Autokaupan toimialajohtaja: Bensiini ja diesel säilyvät pitkään käyttövoimina sähkön ohella

K-ryhmän autokaupan toimialajohtaja Johan Frimanin mukaan liikenteen sähköistymiseen on vielä matkaa, eikä se suinkaan ole ainoa ratkaisu liikenteen päästöjen vähentämisessä. Frimanin mukaan päästöjä pitää ja voi vähentää jo nyt - uudistamalla reilusti Suomen autokantaa.

K-ryhmän autokaupan toimialajohtaja Johan Frimanilla on valmiina vastaus siihen, miten henkilöliikenteen päästöt saadaan laskuun.

– Olennaista on, että autoa vaihtavat hankkisivat uuden tai uudehkon auton joka on vähäpäästöisempi, eikä Suomeen tuotaisi ulkomailta vanhoja autoja, joissa pakokaasupäästöt ovat selkeästi suuremmat. Ilmakehään pysyvästi jäävät hiilidioksidipäästöt ovat Suomessa henkilöautoilla keskimäärin 160 grammaa kilometriltä, kun uudella autolla CO2-päästöt ovat keskimäärin 117 – siinä on valtava ero, Friman sanoo.

Suomen vuosittaiset kasvihuonepäästöt ovat noin 56 miljoonaa hiilidioksiditonnia, joista liikenteen osuus on noin viidenneksen, henkilöautoliikenteen 9 prosenttia. Viimeisen kymmenen vuoden aikana uusien henkilöautojen päästöt ovat laskeneet noin kolmanneksella.

Volkswagen-konsernin autoista 25 % sähkökäyttöisiä vuonna 2025

Friman on vakuuttunut, että lähivuosikymmeninä täyssähköautojen määrä tulee merkittävästi kasvamaan, mutta polttomoottoriautot pysyvät menossa mukana vielä pitkään. K-ryhmään kuuluva K-Auto myy Suomessa Volkswagenin lisäksi Audi-, SEAT- ja Porsche-henkilöautoja sekä Volkswagenin pakettiautoja ja MANin kuorma-autoja.

– Volkswagenilla on selvä näkemys siitä, että ainakin seuraavat 20 vuotta tullaan tarvitsemaan kaikkia käyttövoimia. On selvää, että täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus tulee kasvamaan, mutta myös polttomoottoriautot eli diesel- ja bensiiniautot tulevat säilyttämään vahvan aseman. Volkswagen-konserni uskoo, että vuonna 2025 heidän maailmanlaajuisesta kokonaisvolyymistään yksi neljäsosa on sähkökäyttöisiä autoja ja kolme neljäsosaa polttomoottoriautoja, Friman kiteyttää Volkswagen-konsernin tulevaisuuden näkymiä konsernin edustajien kanssa käymiensä keskustelujen perusteella.

Sähköautojen latauspisteitä lisää vuoden loppuun mennessä

K-ryhmä pyrkii tekemään sähköautoista yhä realistisemman vaihtoehdon suomalaisille autoilijoille. Tähän asti haasteena on ollut se, että täyssähköautolla pääsee yhdellä latauksella korkeintaan 300-400 kilometriä, eikä latauspaikkoja ole riittävästi kaikkialla Suomessa. K-ryhmä on tarttunut haasteeseen ja laajentaa jatkuvasti K-Lataus-verkostoaan.

– Tämän vuoden loppuun mennessä kauppojemme yhteydessä on noin 400 latauspistettä 70 paikkakunnalla. Latausasemia tulee ympäri Suomen sellaisten reittien yhteyteen, joilla ihmiset muutenkin liikkuvat.

Vaihtoehtoja on tarjolla monenlaisin tarpeisiin

Moni auton hankintaa harkitseva miettii nyt seuraavan autonsa tyyppiä: tohtiiko bensiini- tai dieselauton vielä ostaa, vai joko olisi mahdollista hankkia täyssähköauto? Mutta entä jos kotona tai työpaikalla ei ole latausmahdollisuutta, ja hintakin hirvittää? Näihin kysymyksiin Frimanilla on selkeä vastaus:

- Auto kannattaa ja pitää hankkia edelleen omien tarpeiden mukaan. On hyvä asia, että kuluttajalle on tarjolla useampi käyttövoima, joista voi valita omaan käyttöön sen sopivimman. Ruotsissa myydään kolme kertaa enemmän uusia autoja kuin Suomessa. Meidän autokantamme on puolestaan yhtä vanha kuin esimerkiksi Kreikassa. Ilman uudistamista tukevia päätöksiä, autokantamme jatkaa ikääntymistään tai ei ainakaan nuorennu. Nykysuuntaus ei mahdollista Suomen liikenteen ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Suuressa kuvassa autoverotuksella on suuri merkitys autokannan uusiutumiseen ja liikenteen päästöjen vähentämiseen. Nykyisen mallin sijaan autoverotuksessa pitää suosia vähäpäästöisiä autoja moottoriteknologiasta riippumatta sekä muuttaa painopiste hankinnasta auton käyttöön. K-ryhmän tavoitteena on, että tuleva hallitus siirtäisi autoverotuksen painopisteen hankinnasta käyttöön 5-6 vuoden siirtymäajalla. Painopisteen siirto toteutettaisiin siten, ettei se juurikaan vaikuttaisi valtion verokertymään.

- Juuri nyt meidän tulisi ehdottomasti kiinnittää huomiomme ensisijaisesti päästöjen vähentämiseen lähivuosina. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi pitää valita nopeimmat ja toimivimmat keinot, Friman tiivistää.

Takaisin ylös