Sydämenmuotoisten suklaarasioiden myynti huipussaan ystävänpäivänä

Kukat, suklaa sekä kortit ovat ystävänpäivän kestosuosikkeja, joilla suomalaiset ilahduttavat läheisiään. Suklaata ostetaan ystävälle arkenakin, mutta kukkien myynti paranee, jos ystävänpäivä sijoittuu viikonloppuun.


Ystävänpäivä on pieni, mutta kasvava sesonki Suomessa. Ruokakaupasta ystävälle ostetaan todennäköisimmin tulppaanikimppu tai sydämenmuotoinen suklaarasia. Ystävänpäivänä tulppaani ohittaa jopa ruokakauppojen myydyimmän kukan, ruusun.

”Kukkien myynti tuplaantuu ystävänpäiväviikolla. Tänäkin vuonna tulppaanien myynti on käynyt todella hyvin, ja tänään myydään eniten värillistä tulppaanikimppua”, kertoo kukkien osto- ja myyntipäällikkö Liisa Myllylä.

Sydämenmuotoisten makeisten sesonki on myös parhaimmillaan ystävänpäivänä.

”Ystävänpäivän hittituote on sydämenmuotoinen suklaarasia. Muista tuotteista ostetuimpia ovat pienet suklaasydämet ja tikkarit. Näitä ostavat etenkin lapset ja nuoret, jotka haluavat muistaa kavereitaan”, kertoo makeisten valikoimapäällikkö Kirsi Romppainen.

Ystävänpäivä näkyy myös korttihyllyllä ja se on myös tässä tuoteryhmässä yksi tärkeimmistä sesongeista. Korttimyynti käynnistyy tosin jo noin viikko ennen ystävänpäivää, mutta myynti käy hyvin vielä ystävänpäivänäkin, koska kortteja annetaan myös suoraan ystävälle. Korttien aiheista suomalaisille käyvät kaikki – tärkeintä korteissa on teksti, jossa toivotetaan hyvää ystävänpäivää.

 

Takaisin ylös