Etusivu Konserni Auto- ja konekauppa
Auto- ja konekaupan muodostavat VV-Auto ja Konekesko tytäryhtiöineen. VV-Auto ja Konekesko edustavat johtavia merkkejä sekä vastaavat niiden myynnistä ja jälkimarkkinoinnista.
VV-Auto on Volkswagen-, Audi- ja Seat-henkilöautojen sekä Volkswagen-hyötyautojen maahantuoja ja markkinoija Suomessa ja Seatin osalta myös Virossa ja Latviassa.
VV-Auto toimii myös autojen vähittäiskauppiaana ja tarjoaa jälkimarkkinointipalveluja omissa liikkeissään pääkaupunkiseudulla ja Turussa.
Konekesko on rakennus-, materiaalinkäsittely-, ympäristö- ja maatalouskoneiden, kuorma- ja linja-autojen sekä vapaa-ajankoneiden maahantuontiin ja kauppaan erikoistunut palveluyritys. Konekesko toimii Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä.
VV-Auton uusien henkilö- ja pakettiautojen yhteenlaskettu markkinaosuus nousi uuteen ennätykseen ja oli 20,7 %. VV-Auton maahantuomien autojen rekisteröinnit olivat noin 29 000, mikä oli myös kappalemääräisesti kaikkien aikojen korkein määrä.
Volkswagen-henkilöautoasiakkaita palvellaan yhteensä 40 myynti- ja 58 huoltotoimipaikassa. Volkswagen-hyötyautoilla on 41 myynti- ja 59 huoltotoimipaikkaa. Audi-jälleenmyyntiverkosto käsittää 21 myynti- ja 25 huoltotoimipaikkaa. Seatia myydään 22 ja huolletaan 35 toimipaikassa Suomessa ja neljässä toimipaikassa Baltiassa.
Volkswagenin uusi korjaamokonsepti, Direct Express, tuotiin markkinoille loppuvuodesta 2011. Korjaamo on erikoistunut yli viisivuotiaille autoille tehtäviin nopeisiin korjauksiin ja kulutusosien vaihtoon. Ensimmäinen Direct Express -huoltokorjaamo avasi ovensa Espoon Otaniemessä. Seuraavat huoltokorjaamot avataan Jyväskylään ja Ouluun.
Audi avasi kolmeksi kuukaudeksi uuden tyyppisen Audi Showroomin Kluuvin kauppakeskukseen Helsingissä, mikä mahdollisti uusien automallien esittelyn ydinkeskustassa.
Vuoden 2010 aikana käynnistettyjen rakennushankkeiden, Espoon uuden Volkswagen Centerin ja Turun laajennetun ja peruskorjatun Volkswagen Centerin avajaisia vietetään keväällä 2012.
Volkswagen-mallisto täydentyi vuoden mittaan merkittävästi. Uusina malleina markkinoillemme tulivat uusi Jetta, uudistunut Tiguan ja Golf GTI -juhlamalli. Volkswagenin DemoTour-kiertueella autoilijat saivat kokeilla uutta Golf Cabriolet
Konekeskon vapaa-ajankonekauppa perustuu tiiviiseen ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön Yamaha Motor Co. Ltd:n kanssa. Konekesko tuo maahan ja myy Yamaha-moottoripyöriä, -mopoja, -mönkijöitä, -moottorikelkkoja, -perämoottoreita,
Konekeskon Muuli-perävaunuvalikoimaa täydentävät ammattikäyttöön tarkoitetut Saris-perävaunut, joiden myynti siirtyi Konekeskolle lokakuussa 2011.
Rakennus-, materiaalinkäsittely- ja ympäristökoneita markkinoidaan Suomessa, Baltiassa ja Pietarissa Konekeskon oman myyjäverkoston kautta. Tunnetuimpia Konekeskon edustamia merkkejä ovat New Holland, Case, Kubota, Manitou, Sennebogen, Grove ja Still. Kaudella 2011 aloitettiin Weidemann-pyöräkuormaajien myynti. Baltiassa Konekeskon edustukseen kuuluvat lisäksi Ponsse-metsäkoneet sekä Dynapac-jyrät ja -asfalttikoneet.
Konekeskon maatalouskonemyynnin päämerkit Suomessa ovat Claas-leikkuupuimurit ja Massey Ferguson -traktorit. Baltian maissa valikoimaan kuuluvat lisäksi Claas-traktorit sekä kattava valikoima maatalouden työkoneita, merkittävimpinä Claas, Lemken ja Hardi. Baltian leikkuupuimurikaupassa Konekesko ja Claas ovat saavuttaneet markkinajohtajan aseman.
Lisäksi Konekesko vastaa MAN-kuorma-autojen sekä MAN- ja Neoplan-linja-autojen myynnistä ja jälkimarkkinoinnista Suomessa.
Konekesko on vuoden 2011 aikana panostanut huoltoverkoston kattavuuteen ja huoltohenkilökunnan koulutukseen.
Vuonna 2011 Konekesko järjesti yhdessä Työtehoseuran kanssa 6 kuukautta kestävän trainee-ohjelman, josta valmistui maatalouskonemekaanikkoja sekä omiin huoltopisteisiin että huoltoyrittäjäverkostoon.
Konekeskon Marine-huoltoyksikkö on kouluttanut asentajia maailmanlaajuisen YTA (Yamaha Technical Academy) -ohjelman mukaisesti jo neljä vuotta. Tutkinnon suorittaneita asentajia on Suomessa tällä hetkellä noin 160.
Konekesko on laajentanut varaosa- ja huoltopäivystystään maatalouden sesongin aikana kaikilla toiminta-alueillaan. Varaosaverkostoon kuuluu 17 täyden palvelun
Konekesko laajensi sopimushuoltomallinsa Baltiaan, missä ensimmäiset Konekeskon ohjauksessa operoivat sopimushuoltajat aloittivat toimintansa vuonna 2011.
Konekesko Oy täytti syksyllä 2011 itsenäisenä yhtiönä 10 vuotta. Konekauppaa Keskolla on kuitenkin tehty jo vuodesta 1945. Pitkäaikaisimmat Konekeskon tuote-edustukset ovat Allison-vaihteistot ja Yamaha-perämoottorit.
Auto- ja konekaupan vahvuuksia ovat kansainvälisesti tunnetut brändit, laaja ja korkealaatuinen tuotevalikoima sekä ammattitaitoinen henkilöstö. Muita vahvuuksia ovat monipuoliset palvelut, vahva myynti- ja jälkimarkkinointiverkosto, tehokas logistiikka sekä autokaupassa oma vähittäismyyntiketju.
Auto- ja konekaupan tavoitteena on vuoden 2012 aikana kasvattaa edustamiensa merkkien markkinaosuutta, kehittää edelleen jälleenmyynti- ja huoltoverkostoaan sekä vahvistaa asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Keskeisiä kehittämisalueita ovat tuote- ja palveluvalikoiman laajentaminen sekä sähköisen asiakaskommunikaation lisääminen.
Vuoden 2012 aikana auto- ja konekaupan markkinoiden ennakoidaan kääntyvän laskuun, mihin osaltaan vaikuttaa autoveron nousu Suomessa 1.4.2012 alkaen.
Vuonna 2011 Suomessa ensirekisteröitiin 126 123 henkilöautoa ja 14 491 pakettiautoa.
Henkilöautomarkkinat kasvoivat edellisvuodesta 12,6 % ja pakettiautomarkkinat 31,2 %. Volkswagen nousi sekä henkilö- että pakettiautojen rekisteröintitilastoissa eniten rekisteröidyksi automerkiksi. Audi jatkoi edelleen premium-merkkien ykkösenä. Seatin markkinaosuus nousi edellisvuodesta.
Vapaa-ajankoneiden kokonaismarkkinat olivat Suomessa noin 300 milj. euroa ja ne pysyivät kokonaisuutena edellisvuoden tasolla. Veneiden vientimarkkinat supistuivat. Rakennuskonemarkkinat olivat toiminta-alueella noin 800 milj. euroa ja ne kasvoivat 60 %. Suomen ja Baltian maatalouskoneiden markkinat olivat yhteensä noin 630 milj. euroa ja ne kasvoivat 20 %. Kuorma-automarkkinat (yli 6 t painoluokka) olivat noin 590 milj. euroa ja kasvoivat edellisvuodesta 17 %.
Auto- ja konekaupan taloudellista kehitystä esitellään taulukossa alempana sekä vuosikertomuksen tilinpäätösosiossa.
Veneet, markkinaosuus 18,9 %
(Yamarin, Suvi, Linder, TG, Zodiac, Palta ja Capelli)
Moottoripyörät markkinaosuus 16,5 % (Yamaha)
Mopot, markkinaosuus 7,9 % (Yamaha)
Traktorit, markkinaosuus 13,7 % (Massey Ferguson)
Kuorma-autot, yli 6 t, markkinaosuus 5,8 % (MAN)
kauppojen lukumäärät sekä vähittäis- ja yritysasiakasmyynti |
Lukumäärä | Myynti, (alv 0 %), milj. € |
||
2011 | 2010 | 2011 | 2010 | |
VV-Auto, vähittäiskauppa | 9 | 9 | 422 | 339 |
VV-Auto, maahantuonti | 1 | 1 | 447 | 349 |
Konekesko, Suomi | 2 | 2 | 217 | 193 |
Suomi yhteensä | 12 | 12 | 1 086 | 881 |
Konekesko, Viro | 32 | 29 | ||
Konekesko, Latvia | 42 | 40 | ||
Konekesko, Liettua | 41 | 28 | ||
Konekesko, Baltia yhteensä | 114 | 97 | ||
Auto- ja konekauppa yhteensä | 12 | 12 | 1 200 | 978 |
Auto- ja konekaupan avainluvut | 2011 | 2010 | ||
Liikevaihto | milj. € | 1 174 | 955 | |
Liikevoitto | milj. € | 51,9 | 33,9 | |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä | milj. € | 51,8 | 33,1 | |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä liikevaihdosta | % | 4,4 | 3,5 | |
Investoinnit | milj. € | 29,9 | 17,8 | |
Sidotun pääoman* tuotto ilman kertaluonteisia eriä | % | 32,8 | 19,6 | |
Henkilökunta keskimäärin | 1 206 | 1 138 | ||
* kumulatiivinen keskiarvo | ||||
Auto- ja konekaupan liikevaihto 2011 | milj. € | muutos, % | ||
VV-Auto | 849 | 27,0 | ||
Konekesko, Suomi | 219 | 13,3 | ||
Konekesko, Baltia | 111 | 14,7 | ||
Yhteensä | 1 174 | 23,0 | ||
Auto- ja konekaupan sidottu pääoma 31.12. milj. € | 2011 | 2010 | ||
Pitkäaikaiset varat | 94 | 84 | ||
Vaihto-omaisuus | 223 | 165 | ||
Lyhytaikaiset saamiset | 74 | 58 | ||
./. Koroton vieras pääoma | -163 | -130 | ||
./. Pakolliset varaukset | -18 | -14 | ||
Sidottu pääoma** | 210 | 163 | ||
** sidottu pääoma tilikauden lopussa |
Autovero muutettiin Suomessa hiilidioksidipäästöpohjaiseksi vuonna 2008. Henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt ovat laskeneet vuoden 2007 arvosta 177,3 g/km vuoden 2011 arvoon 143,9 g/km. Panostus vähäpäästöisiin malleihin näkyy myös esimerkiksi Volkswagen-henkilöautojen keskimääräisissä CO2-päästöissä, jotka olivat 133,7 g/km vuonna 2011.
Vuonna 2010 markkinoille tuodulle alumiinirunkoiselle Yamarin Cross -venemallistolle myönnettiin tammikuussa 2011 Suomalaisen työn liiton Avainlippu-alkuperämerkki. Merkki kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu tuotettu Suomessa.
Volkswagen Hyötyautojen Kesätyöpaikka vailla vertaa