Pääjohtajan katsaus

Vantaan Koivukylän asukkaille uusi K-citymarket.
Kaupan peruskivi muurattiin 23.1.2009.

Kesko vahvana taantumaan

Kaupan toimintaympäristön taloudellinen tila heikkeni nopeasti vuoden 2008 aikana. Kuluttajien varovaisuus vähensi erityisesti rakentamista ja muita kotitalouksien suurempia hankintoja. Tässä suhdannetilanteessa on eduksi, että lähes puolet liiketoiminnastamme on vakaasti kehittyvää päivittäistavarakauppaa.

Asiakkaan aika

K-ryhmän kaupoissa käy joka päivä noin miljoona asiakasta. Kuluttaja-asiakaskaupassa menestyminen edellyttää asiakasja brändilupauksien täyttämistä asiakkaan jokaisella kauppakäynnillä. Keskolla on useita menestyviä ketju- ja tuotebrändejä. Brändien kehitystyö on tulevan menestyksen avainasia. Käytännössä tämä tarkoittaa myös markkinoinnin tehokkuuden nostamista ja mittausmenetelmien kehittämistä.

Sähköisen asiakaskommunikaation merkitys kaupankäynnissä kasvaa. Asiakkaat hakevat verkosta tuotetietoja ostopäätöstensä tueksi. Erilaiset verkkopalvelut ja vuorovaikutteisuus lisääntyvät. Kesko ja sen tytäryhtiöt kehittävät sähköistä asiakaskommunikaatiota sekä sähköisiä kauppapaikkoja. Keskolla on vahva asema käyttötavaroiden verkkokaupassa NetAnttila- ja Kodin1.com -konsepteilla. Avasimme syksyllä 2008 kodintekniikan verkkokaupan Konebox.fi:n ja keväällä 2009 avaamme Budget Sport -verkkokaupan.

Rakenteiden uudistamisen ja investointien vuosi

Vuonna 2008 myytiin Kauko-Telko, Tähti Optikko ja K-Rahoitus sekä toteutettiin kiinteistökauppoja. Näistä saatiin yhteensä 180 miljoonan myyntivoitot.

Viime vuosien erinomaisen tuloskehityksen ja oikein ajoitettujen yritys- ja kiinteistökauppojen ansiosta Keskon likviditeetti on vahva ja vakavaraisuus korkea. Investointien kannattavuutta arvioidaan entistä tarkemmin ja tarvittaessa niitä lykätään. Tavoitteena on säilyttää hyvä rahoitusasema ja hyödyntää edullisemmat rakennuskustannukset uusien kauppapaikkojen rakentamisessa.

Työ ja tuottavuus

Keskon strategiassa korostuvat terve kasvu, kuluttaja-asiakaskauppa ja -palvelut sekä vastuulliset ja kustannustehokkaat toimintamallit.

Vuoden 2008 aikana Keskossa toteutettiin merkittäviä rakenneuudistuksia. Maatalouskesko päätettiin jakaa osaksi Rautakeskoa ja Konekeskoa. Lisäksi vuoden lopussa päätettiin tiivistää Anttilan, K-citymarketin käyttötavaran ja muiden käyttötavaraketjujen yhteistoimintaa erityisesti tavaroiden hankinnassa, johtamisessa ja asiakkuuksien hallinnassa. Toimenpiteillä tavoitellaan kustannustehokkuutta ja asiakaspalvelun parantamista. Toimialoilla käytiin useita henkilöstön vähentämiseen tähtääviä yt-neuvotteluita.

Vuonna 2007 tehty kaupan alan palkkaratkaisu nostaa työvoimakustannuksia useana vuonna. Kasvunäkymien heikentyessä erilaiset tehostamistoimenpiteet ovat välttämättömiä. Kauppojen uusperustannan myötä palkkaamme myös uutta henkilöstöä. Henkilöstön saatavuus on tällä hetkellä parantumassa, mutta pidemmällä tähtäyksellä kilpailu ammattitaitoisesta henkilökunnasta voimistuu.

Hintakilpailukykymme säilyttämiseksi työn tuottavuutta on pystyttävä nostamaan. Vuoden 2007 lopussa käynnistettiin Keskoa ja sen ketjujen kauppoja koskeva Työ ja tuottavuus -ohjelma, jonka tavoitteena on kilpailukykymme vahvistaminen henkilöstön työn tuottavuutta nostamalla. Käynnissä on mittavia toimenpiteitä toimintojen ja prosessien automatisoimiseksi. Jatkamme edelleen systemaattista henkilöstön osaamisen kehittämista ja haemme uusia tehokkaita koulutusmuotoja. Yksiköissä on myös käynnistetty hankkeita henkilöstön työhyvinvoinnin parantamiseksi.

Päivittäistavarakaupan kehitys on vakaata

Kesko toimii monella tavara-alalla ja eri kehitysvaiheessa olevilla markkinoilla useassa eri maassa. Heikkenevässä toimintaympäristössä erityisesti päivittäistavarakaupan vakaus on omiaan tasoittamaan suhdannevaihteluita. Lisäksi Keskon toimintamalli, jossa yrittäjinä toimivat kauppiaat vastaavat suurelta osin vähittäiskaupasta, on kilpailukykyinen vaikeissakin markkinatilanteissa. Kauppiaiden luovuus ja vas tuullisuus ovat osoittautuneet vahvoiksi ominaisuuksiksi muuttuvassa toimintaympäristössä. Konsernin liikevaihdon kasvu hidastui vuoden 2008 aikana toimintaympäristön vaikeutuessa. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä säilyi kohtuullisella tasolla, vaikka se pienenikin edellisten vuosien ennätyslukemista.

Kestävän kehityksen edelläkävijä

Kesko on ollut vuosia yhteiskuntavastuun edelläkävijä kaupan alalla ja saanut vastuullisuustyölleen myös kansainvälistä tunnustusta. Olemme laatineet uuden vastuullisuusohjelman vuosiksi 2008– 2012. Ohjelmassa on asetettu konkreettiset tavoitteet ilmastonmuutoksen torjunnan, vastuullisen hankinnan ja henkilöstön hyvinvoinnin osa-alueille. Olemme muun muassa allekirjoittaneet kaupan alan energiatehokkuussopimuksen ja sitoutuneet säästämään energiaa runsaat 65 GWh vuoden 2016 loppuun mennessä. Sovittu säästötavoite on merkittävä, sillä se vastaa vuositasolla noin 2 600 omakotitalon vuosittaista kulutusta.

Asiakaspalvelussa asennetta ja osaamista

Keskossa ja K-ryhmän kaupoissa työskentelee yhteensä noin 50 000 henkilöä kahdeksassa eri maassa. Valtaosa työskentelee asiakaspalvelutehtävissä, joissa osaaminen ja oikea asenne ovat ratkaisevassa asemassa. Haluamme varmistaa parhaan asiakastyytyväisyyden ja tulevaisuuden kilpailukykymme. Vuonna 2008 Kesko-konserniin rekrytoitiin noin 12 000 uutta työntekijää. K-ryhmän oman koulutuskeskuksen K-instituutin valmennuksiin osallistui vuonna 2008 noin 25 000 henkilöä. Kiitän lämpimästi kaikkia keskolaisia ahkeruudesta ja sitoutumisesta tavoitteisiimme. Kiitän myös osakkeenomistajia, K-kauppiaita ja heidän henkilökuntaansa sekä kaikkia yhteistyökumppaneitamme luottamuksesta ja yhteistyöstä vuonna 2008.

Matti Halmesmäki
pääjohtaja