K-ryhmä mukana laajasti suomalaisten arjessa

Historiansa parhaan kvartaalituloksen tehnyt Kesko on sitoutunut rakentamaan suomalaista yhteiskuntaa. Vastuullisen menestyvän yrityksen on tarjottava ratkaisuja koko yhteiskuntaa ja suomalaisten hyvinvointia koskeviin kysymyksiin, uskoo K-ryhmän ja Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Kesko-konserni teki kolmannella vuosineljänneksellä historiansa parhaan kvartaalituloksen. Konsernin liikevaihto parani vertailukelpoisesti 3,5 prosenttia, ja vertailukelpoinen liikevoitto nousi 113 miljoonaan euroon. Samalla K-ryhmä ottaa markkinaosuutta erityisesti päivittäistavarakaupassa. Asiakasmäärät kivijaloissa ja verkkokaupassa ovat voimakkaassa kasvussa.

"Tähän voidaan ilman muuta olla tyytyväisiä", sanoo K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander. "Kaikilla rintamilla luvut osoittavat, että ollaan oikeiden asioiden äärellä. Nämä ovat vahvoja viestejä siitä, että olemme tehneet hyviä strategisia valintoja, ja strategiaa toteutetaan erittäin ammattitaitoisesti kaikkialla K-ryhmässä."

K-ryhmän 1 600 kauppaa ympäri Suomen luo verkoston, jonka toiminnalla on vaikutusta paitsi jokaisen suomalaisen arkeen, myös kansantalouteen ja koko maan menestykseen ja hyvinvointiin.

Kaupan ala on elinkeinoelämän suurin veronmaksaja ja suurimpia investoijia, Helander muistuttaa.

"Se, että meillä on menestyviä kotimaisia vähittäiskaupan yrityksiä, on valtavan tärkeää pienen maamme hyvinvoinnille, työpaikoille ja yrityskentälle", sanoo K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander.

"K-ryhmän, Keskon ja kaikkien keskeisten kaupan alan yritysten pitää uudistua pärjätäkseen. Ainoastaan siten voidaan huolehtia siitä, että meillä on tulevaisuudessakin Suomessa isoja kotimaisia vähittäiskaupan yrityksiä."

Helander on toiminut K-ryhmän ja Keskon pääjohtajana vuodesta 2015. Hänen johdollaan ryhmässä on aloitettu syvällinen uudistusprosessi. Toimintaa on fokusoitu yrityskauppojen avulla ja keskittymällä ydinliiketoimintoihin. K-ryhmän strategisia valintoja ovat kauppiasliiketoimintamallin jatkuva kehittäminen, keskittyminen laatuun ja asiakaslähtöisyyteen sekä merkittävät panostukset digitaalisten palveluiden kehittämiseen.

"Olemme kaupan alan murroksessa vahvasti mukana. Se, että meillä on menestyviä vähittäiskaupan yrityksiä, on valtavan tärkeää pienen maan hyvinvoinnille, työpaikoille ja yrityskentälle. Kun uudistamme K-ryhmää, teemme samalla tärkeää työtä tietenkin asiakkaille ja kuluttajille, mutta samalla koko yhteiskunnalle."

Yritysten ääntä kaivataan yhteiskunnalliseen keskusteluun

Liiketoiminnallisten muutosten lisäksi Helander on ajanut voimakkaasti kulttuurin muutosta, jotta K-ryhmän ja koko kaupan alan toimijat ottaisivat rohkeammin osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Hyvä esimerkki yhteiskunnallisesta kysymyksestä, jota K-ryhmä haluaa nostaa esiin, on suomalaisten ruoantuottajien asema. Kuivan kesän jälkeen K-ryhmä on laajentanut entisestään Tuottajalle kiitos -toimintamalliaan, jolla kanavoidaan lisätuloja suoraan maanviljelijöille ja muille ruoantuottajille.

"Näemme itsemme laajassa mittakaavassa osana tätä yhteiskuntaa. Sellaiset kansalaiset tai suomalaiset yritykset, joilla ei olisi meihin mitään kytköstä, ovat hyvin harvassa. Siksi on järkeenkäypää, että olemme aktiivisesti vaihtamassa ajatuksia kaikista niistä asioista, joilla on merkitystä suomalaisten arkeen", Helander sanoo.

K-ryhmän kauppiasvetoinen malli mahdollistaa myös moniäänisyyden. Ryhmä ei puhu yksin pääjohtajan suulla.

"Pyrimme aktiivisesti siihen, että K-ryhmäläiset laajasti eri foorumeilla osallistuvat keskusteluun. Hyvin tärkeässä roolissa tässä ovat kauppiaat. Meillä on valtavasti hyviä esimerkkejä kauppiaista, jotka ovat omissa yhteisöissään hyvin näkyviä ja kuuluvia persoonia", Helander toteaa.

Käsillä oleva K-ryhmän uusi K Nyt! -uutiskirje ja -artikkelisarja on yksi foorumi keskustelulle. Neljästi vuodessa osavuosikatsausten yhteydessä ilmestyvä artikkelikokoelma nostaa esiin kaupan alan ajankohtaisia näkökulmia, joista K-ryhmä haluaa herättää laajempaa keskustelua.

Myös Kaupan liiton hallituksen puheenjohtajana toimiva Helander toivoo, että yhteiskunnalliseen keskusteluun saataisiin mukaan entistä enemmän yritysmaailman ääntä.

"Jos yrittäjät, yritysjohtajat, elinkeinoelämä ovat hiljaa, silloin jätetään keskusteluun valtava tyhjiö. Tärkeitä näkökulmia ja mielipiteitä jää uupumaan."

Takaisin ylös