Monipuolisesti palkitseva K-Plussa

Vuosi 2008 oli K-ryhmän kantaasiakasjärjestelmälle K-Plussalle kasvun aikaa. K-Plussa-verkosto laajeni yli 3 500 ostopaikan suuruiseksi ja K-Plussa-asiakkaiden kokonaisedut kasvoivat merkittävästi. Etenkin heti kassalla saatavien K-Plussa-tarjousetujen määrä kasvoi huomattavasti. K-Plussakanta- asiakasohjelmaan liittyi 210 000 uutta asiakasta.

K-Plussa-kanta-asiakasjärjestelmä toimii kolmella tasolla. Asiakas saa sekä kauppakohtaisia, ketjukohtaisia että K-Plussa- verkoston yhteisiä etuja. Mitä enemmän asiakas käyttää K-Plussa-korttia, sitä enemmän hän saa monipuolisia kanta-asiakasetuja.

Kauppakohtaisia etuja ja palveluja paikallisten asiakkaiden tarpeisiin

K-Plussa-kortilla asioiminen K-ryhmän kaupassa antaa kauppiaalle tärkeää tietoa, jolla hän voi kehittää kauppansa valikoimia ja palveluita omaa asiakaskuntaansa parhaiten palvelevaksi. Asiakastietoa käytetään myös vuorovaikutuksessa K-kaupan ja asiakkaan välillä. Keskittämällä ostoksensa asiakas saa K-Plus sa-kortilla kauppakohtaisia, hänen tarpeisiinsa ja ostokäyttäytymiseensä perustuvia etuja ja palveluja. Kohdistetut edut ja palvelut omalta K-kauppiaalta lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja kasvattavat myyntiä.

Ketjukohtaisilla asiakasohjelmilla etuja ja palveluja asiakkaan tavara-alakohtaisiin tarpeisiin

K-ryhmän ketjuilla on omat asiakasohjelmansa, jotka tarjoavat K-Plussa-asiakkaille ketjukohtaisia etuja ja palveluja asiakkaan tavara-alakohtaisiin tarpeisiin perustuen. Esimerkiksi Kodin Ykkösen Ykkösasiakas-ohjelmaan kuuluva asiakas saa alennusta kokoamispalvelusta ja muuttolaatikot maksutta käyttöönsä. Ketjutasoista asiakastietoa hyödynnetään muun muassa verkoston ja konseptien kehittämisessä sekä ketjujen valikoimien ja palvelujen rakentamisessa asiakkaiden tarpeita mahdollisimman hyvin palveleviksi.

K-Plussan yhteiset edut

K-Plussa tarjoaa asiakkaille myös merkittäviä, kaikille asiakkaille yhteisiä etuja. K-Plussa-tarjoukset palkitsevat asiakkaat heti kassalla aina vähintään 10 prosentilla, eli K-Plussa-tarjoustakuulla. Lisäksi keskittämällä K-Plussa-verkostoon asiakas saa Plussa-piste-etua jopa viisi prosenttia.

Yhteisiin etuihin kuuluvat myös yhdistelmäkortit sekä mahdollisuus tallettaa K-Plussa-pisteet omalle pankkitilille mihin tahansa pankkiin. Vuonna 2007 käynnistyneet kumppanuudet OP-Pohjola- ryhmän ja Nordean kanssa ovat päässeet hyvään vauhtiin. Jo yli 600 000 asiakkaalla on pankki- tai luottokortti K-Plussa-ominaisuudella. Asiakkaalley hdistelmäkortti on vaivaton, sillä se helpottaa K-Plussa-pisteiden hankintaa ja lisäksi lompakossa on yksi kortti vähemmän.

K-Plussa-korttia käyttävät asiakkaat saavat koteihinsa jo 75 vuotta ilmestyneen Pirkka-lehden. Vuonna 2008 Pirkka-lehti vahvisti edelleen asemaansa Suomen luetuimpana aikakauslehtenä (lähde: Kansallinen Mediatutkimus). Pirkka-lehden lisäksi myös Plussa.cominternetsivusto on tärkeä kommunikaatiokanava K-Plussa-asiakkaiden ja K-ryh män välillä. K-Plussan kanta-asiakkaat ovat syyskuussa 2008 tehdyn tutkimuksen mukaan erittäin tyytyväisiä Plussa.com-sivuihin ja antavat sivustolle erinomaisen arvosanan. Asiakkaat hakevat Plussa.comista etuja ja tarjouksia. Sivustolta löytyy kuukausittain lähes 300 valtakunnallista K-Plussa-etua.

K-Plussan sponsoroinnissa tärkeässä roolissa on Nuori Suomi -yhteistyö, joka jatkui vuonna 2008 muun muassa kauppiaiden järjestämillä asiakastilaisuuksilla sekä kauppiaiden ja paikallisten sinettiseurojen sponsorointiyhteistyöllä.

Asiakastieto liiketoiminnan ytimessä

Jotta palkitsemisen eri tasoja ja asiakasohjelmia voidaan kehittää asiakkaita parhaiten palkitseviksi, tarvitaan riittävää tietoa asiakkuuksista ja osaamista tämän tiedon analysointiin ja hyödyntämiseen. Asiakkuuksien analysoinnissa keskeistä on luotettavan ja määrällisesti riittävän asiakastiedon kerääminen ja tallentaminen. Tätä tietoa K-ryhmässä kerää ja analysoi K-Plus Oy.

Asiakkaan tietosuojasta huolehditaan asiakastietoa kerättäessä ja hyödynnettäessä. K-Plus Oy:ssä asiakkaan ostotietoja käsitellään loppusumma- tai tuoteryhmätasolla. Myös anonyymia kuittirivitasoista ostotietoa voidaan hyödyntää. Asia kastieto ja -ohjelmat ovat keskeisessä roolissa liiketoiminnan suunnittelussa.

Markkinoinnin kohdistaminen asiakastiedon avulla lisääntyy. Se on kustannustehokkaampaa ja saavuttaa usein suuremman huomioarvon. Kohdistamisesta saadut tulokset ovat olleet erittäin hyviä. Esimerkiksi ruokailutapatietojen luokittelun avulla terveellisyyttä tai perinteitä arvostavat asiakasryhmät voidaan tunnistaa ja näitä ryhmiä voidaan lähestyä heitä kiinnostavalla tavalla.

Kohdistetussa viestinnässä sähköisen asiakaskommunikaation merkitys kasvaa. Sähköisen markkinointiluvan antaneille ilmestyy kerran kuukaudessa K-Plussan tarjouskirje. Asiakkaita voidaan lähestyä myös personoiduilla tarjouksilla sähköpostitse.

Vuoden 2008 lopusta lähtien asiakkaat ovat voineet ladata autonavigaattoreihinsa lähes 2 000 K-ryhmän kaupan ja tiettyjen K-Plussan yhteistyökumppaneiden liikkeiden sijaintitiedot. Tämä palvelu täydentää asiakkaille jo aiemmin tarjottua kartta- ja reittihakua.

Vuoden 2008 lopussa K-Plussa-kortti oli 3,6 miljoonalla suomalaisella kahdessa miljoonassa taloudessa. Vuonna 2008 K-Plussa-kanta-asiakasohjelmaan liittyi yli 210 000 uutta asiakasta.

K-Plussa-verkosto kasvoi monella uudella kumppanilla

K-Plussa-verkosto kasvoi merkittävästi vuonna 2008. Keskon ja Teboilin yhteistyön myötä K-ryhmän asiakkaat alkoivat saada ostoksistaan K-Plussapisteitä lähes 300 Teboil-asemalta. Budget Sport -urheilukaupat ja pääkaupunkiseudulla sijaitsevat Center Inn -ravintolat liittyivät myös K-Plussa-verkostoon vuoden aikana. Yhteistyökumppaneiden määrää kasvatetaan edelleen aktiivisesti.