Kesko vahvana taantumaan
Kaupan toimintaympäristön taloudellinen tila heikkeni nopeasti vuoden 2008 aikana. Kuluttajien varovaisuus vähensi erityisesti rakentamista ja muita kotitalouksien suurempia hankintoja. Tässä suhdannetilanteessa on eduksi, että lähes puolet liiketoiminnastamme on vakaasti kehittyvää päivittäistavarakauppaa.
Asiakkaan aika
K-ryhmän kaupoissa käy joka päivä noin
miljoona asiakasta.
Kuluttaja-asiakaskaupassa menestyminen
edellyttää asiakasja
brändilupauksien
täyttämistä asiakkaan
jokaisella kauppakäynnillä.
Keskolla on useita
menestyviä ketju- ja
tuotebrändejä. Brändien
kehitystyö on
tulevan menestyksen
avainasia. Käytännössä
tämä tarkoittaa
myös markkinoinnin
tehokkuuden nostamista
ja mittausmenetelmien
kehittämistä.
Sähköisen asiakaskommunikaation
merkitys kaupankäynnissä
kasvaa.
Asiakkaat hakevat
verkosta tuotetietoja
ostopäätöstensä
tueksi. Erilaiset
verkkopalvelut ja vuorovaikutteisuus
lisääntyvät. Kesko ja sen
tytäryhtiöt kehittävät sähköistä asiakaskommunikaatiota
sekä sähköisiä kauppapaikkoja.
Keskolla on vahva asema
käyttötavaroiden verkkokaupassa
NetAnttila- ja Kodin1.com -konsepteilla.
Avasimme syksyllä 2008 kodintekniikan
verkkokaupan Konebox.fi:n ja keväällä
2009 avaamme Budget Sport -verkkokaupan.
Rakenteiden uudistamisen ja investointien vuosi
Vuonna 2008 myytiin Kauko-Telko, Tähti
Optikko ja K-Rahoitus sekä toteutettiin
kiinteistökauppoja. Näistä saatiin
yhteensä 180 miljoonan myyntivoitot.
Viime vuosien erinomaisen tuloskehityksen
ja oikein ajoitettujen yritys- ja
kiinteistökauppojen ansiosta Keskon likviditeetti
on vahva ja vakavaraisuus korkea.
Investointien kannattavuutta arvioidaan
entistä tarkemmin ja tarvittaessa
niitä lykätään. Tavoitteena on säilyttää
hyvä rahoitusasema ja hyödyntää edullisemmat
rakennuskustannukset uusien
kauppapaikkojen rakentamisessa.
Työ ja tuottavuus
Keskon strategiassa korostuvat terve
kasvu, kuluttaja-asiakaskauppa ja
-palvelut sekä vastuulliset ja kustannustehokkaat
toimintamallit.
Vuoden 2008 aikana Keskossa toteutettiin
merkittäviä rakenneuudistuksia.
Maatalouskesko päätettiin jakaa osaksi
Rautakeskoa ja Konekeskoa. Lisäksi vuoden
lopussa päätettiin tiivistää Anttilan,
K-citymarketin käyttötavaran ja muiden
käyttötavaraketjujen yhteistoimintaa erityisesti
tavaroiden hankinnassa, johtamisessa
ja asiakkuuksien hallinnassa. Toimenpiteillä
tavoitellaan kustannustehokkuutta
ja asiakaspalvelun parantamista.
Toimialoilla käytiin useita henkilöstön
vähentämiseen tähtääviä yt-neuvotteluita.
Vuonna 2007 tehty kaupan alan palkkaratkaisu
nostaa työvoimakustannuksia
useana vuonna. Kasvunäkymien heikentyessä
erilaiset tehostamistoimenpiteet
ovat välttämättömiä. Kauppojen uusperustannan
myötä palkkaamme myös
uutta henkilöstöä. Henkilöstön saatavuus
on tällä hetkellä parantumassa, mutta
pidemmällä tähtäyksellä kilpailu ammattitaitoisesta
henkilökunnasta voimistuu.
Hintakilpailukykymme säilyttämiseksi
työn tuottavuutta on pystyttävä nostamaan.
Vuoden 2007 lopussa käynnistettiin
Keskoa ja sen ketjujen kauppoja koskeva
Työ ja tuottavuus -ohjelma, jonka
tavoitteena on kilpailukykymme vahvistaminen
henkilöstön työn tuottavuutta
nostamalla. Käynnissä on mittavia toimenpiteitä
toimintojen ja prosessien
automatisoimiseksi. Jatkamme edelleen
systemaattista henkilöstön osaamisen
kehittämista ja haemme uusia tehokkaita
koulutusmuotoja. Yksiköissä on myös
käynnistetty hankkeita henkilöstön työhyvinvoinnin
parantamiseksi.
Päivittäistavarakaupan kehitys on vakaata
Kesko toimii monella tavara-alalla ja eri kehitysvaiheessa olevilla markkinoilla useassa eri maassa. Heikkenevässä toimintaympäristössä erityisesti päivittäistavarakaupan vakaus on omiaan tasoittamaan suhdannevaihteluita. Lisäksi Keskon toimintamalli, jossa yrittäjinä toimivat kauppiaat vastaavat suurelta osin vähittäiskaupasta, on kilpailukykyinen vaikeissakin markkinatilanteissa. Kauppiaiden luovuus ja vas tuullisuus ovat osoittautuneet vahvoiksi ominaisuuksiksi muuttuvassa toimintaympäristössä. Konsernin liikevaihdon kasvu hidastui vuoden 2008 aikana toimintaympäristön vaikeutuessa. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä säilyi kohtuullisella tasolla, vaikka se pienenikin edellisten vuosien ennätyslukemista.
Kestävän kehityksen edelläkävijä
Kesko on ollut vuosia yhteiskuntavastuun edelläkävijä kaupan alalla ja saanut vastuullisuustyölleen myös kansainvälistä tunnustusta. Olemme laatineet uuden vastuullisuusohjelman vuosiksi 2008– 2012. Ohjelmassa on asetettu konkreettiset tavoitteet ilmastonmuutoksen torjunnan, vastuullisen hankinnan ja henkilöstön hyvinvoinnin osa-alueille. Olemme muun muassa allekirjoittaneet kaupan alan energiatehokkuussopimuksen ja sitoutuneet säästämään energiaa runsaat 65 GWh vuoden 2016 loppuun mennessä. Sovittu säästötavoite on merkittävä, sillä se vastaa vuositasolla noin 2 600 omakotitalon vuosittaista kulutusta.
Asiakaspalvelussa asennetta ja osaamista
Keskossa ja K-ryhmän kaupoissa työskentelee yhteensä noin 50 000 henkilöä kahdeksassa eri maassa. Valtaosa työskentelee asiakaspalvelutehtävissä, joissa osaaminen ja oikea asenne ovat ratkaisevassa asemassa. Haluamme varmistaa parhaan asiakastyytyväisyyden ja tulevaisuuden kilpailukykymme. Vuonna 2008 Kesko-konserniin rekrytoitiin noin 12 000 uutta työntekijää. K-ryhmän oman koulutuskeskuksen K-instituutin valmennuksiin osallistui vuonna 2008 noin 25 000 henkilöä. Kiitän lämpimästi kaikkia keskolaisia ahkeruudesta ja sitoutumisesta tavoitteisiimme. Kiitän myös osakkeenomistajia, K-kauppiaita ja heidän henkilökuntaansa sekä kaikkia yhteistyökumppaneitamme luottamuksesta ja yhteistyöstä vuonna 2008.
Matti Halmesmäki
pääjohtaja