Puolikas sato, samat panokset

Poikkeuksellisen kuiva kesä romahdutti monen ruoantuottajan toimeentulon. Videolla Lohjan Saukkolassa ohra- ja viljatilaa pitävä Jyri Mela kertoo, miten maanviljelijän sato ja tulot heittelevät sään mukaan. Tukeakseen ruoantuottajia K-ryhmä tuplasi ensin Tuottajalle kiitos -sarjan tuotteista maksettavan tuen ja kasvatti sitten tuotteiden valikoimaa. "Haluamme auttaa kuluttajaa tekemään omien arvojensa mukaisia valintoja", sanoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Poikkeuksellisen kuuma ja kuiva kesä romahdutti usean suomalaisen ruoantuottajan toimeentulon.

"Se, miten vaikea kesä oli, vaihtelee vähän alueellisesti, mutta läpi Suomen kesä oli poikkeuksellisen kuiva pitkään jatkuneen hellejakson takia", toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Vaikean tilanteen johdosta K-ryhmä tuplasi syksyn alussa lisätuen, jonka se maksaa suoraan tuottajille silloisista K-ruokakaupoista myytävistä Tuottajalle kiitos -tuotteista. Lokakuun alussa Tuottajalle kiitos -sarjan valikoima kolminkertaistui 30 Pirkka-tuotteeseen.

"Tuottajalle kiitos -toimintamalli on ollut olemassa jo useamman vuoden. Sen pohjalle oli luontevaa rakentaa", Ari Akseli kertoo. "Suhtauduimme tähän akuuttiin tilanteeseen vakavasti ja halusimme tehdä jotain konkreettista, ettei tuki jää vain puheen tasolle. Poikkeuksellisessa tilanteessa haluttiin toimia."

"Halusimme tehdä jotain konkreettista, ettei tuki jää vain puheen tasolle", sanoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Akselin mukaan Tuottajalle kiitos -toimintamalli on otettu hyvin vastaan jo ennen tuen ja tuotevalikoiman kasvattamista, vaikka tukisummat ensimmäisinä vuosina pysyivätkin maltillisina.

"Nyt olemme lisänneet tehoa ja volyymiä. Teemme kaupoissa töitä sen eteen, että kuluttajien on myös helppo löytää Tuottajalle kiitos -tuotteet."

Suomalainen haluaa suomalaista ruokaa

Kotimaisilla ruoantuottajilla on joka tapauksessa keskeinen rooli K-ryhmän päivittäistavarakaupassa. 80 prosenttia K-ryhmän ruokatuotteista on suomalaisia, ja lähiruuan osuus valikoimissa on kasvussa.

"Meidän toimintamalliin kuuluu, että kauppias saa vapaasti valita ostopaikan. Se tarkoittaa, että olemme ketteriä ostamaan tuotteita suoraan tuottajilta. Jos joku tekee hyvää paikallista lähiruokaa, me ollaan helpoin paikka saada se myyntiin", Ari Akseli kuvaa.

"Suomalainen vahva alkutuotanto on meille tärkeä asia."

K-kauppiaiden suorat ostot maakunnista kasvoivat viime vuonna 24 prosenttia. Osittain kasvua selittää kuluttajien lähiruokabuumi, osittain konsernitason panostukset. Paikallisia lähiruokatuottajia ja K-kauppiaita on tuotu yhteen alueellisissa tapahtumissa, joissa on solmittu uusia ostosopimuksia.

"Kannustamme kaikin toimin K-kauppiaita ottamaan valikoimiinsa lähituotettuja tuotteita. Se on myös keino erikoistua. Itsekin koen niin, että jos matkailen vaikka Lapissa, siellä maistuu paikallinen leipä ja rieska, en minä siellä valitse valtakunnallisia tuotteita", Ari Akseli sanoo.

Mukaan halutaan muitakin brändejä

Tuottajalle kiitos -toimintamalli jatkuu ja laajenee entisestään, Ari Akseli lupaa. Nyt K-ryhmässä toivotaan, että kuluttajat ja alan muut toimijat lähtevät mukaan. "Olemme haastaneet teollisuutta mukaan, että K-kaupoissa myös muiden brändien tuotteita tulisi Tuottajalle kiitos -toimintamallin piiriin."

"Loppujen lopuksi jatko riippuu siitä, miten kuluttajat tarttuvat tuotteisiin. Haluamme auttaa kuluttajaa tekemään omien arvojensa mukaisia valintoja", Akseli sanoo.

"Me olemme lähteneet tekemään tätä monivuotisesti ja pitkäjänteisesti."

Takaisin ylös