Helsingin Mylly: 1600-luvun paikallisesta jauhomyllystä kansainväliseksi toimijaksi Kiinaan asti

Syksyllä 2017 K-ryhmä aloitti ruoan verkkokaupan Kiinassa yhdessä maailman suurimman verkkokauppayhtiön, Alibaban, kanssa. Hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut avata suomalaisille elintarvikkeille tietä Kiinan kasvaville markkinoille. Yksi väylää hyödyntävistä yrityksistä on Helsingin Mylly, jonka kanssa K-ryhmä on tehnyt tiivistä yhteistyötä jo vuosikymmeniä. Helsingin Myllyn valmistamat Pirkka-myslit herättävät nyt ihastusta suomalaiskotien lisäksi myös kiinalaispöydissä.

Helsingin Mylly on Puhkin suvun omistama perheyritys, jonka ensimmäinen mylly perustettiin jo 1600-luvulla. Historiansa aikana Helsingin Mylly on iskenyt useaan markkinarakoon: 1930-luvulla teollisen viljan jauhatukseen ja myöhemmin mm. erilaisiin kauratuotteisiin, myslien ja murojen kehittämiseen sekä uusimpana Kiinan markkinoille astumiseen. Tätä nykyä Helsingin Mylly on Suomen suurin luomuviljan jalostaja ja merkittävä kauratuotteiden viejä noin 40 maahan – Kiinan lisäksi useisiin muihin Aasian maihin, Eurooppaan kuin Amerikkaankin.

– Olemme tehneet läheistä yhteistyötä K-ryhmän kanssa jo vuosikymmenten ajan. Kun Kesko lähti kehittämään verkkokauppaliiketoimintaansa Kiinassa, oli luontevaa ottaa se osaksi vuoropuheluamme ja yhdessä katsoa, millaista mielenkiintoista ja lisäarvoa tuovaa me voisimme kiinalaiselle kuluttajalle tuottaa täältä pohjolasta käsin. Ja tällaisia aihioitahan alkoi yhdessä löytyä, kertoo Helsingin Myllyn toimitusjohtaja Niklas Kumlin.

 

Länsimaiset aamiaistuotteet kiinnostavat Kiinassa

Helsingin Myllyn ja Keskon yhteisen vuoropuhelun tuloksena syntyi Pirkka-mysli, joka tuotiin saataville Alibabaan keväällä 2019. Pirkka-mysli päätyy usein ostoskoreihin, joissa on mm. kaurajuomaa sekä minuuttipuuroja. Hittituote syntyi kuluttajia ja markkinatrendejä tarkasti kuuntelemalla sekä nopealla tuotekehitysyhteistyöllä Keskon kanssa.

– Kiinalaista kuluttajaa puhuttelee Suomen puhtaus ja luotettava maine sekä myös pohjoisen eksotiikka revontulineen. Vaurastunut keskiluokka katsoo länteen ja omaksuu sieltä elintapoja ja kulutustottumuksia. Läntisen maailman aamiaistuotteet ovat yksi esimerkki tästä ja halukkaita kokeilijoita riittää. Kohdemarkkinan tarpeet ja pohjolan tarjonta tulee yhdistää ja viestiä tavalla, joka on kiinnostava sekä paikalliseen kulttuuriin ja tottumuksiin sopiva, Kumlin sanoo.

Pirkka-myslin menestys niin kotimaassa kuin Kiinassa ilahduttaa Kumlinia. Pirkka-myslin lisäksi yritys valmistaa myös useita muita Pirkka viljatuotteita mm. jauhoja, puuroja sekä kaurahiutaleita.

– Pirkka-tuotteet merkitsevät meille vankkaa ja kehittyvää asiakkuutta ja liiketoimintaa vakauttavaa vaikutusta, joka on arvokasta niin kuluttajalle, kaupalle, teollisuudelle kuin alkutuottajallekin. Tämä on win-win-yhteistyö, josta hyötyvät kaikki osapuolet.

 

Kun tuote on riittävän kiinnostava, kiinalaiskuluttaja ei tuijota hintaa

Kiinan markkinapotentiaali on tunnetusti valtaisa, ja Alibaba-verkkokauppaan astuminen on Helsingin Myllyn avaus potentiaaliin tarttumiseksi. Kiinan markkinassa Kumlin on yllättynyt kulutuskehityksen päätähuimaavasta vauhdista. Kun kohdalle osuu erinomainen tuote, ovat kiinalaiskuluttajat Kumlinin mukaan länsimaisia vähemmän kiinnostuneita tuotteiden hinnasta.

– Uskon, että meillä on laadukasta ja houkuttelevaa tarjottavaa kyseiseen markkinaan, ja Pirkka-mysli osaltaan osoittaa uskomukseni todeksi. Kun tuote on hyvä ja mielenkiintoinen jää hintasensitiivisyys kiinalaisilla paljon länsimaisia voimakkaammin taka-alalle, Kumlin kertoo.

Helsingin Myllyn Myllärin kaura- ja Muumi–tuotteet tulevat Alibabaan ja kiinalaiskuluttajien saataville myyntiin vielä loppuvuoden aikana.

– Jatkamme valitulla linjallamme tuottaa vastuullisia, terveellisiä ja laadukkaita kasvipohjaisia ruokaratkaisuja mahdollisimman suurella lisäarvolla kuluttajalle, kulloisestakin fokusmarkkinasta riippumatta, Kumlin lopettaa.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös