Ensimmäisenä Suomessa: K-ryhmä ostaa ulkomainontaa ohjelmallisesti

K-ryhmän in-housena toimiva markkinointitiimi on ostanut ohjelmallisesti ulkomainontaa ensimmäisenä Suomessa*. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että K-ryhmä on ostanut markkinointikampanjassa mukana olevan ulkomainonnan mediatilan suoraan ja automaattisesti järjestelmien kautta ilman välikäsiä, mikä mahdollistaa suoraan kampanjan reaaliaikaisen optimoinnin sekä datan tehokkaan hyödyntämisen mainonnan kohdentamisessa.

Perinteisesti mainostilaa on voitu ostaa ohjelmallisesti vain online-kanaviin kuten vaikkapa verkkomedioihin. Kampanjallaan K-ryhmä on onnistunut viemään markkinoinnin ohjelmallisen ostamisen seuraavalle tasolle.

Ohjelmallisen ostamisen keinoin toteutettu kampanja markkinoi Opiskelijan K-Plussaa eli K-ryhmän kanta-asiakasohjelmaa, joka on räätälöity erityisesti korkeakouluopiskelijoille. Ulkomainonnan kampanja-aika on 3.-16.12. Kampanjassa ulkomainontaa näytetään Helsingin ja Tampereen seudulla erityisesti sellaisissa paikoissa, joissa opiskelijat todennäköisimmin liikkuvat. Mainontaan voi törmätä Helsingissä vaikkapa päärautatieasemalla tai kauppakeskus Forumissa.

Ohjelmallisen ostamisen periaatteiden mukaisesti kampanjan rakentamisessa ja kohdentamisessa on hyödynnetty sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista dataa, joka kertoi esimerkiksi sen, missä alueilla mainontaa kannattaa näyttää ja mihin aikaan, jotta se tavoittaisi mahdollisimman paljon opiskelijoita. Lisäksi monikanavaisen markkinointikampanjan muut kanavat ovat ohjelmallisesti ostettu display-mainonta sekä Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube ja Twitter.

- Meillä K-ryhmässä tavoitteena on pystyä puhuttelemaan asiakasta mahdollisimman henkilökohtaisella tasolla, joten on tärkeää, että myös markkinointia pystytään kohdentamaan erilaisille asiakkaille eri kohtaamispisteissä. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa digitaalisen ulkomainonnan nivomisen osaksi datalähtöisen markkinoinnin kokonaisuutta. Kun voimme kontrolloida ostamista itse, tiedämme tarkkaan missä ja milloin mainoksia näytetään. Tämä parantaa mainonnan kohdennettavuutta ja mitattavuutta, visioi K-ryhmän Head of Data-Driven Marketing Caroline Nykter.

Käytännössä mainoskampanjan suunnittelun ja teknisen toteutuksen takana on K-ryhmän ohjelmallisen ostamisen in-house-tiimi. Yhteistyökumppaneina toteutuksessa on ollut Adform ja JC Decaux, jotka tarjoavat ohjelmallisen ostamisen järjestelmät niin ostaja- kuin julkaisijapuolellekin.

- Erityisen upeaa on se, että oma K-ryhmässä toimiva tiimimme on tässä suunnannäyttäjänä koko markkinoinnin kentälle Suomessa, Nykter jatkaa.

*Lähde: Suomen Ulkomainosliitto r.y.

Takaisin ylös