Strategiset painopisteet

Kesko on arvostettu kaupan alan pörssiyhtiö. Se johtaa vähittäiskauppaketjuja, kehittää kaupan konsepteja ja toimintamalleja, tiedonhallintaa ja logistiikkapalveluita. Kesko toimii ruoka-, rauta-, auto-, käyttötavara-, maatalous- ja konekaupassa. Sen toimialayhtiöt ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Toimintamaita ovat Pohjoismaat, Baltian maat, Venäjä ja Valko-Venäjä.

Terve, kannattava kasvu

Tavoitteina kilpailijoita parempi myynnin kehitys ja osakasarvon kasvattaminen

Keskon keskeisinä strategisina tavoitteina ovat kilpailijoita parempi asiakastyytyväisyys ja myynnin kehitys kaikissa kauppaketjuissa. Osakasarvoa lisätään tulosta pitkäjänteisesti kasvattamalla. Lisäksi tavoitteena on säilyttää hyvä vakavaraisuus ja likviditeetti kaikissa markkinaolosuhteissa. Oman pääoman tuottotavoite on 12 % ja sidotun pääoman tuottotavoite 14 %.

Kesko toteuttaa selektiivistä kansainvälistymisen strategiaa

Tavoitteena on investoida terveeseen, kannattavaan kasvuun markkinatilanne ja asiakaskysyntä huomioon ottaen. Ruokakaupassa investoidaan kotimaan kauppapaikkaverkoston laajentamiseen ja uudistamiseen. Lisäksi tutkitaan liiketoiminnan laajentamista Venäjän ja Baltian markkinoille.

Rautakaupan kansainvälistä verkostoa laajennetaan lähivuosina pääasiassa Venäjällä. Kauppapaikkainvestointien lisäksi myös yritysostot ovat mahdollisia. Rautakeskon markkina-alueista erityisesti Venäjän markkinoilla nähdään pidemmällä aikavälillä merkittäviä kasvumahdollisuuksia kodin rakentamisen ja sisustamisen kaupassa. Kasvua tuetaan investoimalla yhteiseen toiminnanohjausjärjes telmään ja keskitetysti ohjattuun logistiikkaverkostoon sekä hyödyntämällä suuruusetuja ostotoiminnassa.

Kuluttaja-asiakaskauppa ja -palvelut

Kilpailijoita parempi asiakastyytyväisyys

Strategisena painopisteenä on kuluttajaasiakaskauppa. Tavoitteena on kilpailijoita parempi asiakastyytyväisyys ja myynnin kehitys. Kuluttaja-asiakaskaupassa menestyminen edellyttää selkeitä asiakas- ja brändilupauksia sekä lupausten lunastamista jokaisella kauppakäynnillä.

Asiakaslupaukset lunastetaan laadukkailla ja hinnaltaan kilpailukykyisillä tuotteilla, kattavalla kauppapaikkaverkostolla sekä hyvällä palvelulla. Keskolla on kymmeniä hyvin menestyviä ketju- ja tuotebrändejä. Kesällä 2007 käynnistetty laaja brändien ja markkinoinnin kehitystyö jatkuu. Tavoitteena on kasvattaa Keskon brändien arvoa sekä parantaa markkinoinnin tehoa. Painopisteinä ovat eri ketjujen brändi- ja markkinointistrategiat ja niiden toteuttaminen kaupoissa. Ketjutasolla tämä työ on käynnistetty pilotilla K-supermarket -ketjussa. Pilottiprojektin oppeja hyödynnetään brändien ja markkinoinnin kehitystyössä läpi organisaation.

Asiakaslähtöistä valikoimien muodostamista ja kohdennettua markkinointia tukee K-Plussa-kanta-asiakasjärjestelmä, jonka palkitsemis- ja maksukorttiominaisuuksia on uudistettu viime vuosina. Järjestelmän tavoitteena on tarjota asiakkaille merkittäviä tuote- ja palveluetuja ja näin kannustaa asiakkaita keskittämään ostonsa K-ryhmään. Asiakastiedon hyödyntäminen on kasvanut liiketoiminnan keskeisillä osa-alueilla. Ketjut ja kaupat hyödyntävät asiakastietoa mm. valikoimasuunnittelussa, hinnoittelussa ja markkinoinnissa.

Asiakaslähtöiset liiketoimintamallit

Keskon kuluttaja-asiakaskaupan liiketoimintamallit ovat kauppiasyrittäjien vähittäiskauppa sekä Keskon oma vähittäiskauppa. Lisäksi Kesko harjoittaa yritysasiakaskauppaa.

1) Kauppiasyrittäjien vähittäiskauppa

Pääasiallinen liiketoimintamalli Suomen markkinoilla on ketjuliiketoimintamalli, jossa itsenäiset K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon johtamissa vähittäiskauppaketjuissa. Esimerkiksi Suomessa kaikissa K-ryhmän ruoka- ja rautakaupoissa toimii kauppiasyrittäjä. Kauppiasliiketoiminnassa Kesko luo ketjutoiminnallaan kauppiasyrittäjilleen ensiluokkaiset puitteet palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. K-kauppiasyrittäjä vastaa kauppansa asiakastyytyväisyydestä, henkilökunnasta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. Hyvä palvelu ja asiakkaiden tarpeiden tunteminen tuovat K-ryhmälle kilpailu etua.

Vuoden 2008 lopussa yhteistyökumppanina oli 1 305 K-kauppiasyrittäjää ja lisäksi noin 250 muuta kauppiasyhteistyökumppania Asko-, Sotka-, Byggmakker- ja Senukai-ketjuissa. Keskon myynti kauppiasyhteistyökumppaneille oli 49 % liikevaihdosta vuonna 2008.

2) Keskon oma vähittäiskauppa

Kesko harjoittaa itse vähittäiskauppaa niissä liiketoiminnoissa, joissa kilpailuetu perustuu keskitetysti johdettuun ketjukonseptiin. Suomessa omia vähittäiskauppoja ovat esimerkiksi Anttila- ja Kodin Ykkönen -tavaratalot sekä K-citymarket- ketjun käyttötavarakauppa. Omaa vähittäiskauppaa käytetään liiketoimintamallina pääsääntöisesti ulkomaan liiketoimintojen laajentamisessa. Vuonna 2008 Keskon oman vähittäiskaupan osuus liikevaihdosta oli 26 %.

3) Yritysasiakaskauppa

Kesko harjoittaa yritysasiakaskauppaa (B-to-B) niissä liiketoiminnoissa, jotka tukevat kuluttaja-asiakaskauppaa. Tyypillisiä yritysasiakkaita ovat rakennusliikkeet, maatalousyrittäjät ja teollisuus, suurkeittiöt ja julkiset laitokset. Vuonna 2008 yritysasiakaskaupan osuus liikevaihdosta oli 25 %.

Sähköinen asiakaskommunikaatio ja sähköinen kauppa

Sähköisen asiakaskommunikaation merkitys kaupankäynnissä on kasvanut jatkuvasti. Kesko kehittää sähköistä asiakaskommunikaatiota sekä ketjujen sähköisiä kauppapaikkoja. Tavoitteena on parantaa asiakastyytyväisyyttä ja kasvattaa myyntiä. Kesko on saavuttanut vahvan aseman käyttötavaroiden verkkokaupassa NetAnttila- ja Kodin1.com -konsepteilla. Lisäksi syksyllä 2008 avattiin kodintekniikan verkkokauppa Konebox.fi ja keväällä 2009 avataan Budget Sport -verkkokauppa.

Vastuulliset ja kustannustehokkaat toimintamallit

Kestävä kehitys ja vastuulliset toimintatavat

Kestävän kehityksen periaatteet ja vastuulliset toimintatavat ovat keskeinen osa Keskon ja sen ketjujen jokapäiväistä toimintaa. Kuluttaja-asiakkaat edellyttävät, että kauppa kantaa vastuun tuotteiden turvallisuudesta ja terveellisyydestä sekä yritystoiminnan ympäristö- ja sosiaalisista vaikutuksista. Vastuullisen toiminnan tulokset raportoidaan vuosittain Keskon yhteiskuntavastuun raportissa.

Kauppiasyrittäjyyden ja ketjutoiminnan tehokas yhdistäminen ja suuruusetujen hyödyntäminen

Strategisena tavoitteena on K-kauppiasyrittäjyyden ja ketjutoiminnan tehokas yhdistäminen. K-kauppias vastaa asiakaspalvelusta, paikallisesta valikoimasta ja asiakaslupauksen lunastamisesta omassa kaupassaan.

Kauppiaan toimintaa tukevat Keskon tehokas ketjutoiminta ja yhteiset prosessit. Ketjutoiminta tarjoaa kauppiaalle yhteisen toimintakonseptin, joka sisältää muun muassa ketjuvalikoimaan, hinnoitteluun ja markkinointiin liittyvää ketjuohjausta sekä liikkeenjohdollista tukea.

Kauppiaiden ja Keskon yhteistä ketjutoimintaa tehostetaan edelleen kehittämällä kaupoille nykyistä parempia työkaluja ja toimintamalleja. Tärkeimmät näistä ovat alueellinen ja kauppakohtainen valikoima- ja hinnoitteluohjaus, työkalut asiakkuuksien hoitamiseen ja kaupan henkilöstön johtamiseen.

Kesko on mukana eri tavara-alojen kansainvälisessä ostoyhteistyössä, jolla saavutetaan suurempia ostovolyymeja ja tehokkuutta. Tärkeimpiä yhteistyöliittymiä, joissa Kesko on mukana, ovat AMS Sourcing B.V. päivittäistavarakaupassa, tooMax-x rautakaupassa, Intersport International Corporation urheilukaupassa ja Electronic Partner International kodintekniikkakaupassa.

Työ ja tuottavuus -ohjelma

Kustannustehokkaalla toiminnalla rakennetaan vähittäiskaupan hintakilpailukykyä ja asiakastyytyväisyyttä. Se on myös perusedellytys Keskon kannattavuuden ja osakasarvon kasvattamiselle.

Keskossa käynnistetyn Työ ja tuottavuus -ohjelman keskeisin tavoite on henkilöstön työn tuottavuuden parantaminen Keskossa ja ketjujen kaupoissa. Tärkeimpiä keinoja tuottavuuden parantamiseksi ovat henkilöstön osaamisen kehittäminen ja toimintatapojen tehostaminen. Myös henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen on noussut entistä tärkeämmäksi tekijäksi. Vähittäiskaupoissa painopistealueiksi on nostettu myös tilan ja pääoman tuottavuuden parantaminen.

Prosessien sähköistäminen ja automatisointi

Kustannustehokkuuden parantamiseksi on aloitettu prosessien ja rutiinien automatisoinnin hanke. Yhtenä osa-alueena on konsernin K-talouspalvelukeskus Oy. Sen tehtävänä on määrittää yhdenmukaiset ja tehokkaat toimintatavat konsernin talous hallinnon prosesseihin. Automatisointia edesauttaa käynnissä oleva ostolaskujen sähköistämishanke. Tavoitteena on vastaanottaa kaikki tavarantoimittajien ostolaskut sähköisesti 1.10.2009 alkaen.