TET-harjoittelu toi Tinolle työpaikan ruokakaupan tubettajana

Kun TET-paikka uhkasi mennä sivu suun, 8.-luokkalainen Tino päätti turvautua omaan vahvuuteensa: videoiden tekemiseen. Usean vuoden tubettajakokemuksella syntyi videohakemus, joka poiki vakituisen työsuhteen K-Market Kaunismäestä. Nyt 15-vuotiaan Tinon ja kauppiaspari Suvi ja Mikko Pirkolan yhteistyönä syntyy kekseliäitä markkinointivideoita. ”Tuntuu aika uskomattomalta, että näin nuorena voi olla tämmöinen huikea työpaikka”, Tino sanoo.

Mäntsälässä asuva 8.-luokkalainen Tino Tikkinen oli ongelman edessä: TET-hakemuksen lähettäminen oli unohtunut ja paikat alkoivat uhkaavasti täyttyä. Tino päätti tehdä jotain yllättävää ja turvautua omaan vahvuuteensa: videoiden tekemiseen, josta hänelle oli jo kertynyt vuosien kokemus omalla YouTube-kanavalla. Tino kuvasi ja editoi videohakemuksen ja lähetti tuotoksen läheisen K-Marketin kauppiaalle. Kauppias Suvi Pirkola vaikuttui ja päätti heti tarjota Tinolle TET-paikan K-Market Kaunismäestä.

– Video oli niin hieno, että liikutuin. Päätin vastata Tinolle omalla videollani, jossa toivotin hänet töihin kaupan markkinointiin. Omaa höpönpöppö-videota tehdessäni ymmärsin, miten paljon rohkeutta ja uskallusta se vaatii olla oma itsensä videolla, kauppias Suvi kertoo.

TET-jakson kokemukset olivat niin hyviä, että Suvi ja Tino solmivat työsopimuksen, jonka puitteissa yhteistyö on jatkunut. Tinon tekemiä kekseliäitä videoita julkaistaan kaupan YouTube-kanavalla ja Facebookissa. Hyvää palautetta asiakkailta saaneilla videoilla on muun muassa käyty tutustumassa lähituottajaan, kerrottu kaupan uudesta verkkokaupasta ja mainostettu arvontoja. 

– Yleensä Suvi saa idean, ja alan sitten työstää sitä mun aivoissa. Soittelen Suvilta lisätietoja, minkä jälkeen kuvaan ja editoin videon ja lähetän sen Suville kommentteja varten. Teen videoista yleensä joko sketsityyppisiä tai vlogi-tyyppisiä, Tino kertoo työprosessistaan.

Katso Pieni suuri teko -video:

Tino innostui tubettamisesta toisella luokalla. – 10-vuotiaana sain vanhemmilta luvan avata oman YouTube-kanavan. Tein videoita viiden vuoden ajan ja sain paljon kokemusta, mutta jossain vaiheessa innostus lopahti. Sitten tuli tämä työmahdollisuus K-Marketissa, Tino kertoo. 

Alkuun videoiden kanssa auttoi isä, mutta uusia efektejä ja editointia Tino on oppinut itse matkan varrella kokeillen. Tinolle on jäänyt hyvin mieleen esimerkiksi se päivä, jolloin hän oppi zoomausefektin. Myös esiintyminen kameran edessä on tullut vuosien varrella luonnolliseksi eikä enää jännitä. 

– Auttaa kun muistaa, että se on vain kamera jolle sä puhut. Ei sitä tarvitse jännittää. Kannattaa vain kokeilla ja oppia siinä matkan mukana. Se on lopulta aika simppeliä. 

”Nuorissa on hurja potentiaali” 

Yhteistyö Tinon kanssa on avannut kauppiaan silmiä nuorten osaamiselle. Suvi Pirkolan mielestä esimerkiksi tubettamisesta ja pelaamisesta puhutaan turhan usein yksipuolisen negatiivisina asioina, vaikka niiden parissa nuoret oppivat monia taitoja joista voi olla työelämässäkin hyötyä. – Tulevaisuuden tekijöillä on sellaisia taitoja, joista moni meistä ei ymmärrä mitään. On tärkeää antaa nuorten myös päästä käyttämään niitä taitoja työelämässä, Suvi Pirkola sanoo. 

Kauppias on itsekin aloittanut työuransa nuorena, ja matkan varrelle on sattunut monia kannustavia työnantajia. Sellainen hän haluaa olla myös itse. 

– Minulle on tärkeää ottaa meille paljon tettiläisiä, ja kesäisin haluan kantaa yhteiskuntavastuuta palkkaamalla hiukan enemmän kesätyöntekijöitä kuin ehkä tarvitsisimmekaan. Nykypäivänä on paljon nuoria, joilla ei ole lainkaan työkokemusta. Nuorissa on kuitenkin hurja potentiaali. Emme tiedä, mihin tämä maailma on menossa, ja nuoria kannattaisi kuunnella enemmän, kauppias sanoo. 

Tinon kanssa tehdyt videot ovat toimineet hyvänä kohdennettuna markkinointina tiiviillä asuinalueella sijaitsevan kaupan asiakkaille. Yllättävä yhteistyö ja erilainen markkinointi sopivat hyvin kaupan liikeideaan. Myös kauppias itse on saanut yhteistyöstä uutta inspiraatiota. 

– Ajattelin, että on hyvä aika lähteä päivittämään omaakin osaamista, ja olen nyt lähtenyt opiskelemaan markkinointia. On tärkeää miettiä, miten voin jatkossakin erottautua kilpailijoista, Suvi kertoo. 

Tinon ainutlaatuinen työpaikka on ollut ilon aihe koko perheelle. Äiti Tiina Tikkinen kertoo aistineensa asiakkaana K-Market Kaunismäen hienoa työkulttuuria jo vuosien ajan. 

– Työntekijät tekevät työtään ylpeydellä ja iso hymy huulilla. Jokainen vanhempi toivoo lapselleen ensimmäistä työpaikkaa, jossa on hyvä olla ja työntekijöitä kunnioitetaan. Kun Tino kertoi uudesta työstään, tiesimme heti, että hän sai juuri sellaisen työpaikan. 

Toistaiseksi Tino on keskittynyt videoihin, mutta kauppias pitää tärkeänä opettaa hänelle ennen pitkää myös kaupan työt, jotta nekin taidot olisivat jatkossa varmuuden vuoksi takataskussa. 

Tinolle työmahdollisuus on ollut mieluinen. 

– Tuntuu aika uskomattomalta että näin nuorena voi olla tämmönen huikea työpaikka ja saada vielä rahaakin tästä. Ei oo mitään sanoja, tää on ollut tosi mukavaa ja oon saanut paljon kokemusta.

 


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös