”Ruoan verkkokauppa on enemmän maraton kuin pikaspurtti”

Ruoan verkkokauppa on lähtenyt Suomessa verkkaisemmin liikkeelle kuin vaikkapa naapurimaassa Ruotsissa, mutta nyt vauhti on kova. Ensi vuonna K-ryhmän tavoitteena on tällä saralla 100 prosentin kasvu ja yli 40 miljoonan euron liikevaihto. K-ryhmän päivittäistavaroiden verkkokauppa on jo kolmen miljoonan suomalaisen saatavilla ja verkosta tilataan niin kahvit kuin kirjolohet. Ulkomaisten toimijoiden, kuten Amazonin mahdollinen tulo Suomeen kirittää kauppaa, mutta K-ryhmä uskoo, että sen menestysresepti on jatkossakin kivijalan ja verkon vahva liitto.

Sunnuntai-ilta. Viikonloppu alkaa kääntyä kohti loppuaan ja tulevan viikon kalenteri väikkyy jo mielessä. Jääkaappikin muistuttaa, että arjenhallintaan olisi syytä keskittyä viimeistään maanantaina työpäivän päätteeksi. Mitä huomenna syötäisiin, entä ylihuomenna tai ylipäätään koko viikko? Etenkin lapsiperheissä ruokailut on syytä saada sujumaan töiden ja harrastusten lomassa mahdollisimman jouhevasti eikä arpomiseen ole aikaa. Siksi yhä useampi suomalainen tarttuu jääkaapin esittämään haasteeseen jo sunnuntai-iltana, netin ääressä.

Tämä on huomattu myös kauppakeskus K-Citymarket Iso Omenassa Espoossa, joka on ollut verkkokaupan piirissä helmikuusta 2017. Nyt kaupasta tehdään jo noin 800 verkkokauppatoimitusta viikossa ja vilkkaimmillaan tilauksia tulee jopa 250 päivässä.

"Yksi suosituimmista ajankohdista tilauksille on nimenomaan sunnuntai-ilta kello 19-23, kun arki on vasta edessä. Toinen piikki osuu puolestaan loppuviikkoon, kun kodeissa valmistaudutaan viikonlopun herkutteluihin", kertoo kauppias Toni Pokela.

Kun verkkokauppa Pokelan luotsaamassa K-Citymarketissa alkoi, kaikki oli vielä uutta. Vajaassa parissa vuodessa systeemi on saatu hiottua siihen kuntoon, että keräykset kaupan valikoimista sujuvat jo rutiinilla ja vauhdilla. Pokelan mukaan verkkokaupan kautta tulevat ostokset ovat jo noin 10 prosenttia heidän kokonaismyynnistään ja volyymi on tuplaantunut edellisvuodesta. Verkkokaupasta onkin tullut kiinteä osa kauppaa eikä sitä voi enää erottaa muusta toiminnasta. Nyt K-Citymarket Iso Omena vastaa asiakkaiden ruokatilauksista Kirkkonummelta Helsingin ja Espoon rajalle.

"Pakasteet kulkevat pakastelaatikoissa ja basilika kuljetusauton hytissä, jotta laatu säilyy." Toni Pokela, kauppias

Ruoan verkkokauppa on lähtenyt Suomessa hitaammin liikkeelle kuin vaikkapa naapurimaassamme Ruotsissa, mutta vauhti kiihtyy. Ruotsissa ruoan verkkokaupan markkina on noin kymmenkertainen Suomeen verrattuna. Kasvua on ollut viime vuosina keskimäärin 40 prosenttia vuodessa. K-ryhmällä kasvu verkossa on nyt huomattavasti rivakampaa.

"Viime syksyyn verrattuna meillä on ollut 75 prosentin kehitys ruoan verkkokaupassa ja kasvu kiihtyy kovaa vauhtia. Vuoden mittaan prosentit ovat vain nousseet. Esimerkiksi nyt syksyllä tilauksia tulee 20 000 kuukaudessa ja määrä kasvaa kuukausi kuukaudelta", kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan digitaalisten palveluiden myyntijohtaja Antti Rajala.

Kasvu on seurausta tarjonnan lisäyksestä. K-ryhmä on laajentanut verkkokauppapalveluaan merkittävästi kuluneen vuoden aikana ja tahti jatkuu tiiviinä myös tulevaisuudessa. Ensi vuonna tavoitteena on sadan prosentin kasvu myynnissä. Käytännössä tämä tarkoittaa jopa yli 40 miljoonan euron liikevaihtoa.

Tällä hetkellä verkkokauppapalveluita tarjoaa jo yli 140 K-ryhmän päivittäistavarakauppaa ja uusia tulee jatkuvasti. Tänä vuonna niin Helsingissä, Oulussa, Turussa, Kuopiossa, Keravalla, Jyväskylässä ja Lahdessa on tehty uusia, merkittäviä avauksia, kun mukaan on tullut isoja K-Citymarketeja ja muita K-ryhmän suuria ruokakauppoja.

"Kun mennään uudelle alueelle, jossa ei ole aiemmin ruoan verkkokauppamahdollisuutta ollut, niin sen eteen on toki tehtävä töitä, että asiakkaat löytävät tiensä verkkoon. Myös kaupungin koko vaikuttaa siihen kuinka tarpeelliseksi palvelu koetaan. Keskikaupungilla kivijalkakaupan yläkerrassa tarve voi olla pienempi kuin vaikkapa kauempana lähiössä", K-ryhmän kaupan palveluista vastaava johtaja Jani Karotie huomauttaa.

Rajalan mukaan esimerkiksi Oulu ja Turku ovat lähteneet erittäin hyvin liikkeelle ja asiakkaat ovat löytäneet verkkotilausten mahdollisuudet nopeasti. Samaan kehitykseen uskotaan myös muualla. Hän ennakoi, että 5-10 vuoden päästä pääkaupunkiseudulla ollaan jo siinä tilanteessa, että arjen valinnat kivijalan ja verkkokaupan välillä tehdään tasavahvasti.

"Ruoan verkkokauppa on kuitenkin enemmän maraton kuin pikaspurtti, koska se vaatii kuluttajatottumusten muutosta ja meiltä myös aktiivista viestintää."

Asiakkaan oma aika on rahaa

Verkkokaupasta tehdyt kertaostokset ovat huomattavasti suurempia kuin kivijalkakaupoissa. Usein samalla tilauksella tulee hoidettua niin jauhot, wc- ja leivinpaperit kuin tuoretuotteetkin. Koska tuotteet kerätään olemassa olevista kaupoista, valikoima on yhtä laaja kuin vaikkapa
K-Citymarketeissa.

"Lähtökohtaisesti meillä on verkossa saatavilla kaikki samat tuotteet kuin täällä liikkeessäkin. Osa saattaa toivoa vaikkapa lisätieto-kentän kautta meillä tehtyä kaalipiirakkaa puoli kiloa ja se on yhtä lailla saatavilla verkko-ostajille kuin kivijalassa kävijöille", kauppias Toni Pokela kertoo.

Tyypillinen asiakas on kiireistä arkea pyörittävä työssäkäyvän lapsiperheen äiti tai isä. Hieman yllättäen myös hintatietoiset ovat ruoan verkkokaupan aktiiveja.

"Tiedostavat asiakkaat todennäköisesti osaavat laskea arvoa myös omalle ajalleen ja ovat aavistuksen suunnitelmallisempia, jotta voivat tehdä listoja ja tilauksia etukäteen vaikka koko viikoksi," Karotie arvioi.

Ruoan verkkokauppa ei myöskään ole pois perinteisiltä ruokakaupoilta vaan parhaimmillaan ne tukevat toisiaan.

"Moni toimija on edelleen tappiollinen ruoan verkkokaupassa, mutta me olemme löytäneet mallin, jossa se on kannattavaa toimintaa ja niveltyy kivijalkamyyntiin. Verkkokauppaa käyttävät asiakkaat käyvät meillä entistä enemmän myös kivijalassa."

"Tuotteet valitaan asiakkaalle niin kuin itselle ostaisi"

Mitä suomalaiset sitten syövät, kun tilaavat ruokansa verkosta? Käytännössä ihan samoja ruokia kuin mitä haetaan K-Citymarketeista, K-Supermarketeista tai lähikaupoista. Se, että kahvihullut suomalaiset tilaavat kassikaupalla kahvia myös netistä ei ehkä yllätä. Heti kahvin perässä tulevat tuoreet suomalaiset vihannekset kuten kurkut ja tomaatit, ja yltääpä kärkikahinoihin myös banaanit. Jonkun muun keräämiin vihanneksiin ollaan myös äärimmäisen tyytyväisiä.

"Yksi hittituote on kirjolohifilee ja se on ollut sitä alusta asti. Tuoretuotteiden kohdalla olemme painottaneet kerääjillemme sitä, että tuotteet valitaan asiakkaalle niin kuin itselle ostaisi. Ja olisihan se meiltä varsin lyhytnäköistä, jos asiakas pettyisi saamaansa laatuun," Karotie sanoo.

Myös kauppias muistuttaa, että kuluttajien on voitava luottaa siihen, ettei tuotteiden kylmäketju katkea missään vaiheessa ja että ruokatoimitukset ovat sitä mitä on pyydetty.

"Jos kuluttaja ostaa vaikkapa paidan verkkokaupasta ja se ei ole sopiva, harmi on hetkellinen, mutta ei akuutti. Jos taas illalliseksi suunniteltu lohifilee ei olekaan käyttökelpoinen, koko ilta on välittömästi pilalla. Siksi pakasteet kulkevat pakastelaatikoissa ja basilika kuljetusauton hytissä, jotta laatu säilyy."

"5-10 vuoden päästä verkko ja kivijalka ovat samalla viivalla ruokaostoksissa." myyntijohtaja Antti Rajala

Asiakastyytyväisyys onkin verkkokaupassa jopa korkeampaa kuin kivijalkaliikkeissä. Helsingin Sanomien tuoreessa verkkokauppavertailussa K-ryhmä osoittautui selvästi edullisimmaksi ja valikoimaltaan laajimmaksi K-Citymarketillaan. Vertailuun oli valittu pääkaupunkiseudulla ruokaa kotiin kuljettavia verkkokauppoja. Kuluttajalehden taannoisessa vertailussa kiitosta sai puolestaan verkkokaupan helppokäyttöisyys. Esimerkiksi omasta ostoshistoriasta voi luoda yhdellä klikkauksella uuden ostoskorin.

K-ryhmässä uskotaan, että nimenomaan helppous ja henkilökohtaisuus ovat avain verkkokaupan kasvuun ja vastaus myös kilpailuun. Moni tilaaja kertoo jo nyt kauppiaalle toiveensa vaikkapa avokadon kypsyysasteesta lisätiedoissa ja kauppiaan arvioon on luotettu jopa irtokarkkien ja joulukinkun valinnassa. Mitä useammin ostoksia tekee, sen paremmin nettikauppa tietää jo etukäteen mitä kaapeista milloinkin puuttuu ja mikä juusto on juuri tilaajan mieleen.

"Se, että meillä on nimenomaan tarjota hypermarketien valikoima myös verkossa, on ehdottomasti valttejamme. Varastomyymälät voivat olla tietyllä tavalla tehokkaita, mutta jos haluaa tarjota lähes 30 000 tuotetta, kuten meillä, myymälä on ainoa vaihtoehto," Pokela vakuuttaa.

Verkkomaksaminen helpottaa tilausten vastaanottoa

K-ryhmän verkkokauppa on jo kolmen miljoonan suomalaisen saatavilla ja etenkin ruuhka-Suomessa palvelun aktiivisia käyttäjiä on runsaasti. Maailmalla tiettyjä tuotteita saa netistä tilattuna jo tunneissa ja toimitusten nopeus puhuttaa jossain määrin myös Suomessa. Kauppiaan mukaan keräämisen nopeuttamiseen mietitään erilaisia teknisiä ratkaisuja jatkuvasti. Yksi mahdollisuus olisi esimerkiksi saada kunkin tuotteen kohdalla oleva elektroninen hintalappu hälyttämään, kun kerääjä lähestyy tuotetta. Näin tuote on helpompi ja nopeampi löytää.

"Tiedostavat asiakkaat osaavat laskea arvoa myös omalle ajalleen." kaupan palveluista vastaava johtaja Jani Karotie

Tällä hetkellä K-ryhmän verkossa tehdyt ruokaostokset saa samalle päivälle, kun tilaa ne ennen aamu kahdeksaa. Tulevaisuudessa tilausajat todennäköisesti lyhenevät, kun asiakkaita tulee lisää. Toistaiseksi asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä nykyiseen aikatauluun, sillä ostoksia mietitään iltaisin, mutta erilaisia vaihtoehtoja pohditaan ja tutkitaan K-ryhmässä koko ajan. Jani Karotie kertoo, että asiakkaille tärkeintä on tietää etenkin se mihin aikaan ostokset saapuvat kotiin.

"Tällä hetkellä pystymme ostosten keräysvaiheessa kertomaan jo parhaimmillaan puolen tunnin tarkkuudella mihin kellon aikaan tilaus on kotiovella, ja kuljetusauton etenemistä voi seurata reaaliaikaisesti kartalta. Ensi vuonna testaamme myös mallia, jossa asiakas saa jo tilauksen tehdessään tiedon tavaroiden saapumisesta tunnin tarkkuudella. Tämä helpottaa asiakkaidemme arjen suunnittelua entisestään."

Toinen kehityskohde on ostosten maksaminen. Osa asiakkaista on toivonut, että tilauksen voisi maksaa jo etukäteen, jotta vastaanottajana voisi olla vaikkapa perheen teini eikä rahaa tarvitsisi liikutella ruokien saapuessa. Haasteita etukäteismaksulle asettavat esimerkiksi punnittavat tuotteet kuten hedelmät ja vihannekset, joiden lopullinen hinta määräytyy vasta keräilyvaiheessa. Karotie kuitenkin lupaa, että tämäkin pulma on tehty ratkaistavaksi ja tulossa on malli, jossa maksu lähtee tililtä sitten, kun ostokset on pakattu.

"Osa asiakkaistamme haluaa huolehtia myös vaikkapa huonokuntoisten vanhempiensa ruokaostoksista ja verkko on siihen oiva apu. Kun verkkomaksaminen tulee käyttöön, se helpottaa myös raha-asioiden hoitamista", Pokela lisää.

Mutta miten on herrojen oma verkkokaupankäynti? Koko K-kolmikko vakuuttaa, että verkko on osa myös heidän arkeaan etenkin niinä kiireisimpinä viikkoina.

"Kuten moni muukin, myös meillä mietitään usein perheen kesken sunnuntai-iltana tulevan viikon tarpeita. Joskus myös listaamme pitkin viikkoa loppumassa olevia tuotteita ja teemme ison tilauksen viikon päätteeksi", Antti Rajala kertoo.

Jani Karotie puolestaan tunnustaa, että verkko-ostosten tahti kiihtyy syksyn mittaan sekä heillä että muilla suomalaisilla, kun kesämökkikausi päättyy. Ja vaikka kauppias on kaupassaan lähes joka päivä, myös hän kertoo turvautuvansa aika-ajoin verkkoon.

"Kyllähän sitä tilausta odotetaan meilläkin kuin joulupukkia. Jos tilauksen toimitusaika on klo 17-18, niin puolelta ollaan jo ikkunassa katsomassa, että jokohan se sieltä tulee!", Pokela naurahtaa.

K-Ryhmän ruoan verkkokauppaan pääsee tutustumaan osoitteessa k-ruoka.fi/kauppa.

Takaisin ylös