Etusivu Konserni Strategiset tavoitteet
Keskon keskeisenä strategisena tavoitteena on terve, kannattava kasvu. Kasvua haetaan kehittämällä aktiivisesti asiakkaiden tarpeita vastaavia kaupan valikoimia ja palveluita, investoimalla kilpailukykyiseen kauppapaikkaverkostoon sekä kehittämällä sähköisiä palveluita ja verkkokauppaa.
Investoinnit Keskon liiketoimintoihin Venäjällä tarjoavat merkittävän kasvumahdollisuuden pitkälle tulevaisuuteen.
Keskon oman pääoman tuottotavoite on 12 % ja sidotun pääoman tuottotavoite 14 %. Tavoitteena on säilyttää hyvä vakavaraisuus kaikissa markkinaolosuhteissa sekä kasvattaa osakasarvoa.
Kotimaassa kasvua haetaan markkinaosuuksia kasvattamalla ja kilpailijoita asiakaslähtöisemmillä palveluilla. Kotimaan lisäksi kasvua haetaan erityisesti Venäjän markkinoilta, missä kasvu on Pohjoismaita ja Baltiaa nopeampaa.
Tavoitteena on investoida ruoka- ja rautakaupan sekä Intersportin Venäjän-toimintoihin yli 600 milj. euroa vuoteen 2015 mennessä, pääasiassa Moskovan ja Pietarin alueille. Ruokakaupassa on pidemmän ajan tavoitteena avata 10 kaupan keskittymät sekä Pietarissa että Moskovassa. Rautakaupassa tavoitteena on avata 11 uutta
Ruokakaupassa investoidaan merkittävästi kotimaan kauppapaikkaverkoston kehittämiseen sekä Venäjän liiketoiminnan käynnistämiseen. Ruokakaupan tärkeimmässä kilpailuetuhankkeessa vahvistetaan hedelmä- ja vihannes- sekä leipäosastojen ja tuoretta lihaa, kalaa ja valmisaterioita tarjoavien palvelutiskien valikoimia, palvelua ja esillepanoa.
Käyttötavarakaupassa strategisena painopisteenä on vähittäismyynnin kasvattaminen,
Rautakaupan kauppapaikkaverkostoa laajennetaan lähivuosina merkittävästi erityisesti Venäjällä, jossa painopisteenä on Moskovan alue. Rautakaupassa synergiaetuja saavutetaan investoimalla keskitetysti ohjattuun ostotoimintaan ja valikoimien kehittämiseen sekä yhteiseen toiminnanohjausjärjestelmään ja logistiikkaverkostoon.
Auto- ja konekaupassa edustettujen merkkien, muun muassa Volkswagenin ja Audin, markkinaosuutta vahvistetaan kehittämällä jälleenmyynti- ja huoltoverkostoa entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Asiakkaiden tarpeet ja ostotavat ovat monimuotoistuneet uusien verkkopalvelujen, langattomuuden ja erilaisten päätelaitteiden myötä. Sähköinen asiointi ja vuorovaikutteiset kanavat muodostuvat keskeisiksi kilpailukykytekijöiksi lähitulevaisuudessa.
Sähköisen asioinnin ja verkkokaupan kehittäminen ovat strategisia painopisteitä kaikilla toimialoilla. Hankkeita koordinoi sähköisen markkinoinnin ja palveluiden yksikkö. Tavoitteena on olla vahvasti mukana asiakkaan koko ostotapahtuman ajan siten, että asiakas voi halutessaan hyödyntää verkkopalveluita ostoksensa suunnittelusta tuotteen käyttöönottoon saakka.
Verkossa tapahtuvien palveluiden ja verkkokauppojen kehittäminen edellyttää merkittäviä investointeja erilaisiin sähköisiin toimintamalleihin liittyviin hankkeisiin. Kesko on saavuttanut vahvan aseman käyttötavaroiden verkkokaupassa netanttila.com, kodin1.com, konebox.fi, cmstore.fi sekä budgetsport.fi -verkkokaupoilla. Myös rautakaupan ja ruokakaupan sähköisiä palveluita ja verkkokauppaa kehitetään aktiivisesti.
Taloudelliset tavoitteet ja niiden toteutuminen |
|||
5.2.2009 julkistetut tavoitteet |
Tavoitetaso | Toteutuma 2011 | Toteutuma 2010 |
Liikevaihdon kasvu | Markkinoita nopeampi kasvu |
Toteutunut*: Ruokakauppa, rautakauppa Suomessa, huonekalukauppa, auto- ja konekauppa |
Toteutunut*: Ruokakauppa, käyttötavarakauppa, auto- ja konekauppa |
Oman pääoman tuotto |
12 % | 8,9 %, ilman kertaluonteisia eriä 8,8 % |
10,1 %, ilman kertaluonteisia eriä 8,7 % |
Sidotun pääoman tuotto |
14 % | 13,2 % ilman kertaluonteisia eriä 13,1 % |
16,0 %, ilman kertaluonteisia eriä 14,0 % |
Korolliset nettovelat/ käyttökate |
< 3 | 0,1 | -0,9 |
Omavaraisuusaste | 40–50 % | 53,9 % | 53,5 % |
Taloudellinen lisäarvo |
Sisäisenä mittarina kasvava positiivinen taloudellinen lisäarvo |
Toteutunut ruokakaupassa sekä auto- ja konekaupassa |
Toteutunut kaikilla toimialoilla lukuun ottamatta rautakauppaa |
*Keskon oma arvio |
Keskolla on kymmeniä hyvin menestyviä ketju- ja tuotebrändejä. Kullekin brändille on määritelty asiakastarpeisiin perustuvat strategiset tavoitteet ja tavoitemielikuvat. Tavoitteena on vahvistaa brändien arvoa ja parantaa markkinoinnin tehoa. Tätä mitataan muun muassa asiakastyytyväisyys- ja työnantajamielikuvatutkimuksilla sekä taloudellisilla mittareilla.
Kuluttajien asiakaskokemukset K-kaupoissa ratkaisevat menestymisen markkinoilla.
Kesko on ensisijaisesti pörssiyhtiön konsernibrändi. Kesko-brändin kohderyhmiä ovat sijoittajat, omistajat, tavaran- ja palveluntoimittajat, henkilöstö, yhteiskunta ja muu toimintaympäristö.
Keskon kuluttaja-asiakaskaupan liiketoimintamallit ovat kauppiasyrittäjien vähittäiskauppa sekä Keskon oma vähittäiskauppa. Lisäksi Kesko harjoittaa ammattiasiakaskauppaa.
Pääasiallinen liiketoimintamalli Suomen markkinoilla on ketjuliiketoimintamalli, jossa itsenäiset K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon vähittäiskauppaketjuissa. Suomessa kaikissa
Vuoden 2011 lopussa yhteistyökumppanina oli 1 102 itsenäistä K-kauppiasyrittäjää ja lisäksi noin 130 muuta kauppiasyrittäjää Asko-, Sotka-, Byggmakker- ja Senukai-ketjuissa. Keskon myynti kauppiasyrittäjille oli 52 % myynnistä vuonna 2011.
Kesko harjoittaa itse vähittäiskauppaa niissä liiketoiminnoissa, joissa kilpailukyky perustuu keskitetysti johdettuun ketjukonseptiin ja isoihin yksiköihin. Suomessa omia vähittäiskauppoja ovat esimerkiksi Anttila- ja Kodin Ykkönen -tavaratalot sekä
Kesko harjoittaa myös ammattiasiakaskauppaa (B2B). Ammattiasiakkaita ovat muun muassa rakennusliikkeet, maatalousyrittäjät, teollisuus, jälleenmyyjät, suurkeittiöt ja julkiset laitokset. Vuonna 2011 ammattiasiakaskaupan osuus Keskon myynnistä oli 22 %.
Kestävän kehityksen periaatteet ja vastuulliset toimintatavat ovat keskeinen osa Keskon ja sen ketjujen jokapäiväistä toimintaa. Kaupalta edellytetään, että se kantaa vastuun tuotteiden turvallisuudesta ja terveellisyydestä sekä yritystoiminnan ympäristö- ja sosiaalisista vaikutuksista. Vastuullisen toiminnan tulokset raportoidaan vuosittain Keskon yhteiskuntavastuun raportissa.
Strategisena tavoitteena on K-kauppiasyrittäjyyden ja ketjutoiminnan tehokas yhdistäminen. K-kauppiasyrittäjä toteuttaa ketjukonseptia ja vastaa kauppansa johtamisesta, asiakastyytyväisyydestä, henkilökunnasta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta.
Kauppiaan toimintaa tukevat Keskon tehokas ketjutoiminta ja yhteiset prosessit. Ketjutoiminta tarjoaa kauppiaalle yhteisen toimintakonseptin, joka sisältää muun muassa ketjuvalikoimaan, hinnoitteluun ja markkinointiin liittyvää ketjuohjausta sekä liikkeenjohdollista tukea. Kauppiaiden ja Keskon yhteistä ketjutoimintaa tehostetaan edelleen kehittämällä kaupoille nykyistä parempia työkaluja ja toimintamalleja. Tärkeimmät näistä ovat alueellinen ja kauppakohtainen valikoima- ja hinnoitteluohjaus, työkalut asiakkuuksien hoitamiseen ja kaupan henkilöstön johtamiseen.
Keskon osto- ja logistiikkatoiminnan tehtävänä on hankkia ja toimittaa tuotteet tehokkaasti ja kilpailukykyiseen hintaan. Ostotoiminta on aina tavoitteellista ja suunniteltua. Sillä pyritään asiakasta parhaiten palvelevaan valikoimaan ja edulliseen hintatasoon, vastuullisia toimintatapoja käyttäen. Logistiikkatoiminnoilla hallitaan tehokkaasti koko toimitusketjua ja tuotetaan asiakkaille optimaalinen hyllysaatavuus mahdollisimman alhaisin kustannuksin.
Kesko on mukana eri tavara-alojen kansainvälisessä ostoyhteistyössä, jolla saavutetaan suurempia ostovolyymeja ja tehokkuutta. Tärkeimpiä yhteistyöliittymiä, joissa Kesko on mukana, ovat AMS Sourcing B.V. päivittäistavarakaupassa, Eurobuy rautakaupassa, Intersport International Corporation urheilukaupassa ja Electronic Partner International kodintekniikkakaupassa.
Kustannustehokkaalla toiminnalla rakennetaan vähittäiskaupan hintakilpailukykyä ja asiakastyytyväisyyttä. Kustannustehokkuus on myös perusedellytys Keskon kannattavuuden ja osakasarvon kasvattamiselle.
Tärkeimpiä keinoja tuottavuuden parantamiseksi ovat henkilöstön osaamisen ja johtamisen kehittäminen sekä toimintatapojen tehostaminen.
Henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen on noussut entistä tärkeämmäksi tekijäksi. Käynnissä on työhyvinvointihankkeita, joiden tavoitteena on parantaa henkilöstön jaksamista ja motivaatiota sekä edistää terveyttä ja nostaa eläköitymisikää.
Kustannustehokkuuden parantamiseksi Keskossa on käynnissä prosessien automatisointiin liittyviä hankkeita. Keskeisiä osa-alueita prosessien automatisoinnissa ovat logistiikan automatisointihankkeet, kauppojen tuotteiden saatavuutta parantavat ennustejärjestelmät ja automaattitilaukset, siirtyminen sähköisiin osto- ja myyntilaskuihin sekä taloushallinnon rutiinien automatisointi konsernin yhteisessä talouspalvelukeskuksessa.
Kunkin toimialan strategisia painopisteitä ja hankkeita kuvataan tarkemmin toimialakohtaisissa esittelyissä kohdassa Toimialat.