Etusivu Toimialat Auto ja konekauppa
Auto- ja konekaupan muodostavat VV-Auto ja Konekesko tytäryhtiöineen. VV-Auto toimii Volkswagen-, Audi- ja Seat-henkilöautojen sekä Volkswagen-hyötyautojen maahantuojana ja markkinoijana Suomessa ja Seatin osalta myös Virossa ja Latviassa. VV-Auto harjoittaa myös autojen vähittäiskauppaa ja tarjoaa jälkimarkkinointipalveluja omissa liikkeissään pääkaupunkiseudulla ja Turussa. Konekesko on vapaa-ajankoneiden, rakennus- ja materiaalinkäsittelykoneiden, maatalouskoneiden sekä linja- ja kuorma-autojen maahantuontiin, markkinointiin ja jälkimarkkinointiin erikoistunut palveluyritys. Konekesko toimii Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä. Konekesko valmistuttaa ja myy Yamarin-veneitä Suomessa ja vie niitä useisiin Euroopan maihin ja Venäjälle.
Vuonna 2010 Suomessa ensirekisteröitiin 111 968 henkilöautoa ja 11 045 pakettiautoa.
Henkilöautomarkkinat kasvoivat edellisvuodesta 23,6 % ja pakettiautomarkkinat
Vapaa-ajankoneiden kokonaismarkkinat olivat Suomessa noin 300 milj. euroa. Veneiden vientimarkkinat supistuivat huolimatta yleisen taloustilanteen parantumisesta.
Rakennuskonemarkkinat pysyivät alhaisella tasolla ja olivat Suomessa, Baltiassa ja Pietarissa yhteensä noin 300 milj. euroa.
Maatalouskoneiden markkinat olivat Suomessa ja Baltiassa yhteensä noin 500 milj. euroa ja näkymät paranivat vuoden loppua kohden viljan hinnan noustessa.
Kuorma-automarkkinat (yli 6 t painoluokka) olivat noin 500 milj. euroa.
Vuonna 2010 Konekesko luopui vilja- ja tuotantotarvikekaupasta Baltiassa ja keskittyy strategiansa mukaisesti konekauppaan.
Auto- ja konekaupan liikevaihto vuonna 2010 oli 955 milj. euroa (947 milj. euroa) ja se kasvoi 0,8 %. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 15,1 %. Vertailukelpoisessa liikevaihdossa on eliminoitu autoveron muutoksen vaikutus (alkaen 1.4.2009) ja Baltian lopetettu vilja- ja tuotantotarvikekauppa. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 33,1 milj. euroa ja se oli 32,7 milj. euroa enemmän kuin edellisenä vuonna.
VV-Auton liikevaihto oli 668 milj. euroa (598 milj. euroa), kasvua edellisvuoteen oli 11,7 %. Alkuvuonna liikevaihdon kehitystä alensi 1.4.2009 voimaan tullut autoveron muutos, jonka seurauksena autovero ei enää sisälly liikevaihtoon. VV-Auton liikevaihdon vertailukelpoinen kasvu oli 19,1 %.
VV-Auton pääkaupunkiseudulla ja Turussa sijaitsevien autoliikkeiden osuus uusien Volkswagen-, Audi- ja Seat-autojen kappalemääräisestä kokonaismyynnistä oli reilu kolmannes.
Suomen ensimmäinen uuden konseptin mukainen Audi-autotalo, Audi Center Airport avattiin Vantaan Aviapolikseen. Rakennukseen sijoittuvat Audi-myymälän ja Audi-huolto- ja korjaamotilojen sekä vaihtoautomyymälän lisäksi Volkswagen-, Audi- ja Seat-maahantuonnin uudet toimitilat. Aiemmin keväällä avattiin uudistettu Volkswagen Center Airport. Vuoden 2010 aikana käynnistettiin Espoon uuden Volkswagen Centerin ja Turun Volkswagen Centerin laajennuksen ja peruskorjauksen suunnittelu.
Volkswagen-henkilöautoasiakkaita palvellaan yhteensä 40 myynti- ja 60 huoltotoimipaikassa. Volkswagen-hyötyautoilla on 41 myynti- ja 59 huoltotoimipaikkaa. Audi-jälleenmyyntiverkosto käsittää 21 myynti- ja 25 huoltotoimipaikkaa. Seatia myydään 22 ja huolletaan 40 toimipaikassa Suomessa ja 4 toimipaikassa Baltiassa.
Volkswagen-mallisto laajeni edelleen. Markkinoille tulivat uudistunut Touareg, Touran ja Phaeton sekä täysin uusi Sharan-tila-auto. Uusi Passat ja Passat Variant esiteltiin loppuvuodesta. Volkswagen-hyötyautot toi markkinoille uudistuneen Caddy-malliston. Audi-mallisto täydentyi uusilla Audi A1 ja A7 Sportback -malleilla. Seatin vuoden tärkein uutuus oli Ibiza ST.
Konekeskon liikevaihto oli 287 milj. euroa ja se laski 17,9 % edelliseen vuoteen verrattuna Baltian vilja- ja tuotantotarvikekaupan suunnitellusta lopettamisesta johtuen. Konekeskon vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 6,2 %.
Konekeskon Yamaha-tuotevalikoimaan kuuluvat Suomessa moottoripyörät, mopot, mönkijät, moottorikelkat, perämoottorit ja vesijetit, joiden kuluttajamyynnistä vastaa 130 Yamaha-jälleenmyyjän verkosto. Konekeskon omia venemerkkejä ovat kotimaiset Yamarin ja Suvi, joiden lisäksi Konekesko lanseerasi uuden alumiinirunkoisen Yamarin Cross -malliston lokakuussa 2010. Yamaha-perämoottorit ovat olleet markkinajohtaja jo vuodesta 1977. Vuonna 2010 markkinaosuus rekisteröidyissä perämoottoreissa oli 44,7 %. Konekeskon osuus veneiden (Yamarin, Suvi, Linder, Zodiac) ensirekisteröinneistä oli 17,2 %. Yamaha nousi myös 2-pyöräisten markkinajohtajaksi kaudella 2009. Kaudella 2010 markkinaosuus moottoripyörissä oli 17,5 % ja mopoissa 8,5 %.
Rakennus-, materiaalinkäsittely- ja ympäristökoneita markkinoidaan Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä (Pietarissa) Konekeskon oman myyntiorganisaation kautta. Konekesko laajensi Still-trukkikauppaa Baltiaan ja Venäjälle ja aloitti saksalaisten Sennebogen-materiaalinkäsittelykoneiden myynnin Suomessa ja Baltiassa. Muita tunnetuimpia Konekeskon edustamia merkkejä ovat New Holland, Case, Kubota, Manitou ja Grove.
Konekesko myy Suomessa ja Baltiassa traktoreita, puimureita ja niiden varaosia. Baltiassa Konekeskon valikoimaan kuuluvat myös maatalouden työkoneet. Tunnetuimpia Konekeskon edustamia merkkejä ovat Massey Ferguson ja Claas.
Konekesko myy MAN-kuorma-autoja sekä MAN- ja Neoplan-linja-autoja Suomessa oman myyntiorganisaationsa kautta. Suomessa MAN-kuorma-autojen markkinaosuus säilyi edellisvuoden tasolla.
VV-Auto ja Konekesko edustavat markkina-alueellaan johtavia merkkejä ja vastaavat niiden myynnistä ja jälkimarkkinoinnista joko oman tai jälleenmyyntiverkostonsa kautta. Jälleenmyyntiverkostoa täydentää sopimushuoltoverkosto.
Auto- ja konekaupan vahvuuksia ovat tunnetut brändit ja laaja tuotevalikoima, korkealaatuiset tuotteet ja palvelut, alueellisesti vahvat jälleenmyyjät, tehokas logistiikka, ammattitaitoinen henkilöstö sekä autokaupassa oma vähittäismyyntiketju.
Vuonna 2011 henkilöautomarkkinoiden odotetaan kasvavan muun muassa autokannan uusiutumistarpeesta johtuen noin 10 % ja pakettiautojen noin 25 %. Konekaupan markkinoiden odotetaan kasvavan hieman koko Konekeskon toimialueella.
Auto- ja konekaupan tavoitteena on vuoden 2011 aikana kasvattaa edustamiensa merkkien markkinaosuutta, kehittää edelleen jälleenmyynti- ja huoltoverkostoaan ja parantaa asiakastyytyväisyyttä ja kannattavuutta. Painopisteitä ovat tuote- ja palveluvalikoiman vahvistaminen sekä sähköisen asiakaskommunikaation lisääminen.
Yamaha järjesti toukokuussa 2010 Riders for Health -järjestön kanssa Ride for Life -ajotapahtuman. Ajoreitti alkoi Pariisista ja huipentui Marrakechiin, jossa viisi uutta Yamaha Super Ténéré -moottoripyörää luovutettiin Riders for Health -hyväntekeväisyysjärjestön käyttöön Sambiaan. Yamaha Super Ténéré -moottoripyöriä käytetään verinäytekuljetuksiin ja muihin pidempiin matkoihin terveydenhoitoklinikoille.
K-ryhmän auto- ja konekauppa, kauppojen lukumäärät |
||||
Lukumäärä | Myynti, (alv. 0 %) milj. euroa |
|||
2010 | 2009 | 2010 | 2009 | |
VV-Auto, vähittäiskauppa | 9 | 9 | 334 | 307 |
VV-Auto, maahantuonti | 1 | 1 | 354 | 307 |
Konekesko, Suomi | 2 | 2 | 193 | 191 |
Suomi yhteensä | 12 | 12 | 881 | 805 |
Konekesko, Viro | 29 | 33 | ||
Konekesko Latvia | 40 | 92 | ||
Konekesko, Liettua | 28 | 29 | ||
Konekesko, Baltia yhteensä | 97 | 154 | ||
Auto- ja konekauppa yhteensä | 12 | 12 | 978 | 959 |
|
|||
2010 | 2009 | ||
Liikevaihto | milj. € | 955 | 947 |
Liikevoitto | milj. € | 33,9 | -5,1 |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä | milj. € | 33,1 | 0,3 |
Liikevoitto liikevaihdosta ilman kertaluonteisia eriä | % | 3,5 | 0,0 |
Investoinnit | milj. € | 17,8 | 13,4 |
Sidotun pääoman* tuotto ilman kertaluonteisia eriä | % | 19,6 | 0,1 |
Henkilökunta keskimäärin | 1 138 | 1 291 | |
* kumulatiivinen keskiarvo |
Auto- ja konekaupan liikevaihto 2010 |
||
milj. € | muutos % | |
VV-Auto-konserni | 668 | 11,7 |
Konekesko, Suomi | 193 | 1,2 |
Konekesko, Baltia | 96 | -41,0 |
Yhteensä | 955 | 0,8 |
|
||
2010 | 2009 | |
Pitkäaikaiset varat | 85 | 96 |
Vaihto-omaisuus | 165 | 157 |
Lyhytaikaiset saamiset | 58 | 67 |
./. Koroton vieras pääoma | -130 | -83 |
./. Pakolliset varaukset | -14 | -15 |
Sidottu pääoma** | 164 | 222 |
** sidottu pääoma kuukauden lopussa |