Etusivu Yhteiset toiminnot Henkilöstö
Keskossa ja sen ketjujen kaupoissa voi luoda monipuolisen uran kaupan alan eri tehtävissä. Työtehtävät vaihtelevat kaupan tehtävistä kauppiasyrittäjyyteen ja eri alojen asiantuntija- ja esimiestehtäviin. Erilaisia tehtävänimikkeitä Keskosta löytyy yli 600. K-ryhmä eli Kesko ja
Keskossa työskentelee noin 19 000 henkilöä kahdeksassa maassa: Pohjoismaissa, Baltiassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Henkilöstöstä 53 % on Suomessa ja 47 % muissa toimintamaissa. Henkilöstötyötä ohjaa kolme päämäärää, jotka ovat kaupan alan houkuttelevin työpaikka, osaavin ja innostunein henkilöstö sekä paras henkilöstön työn tuottavuus.
Keskossa työhyvinvoinnin perustana on mahdollisuus tehdä mielekästä ja osaamista vastaavaa työtä turvallisessa, viihtyisässä ja työn tekemistä tukevassa työympäristössä. Työhyvinvointia johdetaan yksilön oman elämän hallinnan, työn ja osaamisen, työyhteisön sekä johtamisen ja esimiestoiminnan osa-alueilla.
Varhaisen välittämisen toimintamalli otettiin käyttöön kaikissa yhtiöissä ja 500 esimiestä valmennettiin johtamaan ja kehittämään työyhteisön hyvinvointia. Henkilöstölle tarjottiin mahdollisuus osallistua henkilökohtaiseen elämäntapoja kartoittavaan hyvinvointikartoitukseen ja toimipaikoissa järjestettiin työhyvinvointipäiviä sekä uudenlaisia kuntoremontteja. Koko henkilöstölle jaettiin työhyvinvointiopas, jossa on tietoa työhyvinvoinnin keskeisistä periaatteista. Hyvinvoiva henkilöstö ja toimiva työyhteisö ovat tuottavan työn perusta.
Vuosittaisen henkilöstötutkimuksen tulokset valmistuivat marraskuussa ja ennestään hyvällä tasolla ollut työtyytyväisyys nousi merkittävästi. Parhaiten kehittyi esimiestyö, johon on panostettu monipuolisesti valmentamalla esimiehiä ja tarjoamalla heille hyviä työkaluja ja apuvälineitä johtamisen tueksi. Henkilökunnan tyytyväisyyden lisäksi Keskon houkuttelevuus työnantajana parani kaupallisen alan nuorten ammattilaisten mielissä. Universumin tutkimuksessa Kesko nousi sijalle 15. (27.)
Keskossa osaamisen kehittäminen on tavoitteellista, pitkäjänteistä ja monimuotoista. Oppiminen suunnitellaan osaksi työtehtäviä ja osaamisen kehittämiseen suhtaudutaan kannustavasti. Tehtäväkierto kotimaassa ja ulkomailla on tärkeä henkilöstön kehittämisen keino valmennusohjelmien lisäksi.
Esimiehen vastuulla on perehdyttää jokainen työntekijä Keskon arvoihin ja vastuullisiin toimintatapoihin sekä varmistaa, että työntekijät tietävät tehtävänsä ja tavoitteensa. Esimies käy tavoite- ja kehityskeskustelun jokaisen työntekijän kanssa vähintään kerran vuodessa ja vastaa omalla vastuualueellaan henkilöstön osaamisesta. Vuoden aikana henkilöstöasioiden rutiinitehtävät keskitettiin palvelukeskukseen, mikä vapautti henkilöstöammattilaisten aikaa esimiesten tukemiseen henkilöstöasioissa.
Johtamistaitoja sekä uralla etenemistä tuetaan keskolaisille ja kauppojen esimiehille suunnatuilla asiantuntija-, esimies- ja johtamisvalmennuksilla, jotka otettiin uudistettuina käyttöön vuoden alusta. K-instituutin valmennustarjonnassa on lähes 20 uudistettua valmennuskokonaisuutta. Avainhenkilö- ja johtoresurssikartoitusta kehitettiin vuoden aikana ja uudistettu malli otettiin käyttöön vuoden 2012 alusta. Johdolle ja avainhenkilöille suunnattuun vuosivalmennukseen ja seminaareihin osallistui yli 250 henkilöä.
Asiakkaan tarpeet ja niihin vastaaminen luovat perustan ammatillisen osaamisen kehittämiselle Keskossa ja sen ketjujen kaupoissa. K-ruokakaupan tavoitteena on huomioida asiakkaiden yksilölliset tarpeet ja odotukset entistäkin paremmin ja sitä kautta vahvistaa asiakkuuksia. K-ruokakaupan ylivoimaosastojen (hedelmä ja vihannes, leipä, liha, kala sekä valmisateriat) henkilöstön osaamisen ja asiakaspalvelun kehittämiseksi valmennettiin yli 1 300 osastovastaavaa ja kauppiasta. Vuosittaisesta
Rautakaupan ketjuissa on valmistauduttu Energiaosaaja-konseptin käyttöönottoon kouluttamalla henkilökuntaa asumisen energiatehokkuuteen liittyvissä kysymyksissä. Koulutuksia on järjestetty 112 kaupassa ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota asiakkaan kokonaistilanteen ymmärtämiseen ja tarvekartoituksiin. Energiaosaaja-palvelun tavoitteena on tehdä kodin energiatehokkuuden parantaminen helpoksi asiakkaalle.
Auto- ja konekaupassa on käynnistetty huollon asiakaspalvelun traineeohjelma autoalan ulkopuolelta tuleville alasta kiinnostuneille henkilöille. Ohjelmaan valittiin asiakaspalvelusuuntautuneita henkilöitä, joilla oli aiempaa kokemusta asiakaspalvelutehtävistä. Volkswagenin myynninkoulutuksia ohjaa asiakas ensin
Mestarimyyjäkoulutus on Suomen suurin ammatillinen aikuiskoulutus, joka tukee kaupan alan ammattilaisten työssäoppimista. Koulutus käsittelee myyntityötä eri näkökulmista ja tarjoaa ajankohtaista tuotetietoa asiakaspalvelun tueksi. Vuosittaiseen koulutukseen osallistui noin 15 900 opiskelijaa 12 linjalla. Koulutus toteutettiin myös ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa, joissa koulutukseen osallistui noin 5 200 opiskelijaa. Mestarimyyjäkoulutus on uudistettu kokonaisuudessaan ja muutettu sähköiseen muotoon.
Henkilöstöasioista www.kesko.fi/tyopaikat
ja yhteiskuntavastuun raportista,
www.kesko.fi/fi/vastuullisuus/raportit
Kaupan piirissä koko pitkän työuransa, 25 vuotta Tukossa ja 15 vuotta Keskossa tehnyt Rautakeskon pääluottamusmies Pekka Kankaanrinta siirtyi maaliskuussa 2012 eläkkeelle. Keskon henkilöstöjohtaja Riitta Laitasalo onnittelemassa.