K-Market Ruokakippari kannustaa vähentämään hedelmäpussien käyttöä

Helsingin Herttoniemenrannassa toimiva K-market Ruokakippari kannustaa asiakkaitaan vähentämään hedelmäpussien käyttöä. Jatkossa Ruokakippari veloittaa hedelmäpusseista 5 senttiä. Samalla Ruokakippari tukee Itämeren suojelutyötä ja lahjoittaa hedelmäpussien tuoton John Nurmisen säätiölle.

Kauppias Mikko Järvi toivoo, että uudistus vähentää hedelmäpussien käyttöä. “Suomessa kulutetaan vuosittain 950 000 000 hedelmäpussia, joista suurin osa päätyy roskiin, koska hedelmäpussilla on hyvin vähän jatkokäyttöä. Oman kokemukseni mukaan pussi otetaan usein esimerkiksi banaanien tai vastaavien kuorellisten hedelmien pussiksi, vaikka tuote ei sitä tarvitse”, huomauttaa Järvi.

Hedelmäpusseista Ruokakippari veloittaa 5 senttiä huolimatta siitä mitä asiakas pussiin laittaa. Muovisten pussien lisäksi tarjolla on biohajoavia ja paperisia pusseja.

Järvi muistuttaa, että muovipussi on monella tapaa hyvin ongelmallinen tuote. Sen valmistaminen vie valtavasti resursseja ja käyttöikä on suhteellisen lyhyt. Jos pussi päätyy luontoon, sen maatumisaika on pitkä.

”Luontoon ja vesistöön päätyessä muovi on erittäin haitallista. Tämä on muoviin liittyvistä ympäristöongelmista ehdottomasti suurin. Muovin käytön vähentämiseksi on otettava uusia keinoja käyttöön ja muutettava kuluttajien ostokäyttäytymistä”, hän painottaa.

K-market Ruokakippari tilittää vuosittain hedelmäpussien tuoton John Nurmisen säätiölle.

Säätiö on tullut tunnetuksi viime vuosina Puhdas Itämeri -hankkeista, joiden tavoitteena on vähentää mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä.

“John Nurmisen säätiöllä on pitkäaikainen historia Itämeren hyväksi tehdyn työn parissa, ja sen vuoksi päädyin heihin lahjoituskohteena”, Järvi toteaa.

Takaisin ylös