Lähiruokakulttuuria rakennetaan yhdessä

Suomalaiset haluavat ostaa kotimaista, ja erityisesti paikallista ruokaa. Tätä K-ruokakaupat haluavat asiakkailleen myös tarjota. Osana Suomi100 -juhlavuotta K-ryhmä nostaa esille tarinoita K-kauppiaiden, maataloustuottajien ja paikallisten yrittäjien onnistuneesta yhteistyöstä. K-ryhmä toimii MTK 100 -juhlavuoden valtakunnallisena yhteistyökumppanina.

K-ryhmä julkaisee loka-marraskuun aikana sosiaalisen median kanavissaan Yhteisiä kasvutarinoita, jotka kertovat tuottajien, paikallisyrittäjien ja K-kauppiaiden kasvua luoneesta yhteistyöstä.

Tiivis ja pitkäaikainen yhteistyö K-kauppiaiden ja viljelijöiden välillä on kasvattanut lähiruoan valikoimia ja saatavuutta ympäri Suomen. Asiakkaiden valinnat ja toiveet kasvattavat lähiruoan tarjontaa entisestään. 

– K-ryhmä on tehnyt paljon työtä viime vuodet lähiruoan tarjonnan kasvattamiseksi K-ruokakauppojen valikoimissa. Yhtenä merkittävimpänä hankkeena on ollut Lähiruokatreffit-tapahtumasarja, joissa alueen K-ruokakauppiaat ja paikalliset tuottajat ovat päässeet vaivattomasti rakentamaan yhteistyöstä. Tapahtumia on järjestetty yhdessä Ruokatieto Ry:n kanssa neljän vuoden aikana jo toistakymmentä kertaa eri puolilla Suomea, kertoo K-ryhmän yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Eeva Salmenpohja.

– Nyt Suomi100 –juhlavuonna haluamme erityisesti kertoa asiakkaillemme tuottajien, paikallisten yrittäjien ja K-kauppiaiden tiiviistä yhteistyöstä. Lähiruoan laajat valikoimat omassa lähikaupassa eivät ole itsestäänselvyys, vaan vaativat asiakkaan valinnan lisäksi selkeää tahtoa niin tuottajilta kuin  K-ruokakauppiailtakin, jatkaa Salmenpohja.

Tulevaisuudessa K-ruokakaupat tulevat tarjoamaan asiakkailleen entistäkin enemmän oman alueensa paikallisia tuotteita. K-kauppiaat, lähituottajat  sekä paikallisten yrittäjät työskentelevät yhdessä tuodakseen saataville ja kehittääkseen yhä enemmän lähituotteita.

Yhteisteisiä kasvutarinoita -kampanjasivuille pääset tästä:
k-ruoka.fi/yhteisia-kasvutarinoita

Takaisin ylös