« Edellinen | Seuraava »

LIITE 42

Lähipiiritapahtumat

Konsernin lähipiiriin kuuluvat konsernin johtohenkilöt (hallitus, pääjohtaja ja konsernijohtoryhmä), tytäryhtiöt, osakkuusyritykset ja Keskon Eläkekassa. Tytäryhtiöt ja osakkuusyritykset on lueteltu erillisessä liitteessä (liite 44).

Lähipiiritapahtumina on esitetty sellaiset liiketoimet lähipiirin kanssa, jotka eivät eliminoidu konsernitilinpäätöksessä.

Pääomaosuusmenetelmällä yhdistellyistä osakkuusyrityksistä Kruunuvuoren Satama Oy:n ja Valluga-Sijoitus Oy:n omistamia kiinteistöjä on vuokrattu konsernin käyttöön. Vähittäiskaupan Takaus Oy ja Vähittäiskaupan Tilipalvelu Oy myyvät palvelujaan Keskon ja K-kauppiaiden vähittäiskauppayrityksille. Muut osakkuusyritykset ovat lähinnä liikekiinteistöyhtiöitä, jotka ovat vuokranneet omistamiaan huoneistoja ja kiinteistöjä Kesko-konsernin käyttöön. Osakkuusyritykset, jotka ovat keskinäisiä kiinteistöyhtiöitä, on yhdistelty konsernitilinpäätökseen omistusosuuden mukaisesti.

Keskon Eläkekassa on itsenäinen juridinen yksikkö, joka hallinnoi osaa konsernin Suomen henkilöstön eläkevaroista. Eläkevaroihin sisältyy Kesko Oyj:n osakkeita 45,3 milj. euron arvosta. Eläkekassan omistamia kiinteistöjä ja huoneistoja on vuokrattu Kesko-konsernille.

Lähipiirin kanssa toteutuivat seuraavat liiketapahtumat:

Tavaroiden ja palvelujen myynti

Tavaroiden myynti
Hallitus ja johto 35,9 37,2
Keskon Eläkekassa 0,0 0,2
Yhteensä 35,9 37,4

Palveluiden myynti
Osakkuusyritykset 1,5 0,9
Hallitus ja johto 4,4 4,8
Keskon Eläkekassa 1,1 1,5
Yhteensä 7,0 7,1

Keskon hallituksen jäseniä toimii K-kauppiaina. Konserniyhtiöt myyvät tavaroita ja palveluita heidän kontrolloimilleen yrityksille.

Tilikauden aikana osa Kesko-konsernissa työskentelevien henkilöiden lakisääteisen eläketurvan hoidosta ja siihen liittyvästä vakuutuskannasta siirrettiin Keskon Eläkekassalta työeläkevakuutusyhtiöön. Kannansiirtoon liittyen Eläkekassa palautti eläkesaamista työnantajayhtiöille. Kesko-konsernissa toteutunut rahavirtavaikutus saamisen palautuksesta korkoineen oli 151,6 milj. euroa. Vuonna 2009 kannatusmaksuja maksettiin 52,5 milj.euroa.

Kesko-konserni myi 1.7.2010 kahdeksan kiinteistöä konsernin osakkuusyritykselle Kruunuvuoren Satama Oy:lle. Kiinteistökauppojen kauppahinta oli yhteensä 59,9 miljoonaa euroa. Kesko-konsernin yhtiöt vuokrasivat kiinteistöt Kesko-konsernin yhtiöiden käyttöön pääosin 15 vuoden vuokrasopimuksilla jatko-optioin. Konsernille syntynyt myyntivoitto 13,8 milj. euroa on esitetty kertaluonteisena eränä liiketoiminnan muissa tuotoissa.

Maaliskuussa 2009 Kesko-konserni myi neljä kauppakiinteistöä Keskon Eläkekassalle. Velaton kauppahinta oli noin 50 milj. euroa. Konsernille syntynyt myyntivoitto 19,7 milj. euroa on esitetty kertaluonteisena eränä liiketoiminnan muissa tuotoissa.

Tavaroiden ja palvelujen myynnit lähipiirille ovat toteutuneet yleisillä markkinaehdoilla ja perustuvat markkinahintoihin.

Tavaroiden ja palvelujen ostot

Tavaroiden ostot
Hallitus ja johto 2,1 1,4
Yhteensä 2,1 1,4

Palvelujen ostot
Osakkuusyritykset 2,9 2,6
Hallitus ja johto 0,1 0,1
Eläkekassa 1,6 0,0
Yhteensä 4,6 2,7

Liiketoiminnan muihin kuluihin sisältyy Kesko-konsernin maksamia vuokrakuluja Keskon Eläkekassalle 32,2 milj. euroa (34,7 milj. euroa) ja osakkuusyrityksille 4,4 milj. euroa (0,2 milj. euroa).

Kesko-konserni osti joulukuussa 2010 kolmen kiinteistöyhtiön osakekannan ja yhden kiinteistön Keskon Eläkekassalta. Velaton kauppahinta oli 125,5 milj. euroa, kun kiinteistöyhtiöiden velat Keskon Eläkekassalle siirtyivät Kesko-konsernin vastattavaksi.

Rahoituskulut

Osakkuusyritykset 0,3 0,5
Eläkekassa 0,0 0,0
Yhteensä 0,3 0,5

Myyntisaamiset

Milj. €
Osakkuusyritykset 0,0 0,1
Hallitus ja johto 2,6 2,1
Eläkekassa 0,1 0,3
Yhteensä 2,7 2,5

Keskon hallituksen jäseniä toimii K-kauppiaina. Keskon myynnistä heidän kontrolloimilleen yrityksille syntyneet saamiset olivat tilinpäätöspäivänä 2,6 milj.euroa (2,1 milj.euroa). Saamisten vakuutena on Keskon osakkuusyhtiön Vähittäiskaupan Takaus Oy:n antama tililuottovakuus, jonka enimmäismäärä on aina rajoitettu Vähittäiskaupan Takauksen K-kauppiasyritykseltä ja -yrittäjältä saaman vastavakuuden realisointiarvoon. Vastavakuuden arvo oli tilikauden päättyessä 4,8 milj. euroa (3,2 milj. euroa).

Muut lyhytaikaiset velat

Osakkuusyritykset 34,4 38,6
Hallitus ja johto 0,9 0,8
Eläkekassa 49,3 3,4
Yhteensä 84,6 42,8

Muihin lyhytaikaisiin velkoihin sisältyy mm. ketjuhyvitysvelkoja K-kauppiaina toimivien kolmen Keskon hallituksen jäsenen kontrolloimille yrityksille. Ketjuhyvitystä maksetaan jälkikäteen toteutuneiden vuosiostojen ja toiminnan laatuun liittyvien kriteerien perusteella.

Muihin lyhytaikaisiin velkoihin sisältyy Kesko-konserniin kuuluvien kiinteistöyhtiöiden lainat Keskon Eläkekassalta.

Lisäksi Keskolla on pitkäaikaista saamista kiinteistöosakkuusyhtiöltä 1,5 milj. euroa.

Hallituksen palkkiot

Tuhat € 2010 2009
Hallituksen jäsenet
Heikki Takamäki, puheenjohtaja 87,0 81,5
Seppo Paatelainen, varapuheenjohtaja 59,0 53,0
Esa Kiiskinen (30.3.2009 alkaen) 42,0 31,8
Ilpo Kokkila 44,0 41,8
Mikko Kosonen (30.3.2009 alkaen) 44,0 33,8
Maarit Näkyvä 46,0 45,3
Rauno Törrönen (30.3.2009 alkaen) 42,0 31,8
Pentti Kalliala (30.3.2009 asti)   8,5
Keijo Suila (30.3.2009 asti)   12,0
Jukka Säilä (30.3.2009 asti)   8,5

Pääjohtajan ja konsernijohtoryhmän palkat ja palkkiot

Tuhat € 2010 2009
Matti Halmesmäki, pääjohtaja 855,2 744,6
Konsernijohtoryhmä (muut jäsenet) 1 872,2 1 621,4

Muut ylimmän johdon työsuhde-etuudet

Osakkeisiin perustuvat suoritukset

Pääjohtajalla oli 31.12.2010 optio-oikeuksia 150 000 kappaletta. Jos pääjohtajan optio-oikeuksilla merkittäisiin osakkeita, olisi optio-osuuksien osuus 0,15 %:ia osakkeista ja 0,04 %:ia kaikista äänistä. Konsernijohtoryhmän muilla jäsenillä oli 31.12.2010 myönnettyjä optio-oikeuksia yhteensä 440 000 kappaletta. Konsernijohtoryhmän jäsenten optio-oikeuksilla on samanlaiset ehdot ja vapaakirjautumisajat kuin muilla johdon optio-ohjelmiin kuuluvilla optio-oikeuksilla.

Eläke-etuudet

Pääjohtajan vanhuuseläkeikä on 60 vuotta ja täysimääräinen eläke 66 % eläkepalkasta. Muiden konsernijohtoryhmän jäsenten vanhuuseläkeikä on pääosin 60–62 vuotta ja täysimääräinen eläke 66 % eläkepalkasta. Konsernin talous- ja rahoitusjohtajan eläke-edut määräytyvät TyEL:in mukaisesti.

Irtisanomisen yhteydessä suoritettavat etuudet

Pääjohtajan irtisanomisaika on 6 kuukautta. Irtisanomisajan palkan lisäksi maksettava erokorvaus vastaa 12 kuukauden palkkaa. Muiden konsernijohtoryhmän jäsenten irtisanomisaika on 6 kuukautta ja irtisanomisajan palkan lisäksi maksettava erokorvaus vastaa 6–12 kuukauden palkkaa.