Markkinat
Suomen päivittäistavaroiden vähittäismyyntimarkkinat ovat noin 14,2 mrd. euroa. Päivittäistavaroiden hintojen keskimääräinen kuukausikehitys vuonna 2008 oli 7,6 % verrattuna edelliseen vuoteen (Tilastokeskus).
Päätoimijoita K-ruokakauppojen lisäksi
ovat Prisma,
HoReCa-markkinoiden (hotellit, ravintolat ja catering) kokonaisostot Suomessa olivat vuonna 2008 n. 2,5 mrd. euroa (oma arvio). Ruokakeskon tytäryhtiö Kespro Oy on Suomen johtava HoReCatoimialan tukkukauppa. Kespron pääkilpailijoita ovat Meiranova Oy, Metro-tukku ja Heinon Tukku Oy.
Tavoitteena onnistunut asiakaskokemus
K-ruokakauppoja oli vuoden 2008 lopussa 1 055 kpl. Niissä käy päivittäin lähes 840 000 asiakasta. Vuonna 2008 asiakaskäyntejä oli yhteensä lähes 310 miljoonaa. Onnistuminen jokaisen asiakkaan kohtaamisessa on menestymisen kannalta tärkeää. Tämän takaavat markkinoiden laadukkaimmat ja kattavimmat valikoimat sekä paras palvelu ja edulliset hinnat.
Paikallisesti toimiva K-kauppias vastaa oman kauppansa asiakkaiden palvelusta, henkilökunnan osaamisesta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. Kauppias pystyy reagoimaan asiakkaidensa toiveisiin nopeasti ja rakentamaan asiakkaidensa tarpeita vastaavan valikoiman ja palvelun.
Ruokakesko johtaa kaupoista muodostuvien
ketjujen toimintaa. Ruokakeskon
ja
Tärkeimmät tehtävät ovat tavaroiden keskitetty hankinta ja logistiikka, ketjukonsepit ja niiden kehittäminen, ketjun yhteisen valikoiman muodostaminen, ketjujen markkinointi, tiedonhallinta ja kauppapaikkatoiminta sekä johtaminen.
K-ruokakaupoilla on oma
laatujärjestelmänsä. Sen
tavoitteena on varmistaa
kaupan ja koko ketjun toiminnan
jatkuva, systemaattinen
kehittäminen asiakkaita
parhaiten palvelevaksi. Laatujärjestelmä
koostuu mm. asiakastyytyväisyyden
mittaamisesta,
kaupan kunnon mittaamisesta,
hintahallinnan
arvi oin nista sekä johtamisen
arvioinnista. Parasta vähittäiskauppaosaamista
ylläpidetään
jatkuvalla valmentamisella
yhteistyössä K-ryhmän valmennuskeskuksen
Hyvän tuotelaadun varmistajana
toimii Ruokakeskon oma
tuotetutkimus sekä
Edulliset hinnat ovat kasvun ja asiakastyytyväisyyden edellytys. Perusta edullisille hinnoille rakennetaan ketjun yhteisen perusvalikoiman, aina edullisten Pirkka-tuotteiden, ketjun kampanjoiden ja kauppakohtaisten toimenpiteiden avulla.
Pirkka-tuotteissa yhdistyvät konkreettisimmalla
tavalla tavoitteiden
mukainen laatu ja edullisuus. Vuonna
2008 Pirkka-tuotteiden myynnin kehitys
oli kaksinkertainen päivittäistavaroiden
myynnin kehitykseen nähden ja Pirkkatuotteita
oli vuoden vaihteessa noin 1 700
kpl.
K-citymarketit tarjoavat asiakkailleen
monipuoliset ja laajat valikoimat päivittäis-
ja käyttötavaroita. Niiden edullinen
hintataso, sitoutunut henkilökunta sekä
parhaat valikoimat vahvistavat asiakaslupausta,
joka on ”Kaupan päälle hyvä
mieli”. Suomessa on 64
K-supermarketien asiakaslupaus on
”Tavallista parempi ruokakauppa”. Kilpailuetuja
ovat vahva ruokaosaaminen
sekä laajat ja monipuoliset tuoretuotevalikoimat.
K-supermarket-kaupoissa palvelee
kauppiaan ja muun henkilökunnan
ohella yli 160 ruokamestaria. Ruokamestarit
ovat liha- ja kalatuotteiden asiantuntijoita
ja neuvovat asiakkaita ruoanvalmistuksessa.
Ketjuun kuuluu 163
kauppaa. Vuonna 2008 avattiin 13 uutta
K-supermarketia. Parhaillaan on rakenteilla
neljä uutta
K-market on laadukas ja luotettava
asiakasta lähellä oleva ruokakauppa.
K-marketeista asiakas saa hyvien perusvalikoimien
lisäksi lämpimän lähileivän,
laadukkaat hedelmät ja vihannekset,
monipuoliset valmisruokavaihtoehdot
sekä parhaat lähipalvelut.
K-extra on lähikauppa, josta asiakas saa päivittäin tarvitsemansa tuotteet ja jossa henkilökohtainen palvelu korostuu. Monilla maaseudulla sijaitsevilla K-extrakaupoilla on nimensä mukaisesti lisäpalveluja, kuten maatalous- ja rautamyyntiä, polttoainejakelua sekä Veikkauksen ja Postin palveluja. Ketjun asiakaslupaus on ”Hyvin palveleva. Sinua varten.” Ketjuun kuuluu 210 kauppaa.
Suomen kattavin kauppaverkosto asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin
K-ruokakauppojen tarjonta kattaa kuluttajien
erilaiset tarpeet päivittäisistä lähipalveluista
vaatteita ja muita käyttötavaroita
laajasti tarjoaviin suuryksiköihin.
K-ruokakauppaverkosto on Suomen kattavin.
Yli 45 % suomalaisista asuu alle
kilometrin päässä
Ruokakesko kehittää K-ruokakauppaverkostoa aktiivisesti investoimalla kaiken kokoisiin kauppoihin. Kauppapaikkojen ikääntyminen, valikoimien laajentuminen, uudet palvelutarpeet ja muuttoliike vaativat jatkuvaa verkoston kehittämistä.
Toiminnan tehokkuus ja asiakastiedon hyödyntäminen laadun ja edullisuuden mahdollistajana
Ruokakesko varmistaa ketjutoiminnan kautta K-kauppiaille vahvat edellytykset tavaroiden hankintaan, valikoiman muodostamiseen, markkinointiin ja hintakilpailuun. Pysyvää edullisuutta vahvistavat tehokkaat toimintatavat asiakkaasta tavarantoimittajaan, ketjutoiminta ja pitkäaikaiset yhteistyömallit valittujen kumppaneiden kanssa. Ostovolyymien yhdistämisellä saavutetaan merkittäviä hyötyjä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ruokakesko on osa voimakkaasti laajentunutta kansainvälistä hankintayhteenliittymää (AMS).
Ruokakeskon menestymisen edellytys on K-ruokakauppojen asiakkaiden tyytyväisyys. Asiakastiedon tehokas hyödyntäminen, kauppa- ja ketjukohtaisten valikoimien ja palveluiden rakentaminen sekä nopea reagointi muuttuviin asiakastarpeisiin luovat edellytyksiä asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Asiakastiedon hyödyntäminen perustuu K-Plus Oy:n tuottamaan asiakas- ja tuoteryhmätason tietoon.
Asiakastiedon pohjalta rakennetaan kauppa- ja ketjukohtaiset sekä ketjujen yhteiset asiakasohjelmat, joilla varmistetaan asiakkaille mahdollisimman hyvä palvelukokemus K-ruokakaupoissa. K-ryhmän kanta-asiakaskortin K-Plussan tuottamaa laajaa tietoa asiakasryhmien ostokäyttäytymisestä hyödynnetään asiakkaiden hyväksi sekä valikoimasuunnittelussa, kohdennetuissa tarjouksissa että palkitsemisessa.
Vuosi 2008
Ruokakeskon liikevaihto vuonna 2008 oli 4 110 milj. euroa ja se kasvoi 6,2 %. Ruokakeskon liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 135,2 milj. euroa ja se oli 16,2 milj. euroa edellisvuotta pienempi. K-ruokakauppojen vähittäismyynti vuonna 2008 oli 5 351 milj. euroa ja se kasvoi 6,0 % edellisvuodesta.
Suomen päivittäistavarakaupan kokonaismarkkinoiden arvioidaan kasvaneen tammi-joulukuussa 2008 noin 9 % edellisvuodesta (oma arvio) ja hintojen keskimääräinen kuukausikehitys oli noin 7,6 % (Tilastokeskus).
Vuoden aikana avattiin kahdeksan K-citymarketia, 13 K-supermarketia, 14 K-marketia ja viisi K-extra-kauppaa. Yhteensä avattiin 40 uutta K-ruokakauppaa, näistä kolme oli korvaavia kauppoja. Laajennushankkeita oli vuonna 2008 yhteensä kymmenen. Lisäksi tehtiin useita uudistuksia.
Tavoitteet
Ruokakeskon strategian toteuttamisella haetaan markkinoita nopeampaa myynnin kasvua, parempaa asiakastyytyväisyyttä ja kilpailukykyä. Ruokakeskon kansainvälistymismahdollisuuksia selvitetään aktiivisesti.
Anttila, K-citymarketin käyttötavara ja
muut Kesko-konsernin käyttötavarayhtiöt
tiivistävät yhteistoimintaansa vuonna
2009. Synergiaetuja haetaan erityisesti
tavaroiden hankinnassa, johtamisessa
ja asiakkuuksien hallinnassa.