K-ryhmä avaa tietä liikkumisen murrokselle: Tulossa valtakunnallinen sähköautojen latausverkosto ja yhteiskäyttöautopilotti

K-ryhmä rakentaa tämän ja ensi vuoden aikana Suomeen koko maan kattavan sähköautojen latauspisteverkoston. Uuden K-Lataus-verkoston myötä julkisten pikalatauspisteiden määrä Suomessa kasvaa yli 50 %. Samalla K-ryhmä aloittaa uudenlaisten liikkumisen palveluiden pilotoinnin käynnistämällä yhteiskäyttöautokokeilun.

– Liikkumisen murros luo uusia, toimialarajat ylittäviä mahdollisuuksia K-ryhmälle. Meillä on muutokseen poikkeuksellisen hyvät lähtökohdat: maan kattavin kauppaverkostomme tavoittaa joka viikko lähes kaikki suomalaiset, ja autoalan markkinajohtajana meillä on jo ennestään vankka kokemus liikkumisen palveluista. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistaminen ja perinteisten raja-aitojen kaataminen on kaupan alalla tulevaisuudessa entistä tärkeämpää, sanoo Keskon ja K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander.

Tämän ja ensi vuoden aikana rakennettava valtakunnallinen latausverkosto täydentää suomalaista latausverkostoa merkittävästi ja julkista pikalatausverkostoa peräti yli 50 %. Pikalatauspisteellä sähköauton voi ladata lähes täyteen kauppareissun aikana.

Sähköauton lataaminen on onnistunut tähänkin asti tiettyjen K-kauppojen yhteydessä, mutta tuleva verkosto tekee K-ryhmästä yhden Suomen merkittävimmistä sähköautojen latausverkoston operoijista.

K-ryhmän investointi tukee samalla Suomen hallituksen tavoitetta saada Suomen teille 250 000 sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä ja Suomeen 2000 julkista latauspistettä vuoteen 2020 mennessä. K-ryhmän latausverkosto muodostaa vuoden 2019 lopussa tavoitteesta yksinään jo lähes viidenneksen.

– Parhaimmillaan kaupan pihalla oleva latauspiste tarkoittaa sitä, ettei asiakas tarvitse muita latauspisteitä sähköautolleen: moni käy kaupassa kerran viikossa, ja tekniikan kehittyessä myös sähköauton lataus kerran viikossa riittää yhä useammalle hyvin, summaa Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman.

Kauppa koetaan luontevimmaksi paikaksi sähköauton lataamiseen

K-ryhmän asiakkailla tehdyn tutkimuksen mukaan epävarmuus latauspaikoista on autojen hinnan ja toimintamatkan jälkeen kolmanneksi suurin este sähköauton ostamiselle.

– Tutkimuksen mukaan K-ryhmän asiakkaat kokevat kaupan luontevimmaksi paikaksi auton lataamiseen. Suurin osa asiakkaista toivoo suomalaiseen latausverkostoon nimenomaan lisää julkisia latauspaikkoja, Friman kertoo.

K-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä. Mahdollisimman suuri osa latauspisteiden sähköstä tuotetaan K-kauppojen katoille asennetuilla aurinkovoimaloilla. Kaikki latauspisteet ovat alkuvaiheessa asiakkaille maksuttomia.

Yhteiskäyttöautopilotti käyntiin eri puolilla maata

Sähköautojen latausverkostohankkeen lisäksi K-ryhmä pilotoi lähitulevaisuudessa myös uusia, toimialarajat ylittäviä liikkumisen palveluita, jotka hyödyntävät K-ryhmän kauppaverkostoa ja asiakasvirtoja.

K-ryhmä käynnisti toukokuussa yhteiskäyttöautopilotin, jossa valittujen K-ruokakauppojen ja K-Rautojen pihoille on tuotu vuokrattavaksi yhteiskäyttöisiä autoja: K-Rautoihin pakettiautoja ja K-Supermarketeihin henkilöautoja.

– Tutkimme pilotissa esimerkiksi sitä, miten kiinnostava lähikauppa on yhteiskäyttöauton hakupisteenä. Haluamme tietoa eri puolilta maata, ja siksi kokeilu käynnistyy yhtä aikaa niin Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella, Oulussa kuin Jyväskylässä ja Lahdessakin, Friman toteaa.

Yhteistyökumppanina yhteiskäyttöautopilotissa on 24Rent, jonka Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on nimennyt yhdeksi Suomen kiinnostavimmista kiertotalousyrityksistä.

FAKTA:  

K-Lataus: Valtakunnallinen sähköautojen latausverkosto nousee vuosina 2018–2019

K-ryhmän uudet sähköautojen latauspisteet asennetaan eri puolille Suomea vuosien 2018–19 aikana. K-Lataus-verkosto mahdollistaa täyssähköauton ja ladattavan hybridin lataamisen K-kaupan yhteydestä löytyvällä latauspisteellä.

Vuoden 2019 lopussa K:n latausverkosto kattaa lähes 400 latauspistettä yli 70 kohteessa ja muodostaa merkittävän osan koko Suomen latauspisteverkostosta, joka kattaa tällä hetkellä 1300 latauspistettä noin 500 kohteessa*. K:n latausverkoston pisteet avataan etupäässä isoihin kaupunkeihin K-Citymarketien, K-Supermarketien ja K-Rautojen yhteyteen. Tarkempi latauspisteverkosto ja kohteet julkistetaan myöhemmin.

Latauspisteistä 100 on pikalatauspisteitä, ja K:n latausverkosto kasvattaa julkisten pikalatauspisteiden määrää Suomessa yli 50 %. Pikalatauspisteellä nykyaikaisen täyssähköauton lataaminen tyhjästä 80 % tehoon kestää noin 40 minuuttia eli noin yhden kauppareissun ajan. Tavallisella latauslaitteella vastaavaan tehoon päästään noin 3–6 tunnin latausajalla, automallista riippuen. K:n latausverkostossa tavallisen latauspisteen latausteho on jopa 22 kW ja pikalatauspisteiden vähintään 50 kW.

K-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä, ja kaikki Keskon Suomessa hankkima sähkö on uusiutuvaa. Mahdollisimman suuri osa latauspisteiden sähköstä tuotetaan K-kauppojen katoille asennetuilla aurinkovoimaloilla. Kaikki latauspisteet ovat alkuvaiheessa asiakkaille maksuttomia. Latauspisteet rakennetaan yhteistyössä K-ryhmään kuuluvan Onnisen sekä Plugit Finland Oy:n kanssa.

K-ryhmän rakentama laaja latausverkosto tukee myös Suomen hallituksen tavoitetta saada Suomen teille vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä.

Lue lisää: k-lataus.fi

*Lähde: Sähköautoilijat ry 3.4.2018

K-ryhmä tutki: Sähköautot kiinnostavat – hinta ja latauspaikat mietityttävät

K-ryhmä tutki 17.–24.4.2018 asiakkaidensa suhtautumista sähköautoihin ja yhteiskäyttöautoihin. K-ryhmän Kylä-asiakasyhteisössä toteutettuun online-tutkimukseen vastasi 1171 K-ryhmän asiakasta eri puolilta Suomea.

  • 44 % K-ryhmän asiakkaista pitää täyssähköauton hankkimista erittäin tai melko kiinnostavana.
  • Keskeisimmiksi esteiksi sähköauton ostamiselle koetaan hinta (60 %), toimintamatka (57 %), latauksen järjestäminen (56 %), kylmäolosuhteet (45 %) ja julkisten latauslaitteiden riittävyys (41 %).
  • Sähköauton hankkimiseen K-ryhmän asiakkaita motivoisi autojen nykyistä edullisempi hinta (72 %), toimintamatkan kasvaminen (55 %), kattavampi julkinen latausverkosto (53 %), akkujen kestävyyden paraneminen (44 %) sekä latauksen nopeutuminen (34 %).
  • Kyselyyn vastanneet kokevat julkiset latauspisteet (59 %) kaikkein mieluisimmaksi tavaksi sähköauton säännölliseen lataamiseen, ennen kotiin asennettavaa latauspistettä (55 %) ja latauspisteiden asentamista arkisten kulkureittien varrelle (49 %).
  • Kauppa (88 %) koetaan palveluksi, jonka yhteydessä sähköauton lataaminen olisi ylivoimaisesti luontevinta. Seuraavaksi suosituimpia palveluita ovat huoltoasema (61 %), uimahalli (26 %), virasto tai muu julkinen laitos (22 %) sekä kirjasto (22 %).
  • 20 % K-ryhmän asiakkaista pitää omistusauton korvaamista yhteiskäyttöautolla erittäin tai melko kiinnostavana.

K-Supermarketeissa ja K-Raudoissa pilotoidaan yhteiskäyttöautoja

K-ryhmä aloitti toukokuussa yhteiskäyttöautopilotin eri puolilla Suomea. Asiakkaiden vuokrattavana valituissa K-Raudoissa on yhteensä 10 Volkswagen Crafter -pakettiautoa ja valituissa K-Supermarketeissa yhteensä 10 SEAT Leon ST -henkilöautoa. Autojen vuokraus tapahtuu digitaalisesti mobiililaitteen avulla, ja autot ovat vuokrattavissa kahdesta tunnista aina viikkoon asti.

Kokeilussa tutkitaan muun muassa sitä, miten kiinnostavaksi lähikauppa koetaan yhteiskäyttöauton hakupisteenä. Kokemuksia kerätään seitsemästä kaupungista eri puolilla Suomea, ja pilotti kestää noin kuusi kuukautta.

Kokeilu toteutetaan yhteistyössä 24Rentin kanssa. Varaus tehdään verkossa osoitteissa www.24rent.fi/k-rauta ja www.24rent.fi/k-supermarket. Sivuilta näkee ajankohtaisen hinta- ja saatavuustilanteen.

Hintaan vaikuttavat valittu automalli, varauksen ajankohta ja kesto sekä ajettava kilometrimäärä. Esimerkkejä hinnoittelusta:

  • Henkilöautojen hinnat alkaen: 2 h 19 €, 1 vrk 49 €, 2 vrk 79 €
  • Pakettiautojen hinnat alkaen: 2 h 33 €, 1 vrk 76 €, 2 vrk 143 €

Vuokrattavat autot löytyvät seuraavista kaupoista: K-Supermarket Mankkaa (Espoo), K-Supermarket Mustapekka (Helsinki), K-Supermarket Manhattan (Turku), K-Supermarket Länsiväylä (Jyväskylä), K-Supermarket Okeroinen (Lahti); K-Rauta Lanterna (Helsinki), K-Rauta Laune (Lahti), K-Rauta Skanssi (Turku), K-Rauta Äimärautio (Oulu), K-Rauta Otra-Nekala (Tampere).

Lue lisää: www.k-auto.fi/yhteiskaytto

Takaisin ylös