”Mahtavaa päästä koko perheen voimin osaksi Keitelettä ja sen yhteisöä! Sekä kauppa että paikkakunta ovatkin tuntuneet alusta saakka kotoisilta, joten tulemme varmasti viihtymään Keiteleellä niin työn kuin vapaa-ajankin osalta”, uudet kauppiaat vakuuttavat.
”Kauppiaana toimiminen on ollut pitkään yhteinen haaveemme, joten hyppäämmekin erittäin innostunein mielin kauppiaan saappaisiin. Esa Töhönen on tehnyt hienoa työtä ja haluammekin kiittää häntä sujuvasta yhteistyöstä kauppiasvaihdokseen liittyen. Näistä lähtökohdista on mukava lähteä kehittämään kauppaa yhdessä henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa entistä paremmaksi!”
Asiakas kaiken keskiössä
Sakarin ja Lotan liikeidean mukaan asiakas on kaiken toiminnan keskiössä. Laadukkaan ja ihmislähtöisen asiakaspalvelun lisäksi kauppa tulee elämään vahvasti niin sesongeissa kuin muissakin ajankohtaisissa teemoissa aina arjesta juhlaan. ”Haluamme huolehtia kokonaisvaltaisesta asiakaskokemuksesta. Ihmisen kohtaamisen ja sesonkien lisäksi tulemme panostamaan entistä enemmän myös tuoretuotteisiin, ja paistopisteen rooli tässä tavoitteessa onkin keskeinen.”
Toiminnan yksi tärkeimmistä tekijöistä on valikoiman selkeyttäminen sekä sen kohdentaminen entistä paremmin asiakkaiden tarpeita palvelevaksi. Myös ruoan verkkokauppa sekä kotiinkuljetuksen kehittäminen ovat asialistalla ja niistä tullaan informoimaan myöhemmin, kun arki on saatu käyntiin.
Jokaiselle sopivan hintainen ostoskori
”Tavoitteenamme on siis tinkimättömän asiakaspalvelun lisäksi huolehtia siitä, että kaikki tarpeellinen löytyy helposti ja kätevästi saman katon alta. Tässä tavoitteessa keskeisessä roolissa ovatkin juuri asiakkaat, joiden toiveiden mukaisesti kaupan valikoimaa ja tarjontaa lähdetään rakentamaan”, sanovat Lyytikäiset. ”Jotta valikoima olisi edellä kuvatun mukaisesti mahdollisimman kattava, keskitymme tarjoamaan tuotteita asiakkaille monesta hintaluokasta. Esimerkiksi K Menu-, Pirkka- ja Pirkka Parhaat -tuotteilla tuleekin olemaan selvä jalansija kaupan valikoimassa. Tällä toiminnalla pyrimme siihen, että kaupasta löytyy jokaiselle sopivan hintainen ostoskori erilaisine tuotevaihtoehtoineen.”
Yhteisenä tavoitteena, että asiakas lähtee kaupasta paremmalla mielellä, kuin sinne tuli
”Meille asiakkaat ovat aina etusijalla, sillä heitä vartenhan kauppaa tehdään ja ideoita toteutetaan. Varmasti meillä kaikilla – niin kauppiailla, työntekijöillä kuin asiakkaillakin – on yhteinen tavoite: lähteä kaupasta paremmalla mielellä pois, kuin sinne tullessa.”
”Toivomme, että keiteleläiset oppivat tuntemaan meidät helposti lähestyttävinä ja osallistuvina oman kylän kauppiaina, joiden kanssa on helppo jutustella myös kaupan ulkopuolisista asioista. Pyrimmekin huolehtimaan, että kaupan miljöö mahdollistaa myös kiireettömämmän kaupankäynnin. Aina saa tulla nykäisemään hihasta, vaihtamaan kuulumiset, tai vaikkapa kertomaan tuotetoiveet ja kehitysideat.”
Sakari ja Lotta lupaavat, että avajaisviikonloppua vietetään helmikuussa asiakkaiden kanssa kahvittelun, tarjousten ja muun mukavan ohjelman merkeissä. Lisää tietoa tästä tarkemmin avajaisten lähestyessä.
Kaupan somekanavat ovat nimeltään K-Market Keitele ja ne löytyvät Facebookista ja Instagramista. Sakarin oma kauppiaskanava löytyy puolestaan TikTokista nimellä ”kauppamies”.
K-Market Keiteleen vastuullisuustyössä hävikin minimointi tulee olemaan päivittäisen arjen keskiössä. ”Vastuullisuuteen liittyy myös yksi tärkeimmistä arvoistamme, henkilökunnan työhyvinvointi. Yksin emme ole mitään, vaan henkilökunta onkin tärkein voimavaramme. Tämän lisäksi haluamme työllistää myös paikallisia nuoria esimerkiksi TET-jaksojen ja kausitöiden osalta.”
Sakari on koulutukseltaan luokanopettaja ja työskennellyt ammatissa parin vuoden ajan. Kuuden kesän ajalta kertynyt kaupanalan työkokemus sytytti hänellä kipinän, joka ohjasi hänet kauppiasuralle. K-kauppiasvalmennukseen kuuluvan kauppaharjoittelun Sakari suoritti Vieremän K-Market Aromissa. Lotta on työskennellyt kaupan eri työtehtävissä K-Marketissa ja K-Supermarketissa yhteensä 8 vuoden ajan. Viimeisimmät vuodet hän on hoitanut lapsia kotona.
”Mitä lämpimimmät kiitokset kasvattajakauppiaalleni Reeta Heikkilälle, kuin myös kaikille, jotka ovat olleet osana tätä matkaa kohti K-kauppiasuraa aina kauppiasvalmennuksesta harjoittelukauppani työyhteisöön”, lähtevät Sakarin terveiset.
Iisalmesta Keiteleelle muuttavien Sakarin ja Lotan perheeseen kuuluvat 1- ja 3-vuotiaat tyttäret Hilda ja Seela. ”Heidät varmasti tullaan näkemään ja kuulemaan kaupan käytävillä”, Sakari lupaa. Vapaa-aika kuluu lasten kanssa puuhaillen ja ystävien kanssa aikaa viettäen. Myös urheilu sen kaikissa muodoissaan on lähellä sydäntä, ja onpa Sakari jääkiekon lisäksi touhuillut myös teatterin ja musiikin parissa.