10 Days 100 Challenges -tapahtumassa ideoitiin vastuullisten valintojen helpottamista kaupassa

K-Supermarket osallistui 10Days100Challenges -tapahtumaan kesäkuun alussa. Pääkaupunkiseudun kolmen suuren ammattikorkeakoulun Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian järjestämässä innovaatiosprintissä ratkottiin eri yritysten asettamia haasteita 10 päivän ajan. K-Supermarketin haasteessa pohdittiin, miten asiakkaiden vastuullisia valintoja voitaisiin helpottaa.

K-ryhmän lisäksi mukana olivat Espoon kaupunki, Vantaan kaupunki, Microsoft, OP, Telia ja Click Innovation. Organisaatioiden asettamia haasteita pähkäili yhteensä noin 100 opiskelijaa.

Opiskelijat jakautuvat 4-5 hengen tiimeihin. K-Supermarketin haastetta oli pohtimassa 22 opiskelijaa viidessä ryhmässä.

”Lähdimme mukaan opiskelijayhteistyöhön, sillä halusimme saada tuoreita näkökulmia vastuullisuuden esiintuomiseen kauppoihin ja asiakkaille”, kertoo K-Supermarket-ketjun johtaja Anne Hujala.

Ja varsin mainioita ideoita syntyikin: Tiimit olivat työstäneet kahden viikon aikana monipuolisesti eri näkökulmista konseptejaan ja mukana oli esimerkiksi ajatuksia siitä miten vastuullisten tuotteiden markkinointia voisi parantaa kaupoissa, K-Ruoka-sovelluksessa ja K-Ruoka.fi:ssä, uudenlainen suomalaiseen ruokaan keskittyvä tapahtumakonsepti sekä Zero-waste puurobaari, jossa kaikki raaka-aineet valittu vastuullisuuskriteerein. 

”Ideoiden joukossa on useita kehityskelpoisia ideoita, joita voimme viedä myös käytäntöön. Oli todella mielenkiintoista seurata opiskelijoiden ideoiden kehittymistä ja tarjota sparrausapua matkan varrella. Esimerkiksi kauppavierailu ja keskustelu kauppiaan kanssa K-Supermarket Tapiolassa oli varmasti monelle ryhmälle silmiä avaava kokemus ja auttoi ideoiden konkretisoinnissa”, kertoo Hujala.

 

Voittajat valittiin perjantaina 14.6. järjestetyssä tilaisuudessa, jossa jokainen ryhmä sai pitää 5 minuutin esityksen ideastaan. Melkoista tiivistystä vaadittiin! Esitykset olivat todella korkeatasoisia ja voittajatiimin valinta oli erittäin vaikeaa.

 

”K-Supermarket valitsi voittajaksi Team Responsiblesin (yllä kuvassa). Heidän ehdotuksensa idea oli uudenlainen ja tuo selkeästi etua asiakkaalle. Se vastasi parhaiten alkuperäisen tehtävän toimeksiantoa ja oli ehdotuksena monipuolisin”, kertoo Hujala.

”Tehtävä oli haastava, mutta todella mielenkiintoinen!”, kommentoivat voittajatiimin jäsenet Tanja Rintala, Hanna Ojala, Sanna Tuikka ja Olli Itkonen.

K-ryhmän haasteen parissa työskennelleiden tiimien kovasta tasosta kertoi myös se, että järjestäjät palkitsivat toisen tiimin idean koko innovaatiosprintin parhaana. 4SC Kesko -tiimi pohti miten visuaalisen tunnuksen avulla verkkoympäristössä voisi kannustaa asiakkaita seuraamaan ostostensa ja ostoskorin vastuullisia valintoja.

 

 

Takaisin ylös