On aika kohdata totuus.
Tämä testi paljastaa, minkälainen
johtaja sinä olet.
Eri tilanteet saavat meidät toimimaan eri tavalla, joskus teemme päätöksiä tunnepohjalta ja toisinaan luottaen faktoihin ja logiikkaan. Johtajuutta tarvitaan niin työssä kuin vapaa-ajalla, siksi testin kysymykset sijoittuvat sekä sosiaalisiin tilanteisiin että työelämään.
Tämä testi auttaa sinua tunnistamaan, minkälainen johtajatyyppi olet. Oletko sinä lähimpänä Kapellimestaria, Luovaa ajattelijaa, Myytinmurtajaa, Optimistia, Riskianalyytikkoa vai Valmentajaa? Entä minkälaisen henkilön kanssa sinun kannattaisi tehdä yhteistyötä?
Aloita testi tästä >>
Olisiko aika ottaa
seuraava askel.
Perjantai-ilta.
Olet perjantai-iltana ystäviesi kanssa elokuvateatterissa. Teillä on liput näytökseen, joka alkaa vartin kuluttua. Yhtäkkiä valot rakennuksessa sammuvat — kyseessä on ilmeisesti sähkökatkos.
Miten pelastat perjantai-illan?
- Kaivat kännykän esiin ja etsit toisen näytöksen eri elokuvateatterissa.
- Toteat että illan näytökset on luultavasti peruttu. Lienee parempi, että seurueesi keksii muuta tekemistä tälle illalle.
- Sinulla on joka tapauksessa jatkosuunnitelma iltaa varten, joten ehdotat siirtymistä suoraan seuraavaan ohjelmanumeroon — jos kaikille sopii.
- Toppuuttelet ystäviäsi — ilta ei ole vielä pilalla ja näytös tullaan varmasti järjestämään, jos vain maltatte vähän odottaa.
< Edellinen 1 / 11 Seuraava >
Juhannussuunnitelmat.
Olet järjestämässä juhannusviikonloppua ystäväpiirisi kesken. Suunnittelu on jäänyt viime tinkaan, eikä teillä ole vielä sopivaa paikkaa tiedossa.
Miten organisoit juhannuksenvieton?
- Vakuutat kaikille että nopein ja yksinkertaisin ratkaisu on varata täysihoito lomakeskuksessa. Kaikki osallistuvat kustannuksiin tasavertaisesti.
- Teet selvityksen eri lomakohteista ja niitten hinnoista ja esität tämän mukaan kustannustehokkaimman ehdotuksen ystävillesi.
- Jaat osallistujille vastuualueita sen mukaan mistä kukin pitää — ruuanlaitosta pitävä henkilö vastaa ruokahankinnoista, urheiluhenkiset yhteisistä aktiviteeteista, jne.
- Helpointa on rajata aluksi pois kaikki mahdottomat vaihtoehdot. Aloitat listaamalla kaikki kohteet, joihin varausta ei enää saa tai jotka ovat liian kalliita.
< Edellinen 2 / 11 Seuraava >
Myynnin tehostaminen.
Yhdellä alaisistasi on idea koiranruoan myynnin lisäämiseksi liikkeessäsi. Muistat, että hyvin samanlaista ideaa on jo kokeiltu pari vuotta takaperin, huonoilla tuloksilla.
Miten vastaat?
- Esität alaisellesi lisäkysymyksiä toteuttamisen yksityiskohdista. Ehkä tässä on jotakin oleellisesti uutta, joka ei vain ole vielä tullut esille.
- Selität alaisellesi kohteliaasti että tätä on jo yritetty eikä se onnistunut, joten asia on paras jättää sikseen.
- Kehut alaisesi oma-aloitteisuutta ja erittelet ehdotuksen hyvät puolet. Kehotat vielä alaistasi kehittämään ideaa eteenpäin hyvien puolten pohjalta.
- Ehdotat että alaisesi esittää ideansa seuraavassa tiimipalaverissa, jotta siitä voidaan keskustella isommalla joukolla.
< Edellinen 3 / 11 Seuraava >
Viikkopalaveri.
Tunnelma viikoittaisessa tiimipalaverissa on ollut jo monen viikon ajan vetäytynyt ja hiljainen. Tänään on neljäs kerta kun tulet täysin hiljaiseen kokoushuoneeseen.
Miten reagoit tähän tilanteeseen?
- Ehdotat koko porukalle että ensi viikolla palaveri järjestetään eri paikassa, esimerkiksi lähikahvilassa.
- Et tee vielä mitään, mutta palaverin jälkeen juttelet kollegoidesi kanssa kahden kesken siitä miltä heistä tuntuu.
- Annat kollegoillesi kotitehtäväksi miettiä, mitä viikoittaisessa palaverissa pitäisi tehdä, jotta se olisi hyödyllinen ja mielekäs kaikille.
- Yrität eritellä mitkä viikkopalaverissa käsitellyt asiat ovat parhaiten aktivoineet kollegoitasi ja järjestää jatkossa enemmän näitä tilaisuuksia osallistumiseen.
< Edellinen 4 / 11 Seuraava >
Hankinnat
Olet huvipuiston johtaja. Sinulla on budjetti yhden uuden laitteen hankkimiseen tänä vuonna. Alaisesi ovat jakautuneet kahteen leiriin: osa on selvästi uuden vuoristoradan kannalla, toiset haluaisivat jotakin pienille lapsille sopivaa.
Miten ratkaiset tämän kiistan?
- Ehdotat että päätös annetaan asiakkaiden käsiin. Järjestät keskustelun fokusryhmälle ja teet päätöksen heidän mielipiteensä mukaan.
- Teetät perusteellisen analyysin huvipuiston asiakaskunnasta. Päätös laitehankinnasta tehdään sen mukaan, mitä asiakasryhmää haluat kasvattaa.
- Lupaat hankkia molemmat laitteet — yksi tänä vuonna, seuraava heti, kun siihen on varaa.
- Arvioit molempia laitteita ja jätät pois sen, jossa on enemmän riskejä — suuremmat huoltokustannukset, suurempi koulutetun henkilökunnan tarve, jne.
< Edellinen 5 / 11 Seuraava >
Virkistystilaisuus
Olet järjestämässä tiimillesi virkistystilaisuutta. Suunnitelmat ovat jo edenneet pitkälle, kun saatkin kuulla, että virkistystoimintaan ei olekaan budjettia — varat on siirretty pakolliseen koulutukseen. Alaisesti tulevat olemaan hyvin pettyneitä.
Miten toimit?
- Järjestät palaverin, jossa selität tapahtuneen kaikille ja vastaat kaikkiin esille tuleviin kysymyksin. Näin kenellekään ei jää mitään hampaankoloon.
- Järjestät hyvin pienimuotoisen tilaisuuden, jonka kustannuksiin kaikki tiimin jäsenet voivat osallistua pienellä kolehdilla. Tämä on tilaisuus nostaa mielialaa pettymyksestä huolimatta.
- Käyt läpi tämän vuoden budjetin ja kulut hyvin tarkasti. Ehkä jostakin löytyy vielä rahaa virkistyspäivää varten.
- Lupaat alaisillesi, että virkistystilaisuuksia tulee vielä jatkossa. Kysyt esimieheltäsi, milloin virkistyspäivä voidaan järjestää.
< Edellinen 6 / 11 Seuraava >
Tyytymätön asiakas
Asiakaspalvelutiimisi ilmoittaa, että yksi mainoslehtisistänne on aiheuttanut paljon valituksia harhaanjohtavuudesta. Tiimisi sisällä on vahvoja erimielisyyksiä siitä, onko esite harhaanjohtava. Osan mielestä esitteessä ei ole mitään vikaa, ja se on joka tapauksessa kasvattanut myyntiä.
Miten ratkaiset tämän tilanteen?
- Lukuisat valitukset harhaanjohtavuudesta on otettava vakavasti. Otat esitteen käsittelyyn ja muutat sen sisältöä niin, ettei siinä varmasti ole erehdyksen vaaraa.
- Tarkistat onko samanlaisia valituksia tullut enemmänkin ja lähetät esitteen markkinointiosaston tarkastettavaksi saadaksesi varmuuden siitä, onko se harhaanjohtava.
- Uskot että valituksen tehneet asiakkaat ovat pahoittaneet mielensä. Palauttaaksesi heidän luottamuksensa, lähetät heille anteeksipyynnön ja lahjakortin.
- Järjestät kokouksen, jossa kaikki tiimissäsi saavat esittää mielipiteensä. Teet jatkosuunnitelman kaikkien näkemysten pohjalta.
< Edellinen 7 / 11 Seuraava >
Pikkujoulut
Suunnittelet pikkujouluja ystäväpiirillesi. Ystävilläsi on perinteinen käsitys siitä, mitä pikkujouluissa yleensä tehdään, mutta tänä vuonna haluaisit kokeilla jotakin erilaista.
Miten toimit?
- Teet oman tahtosi mukaan ja luotat siihen, että ystäväsikin ilahtuvat erilaisista pikkujouluista.
- Pysyt perinteisessä kaavassa, jotta kukaan ei varmasti joudu pettymään.
- Yhdistelet perinteistä ja uutta — jokaiselle jotakin.
- Kutsut ystäväsi suunnitteluun mukaan jotta he saavat juuri haluamansa juhlat.
< Edellinen 8 / 11 Seuraava >
Menestystarina
Projektitiimisi on juuri saanut erään hankkeen päätökseen suurella menestyksellä.
Haluat varmistaa, että projektit sujuvat jatkossakin yhtä hyvin, mutta miten?
- Etsit oman projektisi menestystekijät ja välität nämä opetukset muille projektitiimeille.
- Rakennat tämän projektin pohjalta formaalin mallin ja vedät jatkossa projektisi sen mukaan.
- Järjestät päätöspalaverin, jossa projektiryhmä käy yhdessä läpi projektin kulun ja mitä siitä voidaan oppia.
- Järjestät projektitiimille juhlatilaisuuden nostattaaksesi tunnelmaa ja kollegoidesi itsevarmuutta.
< Edellinen 9 / 11 Seuraava >
Uusi tuote
Sinulla on uusi tuotevalikoima mielessä, jota liikkeesi kannattaisi ruveta myymään. Olet jo laatinut alustavan markkinointisuunnitelman. Esimiehesi vastustaa ideaa — tuoteryhmän myynti on jo nykyisellään hyvällä mallilla.
Miten toimit tässä tilanteessa?
- Korostat pomollesi että toimimattomuuteen sisältyy riski: myynti saattaa kääntyä laskuun, minkä takia on turvallisempaa kokeilla jotakin uutta hyvän sään aikana.
- Pyrit tunnistamaan suunnitelmasi parhaat osat ja rakentamaan niitten pohjalta uusia ideoita.
- Tutkit muita valikoimaan otettuja tuotteita ja pyrit oppimaan, miten esität ensi kerralla ideasi paremmin.
- Tutkit markkinoita ja myyntilukuja ja laadit niitten pohjalta vakuuttavan esityksen ideasi puolesta.
< Edellinen 10 / 11 Seuraava >
Palautekeskustelu
Työpaikallasi liikkuu huhuja, että yksi alaisistasi käyttäytyy usein hyvin töykeästi eikä kukaan halua tehdä hänen kanssaan töitä. Esimiehesi pyytää sinua tutkimaan tilannetta.
- Pyydät henkilöstöhallinnolta aikaisempia arvioita työntekijän kommunikointi- ja vuorovaikutustaidoista voidaksesi selvittää, onko huhupuheissa perää.
- Toimit intuitiosi mukaan ja puhut kahden kesken asianomaisten kanssa. Näin voit saada selville, mistä puheissa on kyse.
- Et toimi toisen käden tietojen tai huhujen pohjalta. Päätät jatkossa tehdä enemmän työtä kyseisen henkilön kanssa saadaksesi selville, onko huhuissa mitään perää.
- Kutsut työntekijäsi koolle jotta kaikki voivat keskustella asiasta.
< Edellinen 11 / 11 Seuraava >