Rautakesko on rakentamisen, kodin kunnostamisen ja sisustamisen tuotteiden ja palvelujen johtava vähittäiskauppayhtiö, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Rautakesko kehittää
Rautakeskon toiminnan ydinalueet ovat keskitetty ketjuvalikoimien ja palveluiden kehittäminen, ostotoiminta ja logistiikka sekä ketjukonseptien ja kauppapaikkaverkoston kehittäminen. Rautakauppoja on yhteensä 363 kahdeksassa toimintamaassa ja maatalouskauppoja on Suomessa 88. Suomessa kauppoja johtavat rauta- ja maatalouskauppiaat. Myös Norjassa on kauppiasvetoisia vähittäiskauppoja.
Rautakeskon toiminta perustuu hyvin tutkituista asiakastarpeista lähteviin vahvoihin ketjukonsepteihin, kansainvälisesti monistettuihin parhaisiin vähittäiskauppayhtiön käytäntöihin ja tehokkaaseen tavarahankintaan. Rautakeskon kansainvälinen toimintamalli yhdistää eri maissa toimivien ketjujen tavararyhmähallinnan, ostotoiminnan, logistiikan, tietojärjestelmäohjauksen ja verkostokehityksen. Näiden synergiaetujen avulla asiakkaille pystytään tarjoamaan kiinnostavia tuotteita ja palveluja kilpailukykyiseen hintaan.
Rautia-ketju on kauppapaikkaverkostoltaan Suomen laajin rautakauppaketju. Sen valikoima palvelee erityisesti rakentajia, remontoijia ja rakennusalan ammattilaisia. Keskeisiä kilpailuetuja ovat kokonaisvaltainen asiakaspalvelu, paikallinen asiakastuntemus ja yhteistyöverkosto. Useilla paikkakunnilla Rautiat ja
Byggmakker-ketju on Norjan laajin rautakauppaketju. Sen erityisiä vahvuuksia ovat rakennustarvikemyynti ja ammattiasiakasosaaminen.
Senukai-ketju on Liettuan markkinajohtaja. Ketjun Mega Store -konsepti tarjoaa asiakkailleen lähes kaikki rakentamisen ja asumisen tuotteet yli 20 000 m2:n myymälöissä.
OMA on Valko-Venäjän suurin rautakauppaketju.
Rautakesko Yrityspalvelu toimii Suomessa ja palvelee rakennusalan ammattilaisia yhdessä
Vuonna 2011 Suomessa avattiin uusi
K-raudan uudistettu k-rauta.com-verkkopalvelu otettiin käyttöön kaikissa toimintamaissa ja Rautia-ketjussa rautia.fi-verkkopalvelun sisältöä kehitettiin. Rakentamiseen ja kodin kunnostamiseen sekä energiatehokkuuteen liittyviä työohjevideoita, menekkilaskureita sekä sisustamisen trendejä ja vinkkejä lisättiin molempien ketjujen verkkosivuille.
Rautakeskon tavoitteena vuonna 2012 on markkinakasvua parempi myynnin kasvu. Rautakaupan markkinoiden ennakoidaan kehittyvän vaihtelevasti eri toimintamaissa. Myös kuluttaja- ja ammattiasiakasryhmien välillä on maakohtaisia eroja.
Rautakesko investoi voimakkaasti Venäjän toimintojen laajentamiseen. Suunnitelmissa on avata Venäjällä yksitoista uutta
Rautakesko vahvistaa ja uudistaa kauppapaikkaverkostoaan myös muissa toimintamaissa. Rakenteilla ovat K-raudat Suomessa Kouvolaan, Turkuun ja Ylivieskaan, Ruotsissa Uppsalaan ja Linköpingiin sekä Venäjällä Moskovaan.
Asiakkaalle tarjottavien verkkopalvelujen sekä suunnittelu- ja asennuspalvelujen kehittämistä jatketaan vuonna 2012. Myös sosiaalista mediaa hyödynnetään vuoropuhelussa asiakkaiden kanssa.
Vastuullisuuden, ympäristöarvojen ja energiatehokkuuden merkitys asiakkaiden ostokäyttäytymisessä kasvaa edelleen. Rautakeskon ketjujen tavoitteena on auttaa asiakasta asumisen energiatehokkuuteen liittyvissä kysymyksissä ja projekteissa. Ketjukauppojen henkilökuntaa koulutetaan Energiaosaaja-koulutuksissa ja Energiamestari-ammattitutkintokoulutuksessa. Asiakas saa yhden palvelupisteen kautta kaikki energiatehokkaassa rakentamisessa ja remontoinnissa tarvittavat tutkimukset, selvitykset ja suunnitelmat sekä niihin liittyvät tuotteet ja asennukset.
Kansainvälistä tavararyhmähallintaa ja ostotoimintaa tiivistetään edelleen vähittäiskaupan tehokkaammalla ohjauksella. Omia merkkejä (Cello, Prof ja FXA) kehitetään pitkäjänteisesti ja niiden osuus myynnistä kasvaa.
Suomessa alkoi vuoden 2011 lopussa uuden SAP-pohjaisen toiminnanohjausjärjestelmän, RAKSAn käyttöönotto. RAKSA yhtenäistää ketjukauppojen ja Rautakeskon liiketoimintaa tukevat toimintamallit ja vähittäiskaupan tietojärjestelmät useimmissa toimintamaissa.
Maatalouskaupassa panostetaan viljelyohjelman sekä konekaupan verkoston kehittämiseen.
Rautakeskon toimialueella alan vähittäiskaupan markkinat ovat noin 25 mrd. euroa (oma arvio).
Suomessa rauta- ja sisustuskaupan vähittäiskaupan markkinat ovat runsaat 3,5 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat noin 4,5 % vuonna 2011 (RaSi ry).
Ruotsissa rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 3,1 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat noin 1 % (oma arvio).
Norjassa rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 5,3 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat noin 6 % (oma arvio).
Viron rautakauppamarkkinat ovat noin 0,3 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat noin 8 % (oma arvio).
Latviassa rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 0,3 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat noin 5 % (oma arvio).
Liettuassa rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 0,5 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat noin 10 % (oma arvio).
Venäjällä rauta-, sisustus- ja kodintavarakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 12 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat noin 15 % (oma arvio).
Valko-Venäjällä rautakaupan kokonaismarkkinat ovat noin 0,6 mrd. euroa (alv 0 %) euroa ja ne laskivat euromääräisesti 50 %, paikallisessa valuutassa markkinoiden koko säilyi lähes ennallaan (oma arvio).
Maatalouskaupan markkinat Suomessa ovat noin 1,7 mrd. euroa ja ne kasvoivat noin 10 % vuonna 2011 (oma arvio). Markkinoita kasvattivat tuotteiden ja tuotantopanosten hinnannousut.
Rautakaupan taloudellista kehitystä esitellään taulukossa alempana sekä vuosikertomuksen tilinpäätösosiossa.
Markkinaosuus Ruotsissa 7 % (HUI, oma arvio). Pääkilpailijat: Bauhaus, Byggmax, Beijer Bygg ja Hornbach
Markkinaosuus Norjassa 18 % (TBF).
Pääkilpailijat: Monter/Optimera (Saint Gobain), Maxbo ja Coop
Markkinaosuus Virossa 18 % (oma arvio).Pääkilpailijat: Ehitus ABC (Saint Gobain), Bauhof, Espak ja Bauhaus
Markkinaosuus Latviassa 16 % (oma arvio). Pääkilpailijat: Depo DIY ja Kursi
Markkinaosuus Liettuassa 30 % (oma arvio). Pääkilpailijat: Bauhof, Emeritazas ja erikoisliikkeet
Markkinaosuus Luoteis- ja Keski-Venäjällä 5 % (Pietari ja Moskova, oma arvio). Pääkilpailijat: Leroy Merlin, OBI, Castorama, Maxidom, Metrika
Markkinaosuus Valko-Venäjällä 9 % (oma arvio). Pääkilpailijat: Novoselkin, Materik
Suomi,
kauppojen lukumäärät sekä vähittäis- ja yritysasiakasmyynti |
Lukumäärä | Myynti, (alv 0 %), milj. € |
||
2011 | 2010 | 2011 | 2010 | |
41 | 41 | 586 | 546 | |
Rautia* | 106 | 106 | 489 | 463 |
Rautakesko Yrityspalvelu | 226 | 199 | ||
88 | 88 | 417 | 378 | |
K-asiakassopimuskaupat | 31 | 32 | 49 | 52 |
Suomi yhteensä | 266 | 267 | 1 767 | 1 637 |
21 | 20 | 216 | 209 | |
Byggmakker, Norja | 110 | 112 | 942 | 864 |
Muut Pohjoismaat yhteensä | 131 | 132 | 1 159 | 1 073 |
9 | 9 | 60 | 52 | |
8 | 9 | 53 | 47 | |
Senukai, Liettua | 17 | 17 | 251 | 228 |
Baltia yhteensä | 34 | 35 | 363 | 328 |
14 | 12 | 237 | 204 | |
OMA, Valko-Venäjä | 6 | 5 | 80 | 72 |
Venäjä ja Valko-Venäjä yhteensä | 20 | 17 | 317 | 277 |
Rautakauppa ulkomaat yhteensä | 185 | 184 | 1 839 | 1 677 |
Rautakauppa yhteensä | 451 | 451 | 3 605 | 3 314 |
* v. 2011 K-raudoista 1 ja Rautioista 49 oli samalla * v. 2010 K-raudoista 1 ja Rautioista 50 oli samalla |
||||
Rautakaupan avainluvut | 2011 | 2010 | ||
Liikevaihto | milj. € | 2 716 | 2 519 | |
Liikevoitto | milj. € | 26,3 | 23,9 | |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä | milj. € | 26,6 | 24,0 | |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä liikevaihdosta | % | 1,0 | 1,0 | |
Investoinnit | milj. € | 109,8 | 78,2 | |
Sidotun pääoman* tuotto ilman kertaluonteisia eriä | % | 3,8 | 3,8 | |
Henkilökunta keskimäärin | 8 874 | 8 379 | ||
* kumulatiivinen keskiarvo | ||||
Rautakaupan liikevaihto 2011 | milj. € | muutos, % | ||
Rautakauppa, Suomi | 1 233 | 6,0 | ||
215 | 3,3 | |||
Byggmakker, Norja | 592 | 8,2 | ||
59 | 13,6 | |||
53 | 11,1 | |||
Senukai, Liettua | 249 | 9,8 | ||
237 | 16,4 | |||
OMA, Valko-Venäjä | 80 | 9,2 | ||
Yhteensä | 2 716 | 7,8 | ||
Rautakaupan sidottu pääoma 31.12. milj. € | 2011 | 2010 | ||
Pitkäaikaiset varat | 561 | 505 | ||
Vaihto-omaisuus | 277 | 254 | ||
Lyhytaikaiset saamiset | 264 | 246 | ||
./. Koroton vieras pääoma | -363 | -365 | ||
./. Pakolliset varaukset | -2 | -2 | ||
Sidottu pääoma** | 738 | 638 | ||
** sidottu pääoma tilikauden lopussa |
Moskovan uusi myymälä on nykyaikainen ja monipuolinen rakentamisen, remontoinnin ja sisustamisen palveleva tavaratalo, jossa on panostettu erityisesti myös suunnittelupalveluihin. Asiakkaiden ideointia, suunnittelua ja päätöksentekoa helpottavat myymälän näyttelyalueen runsaat sisustusratkaisut ja esillepanot.
K-rautojen ja Rautioiden Energiaosaaja-palvelun tavoitteena on tehdä kodin energiatehokkuuden parantaminen helpoksi asiakkaalle. Asiakkaille tarjottavia palveluja ja tuotteita ovat esimerkiksi energiansäästökartoitus, lämpökamerakatselmus, ilma- ja maalämpöpumput, aurinkovedenlämmittimet ja aurinkopaneelit asennuksineen.