Etusivu Konserni Auto- ja konekauppa

Auto- ja konekauppa


Auto- ja konekauppa

Auto- ja konekaupan muodostavat VV-Auto ja Konekesko tytäryhtiöineen. VV-Auto ja Konekesko edustavat johtavia merkkejä sekä vastaavat niiden myynnistä ja jälkimarkkinoinnista.

VV-Auto on Volkswagen-, Audi- ja Seat-henkilöautojen sekä Volkswagen-hyötyautojen maahantuoja ja markkinoija Suomessa ja Seatin osalta myös Virossa ja Latviassa.
VV-Auto toimii myös autojen vähittäiskauppiaana ja tarjoaa jälkimarkkinointipalveluja omissa liikkeissään pääkaupunkiseudulla ja Turussa.

Konekesko on rakennus-, materiaalinkäsittely-, ympäristö- ja maatalouskoneiden, kuorma- ja linja-autojen sekä vapaa-ajankoneiden maahantuontiin ja kauppaan erikoistunut palveluyritys. Konekesko toimii Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä.

Vv-auto kaikkien aikojen myyntiennätykseen

VV-Auton uusien henkilö- ja pakettiautojen yhteenlaskettu markkinaosuus nousi uuteen ennätykseen ja oli 20,7 %. VV-Auton maahantuomien autojen rekisteröinnit olivat noin 29 000, mikä oli myös kappalemääräisesti kaikkien aikojen korkein määrä.

Volkswagen-henkilöautoasiakkaita palvellaan yhteensä 40 myynti- ja 58 huoltotoimipaikassa. Volkswagen-hyötyautoilla on 41 myynti- ja 59 huoltotoimipaikkaa. Audi-jälleenmyyntiverkosto käsittää 21 myynti- ja 25 huoltotoimipaikkaa. Seatia myydään 22 ja huolletaan 35 toimipaikassa Suomessa ja neljässä toimipaikassa Baltiassa.

Volkswagenin uusi korjaamokonsepti, Direct Express, tuotiin markkinoille loppuvuodesta 2011. Korjaamo on erikoistunut yli viisivuotiaille autoille tehtäviin nopeisiin korjauksiin ja kulutusosien vaihtoon. Ensimmäinen Direct Express -huoltokorjaamo avasi ovensa Espoon Otaniemessä. Seuraavat huoltokorjaamot avataan Jyväskylään ja Ouluun.

Audi avasi kolmeksi kuukaudeksi uuden tyyppisen Audi Showroomin Kluuvin kauppakeskukseen Helsingissä, mikä mahdollisti uusien automallien esittelyn ydinkeskustassa.

Vuoden 2010 aikana käynnistettyjen rakennushankkeiden, Espoon uuden Volkswagen Centerin ja Turun laajennetun ja peruskorjatun Volkswagen Centerin avajaisia vietetään keväällä 2012.

Volkswagen-mallisto täydentyi vuoden mittaan merkittävästi. Uusina malleina markkinoillemme tulivat uusi Jetta, uudistunut Tiguan ja Golf GTI -juhlamalli. Volkswagenin DemoTour-kiertueella autoilijat saivat kokeilla uutta Golf Cabriolet -avomallia sekä Beetleä. Volkswagen-hyötyautot toi markkinoille uuden Amarok-pick-upin ja uudistuneen Crafterin. Audi esitteli uudistuneen Audi A5:n ja A6-malliston sekä Audi Q3:n. Audi siirtyi loppuvuodesta myös hybridi-aikaan esittelemällä Audi Q5 Hybridin. Seatin vuoden uutuus oli perheauto Seat Alhambra.

Konekeskon monipuoliset valikoimat

Konekeskon vapaa-ajankonekauppa perustuu tiiviiseen ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön Yamaha Motor Co. Ltd:n kanssa. Konekesko tuo maahan ja myy Yamaha-moottoripyöriä, -mopoja, -mönkijöitä, -moottorikelkkoja, -perämoottoreita, -generaattoreita ja -vesijettejä Yamaha-jälleenmyyjäverkoston kautta. Konekeskon omia venemerkkejä ovat Yamarin, Yamarin Cross ja Suvi. Lisäksi Konekesko myy Linder-, Zodiac- ja kesästä 2011 alkaen myös TG-veneitä. Yamarin- ja Suvi-veneet valmistetaan Suomessa ja niitä viedään useisiin Euroopan maihin ja Venäjälle. Kaudella 2011 Konekesko esitteli kahdeksan uutta omaa venemallia.

Konekeskon Muuli-perävaunuvalikoimaa täydentävät ammattikäyttöön tarkoitetut Saris-perävaunut, joiden myynti siirtyi Konekeskolle lokakuussa 2011.

Rakennus-, materiaalinkäsittely- ja ympäristökoneita markkinoidaan Suomessa, Baltiassa ja Pietarissa Konekeskon oman myyjäverkoston kautta. Tunnetuimpia Konekeskon edustamia merkkejä ovat New Holland, Case, Kubota, Manitou, Sennebogen, Grove ja Still. Kaudella 2011 aloitettiin Weidemann-pyöräkuormaajien myynti. Baltiassa Konekeskon edustukseen kuuluvat lisäksi Ponsse-metsäkoneet sekä Dynapac-jyrät ja -asfalttikoneet.

Konekeskon maatalouskonemyynnin päämerkit Suomessa ovat Claas-leikkuupuimurit ja Massey Ferguson -traktorit. Baltian maissa valikoimaan kuuluvat lisäksi Claas-traktorit sekä kattava valikoima maatalouden työkoneita, merkittävimpinä Claas, Lemken ja Hardi. Baltian leikkuupuimurikaupassa Konekesko ja Claas ovat saavuttaneet markkinajohtajan aseman.

Lisäksi Konekesko vastaa MAN-kuorma-autojen sekä MAN- ja Neoplan-linja-autojen myynnistä ja jälkimarkkinoinnista Suomessa.

Huoltokoulutuksella huippupalveluun

Konekesko on vuoden 2011 aikana panostanut huoltoverkoston kattavuuteen ja huoltohenkilökunnan koulutukseen.

Vuonna 2011 Konekesko järjesti yhdessä Työtehoseuran kanssa 6 kuukautta kestävän trainee-ohjelman, josta valmistui maatalouskonemekaanikkoja sekä omiin huoltopisteisiin että huoltoyrittäjäverkostoon.

Konekeskon Marine-huoltoyksikkö on kouluttanut asentajia maailmanlaajuisen YTA (Yamaha Technical Academy) -ohjelman mukaisesti jo neljä vuotta. Tutkinnon suorittaneita asentajia on Suomessa tällä hetkellä noin 160.

Konekesko on laajentanut varaosa- ja huoltopäivystystään maatalouden sesongin aikana kaikilla toiminta-alueillaan. Varaosaverkostoon kuuluu 17 täyden palvelun K-varaosamyymälää ja lisäksi huolto- ja kulutusosissa palvelee 30 K-maatalouden toimipistettä. Ympäristö- ja rakennuskoneiden varaosia on aiemman Vantaan Hakkilaan keskitetyn palvelun lisäksi saatavissa nyt myös kaikista K-varaosamyymälöistä.

Konekesko laajensi sopimushuoltomallinsa Baltiaan, missä ensimmäiset Konekeskon ohjauksessa operoivat sopimushuoltajat aloittivat toimintansa vuonna 2011.

Konekesko 10 vuotta

Konekesko Oy täytti syksyllä 2011 itsenäisenä yhtiönä 10 vuotta. Konekauppaa Keskolla on kuitenkin tehty jo vuodesta 1945. Pitkäaikaisimmat Konekeskon tuote-edustukset ovat Allison-vaihteistot ja Yamaha-perämoottorit.

Halutuimmat brändit ja vahva palveluverkosto

Auto- ja konekaupan vahvuuksia ovat kansainvälisesti tunnetut brändit, laaja ja korkealaatuinen tuotevalikoima sekä ammattitaitoinen henkilöstö. Muita vahvuuksia ovat monipuoliset palvelut, vahva myynti- ja jälkimarkkinointiverkosto, tehokas logistiikka sekä autokaupassa oma vähittäismyyntiketju.

Auto- ja konekaupan tavoitteena on vuoden 2012 aikana kasvattaa edustamiensa merkkien markkinaosuutta, kehittää edelleen jälleenmyynti- ja huoltoverkostoaan sekä vahvistaa asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Keskeisiä kehittämisalueita ovat tuote- ja palveluvalikoiman laajentaminen sekä sähköisen asiakaskommunikaation lisääminen.

Vuoden 2012 aikana auto- ja konekaupan markkinoiden ennakoidaan kääntyvän laskuun, mihin osaltaan vaikuttaa autoveron nousu Suomessa 1.4.2012 alkaen.

Auto- ja konekaupan markkinat

Vuonna 2011 Suomessa ensirekisteröitiin 126 123 henkilöautoa ja 14 491 pakettiautoa.

Henkilöautomarkkinat kasvoivat edellisvuodesta 12,6 % ja pakettiautomarkkinat 31,2 %. Volkswagen nousi sekä henkilö- että pakettiautojen rekisteröintitilastoissa eniten rekisteröidyksi automerkiksi. Audi jatkoi edelleen premium-merkkien ykkösenä. Seatin markkinaosuus nousi edellisvuodesta.

Vapaa-ajankoneiden kokonaismarkkinat olivat Suomessa noin 300 milj. euroa ja ne pysyivät kokonaisuutena edellisvuoden tasolla. Veneiden vientimarkkinat supistuivat. Rakennuskonemarkkinat olivat toiminta-alueella noin 800 milj. euroa ja ne kasvoivat 60 %. Suomen ja Baltian maatalouskoneiden markkinat olivat yhteensä noin 630 milj. euroa ja ne kasvoivat 20 %. Kuorma-automarkkinat (yli 6 t painoluokka) olivat noin 590 milj. euroa ja kasvoivat edellisvuodesta 17 %.

Lue lisää  LUE LISÄÄ

Auto- ja konekaupan taloudellista kehitystä esitellään taulukossa alempana sekä vuosikertomuksen tilinpäätösosiossa.

 

Toimintaympäristö

Autokaupan markkinaosuudet Suomessa

Autolaupan markkinaosuudet

Konekaupan markkinaosuudet Suomessa

Konekaupan markkinaosuudet

Veneet, markkinaosuus 18,9 %
(Yamarin, Suvi, Linder, TG, Zodiac, Palta ja Capelli)

Moottoripyörät markkinaosuus 16,5 % (Yamaha)

Mopot, markkinaosuus 7,9 % (Yamaha)

Traktorit, markkinaosuus 13,7 % (Massey Ferguson)

Kuorma-autot, yli 6 t, markkinaosuus 5,8 % (MAN)

K-ryhmän auto- ja konekauppa,
kauppojen lukumäärät sekä
vähittäis- ja yritysasiakasmyynti
Lukumäärä Myynti, (alv 0 %),
milj. €
2011 2010 2011 2010
VV-Auto, vähittäiskauppa 9 9 422 339
VV-Auto, maahantuonti 1 1 447 349
Konekesko, Suomi 2 2 217 193
Suomi yhteensä 12 12 1 086 881
Konekesko, Viro     32 29
Konekesko, Latvia     42 40
Konekesko, Liettua     41 28
Konekesko, Baltia yhteensä     114 97
Auto- ja konekauppa yhteensä 12 12 1 200 978
 
Auto- ja konekaupan avainluvut 2011 2010
Liikevaihto milj. € 1 174 955
Liikevoitto milj. € 51,9 33,9
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä   milj. € 51,8 33,1
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä liikevaihdosta % 4,4 3,5
Investoinnit milj. € 29,9 17,8
Sidotun pääoman* tuotto ilman kertaluonteisia eriä % 32,8 19,6
Henkilökunta keskimäärin 1 206 1 138
* kumulatiivinen keskiarvo
 
Auto- ja konekaupan liikevaihto 2011 milj. € muutos, %
VV-Auto     849 27,0
Konekesko, Suomi     219 13,3
Konekesko, Baltia 111 14,7
Yhteensä 1 174 23,0
 
Auto- ja konekaupan sidottu pääoma 31.12. milj. € 2011 2010
Pitkäaikaiset varat     94 84
Vaihto-omaisuus     223 165
Lyhytaikaiset saamiset     74 58
./. Koroton vieras pääoma     -163 -130
./. Pakolliset varaukset -18 -14
Sidottu pääoma** 210 163
** sidottu pääoma tilikauden lopussa

CO2-päästöt ovat laskeneet merkittävästi

Autovero muutettiin Suomessa hiilidioksidipäästöpohjaiseksi vuonna 2008. Henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt ovat laskeneet vuoden 2007 arvosta 177,3 g/km vuoden 2011 arvoon 143,9 g/km. Panostus vähäpäästöisiin malleihin näkyy myös esimerkiksi Volkswagen-henkilöautojen keskimääräisissä CO2-päästöissä, jotka olivat 133,7 g/km vuonna 2011.

Yamarin Cross -veneille avainlippu

Vuonna 2010 markkinoille tuodulle alumiinirunkoiselle Yamarin Cross -venemallistolle myönnettiin tammikuussa 2011 Suomalaisen työn liiton Avainlippu-alkuperämerkki. Merkki kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu tuotettu Suomessa.

Vuoden 2011 tapahtumia

  • Volkswagen-henkilö- ja pakettiautot nousivat rekisteröintitilastojen
    ykkösiksi ja Audi jatkoi ykkösenä premiumluokassa.
  • Palvelu 1 -tutkimuksessa arvioitiin ensimmäistä kertaa myös sähköisiä palveluita. Volkswagen-liikkeet tarjosivat Auto Bild Suomi -lehden tutkimuksen mukaan parasta Internet-palvelua.
  • VV-Auton koulutuskeskuksessa järjestetään vuosittain yli 5 000 henkilökoulutuspäivää. Panostus koulutukseen toi huoltoteknikko Jouni
    Gustafssonille Volkswagen-huoltoteknikkojen maailmanmestaruuden.
  • Seat aloitti yhteistyön Suomen Lumilautaliiton kanssa.
  • Yamaha vietti kilpailutoiminnan 50-vuotisjuhlavuotta. Konekesko oli
    Yamahan merkeissä tukemassa Sami Seliö Junior-tiimin toimintaa.

Apupoika Anteron kierrätyskesä

Volkswagen Hyötyautojen Kesätyöpaikka vailla vertaa -kampanja järjestettiin toisen kerran kesällä 2011. Kampanjan ideana on tarjota kahdelle suomalaiselle yritykselle hyötyauto ja nuori työntekijä palvelukseen kesän ajaksi. Apupoika Anteroksi ja Aputyttö Annukaksi haki lähes 800 nuorta, ja yrityshakemuksiakin tuli 235 kappaletta. Apupojaksi valittu 18-vuotias Markus Uusitalo kuljetti Volkswagen Transporterilla pienelektroniikkaromua kierrätykseen vantaalaisen Stena Technoworld Oy:n palveluksessa tarjoten pääkaupunkiseudun yrityksille ja kotitalouksille sähkö- ja elektroniikkalaitteiden ilmaisen noudon.

 

Auto- ja konekauppa