkaan, viihteeseen sekä sisustamiseen ja huonekaluihin liittyviä tuotteita ja palveluita. Tehokkaan ketjutoiminnan avulla varmistetaan, että asiakkaiden saatavilla on laaja ja hintakilpailukykyinen valikoima tunnettuja koti- ja ulkomaisia tuotebrändejä.
Noin 450 myymälän lisäksi asiakkaat voivat ostaa tuotteita ja palveluita suoraan kotiin toimitettuina kuudesta verkkokaupasta. Vaihtoehtoisesti tuotteen voi valita toimitettavaksi lähimpään myymälään. Osassa ketjuista, kuten Kodin Ykkösessä, myyjä voi tilata asiakkaalle tuotteen ketjun verkkokaupasta, jonka laaja valikoima täydentää näin myymälöiden valikoimia. Osa ketjuista on tavoitettavissa myös sosiaalisessa mediassa.
Anttila toimii viihteen, muodin ja kodin tavara-alueilla. Anttilan liiketoiminnassa laaja myymäläverkosto ja verkkokaupat tukevat toisiaan saumattomasti. Suomessa asiakkaita palvelee 30 Anttila-tavarataloa, 10 Kodin Ykkönen -sisustustavarataloa, NetAnttila.fi ja Kodin1.com -verkkokaupat sekä digianttila.com -latauskauppa. NetAnttila-verkkokauppa toimii myös Virossa ja Latviassa.
Anttila-tavaratalot tarjoavat laajat valikoimat kodin tuotteita, käyttömuotia ja viihdettä edullisesti. Kodin Ykkönen tarjoaa tyylikkäät, ajassa elävät tuotteet ja palvelut kodin sisustamiseen.
Anttila otti elokuussa 2011 käyttöön uuden Keravalla sijaitsevan logistiikkakeskuksen, joka tehostaa merkittävästi ketjun verkkokauppa- ja tavaratalologistiikkaa sekä parantaa tila- ja energiatehokkuutta. Uudesta logistiikkakeskuksesta hoidetaan toimitukset kaikkiin Anttila-tavarataloihin, Kodin Ykkösiin ja NetAnttilan asiakkaille.
Vuonna 2011 myymäläverkosto laajeni voimakkaasti. Uusia myymälöitä avattiin kuusi: Vantaan Tammistoon, Jyväskylän Palokkaan, Seinäjoen Päivölään, Hämeenlinnan Hämeensaareen, Lahden Karismaan ja Äänekoskelle.
Intersport Finlandin vähittäiskauppaketjuja Suomessa ovat Intersport, Budget Sport ja Kesport. Intersport-kauppoja on Suomessa 56, Budget Sport -kauppoja seitsemän ja Kesport-kauppoja 32. Kaupoista 85 on kauppiasyrittäjien ja 10 Intersport Finlandin omistamia.
Intersport on osa kansainvälistä urheilukauppaketjua, jonka osakas Kesko on. Suomessa Intersport-ketju on urheilukaupan markkinajohtaja. Ketjun myymälöistä asiakas saa tarvitsemansa välineet urheiluun, kuntoiluun ja vapaa-aikaan. Asiantunteva henkilökunta opastaa ja auttaa liikkumiseen ja kuntoiluun liittyvissä kysymyksissä.
Venäjän Intersport-lisenssi ja -toiminnot siirtyivät Keskon tytäryhtiölle elokuussa 2011. Intersport-kauppoja on Venäjällä 36. Ne sijaitsevat kauppakeskuksissa pääosin Pietarin ja Moskovan alueilla. Intersportin kaltaisia useita brändejä tarjoavia urheiluliikkeitä on Venäjällä vähän.
Budget Sport -kaupat tarjoavat urheilukaupan merkkituotteita liikuntaan, ulkoiluun ja vapaa-aikaan helposti ja edullisesti. Asiakkaita palvelee myös budgetsport.fi
Kesport-kaupat sijaitsevat pienemmissä taajamissa ja ovat alueensa johtavia, ammattitaitoista palvelua ja osaamista tarjoavia urheilukauppoja.
Asko ja Sotka ovat Keskon omistaman Indoorin huonekalu- ja sisustusalan vähittäiskauppaketjuja. Asko tarjoaa kodinsisustajille laajan valikoiman laadukkaita huonekaluja ja sisustustarvikkeita sekä aktiivista ja luotettavaa palvelua. Sotkan pääkohderyhmä on edullisuutta ja helppoa asiointia arvostavat asiakkaat.
Asko ja Sotka -ketjuilla on Suomessa 81 ja Virossa seitsemän myymälää. Vuonna 2011 myymäläverkostoa uusittiin voimakkaasti. Uusia myymälöitä avattiin yhdeksän. Niistä kaksi oli uusia ja seitsemän korvaavia kauppapaikkoja.
Ketjujen nettisivuille tuotiin uusia ominaisuuksia, kuten 3D-suunnitteluohjelma helpottamaan ostamista. Yhteistyö Allergia- ja Astmaliiton kanssa jatkui. Allergiatunnuksella varustettuja tuotteita löytyy Asko Bonnell -patjamallistosta ja Puro-sohvista.
Musta Pörssi Oy:n vähittäiskauppaketjuja ovat Musta Pörssi ja Konebox. Musta Pörssi
Kodintekniikkakauppa painottuu yhä enemmän verkkoon. Tuotteiden vertaileminen on helppoa netissä ja asiakkaat ovat hintatietoisia.
Musta Pörssi -ketjuun kuuluu 32 kauppaa, joista 31 on kauppiasyrittäjävetoisia. Myymäläverkoston tervehdyttämisen vuoksi myymälöiden määrää supistettiin vuoden 2011 aikana 14:llä edellisvuodesta. Konebox-ketju muodostuu kahdesta myymälästä ja verkkokaupasta.
Kenkäkeskon vähittäiskauppaketjut ovat K-kenkä, Andiamo ja syyskuussa 2011 markkinoille tuotu Kookenkä. Uusi Kookenkä-ketju muodostuu K-kenkä ja Andiamo
Ketjukauppoja on yhteensä 49. Lisäksi
Vuonna 2011 käyttötavarakauppaketjut lähestyivät kuluttajia verkossa. Ketjut aktivoituivat sosiaalisissa medioissa ja vastaanotto oli positiivinen. Käyttötavaraketjuilla on omia sivustoja Facebook-, Twitter-, Youtube-, Foursquare- ja Google+-palveluissa.
Käyttötavarakaupan verkkokauppojen palvelua on parannettu muun muassa ottamalla käyttöön pakettien noutopalvelu tavarataloista, tuomalla valikoimia hintavertailusivustoille, lisäämällä videoita sekä avaamalla lahja- ja valintakoneita. Ketjujen nettisivustojen sisältöä on monipuolistettu tuotetietoja ja muuta tarjontaa lisäämällä. Lisäksi hakukonenäkyvyyttä on parannettu.
Markkinoinnissa painopistettä siirretään perinteisistä sähköisiin kanaviin. Uusia toimintamalleja on tuotu ensimmäisten joukossa Suomeen esimerkiksi ottamalla testaukseen Facebook Deals -tarjoukset
Kilpailu käyttötavarakaupassa kansainvälistyy ja verkkokaupan osuus käyttötavaran kokonaismyynnistä kasvaa entisestään. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on aiempaa yksilöllisempää ja vuorovaikutuskanavien määrä kaupan ja asiakkaiden välillä lisääntyy.
Keskon käyttötavarakaupan ketjujen keskeinen tavoite on tarjota asiakkailleen verkon ja perinteisen kaupan palvelut saumattomasti yhdistävä asiakaskokemus. Painopiste on kauppapaikkaverkoston laajentamisessa ja verkkokaupoissa sekä sähköisissä palveluissa.
Käyttötavarakauppaketjujen kilpailukykyä verkkokaupassa vahvistetaan yhteisellä verkkokauppa-alustalla. Tämä helpottaa asiakkaan asiointia ja tuo uusia mahdollisuuksia kohdennettuun markkinointiin.
Intersport-Venäjän tavoitteena on kaksinkertaistaa kauppapaikkaverkostonsa vuoden 2015 loppuun mennessä. Kasvu painottuu Moskovan talousalueelle.
Vastuullisuuden merkitys ostopäätöksissä kasvaa. Käyttötavaraketjujen toimintaa ohjaavat vastuulliset toimintatavat, mikä näkyy kaupoissa ja valikoimissa muun muassa ympäristösertifikaatteina, Joutsen- ja Avainlippumerkkeinä sekä Allergia- ja Astmaliiton merkkeinä.
Käyttötavarakaupan kokonaismarkkinoiden Suomessa arvioidaan olevan noin 9,5 mrd. euroa (alv 0 %). Käyttötavarakaupan markkinakehitys vaihtelee tavara-aloittain.
Urheilukaupan markkinat ovat Suomessa arvion mukaan 740 milj. euroa (alv 0 %) ja ne laskivat 2,5 %.
Kodin sisustamisen ja huonekalukaupan markkinat Suomessa ovat arvion mukaan 1,6 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat edellisvuodesta 3 %.
Kodinelektroniikan ja viihteen markkinoiden arvioidaan olevan Suomessa noin 1,7 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat 10 %.
Jalkinekaupan markkinat ovat Suomessa arvion mukaan noin 441 milj. euroa
(alv 0 %) ja ne kasvoivat noin 1 % edellisvuodesta.
Käyttötavarakaupan taloudellista kehitystä esitellään taulukossa alempana sekä vuosikertomuksen tilinpäätösosiossa.
Kilpailijat: tavaratalot, hypermarketit,
erikoisliikeketjut ja verkkokaupat
Intersport, Budget Sport ja Kesport
Markkinaosuus Suomessa 34 %*
Kilpailijat: Sportia, Top Sport, Stadium, tavaratalot ja hypermarketit sekä muut urheilun erikoisliikkeet
Asko ja Sotka
Markkinaosuus Suomessa 22 %*
Kilpailijat: huonekalu- ja sisustusliikkeet
Musta Pörssi ja Konebox
Markkinaosuus Suomessa 6 %*
Kilpailijat: kodintekniikan erikoisliikkeet, hypermarketit ja verkkokaupat
*(oma arvio)
K-kenkä, Andiamo, Kookenkä,
Kenkäexpertti
Markkinaosuus Suomessa 10 %
(Tekstiili- ja muotialat TMA ry, oma arvio)
Kilpailijat: muut erikoisliikkeet, tavaratalot, hypermarketit, urheilukaupat ja verkkokaupat
|
Lukumäärä | Myynti, (alv 0 %), milj. € |
||
2011 | 2010 | 2011 | 2010 | |
75 | 69 | 629 | 603 | |
Anttila-tavaratalot | 30 | 31 | 269 | 295 |
Kodin Ykkönen -sisustustavaratalot* | 11 | 10 | 133 | 132 |
Etäkauppa (postimyynti ja NetAnttila) | 1 | 1 | 65 | 72 |
Intersport | 56 | 56 | 193 | 207 |
Budget Sport* | 8 | 6 | 32 | 31 |
Kesport | 32 | 35 | 23 | 25 |
Asko | 32 | 31 | 91 | 80 |
Sotka | 49 | 48 | 103 | 86 |
Musta Pörssi | 32 | 46 | 78 | 105 |
Konebox* | 3 | 3 | 14 | 14 |
Kenkäkaupat | 72 | 82 | 44 | 48 |
Käyttötavarakaupat, Suomi | 401 | 418 | 1 673 | 1 696 |
Anttila, Baltia (NetAnttila) | 2 | 2 | 8 | 8 |
Indoor, Baltia | 7 | 7 | 8 | 7 |
Intersport, Venäjä | 36 | - | 7 | - |
Käyttötavarakaupat, muut maat | 45 | 9 | 23 | 15 |
Käyttötavarakauppa yhteensä | 446 | 427 | 1 697 | 1 712 |
* sisältää verkkokaupan | ||||
Käyttötavarakaupan avainluvut |
2011 | 2010 | ||
Liikevaihto |
milj. € | 1 564 | 1 569 | |
Liikevoitto |
milj. € | 37,0 | 103,4 | |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä | milj. € | 36,6 | 66,0 | |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä liikevaihdosta |
% | 2,3 | 4,2 | |
Investoinnit |
milj. € | 61,8 | 45,3 | |
Sidotun pääoman* tuotto ilman kertaluonteisia eriä |
% | 8,4 | 15,3 | |
Henkilökunta keskimäärin |
5 754 | 5 418 | ||
* kumulatiivinen keskiarvo | ||||
Käyttötavarakaupan liikevaihto 2011 |
milj. € | muutos, % | ||
642 | 3,5 | |||
Anttila | 474 | -6,0 | ||
Intersport, Suomi | 170 | -2,0 | ||
Intersport, Venäjä | 7 | - | ||
Indoor | 178 | 15,3 | ||
Musta Pörssi | 74 | -23,2 | ||
Kenkäkesko | 23 | -0,1 | ||
Yhteensä | 1 564 | -0,3 | ||
Käyttötavarakaupan sidottu pääoma 31.12. milj. € |
2011 | 2010 | ||
Pitkäaikaiset varat | 332 | 315 | ||
Vaihto-omaisuus | 263 | 231 | ||
Lyhytaikaiset saamiset | 180 | 162 | ||
./. Koroton vieras pääoma | -300 | -291 | ||
./. Pakolliset varaukset | -4 | -9 | ||
Sidottu pääoma** | 472 | 408 | ||
** sidottu pääoma tilikauden lopussa |
Venäjän Intersport-lisenssi ja
Nykyisistä K-kenkä- ja Andiamo