Vuoden leipäkauppa -kilpailussa kaikki kolme finalistia ovat K-ruokakauppoja

Suomen Leipuriliitto ry:n syyskuussa käynnistämä Vuoden 2019 Leipäkauppa -kilpailu on edennyt finalistivaiheeseen. Valinta tehdään nyt 23. kerran. Tämän vuoden finaalista tekee poikkeuksellisen se, että kaikki kolme finaaliin päässyttä kauppaa ovat K-ruokakauppoja.

Vuoden 2019 Leipäkauppa valitaan pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa. Kilpailussa Leipuriliiton alueyhdistykset valitsivat ensin ehdokkaansa (13 kpl) Vuoden 2019 Leipäkaupaksi.

Jokaiselle ehdokaskaupalle annettiin mahdollisuus perustella, miksi juuri heidän kauppansa olisi paras valinta Vuoden Leipäkaupaksi. Ehdokaskaupat lähettivät Leipuriliittoon kirjalliset perustelut sekä kuvia ja/tai videota leipäosastoon panostamisesta ja sen erinomaisuudesta. Lisäksi kuluttajat pääsivät vaikuttamaan kilpailuun Facebookin kautta. Siellä he saivat tuoda esille oman suosikkinsa ehdokkaiden joukosta.

Kauppojen lähettämien materiaalien sekä kuluttajien kommenttien perusteella esiraati valitsi seuraavat finalistikaupat, jotka kaikki tällä kertaa ovat K-ruokakauppoja. Finalistikaupat ovat:

K-Market Herkkukirsikka, Suomussalmi
K-Supermarket Arabia, Helsinki
K-Supermarket Pudasjärvi

Lopullinen valitsijaraati vierailee alkuvuoden 2019 aikana ennalta ilmoittamatta finalistimyymälöissä ja valitsee niiden joukosta voittajan. Voittaja palkitaan ensi helmikuussa Vuoden 2019 Leipäkauppa -tittelillä.

Vuoden Leipäkauppa -tunnustus myönnetään päivittäistavarakaupalle, joka on esimerkillisesti paneutunut ja panostanut leipomotuotteiden kauppaan ja huomioinut monipuolisesti kuluttajien toiveet ja tarpeet. Vuoden Leipäkauppa -tunnustuksella palkitaan sekä kauppa että sen leipäosaston henkilökunta suomalaisen leipäkulttuurin ja leivän arvostuksen hyväksi tehdystä työstä.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa olennaisia kriteereitä ovat valikoiman monipuolisuus ja tuoreus sekä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomotuotteiden saatavuus. Erittäin tärkeää on, että tuotteet ovat kotimassa valmistettuja. Lisäksi arvioinnissa kiinnitetään huomiota leipäosaston yleisvaikutelmaan, tuotteiden esillepanoon ja erityisruokavaliotuotteiden valikoimaan. Vuoden Leipäkaupan valintaan vaikuttavia seikkoja ovat myös osaston siisteys, järjestys ja omaleimaisuus sekä henkilöstön asiantuntemus ja palvelualttius. Vuoden Leipäkaupan valinnassa ovat joka toinen vuosi mukana hypermarketit ja tavaratalot, joka toinen vuosi pienemmät päivittäistavarakaupat.

Takaisin ylös