Suomalaisen ruoantuotannon elinvoimaisuudesta ja laaturuoasta on pidettävä huolta

Traktorimarssi osoittaa, että viljelijöiden tilanne ei ole tällä hetkellä helppo. Laadukkaat suomalaiset elintarvikkeet eivät ole itsestäänselvyys – ei myöskään kotimainen elintarviketeollisuus, eikä maatalous. Näillä kolmella on selkeä kohtalonyhteys – kaksi ei pärjää ilman kolmatta.

K-ruokakaupoissa myytävistä tuotteista noin 80 % on Suomessa valmistettuja. Siksi meille on ensiarvoisen tärkeää että suomalaisen tuottajan ja elintarviketeollisuuden elinvoimaisuudesta pidetään huolta. Paras tapa vaikuttaa suomalaisen ruoantuotannon säilyvyyteen on suosia suomalaisia tuotteita ostopäätöksissä.

K-ryhmä tukee suomalaista tuotantoa ja paikallisuutta eri tavoin. Olemme ottaneet käyttöön tuottajalle kiitos -toimintamallin, Myynnissä on Pirkan Tuottajalle kiitos -tuotteita, joista K-ryhmä maksaa lisätuen tuottajille. Lisätuki on sisällytetty tuotteen hintaan, ja se on tuotteesta riippuen 3–30 senttiä, eli noin 5 prosenttia.

Kaikissa K-kaupoissa järjestetään huhtikuussa ja marraskuussa suomalaista työtä tukevat Sinivalkoinen jalanjälki -teemaviikot yhdessä Suomalaisen Työn Liiton kanssa.

Lähiruoan tuotantoa tuetaan paikallisia tuottajia, kauppaa ja kuluttajia yhdistävillä Lähiruokatreffeillä. Lähiruokatreffit järjestetään tulevan vuoden aikana kuudella eri paikkakunnalla loppukevään ja syksyn aikana.

Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanja, kauppiaat ja tuottajat yhteen tuoneet Lähiruokatreffit sekä vuonna 2015 aloitettu Tuottajalle kiitos -toimintamalli ovat parantaneet kotimaisen tuotannon ja lähiruoan arvostusta.  Vuonna 2015 K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista olivat 610 miljoonaa euroa ja kasvoivat 43 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta.

Takaisin ylös