Pieni suuri teko: viittomakielinen Ruddy palvelee Otaniemessä suurella sydämellä

Ruddy Kemppainen on vakiokasvo K-Market Otaniemessä Espoossa. Viittomakielisen Ruddyn kieli, kulttuuri ja positiivisuus ovat tuoneet paljon koko työyhteisöön. Koska jokainen asiakas on erilainen, ei kaupan työporukkakaan voi kauppias Aleksi Tapanin mielestä olla yhdestä puusta veistetty.

Ruddy Kemppainen erottui muista hakijoista heti, muistelee vuonna 2015 Helsingin Myllypurossa kauppiaana toiminut Aleksi Tapani. – Se, mihin kiinnitin Ruddyssa huomiota, oli se kova halu tehdä töitä, oppia uutta ja sitoutua tähän työhön. Halusin antaa Ruddylle mahdollisuuden näyttää kyntensä.

Koska Ruddy on kuuro henkilö, työsuhteen alussa hyödynnettiin tulkkipalveluita. Yhteiset kommunikointitavat kuitenkin löydettiin pian ja työt lähtivät sujumaan nopeasti hyvin. – Nykyisin on niin helppoa käyttää puhelinta ja laittaa viestiä työpäivän aikana, sanoo Aleksi.

Ruddy on samoilla linjoilla. – Hän on oikein mukava pomo ja hänellä hyvä huumorintaju. Voidaan jutustella keskenämme kynällä ja paperilla.

Kauppias huomauttaa, ettei kaupan työssä tarvitse muutenkaan olla jatkuvasti ohjaamassa vierestä. – Ruddy on itseohjautuva tyyppi, ja kaupassa työpäivä pitääkin osata itse täyttää. Tehtäviä lähestytään asiakkaan näkökulmasta priorisoiden, eikä valmista tule koskaan.

Katso video:

Myllypuron testikauppa loppui vuoteen 2016, minkä jälkeen Aleksi palasi hetkeksi töihin Keskon puolelle, jossa hän oli työskennellyt esimerkiksi Pietarin marketkaupan parissa muutamien vuosien ajan ennen kauppiasuralle lähtöään. Syksyllä 2018 hän palasi kauppiaaksi, tällä kertaa uuteen K-Market Otaniemeen Espoossa. – Ruddy bongasi minut täältä, otti yhteyttä, ja vähän ajan kuluttua meillä avautuikin paikka. Kaupan alkuvaiheet olivat erittäin vauhdikkaita, ja hyvälle ja luotettavalle tekijälle löytyi aitoa tarvetta.

Aleksi kuvailee Ruddya ihmisläheiseksi asiakaspalvelijaksi, joka tuo positiivista energiaa koko työyhteisöön. Myös Ruddyn oma kulttuuri on tuonut lisämausteensa työyhteisöön – hän on esimerkiksi tuonut kuurojen tapahtumia työkaveriensa tietoisuuteen ja opettanut asiakkaille viittomakieltä kaupan somekanavissa.

– Ruddy on sydämellinen ja ystävällinen kaikkia ihmisiä kohtaan. Hän jaksaa hymyllä yhtä mittaa ja hänellä on aina pilke silmäkulmassa. Tällaisina aikoina nämä ominaisuudet vain korostuvat, Aleksi kertoo.

Kuurojen ihmisten työttömyysaste on Suomessa noin kolminkertainen verrattuna yleiseen työttömyysasteeseen. Aleksi Tapani kannustaa muita yrittäjiä antamaan kuuroille työnhakijoille reilun mahdollisuuden. Hän korostaa, että palkkauksen, velvollisuuksien ja muidenkin asioiden suhteen kaikki kaupan työntekijät ovat samalla viivalla.

– Tottakai alkuun tarvitaan kärsivällisyyttä molemmin puolin, mutta kannustan ehdottomasti muita työnantajia antamaan mahdollisuuden. Motivoitunutta työntekijää ei koskaan pidä sivuuttaa vamman tai erilaisuuden takia – siinä voi missata todella hyvän, sitoutuneen ja tehokkaan työntekijän.

Ruddylle työpaikka on ollut tärkeä. – Kun olen tehnyt ruokakaupan alan työhakemuksia ja käynyt haastatteluissa ja on tullut vastauksia että en pääse, niin onhan se tuntunut ikävältä.

Aleksi kertoo, että K-Market Otaniemen koko työyhteisöä kuvastavat kaverin auttaminen ja yhdessä oppiminen. Esimerkiksi nyt kassajärjestelmän vaihduttua kauppias on perehdyttänyt työntekijöitä, työntekijät kauppiasta ja välillä työntekijät toisiaan.

Aleksin mielestä kaupan työyhteisön on tärkeää heijastella asiakkaita ja yhteiskuntaa. Koska jokainen asiakas on erilainen, olisi omituista jos työyhteisö olisikin täysin homogeeninen.

– Olemme kaikki erilaisia ja kaikilla meistä löytyy omat vahvuutemme. Kokonaisuus ratkaisee, ja se on erittäin tärkeä viesti myös asiakkaiden suuntaan.

Katso videosta viittomatulkattu versio:


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös