Etusivu Vuosi 2010 Strategiset tavoitteet
Kesko on arvostettu kaupan alan pörssiyhtiö. Se johtaa asiakkaiden arvostamia vähittäiskauppaketjuja ja tuottaa tehokkaasti vähittäiskauppaketjujen ostotoiminnan, logistiikan, verkostokehityksen ja tiedonhallinnan palvelut. Kesko toimii ruoka-, käyttötavara-, rauta-, auto- ja konekaupassa. Sen toimialayhtiöt ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Toimintamaita ovat Suomi, Ruotsi, Norja, Viro, Latvia, Liettua, Venäjä ja Valko-Venäjä.
Keskon keskeisenä strategisena tavoitteena on terve, kannattava kasvu. Tavoitteena on kasvaa kotimarkkinoilla markkinoita nopeammin. Kasvua haetaan myös lähialueilta, erityisesti nopeasti kehittyviltä Venäjän markkinoilta.
Oman pääoman tuottotavoite on 12 % ja sidotun pääoman tuottotavoite 14 %. Tavoitteena on säilyttää hyvä vakavaraisuus kaikissa markkinaolosuhteissa.
Kesko hakee kasvua kauppapaikkaverkoston vahvistamisella, kilpailuetuhankkeiden ja synergiaetujen toteuttamisella sekä kehittämällä sähköistä asiakaskommunikaatiota sähköinen kauppa mukaan lukien.
Ruokakaupassa investoidaan voimakkaasti kotimaan kauppapaikkaverkoston laajentamiseen ja uudistamiseen. Lisäksi tavoitteena on liiketoiminnan laajentaminen Venäjälle. Ruokakaupan tärkeimmässä kilpailuetuhankkeessa vahvistetaan hedelmä- ja vihannes- sekä leipäosastojen ja tuoretta lihaa, kalaa ja valmisaterioita tarjoavien palvelutiskien valikoimia, palvelua ja esillepanoa.
Käyttötavarakaupassa synergiahyötyjä haetaan yhdistämällä Anttilan ja K-citymarketin osto- ja logistiikkatoimintoja sekä ketjuohjausta. Käyttötavarakaupassa tärkeänä kilpailuetuhankkeena on verkkokaupan kasvattaminen.
Rautakaupan kauppapaikkaverkostoa laajennetaan lähivuosina Suomessa ja muissa toimintamaissa, erityisesti Venäjällä. Rautakaupassa synergiaetuja saavutetaan investoimalla keskitetysti ohjattuun ostotoimintaan ja valikoimien kehittämiseen sekä yhteiseen toiminnanohjausjärjestelmään ja logistiikkaverkostoon.
Auto- ja konekaupassa edustettujen merkkien, muun muassa Volkswagenin ja Audin, markkinaosuutta vahvistetaan kehittämällä jälleenmyyntiverkostoa.
Keskolla on kymmeniä hyvin menestyviä ketju- ja tuotebrändejä. Kullekin brändille on määritelty omat strategiset tavoitteensa ja tavoitemielikuvansa. Brändejä rakennetaan ja johdetaan asiakastarpeiden mukaisesti K-ryhmän rakenne ja liiketoimintamallit huomioiden. Tavoitteena on kasvattaa brändien arvoa ja parantaa markkinoinnin tehoa. Tätä mitataan johdonmukaisesti muun muassa asiakastyytyväisyys- ja työnantajamielikuvatutkimuksilla sekä taloudellisilla mittareilla.
Keskon omistamien ketju- ja tuotebrändien tärkein kohderyhmä ovat kuluttajat, joiden asiakaskokemukset K-kaupoissa ratkaisevat menestymisen markkinoilla.
K-Plussa on K-ryhmän yhteinen kanta-asiakasjärjestelmä. Se on Suomen laajin ja monipuolisin kanta-asiakasjärjestelmä, joka tarjoaa K-Plussa-asiakkaille etuja yli 3 000 ostospaikasta ja yli 40 yhteistyökumppanilta. Ketjut ja kaupat hyödyntävät asiakastietoa muun muassa valikoimasuunnittelussa, hinnoittelussa, markkinoinnissa ja kauppapaikkaverkoston suunnittelussa. Keskeisenä tavoitteena on K-Plussa-asiakkaiden sitoutuneisuuden kasvattaminen.
Kesko on ensisijaisesti pörssiyhtiön konsernibrändi. Kesko-brändin kohderyhmiä ovat sijoittajat, omistajat, tavaran- ja palveluntoimittajat, henkilöstö, yhteiskunta ja muu toimintaympäristö. Tavoitteena on kasvattaa osakasarvoa.
Keskon kuluttaja-asiakaskaupan liiketoimintamallit ovat kauppiasyrittäjien vähittäiskauppa sekä Keskon oma vähittäiskauppa. Lisäksi Kesko harjoittaa ammattiasiakaskauppaa.
Pääasiallinen liiketoimintamalli Suomen markkinoilla on ketjuliiketoimintamalli, jossa itsenäiset K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon johtamissa vähittäiskauppaketjuissa. Suomessa kaikissa K-ryhmän ruoka- ja rautakaupoissa toimii kauppiasyrittäjä. Kauppiasliiketoiminnassa Kesko luo ketjutoiminnallaan kauppiasyrittäjilleen ensiluokkaiset puitteet palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. K-kauppiasyrittäjä toteuttaa ketjukonseptia ja vastaa kauppansa johtamisesta, asiakastyytyväisyydestä, henkilökunnasta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. Parhaat valikoimat, erinomainen palvelu ja asiakkaiden tarpeiden tunteminen ovat K-ryhmän kilpailuetu.
Vuoden 2010 lopussa yhteistyökumppanina oli 1 270 K-kauppiasyrittäjää ja lisäksi noin 170 muuta kauppiasyrittäjää Asko-, Sotka-, Byggmakker- ja Senukai-ketjuissa. Keskon myynti kauppiasyrittäjille oli 52 % liikevaihdosta vuonna 2010.
Kesko harjoittaa itse vähittäiskauppaa niissä liiketoiminnoissa, joissa kilpailukyky perustuu keskitetysti johdettuun ketjukonseptiin ja isoihin yksiköihin. Suomessa omia vähittäiskauppoja ovat esimerkiksi Anttila- ja Kodin Ykkönen -tavaratalot sekä K-citymarket-ketjun käyttötavarakauppa. Oma vähittäiskauppa on liiketoimintamallina pääsääntöisesti ulkomaan liiketoimintojen laajentamisessa. Vuonna 2010 Keskon oman vähittäiskaupan osuus liikevaihdosta oli 27 %.
Kesko harjoittaa myös ammattiasiakaskauppaa (B2B). Ammattiasiakkaita ovat muun muassa rakennusliikkeet, maatalousyrittäjät, teollisuus, jälleenmyyjät, suurkeittiöt ja julkiset laitokset. Vuonna 2010 ammattiasiakaskaupan osuus liikevaihdosta oli 21 %.
Asiakastarpeet ja asiakkaiden ostotavat ovat monimuotoistuneet uusien verkkopalvelujen, langattomuuden ja erilaisten päätelaitteiden myötä. Sähköinen markkinointi ja vuorovaikutteiset asiakastoimintamallit muodostuvat keskeisiksi kilpailukykytekijöiksi lähitulevaisuudessa.
Sähköisen asioinnin ja verkkokaupan kehittäminen ovat strategisia painopisteitä kaikilla toimialoilla. Tavoitteena on, että asiakas voi halutessaan hyödyntää K-ryhmän verkkopalveluita ostoksensa suunnittelusta tuotteen käyttämiseen saakka.
Kesko kehittää nykyisiä verkkokauppoja ja -palveluita ja avaa uusia. Tavoitteena on parantaa asiakastyytyväisyyttä ja kasvattaa myyntiä. Kesko on saavuttanut vahvan aseman käyttötavaroiden verkkokaupassa NetAnttila-, Kodin1.com-, Konebox.fi-, CM-Store- sekä Budget Sport -verkkokaupoilla.
Kestävän kehityksen periaatteet ja vastuulliset toimintatavat ovat keskeinen osa Keskon ja sen ketjujen jokapäiväistä toimintaa. Kaupalta edellytetään, että se kantaa vastuun tuotteiden turvallisuudesta ja terveellisyydestä sekä yritystoiminnan ympäristö- ja sosiaalisista vaikutuksista. Vastuullisen toiminnan tulokset raportoidaan vuosittain Keskon yhteiskuntavastuun raportissa.
Strategisena tavoitteena on K-kauppiasyrittäjyyden ja ketjutoiminnan tehokas yhdistäminen. K-kauppiasyrittäjä toteuttaa ketjukonseptia ja vastaa kauppansa johtamisesta, asiakastyytyväisyydestä, henkilökunnasta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta.
Kauppiaan toimintaa tukevat Keskon tehokas ketjutoiminta ja yhteiset prosessit. Ketjutoiminta tarjoaa kauppiaalle yhteisen toimintakonseptin, joka sisältää muun muassa ketjuvalikoimaan, hinnoitteluun ja markkinointiin liittyvää ketjuohjausta sekä liikkeenjohdollista tukea. Kauppiaiden ja Keskon yhteistä ketjutoimintaa tehostetaan edelleen kehittämällä kaupoille nykyistä parempia työkaluja ja toimintamalleja. Tärkeimmät näistä ovat alueellinen ja kauppakohtainen valikoima- ja hinnoitteluohjaus, työkalut asiakkuuksien hoitamiseen ja kaupan henkilöstön johtamiseen.
Keskon osto- ja logistiikkatoiminnan tehtävänä on hankkia ja toimittaa tuotteet tehokkaasti ja kilpailukykyiseen hintaan. Ostotoiminta on aina tavoitteellista ja suunniteltua. Sillä pyritään asiakasta parhaiten palvelevaan valikoimaan ja edulliseen hintatasoon, vastuullisia toimintatapoja käyttäen. Logistiikkatoiminnoilla hallitaan tehokkaasti koko toimitusketjua ja tuotetaan asiakkaille optimaalinen hyllysaatavuus mahdollisimman alhaisin kustannuksin.
Kesko on mukana eri tavara-alojen kansainvälisessä ostoyhteistyössä, jolla saavutetaan suurempia ostovolyymeja ja tehokkuutta. Tärkeimpiä yhteistyöliittymiä, joissa Kesko on mukana, ovat AMS Sourcing B.V. päivittäistavarakaupassa, tooMax-x rautakaupassa, Intersport International Corporation urheilukaupassa ja Electronic Partner International kodintekniikkakaupassa.
Kustannustehokkaalla toiminnalla rakennetaan vähittäiskaupan hintakilpailukykyä ja asiakastyytyväisyyttä. Kustannustehokkuus on myös perusedellytys Keskon kannattavuuden ja osakasarvon kasvattamiselle.
Keskossa käynnistetyn Työ ja tuottavuus -ohjelman keskeisin tavoite on henkilöstön työn tuottavuuden parantaminen Keskossa ja ketjujen kaupoissa. Tärkeimpiä keinoja tuottavuuden parantamiseksi ovat henkilöstön osaamisen ja johtamisen kehittäminen, sekä toimintatapojen tehostaminen.
Henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen on noussut entistä tärkeämmäksi tekijäksi. Käynnissä on useita työhyvinvointihankkeita, joiden tavoitteena on parantaa henkilöstön jaksamista ja motivaatiota sekä vähentää sairastavuutta ja nostaa eläköitymisikää.
Kustannustehokkuuden parantamiseksi Keskossa on käynnissä prosessien ja rutiinien automatisoinnin projekti. Keskeisiä osa-alueita prosessien automatisoinnissa ovat logistiikan automatisointihankkeet, kauppojen tuotteiden saatavuutta parantavat ennustejärjestelmät ja automaattitilaukset, siirtyminen sähköisiin osto- ja myyntilaskuihin sekä taloushallinnon rutiinien automatisointi konsernin yhteisessä talouspalvelukeskuksessa.
Kunkin toimialan strategisia painopisteitä ja hankkeita kuvataan tarkemmin toimialakohtaisissa esittelyissä.
5.2.2009 julkistetut tavoitteet | Tavoitetaso | Toteuma 2010 | Toteuma 2010 |
Liikevaihdon kasvu | Markkinoita nopeampi kasvu |
Toteutunut*: Ruokakauppa, K-citymarketin käyttötavara- kauppa, auto- ja konekauppa |
Toteutunut*: Ruokakauppa, urheilukauppa, rautakauppa (Suomi) auto- ja konekauppa |
Oman pääoman tuotto | 12 % | 10,1 %, ilman kertaluontoisia eriä 8,7 % |
6,6 %, ilman kertaluontoisia eriä 3,8 % |
Sidotun pääoman tuotto | 14 % | 15,9 %, ilman kertaluontoisia eriä 13,9 % |
11,0 %, ilman kertaluontoisia eriä 7,3 % |
Korolliset nettovelat/käyttökate |
< 3 | -0,9 | -0,7 |
Omavaraisuusaste | 40–50 % | 53 % | 54 % |
Taloudellinen lisäarvo | Sisäinen mittarina kasvava positiivinen taloudellinen lisäarvo |
Toteutunut kaikilla toimialoilla lukuun ottamatta rautakauppa |
Ei toteutunut |
*Keskon oma arvio |