K-Plussa-kanta-asiakasjärjestelmä toimii kolmella tasolla. Asiakas saa sekä kauppakohtaisia, ketjukohtaisia että K-Plussa- verkoston yhteisiä etuja. Mitä enemmän asiakas käyttää K-Plussa-korttia, sitä enemmän hän saa monipuolisia kanta-asiakasetuja.
Kauppakohtaisia etuja ja palveluja paikallisten asiakkaiden tarpeisiin
K-Plussa-kortilla asioiminen K-ryhmän kaupassa antaa kauppiaalle tärkeää tietoa, jolla hän voi kehittää kauppansa valikoimia ja palveluita omaa asiakaskuntaansa parhaiten palvelevaksi. Asiakastietoa käytetään myös vuorovaikutuksessa K-kaupan ja asiakkaan välillä. Keskittämällä ostoksensa asiakas saa K-Plus sa-kortilla kauppakohtaisia, hänen tarpeisiinsa ja ostokäyttäytymiseensä perustuvia etuja ja palveluja. Kohdistetut edut ja palvelut omalta K-kauppiaalta lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja kasvattavat myyntiä.
Ketjukohtaisilla asiakasohjelmilla etuja ja palveluja asiakkaan tavara-alakohtaisiin tarpeisiin
K-ryhmän ketjuilla on omat asiakasohjelmansa,
jotka tarjoavat
K-Plussan yhteiset edut
K-Plussa tarjoaa asiakkaille myös merkittäviä,
kaikille asiakkaille yhteisiä etuja.
Yhteisiin etuihin kuuluvat myös yhdistelmäkortit
sekä mahdollisuus tallettaa
K-Plussa-korttia käyttävät asiakkaat
saavat koteihinsa jo 75 vuotta ilmestyneen
Pirkka-lehden. Vuonna 2008
Pirkka-lehti vahvisti edelleen asemaansa
Suomen luetuimpana aikakauslehtenä
(lähde: Kansallinen Mediatutkimus).
Pirkka-lehden lisäksi myös Plussa.cominternetsivusto
on tärkeä kommunikaatiokanava
K-Plussa-asiakkaiden ja
K-ryh män välillä.
K-Plussan sponsoroinnissa tärkeässä roolissa on Nuori Suomi -yhteistyö, joka jatkui vuonna 2008 muun muassa kauppiaiden järjestämillä asiakastilaisuuksilla sekä kauppiaiden ja paikallisten sinettiseurojen sponsorointiyhteistyöllä.
Asiakastieto liiketoiminnan ytimessä
Jotta palkitsemisen eri tasoja ja asiakasohjelmia
voidaan kehittää asiakkaita
parhaiten palkitseviksi, tarvitaan riittävää
tietoa asiakkuuksista ja osaamista
tämän tiedon analysointiin ja hyödyntämiseen.
Asiakkuuksien analysoinnissa
keskeistä on luotettavan ja määrällisesti
riittävän asiakastiedon kerääminen ja
tallentaminen. Tätä tietoa K-ryhmässä
kerää ja analysoi
Asiakkaan tietosuojasta huolehditaan asiakastietoa kerättäessä ja hyödynnettäessä. K-Plus Oy:ssä asiakkaan ostotietoja käsitellään loppusumma- tai tuoteryhmätasolla. Myös anonyymia kuittirivitasoista ostotietoa voidaan hyödyntää. Asia kastieto ja -ohjelmat ovat keskeisessä roolissa liiketoiminnan suunnittelussa.
Markkinoinnin kohdistaminen asiakastiedon avulla lisääntyy. Se on kustannustehokkaampaa ja saavuttaa usein suuremman huomioarvon. Kohdistamisesta saadut tulokset ovat olleet erittäin hyviä. Esimerkiksi ruokailutapatietojen luokittelun avulla terveellisyyttä tai perinteitä arvostavat asiakasryhmät voidaan tunnistaa ja näitä ryhmiä voidaan lähestyä heitä kiinnostavalla tavalla.
Kohdistetussa viestinnässä sähköisen asiakaskommunikaation merkitys kasvaa. Sähköisen markkinointiluvan antaneille ilmestyy kerran kuukaudessa K-Plussan tarjouskirje. Asiakkaita voidaan lähestyä myös personoiduilla tarjouksilla sähköpostitse.
Vuoden 2008 lopusta lähtien asiakkaat
ovat voineet ladata autonavigaattoreihinsa
lähes 2 000 K-ryhmän kaupan ja
tiettyjen
Vuoden 2008 lopussa K-Plussa-kortti
oli 3,6 miljoonalla suomalaisella kahdessa
miljoonassa taloudessa. Vuonna
2008
K-Plussa-verkosto kasvoi monella uudella kumppanilla
K-Plussa-verkosto kasvoi merkittävästi vuonna 2008. Keskon ja Teboilin yhteistyön myötä K-ryhmän asiakkaat alkoivat saada ostoksistaan K-Plussapisteitä lähes 300 Teboil-asemalta. Budget Sport -urheilukaupat ja pääkaupunkiseudulla sijaitsevat Center Inn -ravintolat liittyivät myös K-Plussa-verkostoon vuoden aikana. Yhteistyökumppaneiden määrää kasvatetaan edelleen aktiivisesti.